Hydrológia
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor vedy o Zemi.
Skupina:
prírodné vedyOblasť výskumu:
vedy o Zemi a vesmíreAnglický názov študijného odboru:
HydrologyStupne - popis
Študijný odbor hydrológia sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD). Požaduje sa, aby uchádzač o štúdium v odbore hydrológia mal ukončené druhostupňové magisterské alebo inžinierske štúdium v študijnom odbore obsahujúcom dostatok vedomostí o kolobehu vody v prírode. Takými odbormi sú najmä študijné odbory fyzická meteorológia a klimatológia, geografia a geoekológia, hydrogeológia, lesníctvo, vodné hospodárstvo, hydromeliorácie, vodné stavby a environmentálne inžinierstvo.
Obsah študijného odboru - všeobecná časť
Absolventi študijného odboru Hydrológia sú spôsobilí vykonávať profesiu Hydrológ, philosophiae doctor hydrológie PhD, (Hydrologist, Doctor of Philosophy in Hydrology).
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
Investície spoločnosti do rozvoja vodného hospodárstva umožnili v krajinách tzv. rozvinutej časti sveta dosiahnuť vysokú úroveň ochrany obyvateľstva pred extrémnymi hydrologickými situáciami, zásobovania obyvateľstva, priemyslu a poľnohospodárstva vodou, rozvoja hydroenergetiky, vodnej dopravy a ďalších oblastí. K spoločenskej objednávke pre hospodárenie s vodou sa v súčasnosti, vychádzajúc z posunu spoločenských priorít od bezvýhradnej podpory ekonomického rozvoja k uvedomovaniu si jeho širších súvislostí so životným prostredím, priradila požiadavka integrovane manažovať vodné zdroje.
Svetové konferencie o životnom prostredí a o vode konané pod záštitou OSN, vlád a mimovládnych organizácií (Mar del Plata (1972), Dublin a Rio de Janeiro (1992), Maroko (1997), Haag (2000), Bonn (2001), Johannesburg (2002), Kyoto (2003)) sa považujú za míľniky v starostlivosti spoločnosti o vodu. Deklarovali sa na nich aj požiadavky, aby si každá krajina vytvorila a sledovala politiku trvalo udržateľného využívania, manažmentu a ochrany vôd a budovala systém výchovy špecialistov schopných zabezpečovať takéto integrované hospodárenie s vodou.
Voda sa v celosvetovej mierke stáva jedným z kontrolných mechanizmov ďalšieho rozvoja. Vyrovnať sa s problémami interakcie medzi živou prírodou, ľudskou činnosťou a kolobehom vody v nestacionárnom, premenlivom prostredí si vyžaduje poznatky o kauzalite javov spojených s obehom vody v prírode. Jeden zo základných pilierov týchto vedomostí tvorí hydrológia.
Vychádzajúc z uvedenej spoločenskej objednávky sa hydrológia už 19. storočí etablovala ako samostatná vedná disciplína. V súčasnom období pokračuje jej vnútorná diferenciácia a dobudovávanie vedomostnej základne mnohých oblastí hydrologických vied. Hydrológia má široko etablované medzivládne, národné a mimovládne koordinačné štruktúry, ako Medzinárodný hydrologický program UNESCO (IHP UNESCO) a naň naviazaný Slovenský výbor pre hydrológiu (SVH), Medzinárodnú asociáciu hydrologických vied (IAHS) činnú v rámci Medzinárodnej únie geodézie a geofyziky (IUGG) a na ňu naviazaný systém národných komitétov a korešpondentov IAHS, samostatnú hydrologickú sekcie v rámci Európskej geofyzikálnej spoločnosti (EGS) a Americkej geofyzikálnej únie (AGU).
Na území SR sa od roku 1953 inštitucionalizovane pestuje základný výskum v hydrológii a vychovávajú sa ašpiranti, resp. doktorandi hlavne na Ústave hydrológie SAV, na Stavebnej fakulte STU a na Prírodovedeckej fakulte UK. Čiastkové problémy sa riešia na Fakulte záhradníctva a krajinného inžinierstva PU v Nitre, Fakulte ekológie a environmentalistiky TU vo Zvolene a na mnohých ďalších pracoviskách aplikovaného výskumu, medzi ktorými sú napr. Výskumný ústav vodného hospodárstva, Slovenský hydrometeorologický ústav, OZ Hydromeliorácie Slovenského vodohospodárskeho podniku (bývalý Výskumný ústav meliorácií a krajinného inžinierstva), Výskumný ústav pôdnej úrodnosti a mnohé ďalšie.
