Hydrogeológia

Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor vedy o Zemi.

Skupina:

prírodné vedy

Oblasť výskumu:

vedy o Zemi a vesmíre

Anglický názov študijného odboru:

Hydrogeology

Stupne - popis

Študijný odbor HYDROGEOLÓGIA sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002 zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:

  • treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnom dĺžkou študijných programov v dennej forme štúdia 3 roky (v externej forme 5 rokov).

Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru

Hydrogeológia ako jedna z geovied, zaoberajúca sa podmienkami vzniku, obehu a akumulácie vody v horninovom prostredí vychováva odborníkov pre vyhľadávanie, využívanie a predovšetkým ochranu tejto nevyhnutnej podmienky zachovania života na Zemi. Potreba odborníkov v oblasti hydrogeológie sa vo svete stupňuje a bude narastať so zvyšovaním sa počtu obyvateľov Zeme, intenzitou využívania vodných zdrojov a najmä stupňom znečisťovania jestvujúcich zásob vody. Predpoklad tendencie zhoršovania ich súčasného kvantitatívneho a kvalitatívneho stavu je podložený mimo iného prejavmi zmeny klímy, identifikovanými aj na území SR. Potreba výchovy odborníkov v tejto oblasti vyplýva aj z najnovšieho legislatívneho aktu EU, ktorým je v oblasti vôd Rámcová smernica pre vodu č. 2000/60/EC.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

Francúzsko - Department of Hydrogeology, University of Poitiers; UK - Groundwater Protection and Restoration Group, Department of Civil and Structural Engineering, University of Sheffield, Rusko - Katedra hydrogeológie MGU, Moskva; Maďarsko – Department of Applied and Environmental Geology, Eötvös Loránd University, Budapešť, Poľsko – Department of Hydrogeology and Engineering geology, University of Silesia, Sosnowiec; Institute of Hydrogeology and Engineering geology Warsaw University; Česká republika – Ústav hydrogeológie, inžinierskej geológie a aplikovanej geofyziky, Univerzita Karlova, Praha Nemecko – Applied environmental geoscience, University of Tübingen, Institute for Geotechnics and Water Sciences, University of Applied Sciences, Dresden, Department of Hydrogeology, Geological Institute, TU Bergakademie Freiberg; Argentína – Department of hydrogeology, National University of Mar del Plata; Španielsko – Department of hydrogeology, University of Almería, a i. Na týchto inštitúciách je študijný odbor Hydrogeológia prioritným odborom, resp. jedným z hlavných komponentov študijného odboru.

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

Inžinierska geológia – je orientovaná na štúdium procesov a zmien prebiehajúcich v najvrchnejšej časti zemskej kôry, v ktorej sa realizuje stavebná činnosť človeka. Je orientovaná výrazne na vlastnosti hornín a zemín z pohľadu základovej pôdy, resp. prostredia pre realizáciu technických diel.

Environmentálna geológia – je príbuzným vedným odborom, v ktorom sa v podstatnej miere uplatňujú hydrogeologické poznatky pri hodnotení vodnej zložky prírodného a životného prostredia.

Hydrológia – je orientovaná predovšetkým na povrchovú zložku hydrosféry z pohľadu opisu jej súčasného stavu a prognózy vývoja v budúcnosti. V podzemnej zložke hydrosféry neskúma interakcie medzi vodou a horninovým prostredí, nezaoberá sa prírodnými množstvami podzemných vôd, metódami ich získania, využitia a ochrany, generálne ani problematikou zásobovania obyvateľstva a jednotlivých zložiek hospodárstva krajiny pitnou a úžitkovou vodou.

Vodné hospodárstvo – technický študijný odbor orientovaný na zabezpečenie zásobovania pitnou a úžitkovou vodou v oblasti projektovania a realizácie technických prác na zachytenie vodných zdrojov, projektovanie a výstavbu vodných diel, vodovodných systémov, a pod.

