Teoretická a počítačová chémia

Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor chémia.

Skupina:

prírodné vedy

Oblasť výskumu:

chémia, chemická technológia a biotechnológie

Anglický názov študijného odboru:

Theoretical and Computational Chemistry

Stupne - popis

Študijný odbor Teoretická a počítačová chémia sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:

  • treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnom dĺžkou študijných programov v dennej forme štúdia 3 roky (v externej forme 5 rokov).

Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru

Chemik potrebuje teóriu o atómoch a molekulách, interpretačný aparát a príslušný "jazyk", ktorý by odrážal fenomenológiu chemickej reality. Teoretická chémia vznikla na báze kvantovej mechaniky a teórie relativity v tridsiatych rokoch 20. storočia. V päťdesiatych rokoch, s nástupom éry výkonných počítačov sa počítačové spracovanie a modelovanie teoretických predstáv rýchle rozvíjalo a dnes predstavuje jeden zo základných nástrojov všetkých oblastí chémie. V súčasnosti je typickou súhra metód experimentálnej a teoretickej chémie a počítačového spracovania teoretických predstáv o chemickej väzbe a vlastnostiach molekúl a ich reaktivity. Úlohy teoretickej a počítačovej chémie možno zhrnúť do nasledujúcich bodov:

  1. interpretovať, vysvetľovať, systematizovať a zjednocovať poznanie v chémii;
  2. poskytovať dáta, často nedostupné experimentu v chémii, ale aj v časti fyziky a biológie;
  3. predpovedať vlastnosti atómov, molekúl a ich interakcií a reaktivity, nových materiálov.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

Na všetkých významnejších svetových a európskych univerzitách, na ktorých sa študujú prírodné vedy, je teoretická a počítačová chémia významným a rýchle sa rozvíjajúcim študijným odborom.

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

-       Fyzikálna chémia

-       Chemická fyzika

-       Ďalšie chemické odbory

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia: 5

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Absolventi študijného odboru teoretická a počítačová chémia sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesiu

-       Teoretický a počítačový chemik, Philosophiae doctor-PhD.

Teoretický a počítačový chemik ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja v chemických a fyzikálnych odboroch. Má hlboké znalosti z teoretických metód chémie, ovláda programovanie v oblasti vedeckých výpočtov na vynikajúcej úrovni, vrátane paralelného programovania. Je schopný vyvíjať teoretické formulácie metód TPCH a vyvíjať účinné počítačové programy. Interdisciplinárne znalosti mu umožňujú teoreticky analyzovať a počítačovo predpovedať spektroskopické, elektrické, magnetické a i. vlastnosti molekúl a ich reaktivity, participovať na výskume v rôznych oblastiach chémie, riešiť problémy v oblasti kondenzovaných aj tuhých látok, v mnohých oblastiach biochémie a počítačového modelovania molekulárnej biológie.

Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja v odbore Teoretická a počítačová chémia s orientáciou na vývoj nových teoretických metód, algoritmov, počítačových programov, počítačových simulácií a ich sofistikovaného použitia v rôznych oblastiach chémie a vybraných oblastiach fyziky a biológie (napr. metódy a počítačové programy pre simuláciu štruktúry bielkovín). Dokáže zmysluplne skĺbiť teoretické a experimentálne metódy v týchto oblastiach a dokáže spolupracovať s odborníkmi v týchto vedných odboroch.



Teoretické vedomosti

Absolvent odboru teoretická a počítačová chémia

-         vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti teoretickej a počítačovej chémie a v v originálnych aplikáciách v chémii, biológii a fyzike.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent odboru teoretická a počítačová chémia si osvojí

-         zásady vedeckej práce, vedecké formulovanie problému, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov.

Vymedzenie jadra znalostí

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

Nosné témy jadra znalostí študijných programov 3. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na študijný odbor teoretická a počítačová chémia.

Jadro obsahuje len rámcové témy ( vybrané state):

Pokročilá kvantová chémia atómov a molekúl, kvantová chémia kondenzovaných sústav, ab initio metódy kvantovej chémie, DFT metódy, metódy Parr-Parinello, relativistické metódy kvantovej chémie, štatistická termodynamika, teórie molekulovej dynamiky a dynamiky prenosu elektrónu, molekulárne simulácie, materiálová chémia, moderné počítačové metódy kvantovej chémie, ich vývoj a použitie v chémii, biológii a fyzike.

Študijná časť:

-         Pozostáva z prednášok, problémovo orientovaných kurzov, a najmä individuálneho štúdia vedeckej literatúry z odboru teoretická a počítačová chémia.

Vedecká časť:

-         Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru formou samostatnej tvorivej činnosti.

-         Zásady vedeckej práce, vedecké formulovanie problému, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov na vedeckých konferenciách, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.

Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky.

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU

(1)     Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.

(2)     Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.

(3)     Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.

(4)     Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu k Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents

História opisov

Späť