Tektonika
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor vedy o Zemi.
Skupina:
prírodné vedyOblasť výskumu:
vedy o Zemi a vesmíreAnglický názov študijného odboru:
TectonicsStupne - popis
Študijný odbor tektonika sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:
- treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou interného doktorandského štúdia 3 roky a externej formy doktorandského štúdia 5 rokov.
Obsah študijného odboru - všeobecná časť
Absolventi študijného odboru tektonika sú spôsobilí vykonávať profesiu:
- Vedecký pracovník v tektonike a geodynamike (Tectonics and Geodynamics Scientist, PhD.) -3. stupeň.
Vedecký pracovník v tektonike a geodynamike (PhD.) - ovláda vedecké metódy výskumu deformačných zón zemskej kôry s výstupom do geotektoniky a geodynamiky, prispieva k ich vývoju návrhmi experimentálnych projektov, pozná metódy organizovania a riadenia vedeckej práce v rámci projektov spolupráce, dokáže riešiť aplikované projekty v geológii a tektonike, resp. aj iných príbuzných disciplínach.
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
Odbor tektonika sa zaoberá deformačnou stavbou a dynamikou zemskej kôry vo vzťahu k podkôrovej litosfére, t.j. stavom a príčinami porušenia pripovrchových a hlbokých častí zemského telesa. Rekonštruuje priestorový a časový vývoj tektonických udalostí, termodynamické a mechanické parametre tektonickej aktivity. Umožňuje posúdiť vplyv tektonických štruktúr na realizáciu geotechnických projektov v horninových masívoch, na zdroje pitnej a úžitkovej vody, ekonomické akumulácie nerastných surovín, ako aj na kvalitu životného prostredia, vzhľadom na riziká v dynamicky a tektonicky „živých“(napr. seizmoaktívnych) oblastiach. Na včasnú predikciu a identifikáciu geohazardov a georizík sa predpokladá aj potreba profesionálov tohto typu.
Zdôrazňuje synergetickú väzbu štruktúr a procesov všetkých veľkostných kategórií. V konečnom dôsledku poskytuje poznatky a východiská pre geotektonické hypotézy a modely, ktoré v geovedách znamenajú toľko ako svetonázorové platformy pre vedy humanitné. Tektonika je vedúcou, dynamicky sa vyvíjajúcou disciplínou v geovedách. Disponuje vlastnými metodikami, ale využíva aj poznatky ostatných geodisciplín do syntetizujúcich štúdií s principiálnymi dopadmi na chápanie dynamiky a histórie vývinu našej planéty. Širokospektrálny záber, aktuálnosť a celosvetový rozvoj tejto disciplíny dávajú predpoklady pre dobré uplatnenie profesionálov - tektonikov.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
UK – Geodynamics – Univ. Oxford, Cambridge, Nemecko – Tectonophysics – Univ. Mainz, Tübingen, Neotectonics – Univ. Potsdam, Švajčiarsko – Microtectonics – Univ. Basel, Holandsko – Basin Tectonics – Univ. Utrecht, Dánsko – Fabrics and Material Technology – Univ. Aarhus, Lyngby, Rakúsko – Structural Geology and Tectonics – Univ. Graz, Salzburg, ČR – Strukturní geologie a Petrologie – UK Praha.
Na týchto inštitúciách je študijný odbor, resp. odborný smer Tektonika prioritným.
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- Geológia,
- Hydrogeológia,
- Inžinierska geológia
- Ložisková geológia,
- Geochémia,
- Mineralógia,
- Geofyzika,
- Aplikovaná geofyzika,
- Paleontológia,
- Petrológia
Príbuznosť odborov vyplýva z toho, že všetky sú geovedami (Geosciences). Odlišujú sa profilom absolventov a vedomosťami v súlade s obsahom odpovedajúcim ich názvom.
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia: 5
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu v odbore tektonika s orientáciou na terénny regionálno-tektonický, a laboratórno-experimentálny výskum, ako aj aplikácie do praxe.
Teoretické vedomosti (3. stupeň)
Absolvent odboru tektonika (3. stupeň)
- nadobudne doplňujúce špeciálne vedomosti z geodynamiky, geofyziky, petrofyziky a modelov litosféry, mechaniky v štruktúrnej geológii a tektonike, ako aj praktických aplikácií v geovedách.
Praktické schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent odboru tektonika (3. stupeň) je schopný
- vedecky bádať a prinášať vlastné riešenia problémov v oblasti tektoniky a geotektoniky,
- ovláda špeciálne metódy štruktúrnej geológie, tektoniky, tektonomechaniky a geodynamiky,
- je schopný robiť syntézy, riadiť a koordinovať medzinárodné projekty
- uplatňuje sa v odborno-technickej praxi
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent odboru tektonika (3. stupeň) si osvojí
- zásady vedeckej práce, väzby výskum- využitie v praxi, vedecké formulovanie problému (odborné zadanie), právne a environmentálne aspekty výskumu, etické a spoločenské stránky vedeckej práce,
- možnosti prezentácie výsledkov na medzinárodnej úrovni, publikovaním v karentovaných časopisoch, rozvoj študijného odboru s prínosom pre pedagogiku, vedecký výskum a aplikácie do praxe.
Vymedzenie jadra vedomostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra vedomostí študijného odboru (3. stupeň)
Nosné témy jadra vedomostí 3.stupňa t.j. PhD. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na prírodné vedy a vedy o Zemi (Natural and Earth Sciences).
Jadro obsahuje len rámcové témy ( vybrané state):
Študijná časť:
- teoretické aspekty geodynamiky, petrofyziky a mechaniky tektonických procesov s aplikáciou na geologicko-geofyzikálne modely litosféry,
- aktuálne špeciálne laboratórne metódy na realizáciu vedeckého experimentu,
- použitie špeciálnych softvérov na zistenie termodynamikých, mechanických a geodynamických parametrov v tektonike,
- matematicko-počítačová simulácia a vizualizácia,
- využitie tektoniky v aplikovaných geovedách: inž. geológii, hydrogeológii a geofyzike.
Vedecká časť:
- Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru Tektonika.
- Zásady vedeckej práce, väzby výskum-využitie v praxi, vedecké formulovanie problému (technické zadanie), právne a environmentálne aspekty, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.
Vedecká časť štúdia obsahuje:
a) Prezentáciu výsledkov na medzinárodnej konferencii v anglickom jazyku;
b) Aspoň 2 publikácie publikované, alebo prijaté do tlače, kde aspoň v jednej z nich je študent samostatným, alebo vedúcim (prvým) autorom – pred podaním záverečnej (dizertačnej) práce;
Vedomosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky.
INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU
(1) Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.
(2) Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
(3) Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.
(4) Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu s Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)