Dejiny a teória filmového umenia a multimédií

Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor vedy o umení a kultúre.

Skupina:

humanitné vedy a umenie

Oblasť výskumu:

humanitné vedy

Anglický názov študijného odboru:

Film Studies

Stupne - popis

  • V prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky v dennej forme a so štandardnou dĺžkou štúdia 4 roky v externej forme štúdia [§ 52 ods. 3 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“)].
  • V druhom stupni vysokoškolského štúdia (Mgr.) so štandardnou dĺžkou štúdia 2 roky v dennej forme a štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky v externej forme štúdia (§ 53 ods. 4 zákona).

Tento stupeň môže študovať absolvent prvostupňového štúdia v študijnom odbore dejiny a teória filmového umenia a multimédií alebo v študijnom odbore filmové umenie a multimédiá, prípadne v príbuznom študijnom odbore.

  • V treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky v dennej forme štúdia alebo 5 rokov štúdia v externej forme (§ 54 ods. 2 zákona).

Tento stupeň rozvíja nosné disciplíny prvého a druhého stupňa, v ktorých sa profiluje budúci  absolvent študijného odboru dejiny a teória filmového umenia a multimédií a študijného odboru filmové umenie a multimédiá. Môže ho študovať absolvent druhého stupňa štúdia študijného programu v študijnom odbore dejiny a teória filmového umenia a multimédií alebo študijného programu v študijnom odbore filmové umenie a multimédiá, prípadne v príbuznom študijnom odbore.

 

 

Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru

Dejiny a teória filmového umenia a multimédií (ďalej len "filmológia") majú nezastupiteľné miesto vo výchove a vzdelávaní, v umení, kultúre, v širokej škále tvorivých činností, vo vedách o umení a v neposlednom rade aj v sústave vied o človeku a v spoločenských vedách. Ide o integrujúcu vedu par excellence, lebo sa nachádza na priesečníku viacerých vedných odborov a takisto na križovatke vied a umení. Táto charakteristika filmológie vychádza zo samotnej povahy filmového umenia, ktoré je syntetickým umením. Preto si na dôvažok vyžaduje špeciálne metódy uchovávania a má zvláštne podmienky hodnotenia a analýzy.

Vzdelávanie v odbore sa orientuje cieľovo na rozvíjanie vedeckej kreativity a invencie a to systematickým stupňovaním nárokov: od poskytovania všeobecného prehľadu o historických a súčasných podobách filmu, spolupracujúcich umení a médií, cez odovzdávanie poznatkov o metódach analýzy, hodnotenia a interpretácie, až po metodológiu samostatnej bádateľskej práce, ktorá integruje všetko do záverečného výskumného výkonu. Týmto komplexným, integrovaným prístupom uchopuje filmológia filmové umenie primerane jeho interdisciplinárnemu charakteru v jedinečnej živej forme existencie, pričom ho reflektuje a uvažuje o ňom najmä ako o spoločenskom fenoméne za pomoci viacerých humanitných a umenovedných disciplín. Súčasné prenikanie filmu do nových odvetví technológií ponúka nové polia na reflexiu a teoretické uchopovanie filmu v nových profesiách, čo všetko sľubuje perspektívnosť štúdia filmológie a vyznačuje jej význam pre rozširovanie a prehlbovanie audiovizuálnej a mediálnej gramotnosti.

Študijný odbor dejiny a teória filmového umenia a multimédií pripravuje absolventov pre rozmanité profesie v oblasti audiovízie. Filmový vedec - výskumník je schopný vykonávať tvorivú vedeckú prácu v oblasti teórie a dejín filmu, realizovať základný výskum a pokrývať biele miesta v metodológii, obstáť v medzinárodnej konfrontácii a odovzdávať poznatky vo vysokoškolskom vzdelávaní. Kritik - publicista vytvára vedomie o hodnotách v kultúrnej obci, prispieva k vývoju a inovácii umenia, zachytáva publicisticky podstatné výkony a uchováva ich pre filmovú históriu, vstupuje do dialógu s tvorcami a podnecuje ich v myslení a tvorbe a napokon nesie spoluzodpovednosť za kvalitu kultúrnosti širokej obce recipientov. Absolventi nachádzajúci uplatnenie v ďalších oblastiach majú pole pôsobnosti v uchovávaní hodnôt, ich reflexii, prezentovaní a propagovaní, vo vyhľadávaní nových oblastí a možností práce s filmovým umením a multimédiami.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

