Chémia

Zobrazuje sa opis platný do 21.02.2017. Nahrádza ho odbor chémia.

Skupina:

prírodné vedy

Oblasť výskumu:

chémia, chemická technológia a biotechnológie

Anglický názov študijného odboru:

Chemistry

Obsah študijného odboru - všeobecná časť

Študijný odbor chémia sa zameriava na objasňovanie jedného zo základných prejavov existencie hmoty, ktorý sa vo filozofickom zmysle zahŕňa pod pojem chemický pohyb. Rozumie sa tým štúdium javov, ktoré súvisia so zložením, vnútornou stavbou čiže štruktúrou a s kvalitatívnymi premenami zlúčenín, respektíve s chemickými vlastnosťami.

Základné súčasti chemických vied sú chémia anorganická, organická, fyzikálna, analytická, jadrová a biochémia. Rovnako ako prejavy existencie hmoty sú navzájom neoddeliteľné, súvisia spolu i jednotlivé odbory prírodných vied, ako aj jednotlivé súčasti chemických vied. Existujú styčné oblasti medzi nimi, ktorých štúdium prináša cenné poznatky nielen pre rozvoj chemickej vedy, ale i pre praktické potreby ľudskej spoločnosti. Práve tieto hraničné oblasti medzi jednotlivými vednými disciplínami sú veľmi produktívne pre kvalitatívne nové poznatky. Tak vznikol vedný odbor biochémia na rozhraní organickej chémie a biológie, zo spojenia medicíny a chémie vznikla farmaceutická chémia ako aj napr. intenzívne sa rozvíjajúca chémia organokovových zlúčenín, zasahuje do oblasti anorganickej a organickej chémie.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

Študijný odbor chémia je klasický študijný odbor, ktorý je súčasťou vysokoškolského štúdia prírodovedného charakteru na celom svete.

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

V prvom a v druhom stupni vysokoškolského štúdia má študijný odbor chémia príbuzný študijný odbor 5.2.17 chemické inžinierstvo, 5.2.18 chemické technológie, 5.2.24 potravinárstvo, 5.2.26 materiály, 4.3.2 environmentálne inžinierstvo,4. environmentalistika a 1.1.1 učiteľstvo akademických predmetov vied o neživej prírode. Tieto študijné odbory sú zo skupiny inžinierskych študijných odborov a sú orientované viac na technické aplikácie a priemyselné využitie chemických technológií.

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Absolventi odboru chémia (1. stupeň) sú schopní kvalifikovane vykonávať práce technického charakteru, ktoré sa vyskytnú v rôznych chemických, environmentálnych a zdravotníckych výskumných a prevádzkových zariadeniach. Dokážu analyzovať problémy a možnosti, ktoré sa otvárajú vo vyššie spomenutých oblastiach a to tak vo verejnom ako aj v privátnom sektore s výskumno-technologickou orientáciou. Absolventi odboru chémia (1.stupeň) majú primerané teoretické aj praktické znalosti z vybraných chemických disciplín (všeobecná, anorganická, analytická, fyzikálna, organická, jadrová chémia a biochémia) ale majú poznatky aj z fyziky, matematiky, biológie, ktoré môžu uplatniť vo svojej praxi. Absolventi získali vedomosti a zručnosť v používaní výpočtovej techniky a jej aplikácie v chémii. Môžu sa uplatniť v oblasti chemickej informatiky, monitoringu životného prostredia, spracovania patentov.

Štúdium v prvom stupni vytvára predpoklady pre pokračovanie v štúdiu v druhom stupni.



Teoretické vedomosti

-          oboznámenie s teoretickými základmi anorganickej, organickej, analytickej, fyzikálnej, jadrovej chémie a biochémie,

-          získanie komplexného pohľadu na chemické javy, ktoré sú predmetom iných prírodných vied a techniky,

-          získané poznatky vie prakticky aplikovať pri riešení úloh základného a aplikovaného chemického výskumu

-          schopnosť samostatne riešiť menej náročné problémy.

Praktické schopnosti a zručnosti

-          zvládnutie základných metód merania a jeho vyhodnocovania,

-          zvládnutie základných laboratórnych metodík, ovládanie laboratórnej techniky v základných chemických odboroch,

-          zvládnutie základnej práce na počítači, využívanie komerčného softvéru a základy programovania.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

-          predmety spoločenského, ekonomického, právneho a jazykového základu,

-          pracovať efektívne ako člen výskumného tímu,

-          organizovať si ďalšie vzdelávanie a personálny rast,

-          prezentovať výsledky, komunikovať s verejnosťou a informovať o aktuálnych problémoch v chémii.

Nosné témy jadra znalostí (1. stupeň) - v rozsahu 60 % kreditov v každom ročníku

1. ročník

-          základy matematiky a fyziky

-          chemické disciplíny (všeobecná, anorganická, organická)

-          laboratórna technika (laboratórne cvičenia z anorganickej, organickej chémie)

-          výpočtová technika

2. ročník

-          fyzikálna chémia, jadrová  chémia,

-          biochémia, analytická chémia,

-          laboratórne metódy v uvedených odboroch

-          programovanie, počítačové modelovanie chemických dejov

3. ročník

-          chemická štruktúra, teória chemickej väzby, numerické metódy v chémii,

-          chemická informatika a chémia životného prostredia

-          vybrané predmety podľa zvoleného odboru v záverečnom ročníku bakalárskeho štúdia,

-          vypracovanie záverečnej práce.