Potreba odborníkov v hydrológii bude narastať v súvislosti s narastajúcou globálnou krízou v dostupnosti vodných zdrojov, prebiehajúcou zmenou klímy a rastúcim spoločenským a politickým tlakom na rešpektovanie princípov trvalo udržateľného rozvoja. Smernica EÚ o vode a na ňu nadviazaná národná legislatíva o vode požaduje inštitucionálne riadené integrované hospodárenie s vodou v krajine, priemyselnom, poľnohospodárskom a komunálnom sektore, čo je nemysliteľné bez vedecky podloženého systému využívania zdrojov vody. Hydrológia ako vedná disciplína je súborom poznatkov a metód, ktoré umožňujú riešenie uvedených problémov a realizáciu uvedených požiadaviek.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
Hydrológia a jej súčasti sa študujú na väčšine univerzít sveta. Vychádzajúc z lokálnej tradície sú etablované na prírodovedných fakultách, na stavebných fakultách a fakultách environmentálnych, lesníckych a poľnohospodárskych vied. Ako príklad významných univerzít a zároveň hydrologických centier uvádzame Massachusets Institute of Technology, Princeton University, University of Arizona, University of California – Davis, University of Washington, Oregon State University, Colorado State Univesity, INRS Quebec, University of Western Australia, University of Newcastle, University of Lancaster, ETH Zurich, TU Delft, Agricultural University Wageningen, TU Stuttgart, Universität fűr Bodenkultur Wien, TU Wien, Politecnico di Milano, Universita degli Studii di Bologna.
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
4.1.25 Hydrogeológia
4.1.36 Fyzická geografia a geoekológia - hydrogeografia
4.1.10 Meteorológia a klimatológia – hydrometeorológia
Hranice medzi uvedenými vednými a študijnými odbormi sú tradične dobre vymedzené. Ich jednotlivé súčasti sa môžu čiastočne prekrývať, hlavne keď sa v špecifických prípadoch riešia medziodborové otázky na hranici uvedených odborov (hydrometeorológia, hydrogeografia).
Hydrológia je veda zaoberajúca sa skúmaním zákonitostí výskytu, obehu, časového a priestorového rozdelenia vody na Zemi, jej vzájomného pôsobenia s prostredím vrátane živej prírody, ako aj jej fyzikálnymi, chemickými a biologickými vlastnosťami. Dôraz je kladený hlavne na komplexné skúmanie obehu vody, pritom sa využívajú aj vedomosti získané v hydrometeorológii, hydrogeografii a hydrogeológii. Špecifickou vlastnosťou hydrológie ako vednej disciplíny je rozsiahla aplikácia matematických a fyzikálnych metód na kvantitatívne vyjadrenie procesov pohybu vody v hydrosfére, ktoré ústi do matematického modelovania hydrologických procesov a využíva sa na diagnózu a prognózu vybraných častí hydrologického cyklu, čo možno využívať v riadení vodného hospodárstva.
Hydrometeorológia ako vedný odbor zaoberajúci sa skúmaním zákonitostí výskytu a pohybu vody v ovzduší ako súčasti hydrologického cyklu sa niekedy pokladá za spoločnú časť vedných odborov hydrológie a meteorológie, pričom sa zaoberá len malou súčasťou hydrologického cyklu, používa pritom pracovné metódy meteorológie, ako aj hydrológie.
Hydrogeografia je vedný odbor zaoberajúci sa vzťahom medzi vodnými útvarmi na pevnine a ostatnými krajinotvornými prvkami; v systéme vied je dnes považovaná za súčasť fyzickej geografie. Jej výstupy, metódy regionalizácie a regionálnej typizácie sa vyskytujú aj v hydrológii povrchových vôd.
Hydrogeológia je veda o podzemných vodách. Skúma pôvod a tvorbu podzemných vôd, formy ich výskytu, ich rozšírenie, pohyb, režim, zdroje, vzťah k povrchovým vodám a prírodné podmienky využiteľnosti a regulácie, pričom prihliada na ich chemické, fyzikálne a biologické vlastnosti a na procesy vzájomného pôsobenia podzemných vôd s horninami, pôdami, plynmi a inými tekutinami. Jej metódy a výstupy smerujú viac do oblasti geologických vied. Nesústreďuje sa na celkový kolobeh vody v prírode, jej výstupy a niektoré metódy sa využívajú v hydrológii podzemných vôd.
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia:
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolvent v oblasti svojej špecializácie ovláda vedecké metódy výskumu a experimentu v hydrológii, ktoré sa uplatňujú v skúmaní, analýze, modelovaní a syntéze poznatkov a zákonitostí výskytu, obehu, časového a priestorového rozdelenia vody na Zemi, jej vzájomného pôsobenia s prostredím vrátane živej prírody, ako aj jej fyzikálnymi, chemickými a biologickými vlastnosťami.