Hydromeliorácie – užšie špecializovaný technický odbor so zameraním na využitie hydrologických a technických poznatkov v poľnohospodárstve pri zabezpečení optimálnych podmienok produkcie rastlinnej výroby (odvodňovanie, zavlažovanie pôdneho fondu).

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia: 5

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Absolventi študijného odboru Hydrogeológia sú spôsobilí vykonávať profesiu:

-         hydrogeológ,

-         vedecký pracovník hydrogeológ.

Uplatnenie špecialistov je možné v organizáciách výskumu a prieskumu, v projektových a stavebných organizáciách, orgánoch štátnej správy a samosprávy v oblasti územného plánovania a ochrany životného prostredia, v školstve, balneotechnike, kúpeľníctve, v oblasti využívania minerálnych a geotermálnych vôd, v organizáciách zameraných na sanáciu znečistenia podzemných vôd.

Absolvent tretieho stupňa vysokoškolského vzdelávania v odbore hydrogeológia ovláda vedecké metódy výskumu v hydrogeológii a príbuzných odboroch s orientáciou na moderné metódy vyhľadávania, prognózovania vývoja, návrhu využívania a ochrany množstiev a kvality podzemných vôd. Je schopný riešiť problematiku interakcie medzi podzemnou vodou a horninovým prostredím, ako aj medzi podzemnou vodou a technickými dielami, navrhovať a aplikovať nové metódy a postupy pri riešení problémov v súlade so svetovými trendmi a poznatkami. Získané poznatky spracováva a prezentuje pomocou moderných technológií.



Teoretické vedomosti

Absolvent odboru hydrogeológia

-         vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti hydrogeológie a príbuzných odboroch,

-         formuluje vlastné metodické postupy na riešenie výskumných a vedeckých problémov, tvorivo ich aplikuje v praxi,

-         je schopný využívať informačné systémy, vytvárať aplikačné databázy, navrhovať metódy spracovania dát a prezentácie výsledkov svojej vedecko-výskumnej činnosti.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent odboru hydrogeológia (3. stupeň) si osvojí:

-         zásady vedeckej práce,

-         vedecké formulovanie problému,

-         právne a environmentálne aspekty navrhovaného spôsobu riešenia problému,

-         etické a spoločenské stránky vedeckej práce,

-         metódy reprezentatívnej prezentácie výsledkov doma aj v zahraničí,

-         schopnosť prezentovať získané výsledky vo vedeckých a odborných kruhoch, popularizovať a približovať študijný odbor aj širokej laickej verejnosti.

Vymedzenie jadra znalostí

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

Nosné témy jadra znalostí študijných programov 3. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na hydrogeológiu ako vedu.

Jadro obsahuje len rámcové témy (vybrané state):

Študijná časť:

Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia: zákonitosti prúdenia vody v horninovom prostredí, procesy interakcie vody a horninového prostredia, vedecká analýza genézy vôd a tvorby jej chemického zloženia, kvantitatívne a kvalitatívne parametre prírodných vôd a prognóza ich vývoja, matematicko-štatistické metódy spracovania a vyhodnotenia údajov, modelovanie hydrogeologických a hydrogeochemických procesov, špecifiká výskumu obyčajných, minerálnych a geotermálnych vôd, metódy regionalizácie, využitie geografických informačných systémov a pod.

Vedecká časť:

-         výskum aktuálneho, otvoreného vedeckého problému z odboru,

-         aplikácia zásad vedeckej práce, väzby výskum – prieskum – využitie – ochrana kvantity a kvality množstiev prírodných vôd, vedecké formulovanie problému, posúdenie právnych a environmentálnych aspektov navrhnutého riešenia, prezentácia výsledkov, formulácia a popularizácia ich prínosu pre prax a rozvoj študijného odboru.

Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby ňou študent preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky.

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU

(1)     Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.

(2)     Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.

(3)     Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.

(4)     Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu s Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)

História opisov

Späť