Verejná ekonomika a služby

Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor ekonómia a manažment.

Skupina:

sociálne, ekonomické a právne vedy

Oblasť výskumu:

ekonómia a manažment

Anglický názov študijného odboru:

Public Economics and services

Stupne - popis

Študijný odbor „Verejná ekonomika a služby“ sa môže podľa Sústavy  študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002 – sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať:

  • prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc) so štandardnou dĺžkou 3 roky
  • druhom stupni vysokoškolského štúdia (Ing.) so štandardnou dĺžkou 2 roky,
  • v treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou 3 – 5 rokov.

Obsah študijného odboru - všeobecná časť

Absolventi študijného odboru „Verejná ekonomika a služby“ sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa vzdelania tieto profesie:

- ekonóm – manažér v oblasti verejnej ekonomiky a služieb, ktorý vykonáva na mikro a mezoúrovni exekutívu a stredné manažérske  funkcie (1. stupeň štúdia – bakalár).

- ekonóm – manažér v oblasti verejnej ekonomiky a služieb, ktorý na mikro, mezo a makroúrovni vykonáva manažérske funkcie vrcholového stupňa riadenia ako manažer univerzalista alebo špecialista schopný riadiť a viesť tímy pracovníkov (2. stupeň štúdia – inžinier).

- Philosophiae doctor pre oblasť verejnej ekonomiky a služieb, ktorý je schopný rozvíjať v tejto oblasti teóriu, má objaviteľské schopnosti, ovláda vedecké metódy skúmania a vie ich uplatniť pri riešení konkrétnych problémov a rozvíjať poznanie v oblasti verejnej ekonomiky a služieb (3. stupeň štúdia – PhD.).

Ekonóm – manažér (Bc.) ovláda verejnú ekonomiku a ekonomiku služieb, je profilovaný prostredníctvom všeobecného ekonomického a právneho  základu, špeciálnych ekonomických, právnych, spoločenskovedných a matematicko-štatistických disciplín. Je schopný na mikro a mezo úrovni v systéme verejného sektoru a sféry služieb vykonávať činnosti ekonomickej a ekonomicko – právnej podstaty, dokáže analyzovať a vyhodnocovať sociálno – ekonomické informácie, môže vykonávať manažerske funkcie na základnom a strednom stupni riadenia.

Ekonóm – manažér (inž.) má teoretické vedomosti a je schopný vykonávať manažérske funkcie vrcholového stupňa riadenia na mikro, mezo a makroúrovni  v systéme organizačných štruktúr verejného sektoru a sektoru služieb, dokáže spracovať vývojové tendencie a dokumenty pre rozvoj organizácie, odvetvia aj sektoru služieb, je schopný riadiť procesy a viesť pracovné tímy.

Philosophie doctor (PhD.) ovláda vedecké metódy výskumu, vie ich samostatne, tvorivo využívať vo výskumnej činnosti, pri skúmaní sociálnych a ekonomických javov a procesov. Má objaviteľské schopnosti, báda a prináša vlastné riešenia. Získané poznatky z vedeckého výskumu je schopný využiť pre rozvoj teórie v oblasti verejnej ekonómie, ekonomiky a manažmentu služieb a dokáže ich aplikovať v praxi.

Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru

Proces transformácie spoločenského a ekonomického prostredia v SR, svetové a domáce vývojové tendencie vyvolávajúce reštrukturalizáciu hospodárstva, zmenu postavenia a významu služieb v hospodárstve krajiny, uplatňovanie trendov v transformácii štátneho sektoru a formovanie rozsahu a štruktúry verejného sektoru na Slovensku, globálne transformačné procesy vo verejnom sektore, ako aj potreba zabezpečovania kvality poskytovaných služieb bez ohľadu na ich charakter, odvetvovú alebo sektorovú príslušnosť a koncentrácia pozornosti na spokojnosť zákazníka so službami, to je niekoľko základných znakov vývoja, ktoré bude treba nielen vnímať, rešpektovať, ale aj realizovať v podmienkach SR vo väzbe na integračné procesy. Tieto a ďalšie skutočnosti prinesú zvýšený dopyt po ekonómoch – manažéroch pre všetky organizačné stupne a jednotky sektoru služieb a verejného sektoru zvlášť. Uvedenú súvislosť dokumentuje aj skutočnosť, že podiel verejných výdavkov na HDP vyspelých krajín je v priemere 45%, čo potvrdzuje potrebu prípravy kvalifikovaných odborníkov pre túto oblasť a opodstatnenosť koncipovať študijný odbor s názvom „Verejná ekonomika a služby“.

