Odborová didaktika
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor učiteľstvo a pedagogické vedy.
Skupina:
výchova a vzdelávanieOblasť výskumu:
pedagogické vedyStupne - popis
Študijný odbor odborová didaktika sa podľa Sústavy študijných odborov, vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002, môže študovať
iba
v treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou interného štúdia 3 roky alebo externého štúdia 5 rokov s ekvivalentným programom štúdia, a to až po absolvovaní odboru učiteľstva určitých odborových predmetov, t.j. ŠO 1.1.1, alebo 1.1.2 alebo 1.1.3.
Obsah študijného odboru - všeobecná časť
Absolventi študijného odboru ODBOROVÁ DIDAKTIKA sú spôsobilí vykonávať vysokokvalifikovanú profesiu:
- učiteľa odborovej didaktiky na fakultách pripravujúcich učiteľov pre stredné školy, prípadne pre druhý stupeň ISCED (tzv. nižšie sekundárne školy, čomu koreluje druhý stupeň našej základnej školy) - profesionálnu prácu so 7. stupňom vzdelania podľa ISCED,
- výskumného a metodicko-vývojového pracovníka v odborovej didaktike pre rezortné výskumno-vývojové a metodické pracoviská - profesionálnu prácu so 7. stupňom vzdelania podľa ISCED,
- koncepčno-programového pracovníka štátnej správy v školstve a osvete - profesionálnu prácu so 7. stupňom vzdelania podľa ISCED
Po absolvovaní programu nadstavbového vysokoškolského kurzu z manažmentu v školstve (prípadne v osvete) sú absolventi programu odborovej didaktiky spôsobilí vykonávať profesiu:
- riadiaceho pracovníka v štátnej správe školstva - profesionálnu prácu so 6. a 7. stupňom vzdelania podľa ISCED,
- riadiaceho pracovníka v kultúrno-osvetovej sústave - profesionálnu prácu so 6. a 7. stupňom vzdelania podľa ISCED.
Odborový didaktik-učiteľ na fakultách pripravujúcich učiteľov
- má preukázať spôsobilosť samostatne a zodpovedne vyučovať vysokoškolský kurz odborovej didaktiky (t. j. viesť výchovno-vzdelávací a výchovno-výcvikový proces prostredníctvom prednášok, seminárov, cvičení, praktík, študentskej pedagogickej praxe a iných aktivít v danom ŠO učiteľstva predmetov),
- má preukázať spôsobilosť samostatne a zodpovedne identifikovať, analyzovať a riešiť náročné odborovodidaktické problémy empirického i konceptuálneho charakteru.
Odborový didaktik-výskumný pracovník v odborovej didaktike
- má preukázať spôsobilosť samostatne a zodpovedne plánovať, organizovať a vyhodnocovať výskumy v odborovej didaktike,
- má byť spôsobilý samostatne a zodpovedne identifikovať, analyzovať a riešiť náročné odborovodidaktické problémy empirického i konceptuálneho charakteru.
Odborový didaktik-koncepčný a programový pracovník štátnej správy školstva a osvety
- má preukázať spôsobilosť samostatne a zodpovedne tvoriť a tímovo vyvíjať koncepčné projekty a akčné programy v riadení a správe školstva a osvety,
- má byť spôsobilý samostatne a zodpovedne identifikovať, analyzovať a riešiť koncepčno-programové odborovodidaktické problémy empirického a praktického charakteru.
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
Odborová didaktika je interdisciplinárna a integratívna pedagogická veda, ktorej rozvoj (aj prílivom mladých didaktických vedcov) je zvýznamnený v súčasných podmienkach evidentného svetového trendu "poznatkovo fundovanej spoločnosti" k uplatňovaniu systému celoživotného vzdelávania a princípu internacionalizácie (nielen) doktorandského vzdelávania. Prispieva k rozvoju poznania vo všeobecnej didaktike a príbuznej odborovej didaktike (napr. didaktike drámy < didaktike literatúry (literárneho umenia). < didaktike umenia), ako aj k zdokonaleniu kvality národnej školskej sústavy a k zvyšovaniu jej efektívnosti.
Bez odborových didaktikov by nebolo možné vôbec organizovať pregraduálne štúdium odborov učiteľstva pre všetky edukačné stupne ISCED na požadovanej úrovni kvality.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
ČR: Karlova univerzita v Prahe, Masarykova univerzita v Brne; Rakúsko: Univerzita Viedeň; Francúzsko: Univerzita Sorbona; Veľká Británia: Londýnska univerzita; Poľsko: Krakovská univerzita, Varšavská univerzita. Na týchto univerzitách sa odborová didaktika študuje ako študijný odbor s doktorandským programom, rovnocenný s ostatnými odbormi.
