Verejná správa a regionálny rozvoj

Zobrazuje sa opis platný do 20.02.2017. Nahrádza ho odbor ekonómia a manažment.

Skupina:

sociálne, ekonomické a právne vedy

Oblasť výskumu:

ekonómia a manažment

Anglický názov študijného odboru:

Public Administration and Regional Development

Obsah študijného odboru - všeobecná časť

Absolventi študijného odboru Verejná správa   a  regionálny rozvoj sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesiu:

-         Odborný pracovník pre verejnú správu a regionálny rozvoj /Public Administration and Regional Development  Specialist/ - 1. stupeň

-         Inžinier pre verejnú správu a regionálny rozvoj /Public Administration and Regional Development  Engineer /           - 2. stupeň

-         PhD pre verejnú správu a regionálny rozvoj /Philosophiae doctor of Public Administration and Regional Development /     - 3. Stupeň

Odborný pracovník pre verejnú správu a regionálny rozvoj má teoreticko-praktické znalosti o národnom hospodárstve a jeho štruktúrach, organizačnej a inštitucionálnej štruktúre fungovania verejnej správy, metódach a technikách získavania, spracovania a vyhodnocovania informácií a podkladov z oblasti verejnej ekonomiky (na národnej, regionálnej a municipálnej úrovni).

Inžinier pre verejnú správu a regionálny rozvoj má integrovaný systém poznatkov ekonomických vied, správnej vedy, právnych a spoločensko-politických vied. Ovláda metódy a techniky národohospodárskych a regionálnych analýz, tvorby projektov a programov hospodárskeho a sociálneho rozvoja regiónov a municipalít. Je schopný riešiť praktické problémy v kompetencii  verejnej správy v jej vecnej a územnej pôsobnosti.

Philosophiae doctor ovláda vedecké metódy výskumu verejnej správy a regionálneho rozvoja.

Ovláda trendy vývoja vytvárania jednotného európskeho administratívneho a ekonomického priestoru a strategické prístupy k nevyhnutným reformám verejnej správy a regionálnej politiky.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

USA – Master of Public Administration (zameranie: Public and Nonprofit Managrment, Policy research and Analysis, Urban and Regional Affairs) University of  Pittsburgh, Master of Public Administration Degree Program – Clemson University and The University of South Carolina, Veľká Británia - Public and Social Administration, Brunel University, Uxbridge, Middlesex, Public administration and Public Policy, London School of Economics and Political Science, Public Administration, Manchester Metropolitan University, Belgicko – European Master of Public Administration, Katholieke Universiteit Leuven, Holandsko – European Public Administration, Leiden University, Nemecko – Public Management, University of Potsdam, Česká republika - Vysoká škola ekonomická  v Prahe  ( odbor : Regionalistika a verejná správa; špecializácie: Rozvoj miest a regiónov, Regionálny rozvoj a európska integrácia), Ekonomicko - správna fakulta Masarykovej univerzity v Brne (odbor : Hospodárska politika a správa, špecializácie :Regionálny rozvoj a správa, Verejná ekonomika), Ekonomická fakulta Technickej univerzity v Ostrave ( odbor : regionálny rozvoj špecializácia: Eurospráva).

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

-Verejná politika a verejná správa

-Verejná ekonomika a služby

-Národné hospodárstvo

-Správne právo

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Absolventi odboru Verejná správa a regionálny rozvoj (1.stupeň) sú schopní systemizovať a analyzovať aktuálne problémy verejnej správy, majú základné poznatky legislatívneho prostredia verejnej správy, ovládajú metódy a techniky analýz vecných problémov, metód riadenia uplatňovaných vo verejnej správe.

Absolventi sa môžu úspešne uplatniť ako odborní pracovníci v rôznych odboroch organizačných štruktúr verejnej správy všetkých stupňov, v subjektoch zaoberajúcimi sa regionálnym a miestnym rozvojom a v iných verejnoprávnych korporáciách a  neziskových organizáciách.