Váha služieb v ekonomike rastie, rozširujú sa ich funkcie vďaka technickému pokroku a novým technológiám, ktoré menia spôsob ich poskytovania. Presadzovaním nových, produktívnejších odborov služieb, externalizačnými a reštrukturalizačnými procesmi sa verejný sektor a sektor služieb stávajú globálnym javom modernej ekonomiky. Nárastom váhy verejného sektora a sektora služieb v ekonomike v budúcom období bude rásť aj potreba vysokoškolsky vzdelaných odborníkov pre túto oblasť.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

V zahraničí, najmä v krajinách Európskej únie, je možnosť bakalárskeho štúdia v odbore verejná ekonomika a služby na odborných vysokých školách a inžinierskeho (magisterského) štúdia na fakultách, vysokých školách alebo univerzitách. Stretávame sa s rôznymi názvami študijných odborov, predovšetkým  najtesnejšia väzba bude s tými, ktoré ponúkajú študijné programy pod názvom odboru „Public Economics“, „Public management“, „Public Administration“, „Public Finance“, „Public sector“, ktoré sú súčasťou aj odbormi podľa ISCED.

Odvetvová zložka, do ktorej príslušné ekonomické činnosti možno zahrnúť, sa nachádza aj pod všeobecným názvom „Busines services“ (používané aj v štatistických a informačných publikáciách – napr. National Accounts, Labour Force Statistics OECD, prípadne „Services aux enterprises“, alebo „Wirtschaftsnahe Dienstleistungen“).

UK – University of Birmingham, Belgicko – Katolícka univerzita Leuven, Švédsko – Univerzita v Göteborgu, Rakúsko – Wirtschaftsuniversität Wien,Karl – Franzens – Universität Graz, Švajčiarsko – Universität Basel, SRN – Humbolt Universität, Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Berlín, Deutsche Hochschule fűr Verwaltungswissenschaften, Speyer, ČR – Vysoká škola ekonomická Praha, Masarykova univerzita – Ekonomicko – správna fakulta Brno, VŠB – TU Ostrava, Sliezska Univerzita, obchodno podnikateľská fakulta Karviná, Maďarsko – Ekonomická univerzita v Budapešti, Poľsko – vysoká škola ekonomická vo Varšave, USA – University of Screnton, Pensylvania, University of Minesota, Kanada – Carleton University, Ottawa.

Kompatabilita študijných programov v Slovenskej republike v tomto odbore a podobných v zahraničí (predovšetkým v Európe ale aj v USA a Kanade) umožní a bude podporovať medzinárodnú mobilitu študentov.

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

Na základe vymedzeného profilu absolventa študijného odboru „Verejná ekonomika a služby“ za príbuzné študijné odbory pokladáme:

3.1.7.   Verejná politika a verejná správa

3.3.5.   Verejná správa a regionálny rozvoj

3.3.20. Odvetvové ekonomiky a manažment

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Absolventi odboru „Verejná ekonomika a služby“ dokážu ekonomicky myslieť, analyzovať ekonomické javy a procesy, vykonávať činnosti ekonomickej a ekonomicko právnej podstaty na mikro a mezo úrovni, vykonávať základné a stredné manažérske funkcie, poskytovať rôzne druhy (trhových a netrhových) služieb, sú pripravení vykonávať odborné a riadiace činnosti v orgánoch ústrednej a miestnej štátnej správy a orgánoch územnej (miestnej a regionálnej) samosprávy.