Teoretické vedomosti (3. stupeň):
Absolvent odboru hydrológia (3. stupeň) si osvojí:
- vedecké metódy bádania v hydrológii, vrátane vedeckého popisu, experimentu a jeho vyhodnotenia, modelovania a analýzy a zovšeobecnenia jeho výsledkov a aplikácie dosiahnutých výsledkov v úlohách integrovaného manažmentu vôd,
- súvsťažné chápanie dejov v kolobehu vody v prírode v ich vzájomnej podmienenosti a nadväznosti,
- problémovo a nie sektorálne orientovaný prístup pri formulovaní problémov a metód riešenia zvolenej oblasti hydrológie,
- schopnosť prinášať vlastné, pôvodné riešenia problémov v oblasti kolobehu vody v prírode.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň):
Absolvent štúdia odboru hydrológia dokáže:
- vypracovať kritickú vedeckú rešerš,
- formulovať vedecký problém,
- samostatne riešiť vedecké problémy pomocou moderných vedeckých metód,
- využívať moderné technické, experimentálne a informatické metódy a prostriedky na podporu svojej práce,
- pracovať v medzinárodnom výskumnom kolektíve,
- písomne vo svetovom jazyku prezentovať výsledky vedeckej práce,
- vo svetovom jazyku prednášať výsledky vedeckej práce,
- vo svetovom jazyku vypracovať časti návrhov žiadostí o grant.
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň):
Vedomosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Študijná časť študijného programu v odbore hydrológia v 3. stupni vysokoškolského štúdia predstavuje 60 kreditov, pričom 30 kreditov predstavujú vedomosti zo základu odboru, 20 kreditov písomná práca k dizertačnej skúške a 10 kreditov vybrané kapitoly zo širšieho základu odboru ako je jazyková príprava, metódy prezentácie vedeckej práce a pod.
Vedecká časť študijného programu v odbore hydrológia v 3. stupni vysokoškolského štúdia hydrológie predstavuje 120 kreditov, pričom na štúdium špeciálnych metód vedeckej práce vo vybranej téme pripadá 30 kreditov, na záverečnú dizertačná prácu 60 kreditov a na vedecké publikácie v oblasti zadanej témy 30 kreditov.
Študijná časť - Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia:
Nosné témy jadra znalostí 3. stupňa vysokoškolského štúdia v odbore hydrológia sú viazané na špecializáciu študijného odboru a na riešenú tému dizertačnej práce. Študijná časť končí dizertačnou skúškou. Dizertačná skúška musí preukázať, že študent preukázal schopnosť samostatne študovať, získavať teoretické a praktické poznatky a vypracovať písomnú rešerš zo svetovej literatúry.
V rámci študijného odboru hydrológie sa náplň štúdia volí z odpovedajúcich statí zo:
- všeobecnej hydrológie,
- hydrológie povrchových vôd,
- hydrológie podpovrchových vôd,
- vybraných statí problematiky vody ako transportného média v ekosystémoch,
- mechaniky tekutín povrchových a podzemných vôd,
- hydrodynamiky pórovitého prostredia,
- metód terénneho experimentálneho výskumu v hydrológii,
- metód laboratórneho výskumu hydrodynamických javov,
- metód matematického modelovania hydrologických a hydraulických javov,
- matematiky,
- simulačných metód, algoritmizácie a programovania,
- geoinformatiky.
Vedecká časť:
Vedecká časť je zameraná na:
- výskum aktuálneho vedeckého problému z odboru hydrológie,
- na pochopenie zásad vedeckej práce, jej filozofických, environmentálnych, právnych, etických a spoločenských stránok,
- rozvinutie schopností prinášať vlastné, pôvodné riešenia problémov v oblasti kolobehu vody v prírode,
- osvojenie si vedeckých metódy bádania vrátane vedeckého popisu, experimentu a jeho vyhodnotenia, modelovania, analýzy a zovšeobecnenia jeho výsledkov a aplikácie dosiahnutých výsledkov na úlohy integrovaného manažmentu vôd,
- osvojenie si súvsťažného chápania dejov v kolobehu vody v prírode,
- osvojenie si preferovania problémovo a nie sektorálne orientovaného prístupu pri formulovaní problémov a metód riešenia zvolenej oblasti hydrológie,
- využívanie moderných technických, experimentálnych metód a informačných technológií na podporu vedeckej práce,
- schopnosť pracovať v medzinárodnom výskumnom kolektíve, písomne a ústne vo svetovom jazyku prezentovať výsledky vedeckej práce,
- schopnosť vo svetovom jazyku vypracovať časti návrhov žiadostí o grant.
Vedecká časť programu sa ukončuje odovzdaním a obhajobou dizertačnej práce. Dizertačná (záverečná práca) a jej obhajoba musí spĺňať kritérium, že študent preukázal schopnosť samostatne riešiť teoretické a praktické poznatky z vybranej časti odboru hydrológia.
INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU
1) Študijné programy 3.stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2. O akceptácii študijného programu v študijnom odbore rozhoduje Ministerstvo školstva SR (priznaním práva konať dizertačnú skúšku, záverečnú skúšku vo forme obhajoby dizertácie a priznaním práva Vedeckej rade fakulty udeľovať vedecko-akademický titul "philosophiae doctor - PhD.".)
2) Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
3) Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.
4) špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia Vlády SR ako výnimočnú reláciu k Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classification of Education Documents).