Teoretické vedomosti (1.stupeň)

Absolvent odboru Verejná správa a regionálny rozvoj

-         ovláda základné teórie, pojmy  a fakty všeobecného systému ekonómie a ekonomiky s dôrazom na jeho regionálny a lokálny podsystém,

-         dokáže aplikovať teoretické poznatky pri spracovaní odborných podkladov pre prijímanie rozhodnutí subjektov verejnej správy,

-         je schopný posúdiť reálnosť navrhovaných opatrení na základe analýzy ekonomických faktov  a platných zákonov.

Praktické schopnosti a zručnosti (1.stupeň)

Absolvent odboru Verejná správa a regionálny rozvoj je schopný

-         spolupracovať na projektoch ekonomického a sociálneho rozvoja príslušnej úrovni verejnej správy,

-         využívať   metódy a nástroje  národohospodárskej, regionálnej a komunálnej politiky,

-         zabezpečovať  operatívnu  činnosť na jednotlivých úsekoch verejnej správy.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (1.stupeň)

Absolvent odboru Verejná správa a regionálny rozvoj dokáže

-         pochopiť a implementovať vývojové trendy v danej oblasti,

-         prezentovať vecné problémy a ich alternatívne riešenia,

-         efektívne pôsobiť v interdisciplinárnych tímov,

-         využívať softverové systémy pri manažovaní regionálneho a miestneho rozvoja,

-         organizovať priebeh svojho ďalšieho vzdelávania.

Vymedzenie jadra znalostí (1.stupeň)

Nosné témy jadra znalosti študijného odboru (1.stupeň)

Nosné témy jadra znalosti 1 stupňa vysokoškolského štúdia sú viazane predovšetkým na predmety:

1.ročník štúdia

-         Všeobecná ekonomická teória  - osvojenie si základných ekonomických zákonov, poznatkov o štruktúre, usporiadaní a fungovaní trhového mechanizmu a ekonomickom správaní mikroekonomických subjektov. Poskytuje poznatky o tvorbe, použití makroekonomických agregátov, agregátnej ponuke a dopyte, interakcii medzi spotrebou, úsporami a investíciami, o problematike ekonomického rastu, nezamestnanosti, inflácie, úlohy štátu a formy štátnej regulácie ekonomiky. Problematika medzinárodného obchodu, menovým a finančným otázkam a medzinárodnej ekonomickej integrácii.

-         Podnikové hospodárstvo - základné východiskové poznatky podnikovohospodárskej náuky o podstate a postavení podniku v trhovej ekonomike, osobitosti hospodárskeho podnikania v jednotlivých typoch podnikov, o výrobných faktoroch, transformačnom procese a hospodárskom výsledku podniku.

-         Financie a mena – úvod problematiky finančnej vedy. Statický a dynamický aspekt kategórii a pojmov finančnej vedy. Členenie financií. Základné otázky verejných financií, podnikových financií, meny, bankovníctva, finančných trhov, poisťovníctva a medzinárodných financií.

Jadro ďalej obsahuje predmety:

-         Matematika

-         Štatistika

-         Marketing

-         Právo

-         Cudzí jazyk

-         Telovýchovné aktivity

2.ročník štúdia

-         Národohospodárska politika -  prezentuje súbor poznatkov, charakteristiku nástrojov a opatrení vlády zameraných na koordináciu ekonomiky. Teoreticky nadväzuje na poznatky ekonomickej teórie a v praktickej realizácii sa hospodárska politika zameriava na riešenie problémov ekonomického rastu, menovej stability, platobnej bilancie, vývoja zamestnanosti, ďalej deľbou moci, jej decentralizáciou a podmienkami spoločenského konsenzu.

-         Sociálna politika  rozpracováva základné poznatky teórie a praxe sociálnej politiky cez princípy, funkcie, ciele a nástroje. Skúma vzťahy hospodárskej a sociálnej politiky. Vysvetľuje kategórie sociálnej záchrannej siete, životného minima, chudoby. Objasňuje objektívne a subjektívne predpoklady, podmienky, dôsledky a následky sociálnych aspektov ekonomickej transformácie. Charakterizujeme transformáciu sociálnej sféry. V sociálnej politike sa rozoberajú vybrané problémy ako sú sociálne aspekty bývania a aktuálne problémy transformácie zdravotníctva a iné.

