Reštaurovanie
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor umenie.
Skupina:
humanitné vedy a umenieOblasť výskumu:
umenieAnglický názov študijného odboru:
RestaurationStupne - popis
Študijný odbor Reštaurovanie sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:
- prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou 4 roky
- druhom stupni vysokoškolského štúdia (Mgr.art.) so štandardnou dĺžkou 2 roky. Predpokladá sa, že absolvent ukončil prvostupňové štúdium v študijnom odbore Reštaurovanie.
- treťom stupni vysokoškolského štúdia (ArtD.) so štandardnou dĺžkou štúdia v dennej forme 3 roky a v externej forme najviac 5 rokov. Predpokladá sa, že absolvent ukončil druhostupňové štúdium v študijnom odbore Reštaurovanie.
Základným predpokladom štúdia je talent, ktorého mieru škola preverí v rámci prijímacieho konania.
Obsah študijného odboru - všeobecná časť
Štúdium je ťažiskovo založené na výtvarnej príprave pre reštaurovanie a na praktickom reštaurovaní umeleckého diela; základné ateliérové štúdium dopĺňajú technologické a ďalšie odborné kurzy a teoretické predmety.
Absolventi študijného odboru Reštaurovanie sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesiu:
- reštaurátor bakalár (Bc.) - 1. stupeň
- reštaurátor magister umenia (Mgr. art.) - 2. stupeň
- reštaurátor doktor umenia (ArtD.) - 3. stupeň
Reštaurátor bakalár - je pripravený po stránke kreatívnej aj technologickej pre pôsobenie v tímovej práci v oblasti reštaurovania a konzervovania výtvarného umenia a architektúry.
Reštaurátor magister umenia - je všestranne, prakticky aj teoreticky, pripravený na samostatnú reštaurátorskú činnosť a pre spoluprácu s ďalšími profesiami na tejto činnosti.
Reštaurátor doktor umenia - jepripravený po praktickej aj teoretickej stránke na špecializovanú reštaurátorskú činnosť, na podieľanie sa na formovaní koncepcií a vývoja vo svojom odbore, na samostatnú výskumnú činnosť a riadenie tímov v tejto oblasti.
Indikátory študijného odboru
(1) Študijné programy 1.stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 4 roky obsahujú 240 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program MUSÍ obsahovať najmenej 144 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t.j. najmenej v rozsahu 36 ECTS kreditov.
(2) Študijné programy 2.stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 2 roky obsahujú 120 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program musí obsahovať najmenej 60 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t.j. najmenej v rozsahu 24 ECTS kreditov.
(3) Ostatné indikátory sú spoločné pre všetky študijné odbory v sústave ŠO.
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
Reštaurovanie ako samostatný odbor umeleckého štúdia je na mnohých významných školách v Európe. Stále väčšia potreba konzervácie a reštaurovania nielen historických pamiatok, ale aj novších foriem umenia vyžaduje stále špecializovanejšie štúdium.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
- Akademie výtvarných umění, Praha
- Akademie der Bildenden Künsten vo Viedni
- Technological Educational Institution of Athens, Atény
- Universidad del Pais Vasco, Bilbao
- Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki, Krakov
- Hogeschool Antwerp, Antverpy
- Accademia di Belle Arti Aldo Galli, Como, Taliansko
- a ďalšie.
Na každej z týchto škôl je Reštaurovanie prioritným odborom.
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- Výtvarné umenie - štúdium ťažiskovo zamerané na tvorbu unikátneho výtvarného diela v oblasti voľnej alebo úžitkovej tvorby.
- Dizajn - štúdium ťažiskovo zamerané na tvorbu dizajnérskych návrhov (prototypov) pre priemysel a spoločenskú prax.
- Architektonická tvorba - štúdium ťažiskovo zamerané na tvorbu architektúry.
- Architektúra a urbanizmus - inžinierske štúdium architektúry, zamerané ťažiskovo technicky.
- Filmové umenie a multimediá - štúdium ťažiskovo zamerané na tvorbu filmu a multimediálnych diel.
Štandardná dĺžka denného štúdia: 4
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Absolvent bakalárskeho štúdia odboru Reštaurovanie - reštaurátor bakalár - má teoretické a praktické poznatky a zručnosti z oblasti reštaurovania výtvarných diel a architektúry, založené na poznaní histórie a súčasného stavu v odbore. Je schopný tvorivo ich používať v tímovej reštaurátorskej činnosti, alebo pri pokračovaní v nadväzujúcom vysokoškolskom štúdiu. Ovláda technológie podľa obsahu študijného programu.
