Liečebná pedagogika
Zobrazuje sa opis platný do 19.02.2017. Nahrádza ho odbor logopédia a liečebná pedagogika.
Skupina:
výchova a vzdelávanieOblasť výskumu:
pedagogické vedyAnglický názov študijného odboru:
Curative educationObsah študijného odboru - všeobecná časť
Absolventi študijného odboru LIEČEBNÁ PEDAGOGIKA sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesiu:
·(Bc.) liečebný pedagóg – asistent– 1. stupeň
·(Mgr.) liečebný pedagóg – 2. stupeň
·liečebný pedagóg (PhD.) so špecializáciou – 3. stupeň
Liečebný pedagóg – asistent (Bc.) ovláda kľúčové kvalifikácie liečebného pedagóga, máodborné a osobnostné predpokladypre poskytovanie asistenčných služieb pri inklúzii, v rámci rozvíjajúcich a korekčných cvičení, pri kreatívnych, podporných, reedukačných a psychorehabilitačných formách liečebnopedagogickej práce.
Liečebný pedagóg (Mgr.) – je samostatným odborným pracovníkom v tíme iných vysokoškolsky vzdelaných odborníkov – ovláda potrebnú terminológiu, diagnostické metódy a terapeutické postupy pre prípravu a realizáciu terapeuticko-výchovnej pomoci jednotlivcom alebo v skupine ako aj pre poradenstvo a prácu s rodinou. Má metodologické, osobnostné a odbornépredpoklady prevedecko-výskumnúprácu. Po získaní potrebnej praxe je pripravený metodicky viesť liečebnopedagogických asistentov.
Liečebný pedagóg (PhD.) – je schopný tvorivo rozvíjať, hodnotiť a odovzdávať vedecké poznatky vo svojom odbore.Ovláda vedecké metódy výskumu. Je vysoko graduovaným odborníkom vo svojej oblasti, s prehĺbeným vzdelaním vo vybranej oblasti liečebnopedagogickej praxe.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
Nemecko: Bc./ Mgr. rehabilitácie a sociálnej integrácie (BA/MA of Arts in Rehabilitation and Social Integration), Fakulta liečebnej pedagogiky a rehabilitácie - Univerzita v Kolíne
Holandsko: Liečebná pedagogika (Orthopadagogiek) - Univerzity v Groningene, Nijmegen, Utrechte, Leidene a Amsterdame
Belgicko: Liečebná pedagogika (Orhtopädagogik) - Univerzity v Leuven a v Gente
Rakúsko: Sonder- und Heilpädagogik, Univerzita vo Viedni
Maďarsko: Liečebná pedagogika (Gyógypedagógia) - Univerzita G. Barzci, Budapešť
Švajčiarsko- Liečebnopedagogické odbory na univerzite v Zürichu a Berne
Poľsko: Pedagogika revalidicijna, Univerzita v Štetíne, Pedagogika terapeuticzna -
Univerzita vo Varšave
USA - Musictherapy, Arttherapy - Montclair State University
Francúzsko - Arttherapy, Bibliotherapy, Musictherapy - Savojská univerzita, Chambery
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- Vychovávateľstvo a sociálna pedagogika - má ťažisko v sociálnej pedagogike, v teórii výchovy a výchovných programoch pre skupiny detí a mládeže v školských zariadeniach. V štúdiu liečebnej pedagogiky je dôraz na medicínske a psychologické disciplíny, na vývinovú a problémovú diagnostiku, terapeuticko-výchovné cvičenia a programy pre jednotlivcova skupiny v každom veku.