Francúzsko - Université-Sorbonne Nouvelle - Paris III, Université Paris 8 - Saint-Denis
Rakúsko - Institut für Theater-Film-und Medienwissenschaft, Universität Wien
Nemecko - Institut für Theterwissenschaft, Freie Universität Berlin
Česko - FFMU Brno, FFKU Praha, FFUP Olomouc
Rumunsko - The National Univesity of Drama and Film

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

- filmové umenie a multimédiá - príbuznosť vymedzuje interpretácia dramatického umenia ktoré úzko súvisí s filmovou tvorbou; rozdielnosť vymedzuje zameranie študijného odboru teória a dejiny divadelného umenia na históriu, teóriu, kritiku a metodológiu divadelného umenia v širších súvislostiach najmä humanitných a spoločensko-vedných disciplín
- divadelné umenie - príbuznosť vymedzuje obsah problematiky, rozdielnosť vymedzuje najmä zameranie študijného odboru teória a dejiny divadelného umenia na históriu, teóriu, kritiku a metodológiu divadelného umenia v širších súvislostiach najmä humanitných a spoločensko-vedných disciplín
- dejiny a teória divadelného umenia - príbuznosť odborov spočíva vo významnom prieniku predmetu výskumu - divadelného a filmového umenia z hľadiska dramatických foriem
- dejiny a teória výtvarného umenia - prienikom obidvoch oblastí je zaoberanie sa multimediálnou tvorbou ako aj vizuálnymi štúdiami. Rozdielnosť vymedzujú odlišnosti v poslaní, prevádzke, histórii a metódach skúmaných druhov umenia

 

Študijný odbor dejiny a teória filmového umenia a multimédií má k svojim príbuzným odborom univerzálnu pozíciu, keďže kladie dôraz na štúdium filmového umenia na priesečníku viacerých umení a spoločensko-vedných disciplín. Zameriava sa na poznanie a porozumenie filmových diel a kinematografických javov ako estetických i socio-kultúrnych fenoménov. Študijný odbor sa zameriava:

- z hľadiska filmového umenia na vytvorenie reflexie a dialógu s filmovou praxou,

- z hľadiska filmu ako syntetického umenia na poznanie súvislostí s inými umeleckými druhmi,

- z hľadiska vzťahu k spoločenskovedným a humanitným disciplínam na aplikáciu metodológie,

  vplyv teoretických paradigiem a aktuálnych spoločensko-kultúrnych otázok.

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia: 4

 

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Absolventi prvého stupňa počas štúdia nadobudli vedomosti a zručnosti, ktoré im umožnia efektívne pôsobiť v oblasti kultúry a kultúrnej administratívy - zabezpečovať bezprostrednú reflexiu domácej i zahraničnej filmovej tvorby v oblasti publicistiky a žurnalistiky, spravovať a katalogizovať archívne materiály v inštitúciách kultúry a školstva, pôsobiť na audiovizuálnom trhu v oblasti distribúcie a predaja práv, dramaturgicky, organizačne či administratívne viesť kiná a filmové kluby.

Absolventi prvého stupňa štúdia študijného programu v študijnom odbore dejiny a teória filmového umenia a multimédií sú oprávnení na prácu profesionálnych filmových kritikov či kultúrnych  publicistov, pracovníkov filmového archívu či knižnice, manažérov distribučných spoločností alebo kín.



Teoretické vedomosti
Študenti získajú vedomosti nielen zo špecificky filmovej oblasti, ale aj zo širokej oblasti humanitných vied a vied o umení. Oboznámia sa s dejinami svetovej a slovenskej kinematografie, filmovej teórie, divadla, filozofie, literatúry, výtvarného umenia a hudby. Osvoja si metódy analýzy a interpretácie audiovizuálnych diel a základy písania v publicistických žánroch ako recenzia, anotácia, reportáž či správa so zreteľom na špecifiká filmovej publicistiky. Preniknú do z ákladných tém a ideových problémov estetiky so špecifickým zreteľom na oblasť kinematografie Zoznámia sa so základmi práce s archívom, prácou s databázami a citačnými normami.