Ďalšie témy jadra znalostí

-          najmenej jeden cudzí jazyk

-          predmety ekonomického a manažérskeho základu

Štátna skúška (Bc.)

-          obhajoba záverečnej práce

-          rozprava k problematike záverečnej práce v širších súvislostiach

-          kolokviálna skúška z všeobecného prehľadu chémie

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 2 (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štú

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Absolvent je schopný samostatne alebo v tíme riešiť bežné problémy chémie a tvorivo ich aplikovať do technickej praxe. Je schopný aplikovať poznatky z chémie do iných oblastí ľudských aktivít, vytvárať počítačové modely procesov na základe  požiadaviek praxe a kvalifikovane obsluhovať rôzne meracie a technologické zariadenia.

Absolvent je schopný

-          pomocou počítača modelovať chemické procesy a navrhovať možné smery syntézy nových organických a anorganických zlúčenín s požadovanými vlastnosťami, pritom brať do úvahy požiadavku maximálnej ochrany prírodného prostredia,

-          reálne posudzovať reaktivitu chemických zlúčenín a mechanizmy jednotlivých typov reakcií vrátane stereochemických aspektov, využívať pri tom okrem iného hlboké znalosti fyzikálnochemických zákonitostí a moderné metódy kvantovochemických výpočtov,

-          riešiť štruktúry látok s využitím všetkých moderných spektrálnych metód,

-          uskutočňovať syntézy nových zlúčenín v laboratórnom meradle a v chemických prevádzkach,

-          využívať metódy optimalizácie reakčných podmienok na dosiahnutie maximálnych  výťažkov reakcií,

-          svoje znalosti dokáže využiť pre riadenie chemických, biochemických a biotechnologických procesov v chemickom, potravinárskom, farmaceutickom priemysle, v medicíne, v poľnohospodárstve a pri ochrane životného prostredia,

-          v laboratórnej práci využívať modernú laboratórnu techniku, postupy, analytické a separačné metódy,

-          komplexnejšie sa profilovať v rámci zvoleného študijného programu ( anorganická chémia, analytická chémia, biochémia, bioorganická chémia, environmentálna chémia, fyzikálna chémia,  jadrová chémia, materiálová chémia, makromolekulová chémia, teoretická a počítačová  chémia),

-          má experimentálne návyky umožňujúce mu realizovať výskumné a vývojové programy v inštitúciách akademického, rezortného a firemného charakteru.

Štúdium v druhom stupni vytvára predpoklady pre pokračovanie v štúdiu v treťom stupni.

Prijatie na štúdium študijných programov druhého stupňa vyžaduje absolvovanie študijného programu 1.stupňa v odbore chémia alebo v uvedených príbuzných odboroch.



Teoretické vedomosti

-          získanie vedomostí z jednotlivých častí modernej chémie s dôrazom na časti zodpovedajúce profilácii študijného programu,

-          schopnosť samostatne riešiť náročné teoretické problémy,

-          dostatočne široký pohľad na filozofické a spoločenské aspekty chémie,

-          vnímanie  podstaty procesu trvalo udržateľného rozvoja.

Praktické schopnosti a zručnosti

-          zvládnutie bežných metodík laboratórnej techniky, schopnosť samostatne využívať existujúce experimentálne postupy a navrhovať nové experimentálne metódy,

-          zvládnutie základov počítačovej chémie a molekulového modelovania, aplikácia komerčných softvérov

-          zvládnutie základov informačných a komunikačných technológií s cieľom spracúvať, uchovávať, poskytovať a získavať vedecké informácie.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

-          predmety spoločenského, ekonomického, právneho a jazykového základu,

-          schopnosť komunikovať na kvalifikovanej úrovni s predstaviteľmi iných odborov a s verejnosťou.

Nosné témy jadra znalostí (2. stupeň) - v rozsahu 60 % kreditov v každom ročníku

-          teoretická chémia (mechanizmy chemických reakcií, stereochémia, kvantová chémia)

-          vybrané kapitoly z chémie podľa zamerania študijného programu (chémia koordinačných zlúčenín, izolačné a purifikačné metódy, heterocyklické zlúčeniny ich význam na molekulovej úrovni, toxické látky,  fyzikalno-chemické aspekty ochrany životného  prostredia),

-          experimentálna technika (štruktúrna analýza,  komplexná analýza, mechanizmy reakcii na molekulovej úrovni),

-          počítačové modelovanie a simulácie chemických a biochemických dejov

-          vypracovanie diplomovej práce

Ďalšie témy jadra znalostí

-          najmenej jeden cudzí jazyk

-          predmety ekonomického a manažérskeho základu

Štátna skúška (Mgr.)

-          obhajoba záverečnej práce,

-          rozprava k problematike diplomovej práce v širších súvislostiach,

-          kolokviálna skúška z všeobecného prehľadu chémie.

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

História opisov

Späť