Ekonomika a riadenie podnikov
Zobrazuje sa opis platný do 20.02.2017. Nahrádza ho odbor ekonómia a manažment.
Skupina:
sociálne, ekonomické a právne vedyOblasť výskumu:
ekonómia a manažmentAnglický názov študijného odboru:
Economics and Management of EnterprisesObsah študijného odboru - všeobecná časť
Absolventi študijného odboru EKONOMIKA A RIADENIE PODNIKOV sú spôsobilé vykonávať dosiahnutého stupňa profesiu:
- Philosophiae Doctor - PhD - v ekonomike a riadení podnikov (Economics and Enterprises Scientist) - 3 stupeň.
Philosophie Doctor v ekonomike a riadení podnikov ovláda vedecké metódy výskumu, interpretácie a predikcie, integračných a globalizačných tendencií podnikovej ekonomiky a orientáciu na ekonomické analýzy, podnikové stratégie, zložité problémy riadenia a prvovýroby fungovania subjektov.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
University of Alberta Canada, University of Cork, Írsko, Katholieke Universiteit Leuven Belgium, Odense Universitet Denmark, Université de Picardie France, Humbold-Universität zu Berlin Federal republic of Germany, Budapesti Kőzgazdaságtudományi Egyetem Hungary, Universiteit van Amsterdam Netherlands, Universitat de Barcelona Spain, University of London United Kingdom, Cornell University United states of America.
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- Odvetvové a prierezové ekonomiky
- Odvetvové ekonomiky a manažment
- Ekonomika a manažment podniku
- Finančný manažment
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 36 mesiacov
Štandardná dĺžka externého štúdia: 60 mesiacov
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu, interpretácie a tvorivého riešenia problémov ekonomiky a riadenia podnikov s orientáciou na ekonomické a finančné analýzy podniku, podnikové stratégie a ich implementácie, organizačné formy podnikov a špecifická ich riadenia.
Teoretické vedomosti (3.stupeň)
Absolvent odboru Ekonomika a riadenie podnikov (3.stupeň) vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti:
- ekonomické koncepcie procesov riadenia a organizačných foriem fungovania podnikov a ekonomickej a odbytovej funkcie podnikov
- aplikácia manažérskych informácii v konkrétnych podnikoch
- koncepcie podnikateľskej stratégie v konkrétnych podnikoch.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3.stupeň)
Absolvent odboru Ekonomika a riadenie podnikov (3.stupeň) si osvojí:
Zásady vedeckej práce, princípy hodnotenia, argumentácie alternatívnych prístupov k riešeniu problémov ekonomiky a riadenia podnikov, vedecké formulovanie problému, väzby výskum - formulácie návrhu - implementácie - kontrola, právne a etické aspekty v ekonomike a riadení podnikov, schopnosť analyzovať, hodnotiť a novým spôsobom riešiť problémy rôznych stupňov predikovateľnosti podnikových ekonomík, schopnosť vedecké zdroje ako formy podpory vlastného výskumu, schopnosť prezentovať výsledky vlastného bádania, rozvíjať vedný odbor.
Vymedzenie jadra znalostí (3.stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3.stupeň)
Nosné témy jadra znalostí 3.stupňa, t.j. PhD stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na Podnikovohospodársku vedu (Business Economics Science).
Študijná časť
Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia:
Ekonomika podnikov: analýza a hodnotenie podnikateľskej činnosti podnikov, zabezpečenie základných a doplnkových funkcií podnikov, ekonomicko-finančné analýzy a controling podnikov, tvorba optimálnych podnikových štruktúr, postavenie subjektov na trhoch.
Mikroekonómia: analýzy činiteľov ovplyvňujúcich dopyt, správanie firmy v podmienkach dokonalej a nedokonalej konkurencie, kombinácia výrobných faktorov, teória rozdeľovania a ekonomické stratifikácia spoločnosti.
Makroekonómia: úlohy štátu v hospodárskej politike, komplexné modely agregátneho dopytu a agregátnej ponuky, peniaze a ich úloha v ekonomike, makroekonómia otvoreného hospodárstva, teoretické východiská menovej únie.
Povinne voliteľné moduly
Marketingový manažment, Svetová ekonomika, Podniková ekonomika, Podnikové financie, Podnikový manažment, Ekonomika obchodu tovarov a služieb, Ekonomická informatika, Personálny manažment Strategický manažment, Marketingová komunikácia, Ekonomická analýza a controlling.
Rozsah študijnej časti: 60 kreditov
Vedecká časť
- Výskum aktuálneho vedeckého problému a odboru.
- Zásady vedeckej práce: vedecké formulovanie problému, metódy vedeckej práce, metódy a ukazovatele kvantitatívneho a kvalitatívneho výskumu, zhromažďovanie, triedenie a spracovanie informácií, metódy operačného výskumu, prezentácie výsledkov publikačnej práce v publikačných výstupoch na vedeckých zasadnutiach (semináre, konferencie, kongresy) a v obsahu doktorandských dizertačných prác.
- Obhajoba dizertačnej práce (vedecký posun v riešení vedeckého problému, návrh nových postupov riešenia a návrhu realizácie výsledkov v praxi.
Rozsah vedeckej časti : 120 kreditov