Praktické schopnosti a zručnosti
- prehľad a poznanie vývoja umenia, klasifikácie umeleckých druhov a schopnosť popularizovať ich prostredníctvom rôznych médií či v osvetovej oblasti
- systematizácia a aplikácia teoretických vedomostí
- autorské zručnosti v oblasti publicistiky
- administratívne zručnosti v kultúrnej sfére

Vymedzenie jadra znalostí (prvý stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru
Nosné témy výučby spočívajú v poznaní (a následnom pochopení):
- historického vývoja filmového umenia, techniky a priemyslu
- organizácie rôznych sfér audiovizuálneho prostredia a kultúry
- pozície, funkcií a špecifík kinematografie v klasifikácii umení
- základných problémov filmovej estetiky
- dejín svetovej kinematografie
- dejín slovenskej kinematografie
- dejín filmových teórií
- dejín filozofie, estetiky a jednotlivých umeleckých druhov
- metodiky a žánrov publicistickej práce so špecifickým zameraním na film
- metód analýzy a interpretácie audiovizuálnych diel


Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru
- vedecká korektnosť, autorská etika
- štylistika a kultúra jazykového prejavu
- prezentačné schopnosti

Jadrá znalostí formulované v nosných témach sú vyjadrené v jednotlivých predmetoch, ktoré tvoria 3/5 rozsahu študijného odboru dejiny a teória filmového umenia a multimédií.

Štátna skúška
- obhajoba bakalárskej práce
- skúška z vybraných predmetov predstavujúcich nosné jadro študijného odboru dejiny a teória filmového umenia a multimédií

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 2

Štandardná dĺžka externého štúdia: 3

 

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Druhý stupeň vysokoškolského štúdia študijného programu v študijnom odbore dejiny a teória filmového umenia a multimédií prehlbuje a rozširuje znalosti absolventov v reflexii, teórii a dejinách filmového umenia. Absolventi dokážu uplatniť získané vedomosti v kritickej reflexii filmového umenia a v kriticko-publicistickej praxi. Ako filmoví a kultúrni redaktori a dramaturgovia v rôznych médiách dokážu zužitkovať teoretický prehľad, ktorý nadobudli počas štúdia, na účely osvety a popularizácie filmového umenia. Široký rozhľad a medzinárodný kontext disciplíny umožní perspektívnym programovým pracovníkom či manažérom festivalov, distribučných spoločností, kín a filmových klubov sprostredkovať filmové umenie verejnosti a zároveň svojou činnosťou aktívne stimulovať audiovizuálne prostredie. Poznanie súvislostí audiovizuálnej tvorby a porozumenie hodnotám umenia umožní absolventom nájsť uplatnenie v kultúrnej sfére i jej administrácii. Absolventi majú potenciál uplatniť sa na medzinárodnom európskom trhu práce a v profesionálnom prostredí.



Teoretické vedomosti
- prehľad, porozumenie a kritická reflexia súčasnej kinematografie
- prehľad súčasných filmových teórií a dominantných smerov výskumu
- osvojenie si metodológie filmovoteoretického výskumu
- uchopenie a analýza filmového diela ako estetického i sociokultúrneho artefaktu
- interdisciplinárne presahy filmológie smerom k filozofii, sociológii, rodovým a kulturálnym štúdiám


Praktické schopnosti a zručnosti
- schopnosť formulovať a systematicky riešiť vymedzený výskumný problém
- schopnosť integrovať celkový prehľad v oblasti kinematografie
- schopnosť pohotovo, zrozumiteľne a nepovrchne formulovať hodnotiace estetické súdy
- argumentačné stratégie a zručnosti
- prehlbovanie autorských a štylistických zručností
- schopnosť aplikácie teoretických poznatkov na výskum konkrétneho audiovizuálneho materiálu
- prezentačné schopnosti, nevyhnutné pre popularizáciu filmového umenia
- dôsledné osvojenie si odbornej terminológie v cudzom jazyku
- prehlbovanie schopností kritickej analýzy a interpretácie

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
- systematická práca
- jazyková kultúra a jazyková vybavenosť
- schopnosť verejnej prezentácie svojej práce


Vymedzenie jadra znalostí (druhý stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru
- súčasný svetový film
- aktuálnej trendy v oblasti audiovízie
- film ako interdisciplinárny priesečník umeleckých druhov a oblastí poznania
- problémy súčasnej filmovej teórie
- súčasná metodológia filmovoteoretického výskumu
- súčasná filozofia a estetika
- film ako estetický a sociologický artefakt

Jadrá znalostí formulované v nosných témach sú vyjadrené v jednotlivých predmetoch, ktoré tvoria 3/5 rozsahu študijného odboru dejiny a teória filmového umenia a multimédií.