-         Menová teória a politika - vývoj menových teórií od staroveku po súčasnosť. Peniaze v modernej spoločnosti, mechanizmus vydávania peňazí do peňažného obehu v podmienkach štruktúrovanej bankovej sústavy. Podstata, ciele a nástroje menovej politiky. Peňažná rovnováha a inflácia. Teoretické prístupy k menovej politike. Centrálne banky ako nositelia menovej politiky. Vzťah medzi menovou a rozpočtovou politikou.

-         Teória verejných financií – predmet sa zaoberá základným terminologickým aparátom v oblasti verejného sektora a verejných financií. Vysvetľuje teórie v oblasti verejných príjmov a verejných výdavkov. Osobitná pozornosť je venovaná fiškálnej nerovnováhe.

Jadro ďalej obsahuje predmety:

-         Politológia

-         Účtovníctvo

-         Manažment

-         Cudzí jazyk

-         Medzinárodný obchod

-         Podnikové financie

-         Všeobecné hospodárske dejiny

-         Dejiny ekonomických teórií

-         Matematika II.

-         Telovýchovné aktivity

3.ročník štúdia

-         Mikroekonómia – jej obsahom je súčasná mikroekonomická teória, ktorá je zameraná na analýzu správania racionálneho spotrebiteľa, rozhodovanie firmy, na najdôležitejšie poznatky teórie firmy v podmienkach dokonalej konkurencie, reálne trhové štruktúry nedokonalej konkurencie, ako aj na rozbor úlohy štátu v mikroekonomických procesoch.

-         Makroekonómia – teoretické východiská súčasnej makroekonómie. Modely makroekonomickej rovnováhy a ekonomickej nerovnováhy. Teórie rozdeľovania, spotreby a úspor. Ekonomický rast a výkonnosť ekonomiky. Teórie peňazí. Inflácia a nezamestnanosť. Fiškálna politika. Monetárna politika. Teórie kapitálového trhu.

-         Ekonomika verejného sektora - absolvent získa poznatky o dôvodoch existencie verejného sektora, jeho cieľoch a funkciách, štruktúre, riadení, financovaní, faktoroch ovplyvňujúcich efektívnosť verejného sektora a o problémoch jeho transformácie v procese decentralizácie správy vecí verejných.

-         Teória, riadenie a organizácia verejnej správy - poskytuje teoretické a praktické poznatky o organizácii štátu a verejnej správy ako forme výkonnej moci štátu, o kompetenciách, formách a metódach činností orgánov štátu a samosprávy, o vytváraní prostredia pre pôsobenie hospodársko-politických subjektov.

-         Regionálna ekonomika a politika - charakterizuje základné koncepcie lokalizačnej analýzy a zaoberá sa lokalizačnými rozhodnutiami podnikov, interakciou lokalít, atraktívnosťou a konkurenciou, štruktúrou využívania pôdy, sídelnou štruktúrou a mestskými systémami.

Jadro ďalej obsahuje predmety:

-         Ústavné právo

-         Politológia II.

-         Daňovníctvo

-         Bankovníctvo

-         Nástroje  a inštitúcie finančného trhu

-         Stratégia sociálno-ekonomického rozvoja

-         Hospodárska geografia Slovenska

Ďalšie témy jadra študijného odboru (1.stupeň)

-         Hospodárska geografia

-         Informatika

-         Sociológia

-         Psychológia

-         Filozofia

-         Ekonomické analýzy

Štátna skúška (1.stupeň)

-         Obhajoba záverečnej práce (abstrakt v cudzom  jazyku), rozsah práce študenta v kreditnom vyjadrení musí byť úmerný významu z hľadiska významu k profilu absolventa

-         Komisionálna  skúška z podnikovohospodárskych a národohospodárskych teórií a teórie verejnej ekonómie.