- Špeciálna pedagogika – zameriava sa hlavne navýchovu a vzdelávanie detí a mládeže s postihnutiami (mentálnym, zmyslovým, rečovým, somatickým, sociálnym...). Svoju potrebu zdôvodňuje závažnosťou postihnutia. Významné miesto majú špeciálne didaktiky predmetov. V štúdiu liečebnej pedagogiky ide o ťažké vývinové a životné okolnosti v každom veku bez ohľadu na prítomnosť postihnutia. Dôraz sa kladie na predmety pripravujúce študentov pre individuálnuprácu a prácu s malou skupinou, na odbornú, praktickú a osobnostnú prípravu v jednotlivých terapeuticko-výchovných disciplínach.
oSociálna práca – je zameraná na sociálnu patológiu, na problémové sociálne situáciea formy pomoci - sociálny manažment, terénna práca, poradenstvo,pomoc pri realizácii sociálnych potrieb a rolí. V liečebnej pedagogike je terapeutickovýchovná pomoczameraná na podporu vývinu a obnovu psychosociálneho zdraviačloveka v ťažkej životnej situácii.
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Absolvent je pripravený vykonávať liečebnopedagogickú činnosť v rezorte školstva, sociálnych vecí, zdravotníctva a vnútra v rámci:o prevencie vzniku porúch a možného narušenia psychosociálneho zdravia, ako aj prevencie druhotných porúch a komplikácií u rizikových jednotlivcov;o orientácie v aktuálnej (spravidla výchovnej, ale aj zdravotnej, sociálnej, psychickej) situácii klienta, na zistenie jeho špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb; o asistencie pri liečebnopedagogických cvičeniach a programoch v rámci inklúzie alebo podporných opatrení na zlepšenie podmienok vývinu a kvality života človeka v ťažkej životnej situácii;o konzultačno-poradenskej intervencie smerom do životného prostredia klienta s cieľom zlepšiť jeho životné podmienky a okolnosti vývinu;
Teoretické vedomosti (1. stupeň)
Absolvent 1. stupňa získa:
o znalosť biologických, psychologických a sociálnych zákonitosti vývinu a správania človeka od prenatálneho veku po starobu;
o znalosť spoločenských (sociálnych, kultúrnych, ekonomických, právnych a filozofických) okolností, problémov a konfliktov vo vzťahu k výchove a k starostlivosti o osoby so špeciálnymi potrebami;
o znalosť okolností, ktoré vyvolávajú a sprevádzajú poruchy vývinu a zdravia, schopnosť porozumieť súvislostiam a preventívne intervenovať;
o vedomosti o zdrojoch a formách pomoci, schopnosť poskytnúť poradenské informácie, znalosť kompetencií príbuzných odborov.
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolventi odboru LIEČEBNÁ PEDAGOGIKA (1. stupeň) získavajú tieto schopnosti a zručnosti:
o schopnosť porozumieť a zohľadniť v liečebnopedagogickej intervencii diagnózy a opatrenia iných odborníkov (lekárov, psychológov, špeciálnych pedagógov, vychovávateľov...);
o schopnosť zostaviť problémovú anamnézu, získať orientáciu vo výchovnej situácii klienta, aktualizovať korekčné opatrenia a sledovať ich účinnosť;
o schopnosť plánovať a realizovať liečebnopedagogickú asistenciu prostredníctvom liečebnopedagogických cvičení alebo liečebnovýchovných programov s využívaním prvkov disciplín ako sú arteterapia, biblioterapia, muzikoterapia, ergoterapia, terapia hrou, dramatoterapia, terapia pohybom;
o schopnosť inštruovať o aktuálnych výchovných opatreniach vo výchovnom, vzdelávacom a sociálnom prostredí klienta;
o znalosť techník, materiálov a postupov, ktoré uľahčujú dosiahnuť liečebnovýchovný zámer;
o schopnosť uplatniť tímový a interdisciplinárny prístup v riešení problému klienta;
o schopnosť kontrolovať a hodnotiť svoje správanie, postoje, city a starať sa o svoju psychohygienu;
Doplňujúce vedomosti a schopnosti a zručnosti:
Absolvent 1. stupňa získa tieto doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti:
- základy odborného cudzieho jazyka;
- zručnosť v práci s odbornou literatúrou
- schopnosť pracovať s PC;
Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)
Bakalársky študijný program odboru Liečebná pedagogika obsahuje nosné témy:
o základy sociálnych vied - základy filozoficko-metodologické, biologicko-medicínske,
štúdium pedagogiky, psychológie, sociológie a soc. práva;
Odporúča sa, aby tieto predmety tvorili aspoň 2/3 ECTS kreditov študijného programu v 1. roku štúdia.
