Teória hudby
Zobrazuje sa opis platný do 19.02.2017. Nahrádza ho odbor vedy o umení a kultúre.
Skupina:
humanitné vedy a umenieOblasť výskumu:
humanitné vedyAnglický názov študijného odboru:
Theory of MusicObsah študijného odboru - všeobecná časť
Obsah študijného odboru sa zameriava na vybrané problémy dejín európskej i slovenskej hudby so špecializáciou na konkrétne obdobia, žánrovo-druhové vrstvy a regionálne okruhy, prehlbuje systematicko-metodologickú sústavu štúdia vybraných hudobno-teoretických problémov z jednotlivých disciplín systematickej hudobnej vedy, posilňuje filozoficko-historický základ muzikologickej profilácie s cieľom pripraviť odborníka pre samostatné a tvorivé riešenie vedeckých problémov a prípravu rozvojových programov v oblasti hudobnej kultúry v profesionálnych hudobno-kultúrnych inštitúciách s celoštátnou pôsobnosťou.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
Doktorandské štúdium, profilujúce muzikológov špecialistov sa realizuje na všetkých európskych univerzitách v organickej nadväznosti na historicko-teoretické (muzikologické) štúdium hudby na úrovni 1. a 2. stupňa vysokoškolského štúdia
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- všeobecná história
- etnológia
- dejiny a teória výtvarného umenia
- dejiny a teória divadla
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia: 5
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Chápe sa ako príprava na vedeckú činnosť v odbore, resp. ako výchova koncepčných a vedúcich pracovníkov v oblasti hudobnej kultúry na úrovni štátnych, regionálnych, miestnych i súkromných inštitúcií (dramaturg, redaktor, vydavateľ, manažér). Výber tém azameranie štúdia má individuálny charakter, predkladá sa formou projektu a končí sa.
(a) Teoretické vedomosti
Absolvent odboru TEÓRIA HUDBY:
- samostatne sformuluje vedecký problém bádania,
- vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov, ktorých výsledkom sú nové poznatky o predmete výskumu.
(b) Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent odboru TEÓRIA HUDBY:
- publikovaním vlastných riešení prispieva k rozvoju svojej disciplíny a medzinárodnej vedeckej komunikácie,
- svoje vedecké schopnosti môže uplatniť aj v pedagogickom procese.
(c) Doplňujúce schopnosti a zručnosti
Absolvent odboru TEÓRIA HUDBY:
- aplikuje súvislostí umeleckej tvorby a spoločensko-vedných disciplín,
- zúčastňuje sa medzinárodnej spolupráce pri realizácií výskumov umeleckej tvorby
- rozvíja študijný odbor.
Vymedzenie jadra znalostí
(a) Nosné témy jadra znalostí
Témou je problematika, ktorá je predmetom spracovania v dizertačnej práci.
(b) Študijná časť
- prehĺbenie teoretických základov a metodologického aparátu,
- prehĺbenie odbornej špecializácie / téma a zameranie štúdia má individuálny charakter a podobu riešenia problému sformulovaného v úvodnom projekte.
(c) Vedecká časť
- výskum aktuálneho / otvoreného vedeckého problému z odboru podľa vyššie zmienených kritérií.
(d) Štátna skúška
- dizertačná skúškazpredmetov jadra znalostí; obhajoba písomnej časti dizertačnej skúšky,
- obhajoba dizertačnej práce (abstrakt v anglickom jazyku).
(e) Indikátory študijného odboru
- Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej aumeleckej časti študijného programu 1:2. Oakceptácii študijného programu vštudijnom odbore rozhoduje MŠ SR (priznaním práva konať dizertačnú skúšku, záverečnú skúšku vo forme obhajoby, dizertácie apriznaním práva vedeckej aumeleckej rade fakulty udeľovať vedecko-akademickú hodnosť Philosophiae doctor - PhD.).
- Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
- Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.