Absolvent je schopný uplatniť sa najmä v:
- tímovej reštaurátorskej práci
- projekčných útvaroch
- inštitúciách ochrany pamiatok, múzeách a galériách
- po absolvovaní doplňujúceho pedagogického štúdia ako učiteľ na výtvarnom odbore ZUŠ
- osvetovej práci.
(b) Teoretické vedomosti (1. stupeň)
Absolvent 1. stupňa štúdia v odbore Reštaurovanie má vedomosti:
- z dejín výtvarného umenia a architektúry
- z estetiky a z teórie umenia a architektúry
- technologických postupoch a o materiáloch podľa obsahu študijného programu.
(c) Praktické schopnosti a zručnosti (1. stupeň)
Absolvent 1. stupňa štúdia v odbore Reštaurovanie je schopný:
- reštaurovať výtvarné diela alebo architektúru
- primerane používať technológie a materiály podľa obsahu študijného programu
- analyzovať a interpretovať výtvarné diela.
(d) Doplňujúce vedomosti a zručnosti (1. stupeň)
Absolvent 1. stupňa štúdia v odbore Reštaurovanie je schopný:
- udržiavať kontakt s vývojom vo svojej disciplíne
- zaujímať a prezentovať postoje v oblasti výtvarnej kultúry
- organizovať svoj ďalší odborný rast
- spolupracovať s ďalšími profesiami pri výkone reštaurátorskej činnosti
(e) Vymedzenie jadra znalostí pre 1. stupeň
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí 1. stupňa vysokoškolského štúdia sú:
- ateliérová výtvarná príprava
- interdisciplinárna príprava
- ateliérová reštaurátorská tvorba
- reštaurátorský prieskum
- technologické kurzy
- kurz kresby
- dejiny umenia
- základy teórie umenia a estetiky
- bakalárska práca.
Odporúča sa aby tieto znalosti tvorili aspoň 3/5 ECTS kreditov študijného programu v prvom až štvrtom roku štúdia.
Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)
- spoločenskovedné, humanitné a prírodovedné súvislosti výtvarného umenia aarchitektúry
- etická, právna a ekonomická príprava na výkon povolania
- jazyková príprava na výkon povolania.
Štátna skúška (1. stupeň)
- bakalárska práca, ktorá je reštaurátorským výkonom - jej obhajoba.
- kolokviálna skúška z dejín umenia a architektúry a z estetiky.
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 2
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Predpokladá sa, že absolvent ukončil prvostupňové vzdelanie v odbore Reštaurovanie.
Absolvent magisterského štúdia odboru Reštaurovanie - reštaurátor magister umenia - má špecializovanú praktickú a teoretickú prípravu, založenú na štúdiu niektorej z reštaurátorských disciplín a na poznaní súčasného stavu v odbore. Dokáže ju tvorivo uplatňovať pri výkone svojho povolania, alebo pri pokračovaní vo vysokoškolskom štúdiu podľa doktorandského študijného programu. Je schopný koncepčnej a koordinačnej činnosti a medzinárodnej konfrontácie.
Absolvent je schopný uplatniť sa ako:
- samostatný reštaurátor
- odborný poradca
- po absolvovaní doplňujúceho pedagogického štúdia je pripravený vstúpiť do praxe aj ako učiteľ na základných a stredných školách vo svojom odbore
- ako vysokoškolský učiteľ.
(b) Teoretické vedomosti (2. stupeň)
Absolvent 2. stupňa štúdia v odbore Reštaurovanie má prehĺbené vedomosti z:
- dejín výtvarného umenia a architektúry
- teórie umenia a dejín kultúry.
(c) Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolvent 2. stupňa štúdia v odbore Reštaurovanie je schopný:
- reštaurovať výtvarné diela a/alebo architektonické prvky a celky
- používať celý rozsah technologických postupov a materiálov vyplývajúci zo zamerania študijného programu
- vykonávať reštaurátorský prieskum
- analyzovať a interpretovať výtvarné diela a architektúru.