Základom  štúdia odboru je široký súbor vedomostí, znalostí, zručností a návykov zo všeobecnej ekonomickej teórie, mikroekonómie, makroekonómie, hospodárskej a sociálnej politiky, svetovej ekonomiky, teórie služieb, verejnej ekonómie, podnikového hospodárstva, ekonomiky a manažmentu služieb, ekonomiky a manažmentu verejných služieb, ekonomiky a manažmentu neziskových organizácií, verejnej správy, financií, účtovníctva, manažmentu a marketingu, politológie, práva, informatiky, matematiky, štatistiky. Podľa profilácie študijných programov akreditovaných jednotlivými fakultami, VŠ a univerzitami budú vchádzať  do jadra vedomostí vybrané spoločensko – vedné  disciplíny a cudzie jazyky.

Absolventi 1. stupňa štúdia sa môžu uplatniť v odvetviach služieb tak vo verejnom ako aj súkromnom sektore, v organizáciách poskytujúcich netrhové a trhové služby, v orgánoch štátnej správy a územnej samosprávy. Vzhľadom na odborné komunikačné zručnosti a schopnosti sa môžu dobre uplatniť aj v internacionálnom ekonomickom a správnom prostredí.



Teoretické vedomosti (1. stupeň)

Absolvent 1. stupňa  odboru „Verejná ekonomika a služby“

- si osvojí základné ekonomické a právne pojmy a kategórie nevyhnuté pre okruh poznania v oblasti verejnej ekonomiky a služieb,

- zvládne nosné témy jadra znalostí odboru verejná ekonomika a služby s akcentom na ich aplikovateľnosť v praxi,

- osvojí si matematicko – štatistické metódy, na základe ktorých bude schopný  vyhodnocovať sociálno – ekonomické javy a procesy,

- získané vedomosti, znalosti, zručnosti je schopný použiť takým spôsobom, ktorým prezentuje pochopenie súvislostí na podnikovej, odvetvovej, národohospodárskej úrovni v oblasti verejného sektoru a sektoru služieb ako ekonomického a spoločensko – ekonomického systému v priestorovej dimenzii a so špecifikami systémov riadenia.

Praktické schopnosti a zručnosti (1. stupeň)

Absolvent 1. stupňa štúdia odboru „Verejná ekonomika a služby“ získa schopnosti:

- analyzovať ekonomické javy a procesy v oblasti verejného sektoru a sféry služieb na mikro, mezo a makroúrovni ich zabezpečovania,

- využívať teoretické poznatky v praxi,

- vykonávať  manažerske funkcie na základnom a strednom stupni riadenia,

- (verbálnej a manažerskej) komunikácie v oblasti riadenia ekonomických a sociálnych procesov,

- hodnotiť procesy v službách z aspektu efektívnosti a kvality ich poskytovania,

- uplatňovať rozhodovacie procesy,

- získa praktické zručnosti z informatiky.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (1. stupeň)

Absolvent 1. stupňa  štúdia odboru „Verejná ekonomika a správa“

- má schopnosti odbornej jazykovej komunikácie v svetových jazykoch,

- vie analyzovať kvantitu a kvalitu služieb (verejných a súkromných služieb),

- vie organizovať prácu v malých pracovných skupinách s cieľom zvyšovania efektívnosti,

- je schopný uplatniť spoločenské a etické aspekty profesie,

- dokáže zabezpečiť kontinuitu v osvojovaní si nových poznatkov, vedomostí, znalostí, zručností a návykov a pokračovať v osobnom profesionálnom rozvoji.

Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru 1. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané predovšetkým na základné vedné disciplíny ekonómie, súvisí  s základmi teórií riadenia, s teóriami, ktoré sa zaoberajú financiami, hospodárskou politikou a verejnou správou. Teórie riadenia a teórie verejnej správy vytvárajú základy pre teóriu riadenia verejného sektoru. Teória služieb je základom pre rozvoj takých disciplín, ktoré rozvíjajú poznanie pre ekonomiku a riadenie jednotlivých subjektov sektoru služieb a verejného sektoru. Zvláštnu pozornosť je potrebné venovať ekonomike neziskových organizácií. Regionálna ekonómia a ekonomika municipalít vytvára rámec pre hlbšie pochopenie významu priestorovej dimenzie pre rozvoj služieb.