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 2 (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štú

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Absolvent odboru Verejná správa a regionálny rozvoj (2.stupeň) je vzdelaným odborníkom, ktorý má základné poznatky z  ekonomických teórii a politík, regionálnej ekonomiky a politiky, teórie riadenia a organizácie verejnej správy a verejného sektora, ústavného a správneho práva, politológie a sociálnych vied, metód analýzy a riadenia hospodárskych a sociálnych procesov. Je schopný samostatne riešiť interdisciplinárne problémy charakteristické pre výkon verejnej správy na všetkých jej úrovniach.

Absolvent študijného odboru môže pôsobiť vo vedúcej pozícii ústredných, regionálnych a miestnych inštitúcií verejnej správy, verejného a neziskového sektora.

Študijný odbor pripravuje odborníkov aj pre vedeckú a pedagogickú prácu v súlade so zameraním obsahu štúdia.



Teoretické vedomosti (2.stupeň)

Absolvent odboru Verejná správa a regionálny rozvoj

-         dokáže tvorivo aplikovať získané poznatky v praxi,

-         dokáže analyzovať a porovnávať rozmanité koncepty a zároveň definovať nový pohľad na riešený problém na základe využitia optimálnych metód a prostriedkov,

-         nachádza a prezentuje vlastné riešenia problémov v teoretickom výskume

-         vie sa orientovať v nových prístupoch používaných pri riešení praktických problémov.

Praktické schopnosti a zručnosti (2.stupeň)

Absolvent odboru Verejná správa a regionálny rozvoj

-         využíva v praxi predovšetkým poznatky z predmetov obsiahnutých v študijnom programe  odboru,

-         na základe získaných poznatkov  je schopný analyzovať a vysvetľovať sociálno-ekonomické procesy  v kompetencii verejnej správy,

-         je schopný špecifikovať, navrhovať a implementovať programové riešenia a riadiť jednotlivé kroky tvorby a realizácie programov,

-         je schopný identifikovať ťažiskové problémy súvisiace s cieľmi európskej regionálnej politiky vrátane uplatnenia adekvátnych nástrojov jej realizácie.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (2.stupeň)

Absolvent odboru Verejná správa a regionálny rozvoj dokáže

-         pracovať ako člen ale aj ako vedúci tímu,

-         udržiavať kontakt s vývojom vo svojom odbore,

-         sa riadiť profesionálnych kódexom, právnym, spoločenským a etickým rámcom odboru,

-         identifikovať potreby svojho vlastného profesionálneho vývoja.

Vymedzenie jadra znalostí (2.stupeň)

Nosné témy jadra znalosti študijného odboru (2.stupeň)

4. ročník štúdia:

-         Regionálna ekonomika a politika - vymedzuje základné prvky regionálneho rozvoja a analyzuje faktory vplývajúce na región ako objekt regionálneho rozvoja. Zaoberá sa regionálnym ekonomickým rozvojom a jeho súvislosťami z pohľadu rôznych teoretických prístupov. Ďalej sa zaoberá problémami sociálno-ekonomickej úrovne regiónov a regionálnou hospodárskou politikou.

-        Správne právo – absolvent získa poznatky zo správneho práva hmotného, procesného, organizačného a kompetenčného. Štúdium tohto právneho odvetvia je prispôsobené predpokladaným potrebám v praxi vo sfére územnej a verejnej správy a regionálnom rozvoji.

-         Hospodárska politika Európskej únie - prezentuje súbor poznatkov, charakteristiku  nástrojov  a  opatrení  orgánov  EÚ  zameraných na rozvoj a upevnenie globálneho postavenia tohto integračného zoskupenia. Hospodárska politika EÚ analyzuje tak všeobecné  hospodársko-politické aspekty fungovania únie a jej ústavnú legislatívu, ako aj podstatu jednotlivých spoločných a komunitárnych politik EÚ.

-         Ekonomika územného rozvoja - v tomto tematickom okruhu absolvent získa poznatky o ekonómii v území, o vybraných problémoch urbanistickej ekonomiky a o  problematike územného plánovania, ako nástroja pre usmerňovanie procesov územného rozvoja.