o základy liečebnej pedagogiky - dejiny, diagnostika, didaktika, cvičenia a programy;
Odporúča sa, aby tieto predmety tvorili aspoň 1/6 ECTS kreditov študijného programu v 1. roku štúdia, 1/3 v 2. roku štúdia.
o aplikovanie liečebnej pedagogiky - vekové a problémové okruhy, základy terapeutických disciplín, výskumný projekt;
Odporúča sa, aby tieto predmety tvorili aspoň 1/6 ECTS kreditov študijného programu v 2. roku štúdia a 1/3 v 3. roku štúdia.
o praktická príprava - exkurzia, prax, sociálnopsychologický výcvik, praktikum;
Odporúča sa, aby tieto predmety tvorili 1/12 ECTS kreditov študijného programu v 1. roku štúdia a 1/12 v 2. roku a 1/6 v 3. roku štúdia.
Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupňa):
o poruchy vývinu a správania
o základy špeciálnej pedagogiky
o systémy pomoci osobám so zdravotným postihnutím
o komunitná rehabilitácia
o práca v tíme, práca so skupinou
1.štátna skúška:
- obhajoba záverečnej práce;
- kolokviálna skúška z oblasti poznania študijného odboru.
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 2 (pre uchádzačov z príbuzných študijných odborov
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Absolventi druhého stupňa sú schopní vykonávať samostatnú liečebnopedagogickú odbornú činnosť v rezorte školstva, sociálnych vecí, zdravotníctva a vnútra v rámci:
- selektívnej aindikovanej prevencie porúch vývinu a psychosociálneho zdravia so zameraním nahabilitáciu, rehabilitáciu apodporné programy pri reziduálnych stavoch;
- liečebnopedagogickej diagnostiky, ovládať diagnostické prostriedky, orientovať sa vaktuálnej (spravidla výchovnej, ale aj zdravotnej, sociálnej, psychickej) situácii klienta a vypracovať koncept pomoci, využívať anamnestické údaje, diagnózy iných odborníkov, zostaviť problémovú anamnézu, hodnotiť pozorovanie a analyzovať produkty činností klienta;
- liečebnej výchovy, pripraviť, realizovať a hodnotiť liečebnopedagogické cvičenia aprogramy vrámci bazálnej stimulácie, senzomotorickej stimulácie, korekcie, reedukácie, resocializácie, individuálnej edukácie, psychosociálnej rehabilitácie, krízovej intervencie alebopodpory a zlepšenia kvality života človeka vťažkej životnej situácii (sprevádzanie);
- odborného metodického vedenia liečebných pedagógov- asistentov;
- rodinnej terapie avýchovného poradenstva, realizovať konzultačno-poradenskú intervenciu do životného prostredia klienta scieľom zlepšiť jeho životné podmienky, poskytovať výchovné, rodinné aosobné poradenstvo, informovať opovahe aprognóze poruchy, ako ajomožnostiach inej odbornej pomoci;
- odborno-znaleckej činnosti vypracovať pedagogické hodnotenie jednotlivcov, ktorí sú sociálne avýchovne ohrození, znevýhodnení, týraní, zanedbávaní, zneužívaní, apod., v záujme riešenia ich situácie;
- vedecko-výskumnej činnosť hľadať možnosti pre zlepšovanie poskytovanej starostlivosti, rozvíjať teóriu a prax liečebnej pedagogiky aspolupracovať vtomto smere sinými odborníkmi. Tiež apublikovať aprezentovať svoje poznatky askúseností.
