Reštaurovanie

Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor umenie.

Skupina:

humanitné vedy a umenie

Oblasť výskumu:

umenie

Anglický názov študijného odboru:

Restauration

Stupne - popis

Študijný odbor Reštaurovanie sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:

  • prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou 4 roky
  • druhom stupni vysokoškolského štúdia (Mgr.art.) so štandardnou dĺžkou 2 roky. Predpokladá sa, že absolvent ukončil prvostupňové štúdium v študijnom odbore Reštaurovanie.
  • treťom stupni vysokoškolského štúdia (ArtD.) so štandardnou dĺžkou štúdia v dennej forme 3 roky a v externej forme najviac 5 rokov. Predpokladá sa, že absolvent ukončil druhostupňové štúdium v študijnom odbore Reštaurovanie.

Základným predpokladom štúdia je talent, ktorého mieru škola preverí v rámci prijímacieho konania.

Obsah študijného odboru - všeobecná časť

Štúdium je ťažiskovo založené na výtvarnej príprave pre reštaurovanie a na praktickom reštaurovaní umeleckého diela; základné ateliérové štúdium dopĺňajú technologické a ďalšie odborné kurzy a teoretické predmety.

Absolventi študijného odboru Reštaurovanie sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesiu:

  • reštaurátor bakalár (Bc.) - 1. stupeň
  • reštaurátor magister umenia (Mgr. art.) - 2. stupeň
  • reštaurátor doktor umenia (ArtD.) - 3. stupeň

Reštaurátor bakalár - je pripravený po stránke kreatívnej aj technologickej pre pôsobenie v tímovej práci v oblasti reštaurovania a konzervovania výtvarného umenia a architektúry.

Reštaurátor magister umenia - je všestranne, prakticky aj teoreticky, pripravený na samostatnú reštaurátorskú činnosť a pre spoluprácu s ďalšími profesiami na tejto činnosti.

Reštaurátor doktor umenia - jepripravený po praktickej aj teoretickej stránke na špecializovanú reštaurátorskú činnosť, na podieľanie sa na formovaní koncepcií a vývoja vo svojom odbore, na samostatnú výskumnú činnosť a riadenie tímov v tejto oblasti.

 

Indikátory študijného odboru

(1)       Študijné programy 1.stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 4 roky obsahujú 240 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program MUSÍ obsahovať najmenej 144 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t.j. najmenej v rozsahu 36 ECTS kreditov.

(2)       Študijné programy 2.stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 2 roky obsahujú 120 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program musí obsahovať najmenej 60 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t.j. najmenej v rozsahu 24 ECTS kreditov.

(3)       Ostatné indikátory sú spoločné pre všetky študijné odbory v sústave ŠO.

Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru

Reštaurovanie ako samostatný odbor umeleckého štúdia je na mnohých významných školách v Európe. Stále väčšia potreba konzervácie a reštaurovania nielen historických pamiatok, ale aj novších foriem umenia vyžaduje stále špecializovanejšie štúdium.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

  • Akademie výtvarných umění, Praha
  • Akademie der Bildenden Künsten vo Viedni
  • Technological Educational Institution of Athens, Atény
  • Universidad del Pais Vasco, Bilbao
  • Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki, Krakov
  • Hogeschool Antwerp, Antverpy
  • Accademia di Belle Arti Aldo Galli, Como, Taliansko
  • a ďalšie.

Na každej z týchto škôl je Reštaurovanie prioritným odborom.

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

  • Výtvarné umenie - štúdium ťažiskovo zamerané na tvorbu unikátneho výtvarného diela v oblasti voľnej alebo úžitkovej tvorby.
  • Dizajn - štúdium ťažiskovo zamerané na tvorbu dizajnérskych návrhov (prototypov) pre priemysel a spoločenskú prax.
  • Architektonická tvorba - štúdium ťažiskovo zamerané na tvorbu architektúry.
  • Architektúra a urbanizmus - inžinierske štúdium architektúry, zamerané ťažiskovo technicky.
  • Filmové umenie a multimediá - štúdium ťažiskovo zamerané na tvorbu filmu a multimediálnych diel.

Štandardná dĺžka denného štúdia: 4

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Absolvent bakalárskeho štúdia odboru Reštaurovanie - reštaurátor bakalár - má teoretické a praktické poznatky a zručnosti z oblasti reštaurovania výtvarných diel a architektúry, založené na poznaní histórie a súčasného stavu v odbore. Je schopný tvorivo ich používať v tímovej reštaurátorskej činnosti, alebo pri pokračovaní v nadväzujúcom vysokoškolskom štúdiu. Ovláda technológie podľa obsahu študijného programu.