Jadro ďalej obsahuje predmety:

-         Financie  verejno-prospešných subjektov

-         Trh práce a manažment ľudských zdrojov

-         Finančný manažment samosprávy

-         Systém sociálnej práce

5. ročník štúdia:

-         Regionálna politika Európskej únie – v tomto tematickom okruhu získa absolvent poznatky o regionálnych problémoch na európskej úrovni a v krajinách strednej a východnej Európy, so systémom fungovania regionálnej politiky EU, používanými nástrojmi a systémom podpornej politiky.

-         Ekonómia životného prostredia –absolvent získa poznatky o ekonomických aspektoch životného prostredia a to jednak základné teoretické väzby systémov „ekonómia - ekológia“ ako aj podmienky pre udržateľný rozvoj prostredníctvom environmentálnej politiky.

Jadro ďalej obsahuje predmety:

-         Metódy a techniky regionálnej analýzy

-         Tvorba programov a projektov

-         Regionálny a mestský marketing

-         Etika vo verejnej správe

-         Spoločenská komunikácia a protokol

Ďalšie témy jadra študijného odboru (2.stupeň)

4. ročník:

-         Verejné rozpočty

-         Finančná kontrola

-         Strategické plánovanie

-         Sociálne zabezpečenie

-         Investičná a inovačná politika

-         Základy práva Európskej únie

5.ročník:

-         Environmentálne prognózy

-         Demografia pre národohospodárov

-         Rozvoj vidieka

Štátna skúška (2.stupeň)

-         Obhajoba diplomovej  práce (abstrakt v cudzom jazyku)

-         Overenie vedomostí z profilových predmetov študijného odboru

Štandardná dĺžka denného štúdia:

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

V študijnom odbore  Verejná správa a regionálny rozvoj sa v rámci tretieho stupňa štúdia pripravujú vysokokvalifikovaní odborníci pre jednotlivé úrovne a riadiace stupne verejnej správy a pre výskum v oblasti verejnej ekonomiky, verejnej správy, regionálneho rozvoja a regionálnej politiky. Absolvent štúdia ovláda vedecké metódy z oblasti  ekonomických vied a osobitne z verejnej ekonomiky, verejnej správy a regionálnej vedy. Má predpoklady posudzovať  a riešiť zložité teoretické a praktické problémy na jednotlivých riadiacich úrovniach verejného sektora a je schopný tvorivým spôsobom aplikovať nové poznatky  v pedagogickej, hospodárskej a spoločenskej praxi. Je odborne pripravený podieľať sa na tvorbe strategických dokumentov zameraných na sociálno-ekonomický rozvoj regiónu. Ďalej je pripravený na riešenie náročných výskumných projektov a publikovať výsledky výskumu vo vedeckých a odborných publikáciách a podieľať  sa na výchove nových odborníkov.

Absolventi tohto študijného odboru sa uplatňujú predovšetkým vo funkciách, kde sa vyžadujú dostatočné teoretické základy, analytické schopnosti a návrhy riešenia problémov v centrálnych a regionálnych inštitúciách verejnej správy , na univerzitách a vo výskume.



Teoretické vedomosti (3.stupeň)

Absolvent odboru Verejná správa a regionálny rozvoj  vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v danej oblasti. Štúdium v rámci tohto odboru je preto zamerané na poznanie teoretického základu celého študijného odboru a ďalej na podrobné oboznámenie sa s teoretickými poznatkami v užšom zameraní, na ktoré nadväzuje téma dizertačnej práce. Štúdium je orientované na prípravu k vedeckej práci  a dosiahnutá úroveň znalostí je prezentovaná na štátnej dizertačnej skúške. V záverečnej fáze absolvent obhajuje dizertačnú prácu v ktorej preukazuje dosiahnutie pôvodných vedeckých výsledkov.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3.stupeň)

Absolvent  študijného odboru Verejná správa a regionálny rozvoj  si osvojí:

-         vedecké formulovanie hypotézy riešenia problému,

-         návyky na samostatnú tvorivú vedeckovýskumnú činnosť,

-         schopnosť samostatne získavať a spracovávať teoretické a praktické poznatky,

-         metódy vedeckej práce,

-         zásady prezentácie výsledkov výskumu,

-         schopnosť uplatniť získané poznatky v rozvoji študijného odboru a v praxi.