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
Učiteľstvo akademických predmetov
Učiteľstvo profesijných predmetov a praktickej prípravy
Učiteľstvo umeleckých a výchovných predmetov
Príbuzné odbory učiteľstva pripravujú absolventov na vyučovanie odborových (spoločenskovedných, prírodovedných, technických, ekonomických, umeleckých alebo iných odborových) predmetov na stredných školách, prípadne aj na druhom stupni základnej školy, kým ŠO ODBOROVÁ DIDAKTIKA pripravuje najmä na vedecký výskum v týchto odboroch štúdia a odboroch profesnej práce.
Pedagogika: (jej doktorandský stupeň) sa odlišuje užším záberom edukologických poznatkov.
Andragogika: je síce tiež príbuzný študijný a vedný odbor, avšak je orientovaný na problematiku mimoškolskej edukačnej práce s dospelou a seniorskou populáciou a, navyše, nepredpokladá pripravenosť absolventov na požadované ovládnutie sociokultúrneho obsahu školských predmetov.
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia: 5
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolventi programu odboru ODBOROVÁ DIDAKTIKA dokážu profesionálne vykonávať prácu vysokoškolského učiteľa odborovej didaktiky, prácu v aplikovanom odborovodidaktickom výskume, prácu koncepčného a programového pracovníka (prípadne riadiacu prácu) v štátnej správe školstva a osvety. Ovládajú znalosti o dejinách a perspektívach odboru a o jeho súčasných pojmoch, princípoch a teóriách a dokážu systémovo analyzovať modelové odborovodidaktické problémy a navrhovať ich riešenia.
Teoretické vedomosti (3. stupeň)
Absolventi:
- ovládajú poznatky z metodológie a metodiky výskumu v odborovej didaktike,
- rozumejú, chápu podstatné fakty, pojmy, princípy a teórie týkajúce sa výskumu a praxe vyučovania a jeho edukačného systémového kontextu, najmä ekonomickej, politickej a kultúrnej determinácie rozvoja osobnosti školovaním.
Praktické schopnosti (3. stupeň VŠŠ)
Absolventi sú schopní:
- tvorivo využívať relevantné znalosti na identifikovanie, analyzovanie a riešenie odborovodidaktických problémových situácií, najmä tvorivo uplatňovať pojmy, princípy a procedúry spojené s plánovaním, organizovaním a vyhodnocovaním vyučovania, hlavne študentského vyučovania adeptov učiteľstva,
- samostatne reflektovať a sebareflektovať odborovodidaktickú prácu a kvalifikovane posudzovať jej kvalitu a efektívnosť,
- vedecky skúmať systémové vzťahy medzi javmi výučby a školovania, najmä závislosti výchovno-vzdelávacích a výchovno-výcvikových efektov od ich programových, procesných a kontextových determinantov.
Doplňujúce vedomosti a schopnosti
Absolventi programu odboru (3. stupeň VŠŠ) preukazujú:
- schopnosti metakognície, sebavzdelávania a postdoktorálneho štúdia.
- schopnosti kooperovať s odborovými učiteľmi fakulty, učiteľmi strednej alebo základnej cvičnej školy i s pracovníkmi príbuzných profesií..
Vymedzenie jadra znalostí
Nosné témy sú viazané predovšetkým na disciplíny vedy o výučbe (výchovno-vzdelávacieho a výchovno-výcvikového procesu):
Študijná časť:
Teoretický fundament, metodologické poznanie, špecializácia:
- všeobecná didaktika (teórie vzdelania, koncepcie výučby, cieľový program výučby, plánovanie výučby, princípy výučby, organizačné formy a metódy výučby, vyhodnocovanie a reflektovanie výučby a iné témy),
- pedagogická diagnostika, didakometria a didaktické testovanie,
- metodológia vied o výchove,
- odborová didaktika (profil absolventa a učebný plán školy, učebné osnovy, didaktická analýza učiva, učebnice, učebné pomôcky, metodické procesy výučby, skúšanie a testovanie a iné spoločné témy viacerých, aj nepríbuzných odborových didaktík),
- odborové špecializácie podľa predmetovej aprobácie: slovenský jazyk a literatúra, národnostný jazyk a literatúra, cudzí jazyk a literatúra, história, filozofia, psychológia, ako aj predmety ekonomického, technického či iného profesijného zamerania
Vedecká časť:
- Výskum spoločensky relevantného vedeckého problému z odboru odborovej didaktiky vedy, umenia, techniky ap.
- Aplikácia pojmov, princípov, štandardov a procedúr vedeckého výskumu a vývoja; uplatňovanie idey obojsmerných väzieb medzi článkami inovačného cyklu v odborovodidaktickej oblasti.