Teoretické vedomosti (2. stupeň)
Absolvent odboru Liečebná pedagogika (2. stupeň) v rámci štúdia:
- získal komplexné vedomosti a zručnosti z dvoch (avedomosti aspoň zďalších dvoch) terapeutických disciplín ako sú arteterapia, terapia hrou, biblioterapia, terapia pohybom, dramatoterapia, ergoterapia amuzikoterapia;
- osvojil si ďalšie terapeutickovýchovné a rehabilitačné postupy (napr. senzorická integrácia, konduktívna terapia, Fieela - program);
- získal vedomosti z predmetov adisciplín relevantných oblastiam
svojho uplatnenia:
- v klinickej praxi (klinická psychológia, psychoterapia, forenzná psychológia, rodinná terapia)
- v špecializovaných zariadeniach, napr. v špeciálnychtriedach, liečebňach, oddeleniach, ústavoch - (detská psychoterapia, autizmus, gerontológia a gerontopsychiatria, logopédia, závislosti od psychoaktívnych látok);
- v rehabilitačných a komunitných centrách (krízová intervencia, penitenciárna apostpenitenciárna starostlivosť, liečebnopedagogická gerontológia, psychosociálna rehabilitácia);
Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolventi odboru LIEČEBNÁ PEDAGOGIKA (2. stupeň) získavajú okrem vedomostí a schopností získaných v 1. stupni vzdelávania schopnosti a zručnosti:
- vykonávať anamnestické vyšetrenie, vývinovú diagnostiku, problémovú aprocesuálnu diagnostiku so zámerom získať orientáciu vo výchovno-vzdelávacej situácii acelkovej životnej situácii zmenenej ochorením, postihnutím alebo nepriaznivými okolnosťami, projektovať terapeutickovýchovné apsychorehabilitačné opatrenia ahodnotiť ich prínos,
- vykonávať diferenciálnodiagnostické vyšetrenie,získavať doplňujúce diagnostické údaje
- analýzou hry, kresby, pohybu, činnosti, komunikácie a inej kreatívnej tvorby;
- plánovať,realizovať ahodnotiť liečebnopedagogickú intervenciu prostredníctvom liečeb-nopedagogických cvičení alebo programov svyužívaním terapie hrou, arteterapie, biblio-terapie, muzikoterapie, ergoterapie, dramatoterapie, terapie pohybom;
- vypracovať odborno-znalecký posudok o prognóze klienta vsúvislosti sriešením situácie klienta so špeciálnymi problémami vťažkých životných okolnostiach;
- plniť úlohy liečebnopedagogického poradenstva, intervenovať vrodine alebo inom mikroprostredí klienta (napr. v školskej triede, výchovnej skupine, komunite) vrámci výchovnej, terapeutickej akrízovej intervencie;
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolvent odboru Liečebná pedagogika (2. stupeň) dokáže:
- komunikovať v odbore vcudzom jazyku;
- po absolvovaní predpísanej praxe metodicky viesť liečebného pedagóga - asistenta;
- starať sa o svoj odborný život, udržiavať kontakty sliečebnopedagogickou obcou;
- riadiť sa profesionálnym, etickým aprávnym rámcom svojho odboru.
Vymedzenie jadra znalostí (2. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí (2. stupeň)
- Dieťa vohrození, vproblémovej situácii, sporuchou, s ochorením - systémy a možnosti pomoci (psychiatria, patopsychológia, rehabilitácia, rozvíjajúce programy, liečebno-výchovné poradenstvo, poruchy vývinu, špecifické poruchy vývinu, rodinná terapia, psychoterapia udetí, klinická psychológia)
- Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 1/3 ECTS kreditov v1. roku štúdia.