Štátna skúška
- obhajoba diplomovej práce
- skúška z vybraných študijných predmetov, predstavujúcich nosné jadro študijného odboru dejiny a teória filmového umenia a multimédií

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia: 5

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Predpokladá sa, že absolvent už pri magisterskom štúdiu preukázal výnimočné schopnosti,výskumné výsledky a predpoklady pre samostatnú vedeckú činnosť. Ovláda zásady samostatnej a originálnej výskumnej práce, je schopný  identifikovať a prínosne spracúvať nosné problémy, trendy a koncepcie v oblasti teórie, dejín a metodológie filmového umenia, vie vyhľadávať najmä biele miesta v poznaní, doteraz kultúrno-politicky marginalizované alebo tabuizované témy, v porovnaní so zahraničím zaostávajúce metodologické o blasti, a vzhľadom na interdisciplinárny charakter študijného odboru má ambíciu iniciovať medziodborové prístupy k výskumu.
Absolvent je schopný vo svojej oblasti vedy a výskumu pôsobiť aj v zahraničí a dokáže pracovať vo výskumnom tíme. Uplatňuje sa v najnáročnejšej tvorivej vedecko-výskumnej, hodnotiteľskej,  riadiacej, strategicko-plánovacej, kultúrno-politickej a výučbovej činnosti, má predpoklady pre vedecko-pedagogické pôsobenie na vysokých školách doma aj v zahraničí.



Praktické schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
- vedecky tvorí a prináša nové podnety v oblasti výskumu a hodnotenia filmového umenia a multimédií
- zúčastňuje sa umenovedného tímového výskumu súčasných aj historických tém v oblasti filmového alebo príbuzného umenia či humanitných vied
- má schopnosť definovať a zdôvodniť nové prístupy a pohľady na tvorbu a na výskum
- má schopnosť medziodborovo spolupracovať a stáť ako integrujúci činiteľ na čele komplexných medziodborových tímov a tak adekvátne reflektovať povahu výskumného predmetu


Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
- aplikuje súvislosti umeleckej tvorby a humanitných ako aj spoločensko-vedných disciplín
- publikačne a konferenčne prezentuje výsledky svojej výskumnej činnosti doma aj v zahraničí
- zúčastňuje sa medzinárodnej spolupráce pri realizácii výskumov umeleckej tvorby
- rozvíja študijný a vedecký odbor
- je schopný odovzdávať svoje vedomosti, poznatky a výsledky výskumnej činnosti v pedagogickom procese

Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí
Nosné témy jadra znalostí tretieho stupňa štúdia pozostávajú zo študijnej a vedecko-výskumnej
časti a sú viazané na teóriu a dejiny filmu. Jadro obsahuje rámcové témy.
Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a
2/3 vo vedecko-výskumnej časti a obsahujú: medziodborové a interkultúrne prístupy vo filmológii, metodológiu historického a
teoretického výskumu, dominanty analytického výskumu.

Študijná časť
- aktuálne problémy filmovej teórie a hlavné teoretické trendy
- teória dokumentárneho filmu
- filozofia umenia a estetika 20. storočia
- vplyv nových technológií na tvorbu a teóriu filmového umenia
- umelecká výpoveď v štruktúre masmédií
- teoretické aspekty zvuku, obrazovej kompozície, štylisticky strihovej skladby a dramaturgie
- aktuálne trendy produkčných a distribučných stratégií


Vedecko-výskumná časť
- zásady vedeckej práce, jej obsahová, etická a spoločenská stránka
- vedecké formulovanie aktuálneho problému z oblasti dejín a teórie filmového umenia ako príprava na spracovanie dizertačnej práce
- teoretický a empirický výskum
- samostatný vedecko-výskumný výkon podľa dominánt problematiky
- prezentácia výsledkov výskumu v odborných periodikách a na vedeckých podujatiach doma a v zahraničí
- zásady a metodológia aktuálneho otvoreného problému z odboru úzko súvisia so stavom umeleckej praxe u nás a vo svete, so stavom príbuzných vied humanistiky a umenovied a smerujú k vytvoreniu vedecko-teoretického výkonu, ktorý sa publikuje doma alebo v zahraničí a stáva sa predmetom diskusie, podnetom pre ďalší výskum a vytvorenie vedeckej školy, predmetom výučby na vysokých školách a inšpiráciou pre umeleckú prax.

 

História opisov

Späť