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupňa)

Všeobecná ekonomické teória

Mikroekonómia

Makroekonómia

Svetová ekonomika

Hospodárska politika

Sociálna politika

Financie a mena

Podnikové financie

Verejná ekonómia I.

Teória služieb

Verejný sektor

Ekonomika a manažment služieb I. (materiálne a nemateriálne služby a ich členenie vo vnútri skupín, jednotlivé odvetvia alebo bloky odvetví)

Ekonomika a manažment odvetví verejného sektoru I. (vo vnútornej štruktúre: verejná správa, polícia, armáda, justícia, školstvo, kultúra, telesná kultúra, zdravotníctvo, sociálne služby, veda a výskum, tvorba a distribúcia informácií, doprava, spoje a ďalšie, resp. blokov odvetví),

Ekonomika a manažment neziskových organizácií I.

Podnikovo hospodárska náuka

Priestorová ekonomika

Regionálna a municipálna ekonomika (resp. regionálna a urbanistická ekonomika)

Verejná správa

Účtovníctvo

Manažment

Marketing

Riadenie ľudských zdrojov I.

Manažment území I.

Marketing území I.

Základy práva

Správne právo

Občianske právo

Podnikateľské právo

Politológia

Demografia

Matematika

Štatistika

Informatika

Ďalšie témy jadra študijného odboru „verejná ekonomika a služby“

- spoločenské, etické a právne aspekty profesie,

- odborná jazyková komunikácia,

- komunikácia v manažmente.

Štátna skúška v I. stupni štúdia

- obhajoba záverečnej práce (abstrakt v jednom svetovom jazyku),

- overenie schopností riešiť odborno – organizačné problémy ekonomiky verejného sektora a služieb formou riešenia prípadových štúdií a modelových situácií,

- kolokviálna skúška z problematiky študijného odboru.

Znalosti uvedené v korpuse musia byť súčasťou obsahu každého študijného programu v študijnom odbore „Verejná ekonomika a služby“. Hĺbka rozpracovania závisí od charakteristiky odborného profilu absolventa študijného programu stanoveného špecificky na príslušnej fakulte, vysokej škole alebo univerzite. Pri alternatívne stanovených témach, musí študijný program obsahovať aspoň jednu z nich, alebo umožňuje voľbu medzi nimi.

1. stupeň vysokoškolského štúdia obsahuje 180 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore „Verejná ekonomika a služby“ musí študijný program obsahovať najmenej 108 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru.

Zaradenie predmetov do jednotlivých rokov štúdia podľa jadra znalostí v súlade so systémom ECTS volí príslušná fakulta v odporúčanom pláne štúdia študijného programu.

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 2

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Absolvent verejnej ekonomiky a služieb (2. stupňa štúdia) je kvalifikovaný vysokoškolsky vzdelaný ekonóm – manažér schopný riadiť široké spektrum organizácií verejného sektora a sektora služieb, tiež inštitúcií verejnej správy. Má bohaté teoretické vedomosti, chápe širšie súvislosti o fungovaní a štruktúre verejného sektoru a sektoru služieb, má praktické skúsenosti pre vykonávanie riadiacich funkcií v orgánoch ústrednej štátnej správy, miestnej štátnej správy, samosprávy vyšších územných celkov a miestnej samosprávy, v organizáciách zabezpečujúcich služby, a to tak neziskových ako aj ziskových organizácií. Uplatní sa aj vo vedeckých a výskumných inštitúciách. Vysokoškolsky vzdelaný odborník je flexibilný v podmienkach trhu práce. Je schopný zvládnuť manažérske funkcie v organizáciách verejného sektora a v organizáciách poskytujúcich služby.  Vie komunikovať  v dvoch svetových jazykoch a má vedomosti a zručnosti pre využívanie informačných systémov vo verejnom sektore, verejnej správe, ako aj sektore služieb.