- Mládež, dospelí astarí ľudia vsituácii ohrozenia integrity azdravia, s poruchami, ochoreniami, vkrízovej situácii - systémy amožnosti pomoci (psychiatria apsychopatológia, rehabilitácia - komunitná, psychosociálna, psychoterapia, rodinná terapia, krízová intervencia,gerontológia,nápravná pedagogika)
- Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 1/3 ECTS kreditov v2. roku štúdia.
- Koncipovanie terapeuticko výchovnej aporadenskej pomoci (vrámci arteterapie, biblioterapie, dramatoterapie, ergoterapie, muzikoterapie, terapie pohybom, terapie hrou, poradenstva, mobilných akomunitných služieb, ďalej liečebnopedagogické praktikum, supervízne vedenie pri projekte diplomovej práce)
- Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili 1/3 ECTS kreditov v1. aj 2. roku štúdia.
Doplňujúce vedomosti a zručnosti
- Poruchy komunikácie (logopédia, neurologické poruchy reči, augmentatívna komunikácia)
- Metodológia pedagogického výskumu
- Sociálna práca asociálne právo
- Práca vtíme, riešenie konfliktov azáťažových situácií
Štátna skúška:
- obhajoba diplomovej práce (s anglickým abstraktom)
- overenie spôsobilosti vypracovať koncept pomoci, využívať terapeutické prístupy,
- kolokviálna skúška z odboru liečebná pedagogika
Štandardná dĺžka denného štúdia:
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolvent je pripravený samostatne a tvorivo riešiť odborné problémy, je vysoko erudovaný v niektorej z oblastí liečebnopedagogickej teórie a praxe, ovláda vedecké metódy výskumu. Výsledky jeho bádania sú prínosom pre odbornú prax.
Teoretické vedomosti (3. stupeň)
Absolvent odboru Liečebná pedagogika (3. stupeň)
- vedecky báda aprináša vlastné riešenia problémov voblasti liečebnej pedagogiky;
- sústavným štúdiom prehlbuje svoje vedomosti vtej oblasti liečebnej pedagogiky, ktorá má vzťah kjeho výskumu;
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent odboru Liečebná pedagogika (3. stupeň) si osvojí:
- zásady heuristickej vedeckej práce;
- aplikovanie etických aspoločenských zásad vedeckej práce;
- schopnosť slovom ipísmom sa vyjadrovať vodbornom cudzom jazyku;
- schopnosť na požadovanej úrovni prezentovať výsledky svojej vedeckej aodbornej práce (referovať, prednášať, publikovať);
- predpoklady ďalej rozvíjať svoj odbor, tvoriť koncepty a projekty vaplikovanej liečebnej pedagogike.
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)
- teoretický fundament liečebnej pedagogiky vmedziodborovom amedzinárodnom kontexte;
- metodologický aparát;
- špecializačné predmety štúdia (z liečebnej pedagogiky, z príbuzných alebo zhraničných, napríklad medicínskych odborov);
- jazyková príprava (ak je potrebná).
Študijná časť obsahuje 1/3 sumy štúdia v 3. stupni:
- hĺbkové štúdium dielčej oblasti relevantnej k vedecko-výskumnej práci vjej aktuálnej medzinárodnej dimenzii;
- metodológia kvalitatívneho a kvantitatívneho výskumu;
- vybrané kapitoly zliečebnej pedagogiky apríbuzných vedných aštudijných odborov.
Vedecká časť obsahuje 2/3 sumy štúdia v 3. stupni
- aplikáciu zásad vedeckej; výskumnej aodbornej práce;
- prezentovanie apublikovanie výsledkov výskumnej a odbornej práce;
- výskum; príprava, priebeh, analýza, vyhodnotenie avýstup vpodobe vedeckej správy;
- prínos pre inováciu odboru alebo pre rozvoj teórie sdopadom na prax.
Vedecká časť končí obhajobou dizertačnej práce.