Absolvent je schopný uplatniť sa najmä v:

  • tímovej reštaurátorskej práci
  • projekčných útvaroch
  • inštitúciách ochrany pamiatok, múzeách a galériách
  • po absolvovaní doplňujúceho pedagogického štúdia ako učiteľ na výtvarnom odbore ZUŠ
  • osvetovej práci.



(b) Teoretické vedomosti (1. stupeň)

Absolvent 1. stupňa štúdia v odbore Reštaurovanie má vedomosti:

  • z dejín výtvarného umenia a architektúry
  • z estetiky a z teórie umenia a architektúry
  • technologických postupoch a o materiáloch podľa obsahu študijného programu.

(c) Praktické schopnosti a zručnosti (1. stupeň)

Absolvent 1. stupňa štúdia v odbore Reštaurovanie je schopný:

  • reštaurovať výtvarné diela alebo architektúru
  • primerane používať technológie a materiály podľa obsahu študijného programu
  • analyzovať a interpretovať výtvarné diela.

(d) Doplňujúce vedomosti a zručnosti (1. stupeň)

Absolvent 1. stupňa štúdia v odbore Reštaurovanie je schopný:

  • udržiavať kontakt s vývojom vo svojej disciplíne
  • zaujímať a prezentovať postoje v oblasti výtvarnej kultúry
  • organizovať svoj ďalší odborný rast
  • spolupracovať s ďalšími profesiami pri výkone reštaurátorskej činnosti

(e) Vymedzenie jadra znalostí pre 1. stupeň

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí 1. stupňa vysokoškolského štúdia sú:

  • ateliérová výtvarná príprava
  • interdisciplinárna príprava
  • ateliérová reštaurátorská tvorba
  • reštaurátorský prieskum
  • technologické kurzy
  • kurz kresby
  • dejiny umenia
  • základy teórie umenia a estetiky
  • bakalárska práca.

Odporúča sa aby tieto znalosti tvorili aspoň 3/5 ECTS kreditov študijného programu v prvom až štvrtom roku štúdia.

Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)

  • spoločenskovedné, humanitné a prírodovedné súvislosti výtvarného umenia aarchitektúry
  • etická, právna a ekonomická príprava na výkon povolania
  • jazyková príprava na výkon povolania.

Štátna skúška (1. stupeň)

  • bakalárska práca, ktorá je reštaurátorským výkonom - jej obhajoba.
  • kolokviálna skúška z dejín umenia a architektúry a z estetiky.

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 2

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Predpokladá sa, že absolvent ukončil prvostupňové vzdelanie v odbore Reštaurovanie.

Absolvent magisterského štúdia odboru Reštaurovanie - reštaurátor magister umenia - má špecializovanú praktickú a teoretickú prípravu, založenú na štúdiu niektorej z reštaurátorských disciplín a na poznaní súčasného stavu v odbore. Dokáže ju tvorivo uplatňovať pri výkone svojho povolania, alebo pri pokračovaní vo vysokoškolskom štúdiu podľa doktorandského študijného programu. Je schopný koncepčnej a koordinačnej činnosti a medzinárodnej konfrontácie.

Absolvent je schopný uplatniť sa ako:

  • samostatný reštaurátor
  • odborný poradca
  • po absolvovaní doplňujúceho pedagogického štúdia je pripravený vstúpiť do praxe aj ako učiteľ na základných a stredných školách vo svojom odbore
  • ako vysokoškolský učiteľ.



(b) Teoretické vedomosti (2. stupeň)

Absolvent 2. stupňa štúdia v odbore Reštaurovanie má prehĺbené vedomosti z:

  • dejín výtvarného umenia a architektúry
  • teórie umenia a dejín kultúry.

(c) Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)

Absolvent 2. stupňa štúdia v odbore Reštaurovanie je schopný:

  • reštaurovať výtvarné diela a/alebo architektonické prvky a celky
  • používať celý rozsah technologických postupov a materiálov vyplývajúci zo zamerania študijného programu
  • vykonávať reštaurátorský prieskum
  • analyzovať a interpretovať výtvarné diela a architektúru.