Obsahové zameranie študijného odboru je koncipované tak, aby absolvent mal potrebné teoretické vedomosti a manažérske schopnosti. Odborný profil absolventa tvoria disciplíny teoretického a metodologického základu z 1. stupňa štúdia ako sú makroekonómia, mikroekonómia, hospodárska politika, svetová ekonomika, financie, účtovníctvo a na ne nadväzujúce predmety ako verejná ekonómia, verejné financie, miestne financie. Dôraz sa tiež kladie na riadenie ľudských zdrojov, controling vo verejnom sektore, ekonomiku a manažment služieb a ekonomiku a manažment odvetví verejného sektora. Ťažisko vzdelávania v odbore má prierezový, odvetvový a podnikový charakter. Rozsah vedomostí vrátane praktických skúseností mu umožní vstúpiť do praktického profesionálneho života alebo pokračovať v treťom stupni vysokoškolského štúdia.

Predpokladá sa, že absolvent ukončil prvostupňové štúdium  v niektorých z príbuzných študijných odborov (so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky) a absolvoval nosné témy z jadra znalostí študijného odboru. Uchádzačom, ktorí ukončili štúdium v niektorom vzdialenejšom študijnom odbore, štúdium upravuje interný predpis fakulty.



Teoretické vedomosti (2. stupeň)

Absolvent študijného odboru Verejná ekonomika a služby (2. stupeň)

-         preukazuje dôkladné porozumenie ťažiskových oblastí a ekonomickej teórie verejného sektora a služieb,

-         chápe národohospodárske súvislosti a vzťahy súkromného a verejného sektora vo vzťahu k uspokojovaniu potrieb obyvateľstva,

-         tvorivo aplikuje získané poznatky v spoločenskej praxi,

-        uvádza do života a aktívne prezentuje vlastné riešenia problémov pri zvyšovaní efektívnosti verejného sektora a služieb,

-         aplikuje kvantitatívne a manažérske metódy rozhodovania v procesoch poskytovania služieb.

Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)

Absolvent študijného odboru Verejná ekonomika a služby (2. stupeň) získa schopnosť

-         analyzovať a porozumieť pracovným procesom v poskytovaní služieb a hodnotiť ich kvalitu,

-         uplatňovať manažérske zručnosti a návyky pri riadení odvetví verejného sektora a organizácií služieb,

-         špecifikovať a navrhovať efektívne spôsoby riadenia ekonomicko – správnych procesov,

-         pracovať na projektoch, ktoré zahŕňajú identifikáciu problémov, analýzu, návrh a implementáciu riešení, zameraných najmä na projekty prierezového, odvetvového a podnikového charakteru,

-         spracovať manažérsku a marketingovú stratégiu rozvoja služieb verejného a súkromného sektoru.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (2. stupeň)

Absolvent študijného odboru Verejná ekonomika a služby (2. stupeň) dokáže

-         pracovať tvorivo a efektívne ako jednotlivec, ako člen tímu aj ako vedúci tímu pri riešení teoretických, metodologických a praktických problémov,

-         riadiť sa primeranými praktikami v súlade s profesionálnym, právnym a etickým rámcom študovaného odboru,

-         analyzovať sociálno – ekonomické problémy vo verejnom sektore a službách s akcentom na ich optimálne riešenie,

-         udržiavať kontakt v súlade s posledným vývojom vedeckých poznatkov  v danom odbore a pokračovať vo svojom profesionálnom vývoji.

Vymedzenie jadra znalostí (2. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (2. stupeň)

Verejná ekonómia II.

Verejné financie

Riadenie ľudských zdrojov II.

Matematicko – štatistické metódy

Controling vo verejnom sektore

Neziskový marketing

Environmentálna politika

Regionálna a municipálna ekonomika a politika

Finančný manažment vo verejnom sektore

Informačné systémy vo verejnom sektore a verejnej správe

Ekonomika a manažment odvetví verejného sektora II.

Ekonomika a manažment neziskových organizácií II.

Dejiny ekonomických teórií

Európska únia

Ekonomika a manažment služieb II.

Manažment území II.

Marketing území II.