Vymedzenie jadra znalostí (3.stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3.stupeň)

Nosné témy jadra znalostí 3. stupňa, t.j. PhD. stupňa vysokoškolského štúdia vychádzajú z ekonomickej teórie a ďalej sú viazané na poznatky základnej vednej disciplíny, ktorou je veda o správe, ďalej právne disciplíny, ku ktorým sa organicky radia ďalšie vedné disciplíny, ako je ekonómia, organizácia, manažérske a systémové vedy a ďalej politické a sociálne vedy.

Jadro obsahuje len rámcové témy (vybrané state):

Študijná časť:

Ekonomika verejného sektora - Vymedzenie verejného sektora a jeho štruktúra. Príčiny existencie verejného sektora. Príčiny zlyhávania trhu ( makroekonomické,  mikroekonomické, externality). Ciele a funkcie verejného sektora. Faktory veľkosti a štruktúry verejného sektora. Štát a verejný sektor. Verejná voľba. Verejné mechanizmy alokácie zdrojov. Úloha subjektov podieľajúcich sa na verejnej voľbe. Riadenie verejného sektora . Charakter rozhodovacích procesov. Efektívnosť verejného sektora. Náklady a úžitky vo verejnom sektore. Oceňovanie verejných projektov. Metódy marketingu. Voľba organizačnej štruktúry verejného sektora. Cena vo verejnom sektore. Verejný sektor a decentralizácia správy verejných vecí. Kritéria deľby kompetencií v sústave orgánov verejnej správy. Financovanie verejného sektora. Úloha fondov v štruktúre verejných financií.

Ekonomika územnej verejnej správy - Zásady usporiadania vzťahov medzi štátnou správou a samosprávou. Modely územných verejno-správnych systémov : spojitý, duálny, rozštiepený. Teórie reformy verejnej správy. Verejné riadenie, teória verejnej voľby, verejné podnikanie, hodnotenie výkonov verejného riadenia. Stratégie reforiem verejnej správy: radikálna, prírastková, umiernený manažerizmus. Verejná správa v SR. Štandardy európskej  komunálnej politiky. Európska charta miestnej samosprávy. Európska charta regionálnej samosprávy

Regionálna a urbanistická ekonomika - Teoretické koncepcie lokalizačnej analýzy. Neoklasická lokalizačná teória. Behavioristická koncepcia. Interakcia lokalít: atraktívnosť a konkurencia. Disperzné a koncentrované lokalizačné modely. Aglomeračné efekty. Lokalizačné efekty. Urbanizačné efekty. Externé efekty a spol. hospodárnosť. Verejné statky. Väzňova dilema. Hospodársko-politické dôsledky. Priestorové rozdelenie externých efektov. Optimálna veľkosť mesta. Sídelná štruktúra a mestské systémy.

Regionálny rozvoj a politika - Teórie vysvetľujúce regionálny rozvoj. Dopytovo orientované koncepcie vysvetľujúce regionálny rozvoj. Neoklasická teória. Teória polarizácie. Novšia teória rastu. Koncepcia inovácie. Regionálna hospodárska politika. Charakteristika súčasnej regionálnej politiky. Systém regionálnej politiky v ekonomike SR. Regionálna politika Európskej únie – štrukturálne fondy, iniciatívy spoločenstva. Spolupráca Európskej únie a Slovenskej republiky. Vyhodnotenie regionálnej politiky Európskej únie.

Vedecká časť:

Vedecká časť štúdia bude zameraná na:

-         výskum aktuálneho vedeckovýskumného projektu z odboru Verejná správa a regionálny rozvoj,

-         spracovanie a obhajoba dizertačnej práce,

-         prezentácia výsledkov výskumu,

-         rozvoj študijného odboru a prínos pre teóriu a prax.

História opisov

Späť