(d) Doplňujúce vedomosti a zručnosti (2. stupeň)

Absolvent 2. stupňa štúdia v odbore Reštaurovanie je schopný:

  • kooperovať pri odbornej činnosti s inými profesiami
  • udržiavať kontakt s vývojom vo svojej disciplíne
  • zaujímať a prezentovať postoje v oblasti hmotnej kultúry
  • riadiť sa primeranými praktikami v súlade s profesionálnym, etickým, právnym, ekonomickým a ekologickým rámcom svojej profesie
  • prezentovať svoju činnosť aj v cudzom jazyku.

(e) Vymedzenie jadra znalostí pre 2. stupeň

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (2. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí 2. stupňa vysokoškolského štúdia v odbore Reštaurovanie sú:

  • ateliérová reštaurátorská tvorba
  • rozširujúce témy z oblasti teórie, analýzy a interpretácie výtvarného umenia
  • rozširujúce témy z dejín umenia a kultúry
  • reštaurátorský prieskum
  • interpretácia výtvarného diela a architektúry.

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 1/2 ECTS kreditov študijného programu prvého roku magisterského štúdia.

  • diplomová práca
  • teoretická diplomová práca.

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 1/2 ECTS kreditov študijného programu druhého roku magisterského štúdia.

Štátna skúška (2. stupeň)

  • diplomová práca, ktorá je reštaurátorským výkonom - jej obhajoba.
  • kolokviálna skúška z dejín výtvarného umenia zameraných na obsah študijného programu
  • teoretická (písomná) časť diplomovej práce - jej obhajoba

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia: 5

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Absolvent doktorandského štúdia odboru Reštaurovanie - reštaurátor doktor umenia -preukazuje schopnosť a pripravenosť na samostatnú reštaurátorskú a výskumnú činnosť založenú na poznaní súčasného stavu v odbore, zverejňuje jej výsledky, je pripravený podieľať sa na vývoji v tejto oblasti. Je schopný študovať zahraničnú literatúru v origináli, aktívne (v ústnej aj v písomnej forme) ovláda jeden svetový jazyk, prípadne dokáže komunikovať v ďalšom cudzom jazyku.

Absolvent sa môže uplatniť ako:

  • samostatný reštaurátor
  • vedúci reštaurátorských pracovísk
  • vedecko-výskumný pracovník
  • odborný poradca
  • vysokoškolský učiteľ.



(b) Teoretické vedomosti (3. stupeň)

Absolvent 3. stupňa štúdia v odbore Reštaurovanie:

  • špecializované poznatky z filozofie a estetiky, vo vzťahu k súčasnému stavu poznania v odbore
  • špecializované umenovedné poznatky zamerané na okruh vlastného reštaurátorského výskumu.
  • špecializované technologické a materiálové poznatky orientované na obsah dizertačnej práce.

(c) Praktické schopnosti a zručnosti (3. stupeň)

Absolvent 3. stupňa štúdia v odbore Reštaurovanie je schopný:

  • samostatného odborného výskumu v oblasti reštaurovania.
  • odovzdávať výsledky svojej tvorivej a výskumnej činnosti v rámci pedagogického pôsobenia.

(d) Doplňujúce vedomosti a zručnosti (3. stupeň)

Absolvent 3. stupňa štúdia v odbore Reštaurovanie je schopný:

  • analyzovať a interpretovať výtvarné diela a architektúru
  • riadiť a kooperovať odbornú činnosť s inými profesiami
  • udržiavať kontakt s vývojom vo svojej disciplíne
  • zaujímať a prezentovať postoje v oblasti hmotnej kultúry
  • riadiť sa primeranými praktikami v súlade s profesionálnym, právnym a etickým rámcom svojej profesie.

(e) Vymedzenie jadra znalostí pre tretí stupeň

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí 3. stupňa vysokoškolského štúdia v odbore Reštaurovanie sú:

Študijná časť:

Zahŕňa 1/3  jadra znalostí.

  • špeciálne témy z filozofie umenia, umenovedy a estetiky
  • štúdium umenia teórie a dejín umenia súvisiaceho s problematikou dizertačnej práce

Umelecká časť:

Zahŕňa 2/3  jadra znalostí.

  • výskum aktuálneho reštaurátorského problému, ktorého výsledkom je dizertačná práca.
  • špecializované štúdium technológií a materiálov

Štátna skúška (3. stupeň)

  • dizertačná skúška z filozofie umenia, umenovedy, estetiky a z dejín umenia; obhajoba písomnej časti dizertačnej skúšky
  • dizertačná práca, ktorá je reštaurátorským výkonom - jej obhajoba.

História opisov

Späť