Manažerstvo kvality služieb

Priestorové plánovanie

Sociálny rozvoj

Znalosti uvedené v nosných témach jadra znalostí musia byť súčasťou obsahu každého študijného programu v študijnom odbore „Verejná ekonomika a služby“. Číselné označenie tém v jadre znalostí znamená nadväznosť na 1. stupeň štúdia a znamená rozšírenie alebo prehĺbenie poznania vo väzbe na vyšpecifikovaný profil absolventa študijným programom fakulty, vysokej školy alebo univerzity. Témy v okruhu ekonomiky a manažmentu služieb II. a ekonomiky a manažmentu odvetví verejného sektoru II. možno voliť vo vnútornej štruktúre a nadväznosti na zvolené kritériá (odvetvového, blokového, podľa charakteru potrieb a spôsobov ich uspokojovania a ďalšie). Podľa profilácie študijného programu budú vchádzať do jadra znalostí aj fakultou, vysokou školou a univerzitou vybraté spoločensko vedné disciplíny. Vo väzbe na profil absolventa vzdelávacia inštitúcia odporučí zaradenie nosných tém jadra znalostí do jednotlivých rokov štúdia.

Študijný program 2. stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 2 roky obsahuje 120 ECTS kreditov a pre akceptáciu študijného programu v tomto odbore musí obsahovať najmenej 60 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru.

Štátna skúška (2. stupeň)

-         obhajoba diplomovej práce (abstrakt v jednom svetovom jazyku),

-         overenie spôsobilosti riešiť samostatne a tvorivo prípadové štúdie a modelové situácie,

-         kolokviálna skúška z oblasti verejnej ekonomiky a služieb.

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3 -5

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Absolvent tretieho stupňa vysokoškolského vzdelávania ovláda vedecké metódy práce, ktoré je schopný samostatne tvorivo využívať vo vedecko – výskumnej činnosti, zameranej najmä na verejnú ekonomiku a služby. Je schopný formulovať hypotézy ako východiská tvorby výskumných projektov. Dokáže identifikovať výskumný problém, riešiť ho a aplikovať v spoločenskej praxi.



Teoretické vedomosti

Absolvent študijného odboru verejná ekonomika a služby (3. stupeň)

-         vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti verejného sektora a sféry služieb,

-         výsledky vedecko-výskumnej činnosti priebežne prezentuje na vedeckých fórach a pravidelne ich publikuje vo vedeckej tlači doma i vo svete.

Doplňujúce vedomosti, mentálne spôsobilosti a schopnosti

Absolvent študijného odboru Verejná ekonomika a služby (3. stupeň)

-         ovláda metodológiu vedeckej práce a vie ju uplatniť vo vlastnom vedeckom bádaní,

-         ovláda vedecké metódy s dôrazom na výber respondentov, operacionalizáciu, výskumné metódy zberu dát, prípravu a návrh štatistického spracovania dát.

-         zameriava vedecko-výskumnú činnosť na oblasť, ktorou sa bude zaoberať v dizertačnej práci.

Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

Študijná časť

Ťažiskové témy jadra znalostí 3. stupňa štúdia tvoria vybraté problémy makroekonómie, mikroekonómie, ekonómie verejného sektora, ekonomiky a manažmentu služieb. Súčasťou teoretického základu štúdia je aj metodológia vedy a etika vedeckej práce.

Základné vedomosti získa absolvent voľbou týchto fakultatívnych disciplín:

Teória riadenia

Uplatňovanie kvantitatívnych metód vo výskume

Modelovanie služieb

Prognózovanie a plánovanie služieb

Tvorba organizačných štruktúr služieb

Strategický manažment služieb

Výskumná časť

ťažisko vedeckého výskumu tvorí riešenie vedeckého problémy sformulovaného do témy dizertačnej práce, ktorá je súčasťou výskumného programu fakulty.

Podstata riešenia sa sústreďuje na súčasný stav poznania skúmanej problematiky doma a v zahraničí, formulovanie vedeckého cieľa, spracúvaného materiálu a metód skúmania, konkrétne riešenie (dosiahnuté výsledky) a diskusiu, prínos pre rozvoj teórie a praxe.

Študijná časť tvorí 1/3 študijného fondu a je zakončená dizertačnou skúškou a výskumná časť 2/3 študijného fondu a je zakončená obhajobou dizertačnej práce, ktorá musí preukázať schopnosť študenta samostatne a tvorivo vedecky pracovať, to znamená posúvať poznanie v oblasti teórie a spoločenskej praxe.

História opisov

Späť