(d) Doplňujúce vedomosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolvent 2. stupňa štúdia v odbore Reštaurovanie je schopný:
- kooperovať pri odbornej činnosti s inými profesiami
- udržiavať kontakt s vývojom vo svojej disciplíne
- zaujímať a prezentovať postoje v oblasti hmotnej kultúry
- riadiť sa primeranými praktikami v súlade s profesionálnym, etickým, právnym, ekonomickým a ekologickým rámcom svojej profesie
- prezentovať svoju činnosť aj v cudzom jazyku.
(e) Vymedzenie jadra znalostí pre 2. stupeň
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (2. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí 2. stupňa vysokoškolského štúdia v odbore Reštaurovanie sú:
- ateliérová reštaurátorská tvorba
- rozširujúce témy z oblasti teórie, analýzy a interpretácie výtvarného umenia
- rozširujúce témy z dejín umenia a kultúry
- reštaurátorský prieskum
- interpretácia výtvarného diela a architektúry.
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 1/2 ECTS kreditov študijného programu prvého roku magisterského štúdia.
- diplomová práca
- teoretická diplomová práca.
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 1/2 ECTS kreditov študijného programu druhého roku magisterského štúdia.
Štátna skúška (2. stupeň)
- diplomová práca, ktorá je reštaurátorským výkonom - jej obhajoba.
- kolokviálna skúška z dejín výtvarného umenia zameraných na obsah študijného programu
- teoretická (písomná) časť diplomovej práce - jej obhajoba
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia: 5
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolvent doktorandského štúdia odboru Reštaurovanie - reštaurátor doktor umenia -preukazuje schopnosť a pripravenosť na samostatnú reštaurátorskú a výskumnú činnosť založenú na poznaní súčasného stavu v odbore, zverejňuje jej výsledky, je pripravený podieľať sa na vývoji v tejto oblasti. Je schopný študovať zahraničnú literatúru v origináli, aktívne (v ústnej aj v písomnej forme) ovláda jeden svetový jazyk, prípadne dokáže komunikovať v ďalšom cudzom jazyku.
Absolvent sa môže uplatniť ako:
- samostatný reštaurátor
- vedúci reštaurátorských pracovísk
- vedecko-výskumný pracovník
- odborný poradca
- vysokoškolský učiteľ.
(b) Teoretické vedomosti (3. stupeň)
Absolvent 3. stupňa štúdia v odbore Reštaurovanie:
- špecializované poznatky z filozofie a estetiky, vo vzťahu k súčasnému stavu poznania v odbore
- špecializované umenovedné poznatky zamerané na okruh vlastného reštaurátorského výskumu.
- špecializované technologické a materiálové poznatky orientované na obsah dizertačnej práce.
(c) Praktické schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent 3. stupňa štúdia v odbore Reštaurovanie je schopný:
- samostatného odborného výskumu v oblasti reštaurovania.
- odovzdávať výsledky svojej tvorivej a výskumnej činnosti v rámci pedagogického pôsobenia.
(d) Doplňujúce vedomosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent 3. stupňa štúdia v odbore Reštaurovanie je schopný:
- analyzovať a interpretovať výtvarné diela a architektúru
- riadiť a kooperovať odbornú činnosť s inými profesiami
- udržiavať kontakt s vývojom vo svojej disciplíne
- zaujímať a prezentovať postoje v oblasti hmotnej kultúry
- riadiť sa primeranými praktikami v súlade s profesionálnym, právnym a etickým rámcom svojej profesie.
(e) Vymedzenie jadra znalostí pre tretí stupeň
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí 3. stupňa vysokoškolského štúdia v odbore Reštaurovanie sú:
Študijná časť:
Zahŕňa 1/3 jadra znalostí.
- špeciálne témy z filozofie umenia, umenovedy a estetiky
- štúdium umenia teórie a dejín umenia súvisiaceho s problematikou dizertačnej práce
Umelecká časť:
Zahŕňa 2/3 jadra znalostí.
- výskum aktuálneho reštaurátorského problému, ktorého výsledkom je dizertačná práca.
- špecializované štúdium technológií a materiálov
Štátna skúška (3. stupeň)
- dizertačná skúška z filozofie umenia, umenovedy, estetiky a z dejín umenia; obhajoba písomnej časti dizertačnej skúšky
- dizertačná práca, ktorá je reštaurátorským výkonom - jej obhajoba.