Liečebná pedagogika

Zobrazuje sa opis platný do 19.02.2017. Nahrádza ho odbor logopédia a liečebná pedagogika.

Skupina:

výchova a vzdelávanie

Oblasť výskumu:

pedagogické vedy

Anglický názov študijného odboru:

Curative education

Obsah študijného odboru - všeobecná časť

Absolventi študijného odboru LIEČEBNÁ PEDAGOGIKA sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesiu:

·(Bc.) liečebný pedagóg – asistent– 1. stupeň

·(Mgr.) liečebný pedagóg – 2. stupeň

·liečebný pedagóg (PhD.) so špecializáciou – 3. stupeň

Liečebný pedagóg – asistent (Bc.) ovláda kľúčové kvalifikácie liečebného pedagóga, máodborné a osobnostné  predpokladypre poskytovanie asistenčných služieb pri inklúzii, v rámci rozvíjajúcich a korekčných cvičení, pri kreatívnych, podporných, reedukačných a psychorehabilitačných formách liečebnopedagogickej práce.

Liečebný pedagóg (Mgr.) – je samostatným odborným pracovníkom v tíme iných vysokoškolsky vzdelaných odborníkov – ovláda potrebnú terminológiu, diagnostické metódy a terapeutické postupy pre prípravu a realizáciu terapeuticko-výchovnej pomoci jednotlivcom alebo v skupine ako aj pre poradenstvo a prácu s rodinou. Má metodologické, osobnostné a odbornépredpoklady prevedecko-výskumnúprácu. Po získaní potrebnej praxe je pripravený metodicky viesť liečebnopedagogických asistentov.

Liečebný pedagóg (PhD.) – je schopný tvorivo rozvíjať, hodnotiť a odovzdávať vedecké poznatky vo svojom odbore.Ovláda vedecké metódy výskumu. Je vysoko graduovaným odborníkom vo svojej oblasti, s prehĺbeným vzdelaním vo vybranej oblasti liečebnopedagogickej praxe.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

Nemecko: Bc./ Mgr. rehabilitácie a sociálnej integrácie (BA/MA of Arts in Rehabilitation and Social Integration),  Fakulta liečebnej pedagogiky a rehabilitácie - Univerzita v Kolíne

Holandsko: Liečebná pedagogika (Orthopadagogiek) - Univerzity v Groningene, Nijmegen, Utrechte, Leidene a Amsterdame

Belgicko: Liečebná pedagogika (Orhtopädagogik) - Univerzity v Leuven a v Gente

Rakúsko: Sonder- und Heilpädagogik, Univerzita vo Viedni

Maďarsko: Liečebná pedagogika (Gyógypedagógia) - Univerzita G. Barzci, Budapešť

Švajčiarsko- Liečebnopedagogické odbory na univerzite v Zürichu a Berne

Poľsko: Pedagogika revalidicijna, Univerzita v Štetíne, Pedagogika terapeuticzna -

Univerzita vo  Varšave

USA -  Musictherapy, Arttherapy -  Montclair State University

Francúzsko - Arttherapy, Bibliotherapy, Musictherapy - Savojská univerzita, Chambery

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

  • Vychovávateľstvo a sociálna pedagogika - má ťažisko v sociálnej pedagogike, v teórii výchovy a výchovných programoch pre skupiny detí a mládeže v školských zariadeniach. V štúdiu liečebnej pedagogiky je dôraz na medicínske a psychologické disciplíny, na vývinovú a problémovú diagnostiku, terapeuticko-výchovné cvičenia a programy pre jednotlivcova  skupiny v každom veku.
  • Špeciálna pedagogika – zameriava sa hlavne navýchovu a vzdelávanie detí a mládeže s postihnutiami (mentálnym, zmyslovým, rečovým, somatickým, sociálnym...). Svoju potrebu zdôvodňuje závažnosťou postihnutia. Významné miesto majú špeciálne didaktiky predmetov. V štúdiu liečebnej pedagogiky ide o ťažké vývinové a životné okolnosti v každom veku bez ohľadu na prítomnosť postihnutia. Dôraz sa kladie na predmety pripravujúce študentov pre individuálnuprácu a prácu s malou skupinou, na odbornú, praktickú a osobnostnú prípravu v jednotlivých terapeuticko-výchovných disciplínach.

oSociálna práca – je zameraná na sociálnu patológiu, na problémové sociálne situáciea formy pomoci - sociálny manažment, terénna práca, poradenstvo,pomoc pri realizácii sociálnych potrieb a rolí. V liečebnej pedagogike je terapeutickovýchovná pomoczameraná na podporu vývinu a obnovu psychosociálneho zdraviačloveka v ťažkej životnej situácii.

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Absolvent je pripravený vykonávať liečebnopedagogickú činnosť v rezorte školstva, sociálnych vecí, zdravotníctva a  vnútra v rámci:o    prevencie vzniku porúch a možného  narušenia psychosociálneho zdravia,  ako aj prevencie druhotných porúch a komplikácií u rizikových jednotlivcov;o    orientácie v aktuálnej (spravidla výchovnej, ale aj zdravotnej, sociálnej, psychickej) situácii klienta,  na  zistenie jeho špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb; o    asistencie pri liečebnopedagogických cvičeniach a programoch v rámci inklúzie alebo podporných opatrení na zlepšenie podmienok vývinu a  kvality života človeka v ťažkej životnej situácii;o    konzultačno-poradenskej intervencie smerom do  životného prostredia klienta s cieľom zlepšiť jeho životné podmienky a okolnosti vývinu;



Teoretické vedomosti (1. stupeň)

Absolvent 1. stupňa získa:

o       znalosť biologických, psychologických a sociálnych zákonitosti vývinu a správania človeka od prenatálneho veku  po starobu;

o       znalosť spoločenských (sociálnych, kultúrnych, ekonomických, právnych a filozofických) okolností, problémov  a konfliktov vo vzťahu k výchove a k starostlivosti o osoby so špeciálnymi potrebami;

o       znalosť okolností, ktoré vyvolávajú a sprevádzajú poruchy vývinu a zdravia, schopnosť porozumieť súvislostiam a preventívne intervenovať;

o       vedomosti o zdrojoch a formách pomoci, schopnosť poskytnúť poradenské informácie, znalosť kompetencií príbuzných odborov.

Praktické schopnosti a zručnosti

Absolventi odboru LIEČEBNÁ PEDAGOGIKA (1. stupeň) získavajú tieto schopnosti a zručnosti:

o       schopnosť porozumieť a zohľadniť v liečebnopedagogickej intervencii diagnózy  a opatrenia iných odborníkov (lekárov, psychológov, špeciálnych pedagógov, vychovávateľov...);

o       schopnosť  zostaviť problémovú anamnézu, získať orientáciu vo výchovnej situácii klienta, aktualizovať  korekčné opatrenia a sledovať ich účinnosť;

o       schopnosť plánovať a realizovať liečebnopedagogickú asistenciu prostredníctvom liečebnopedagogických cvičení alebo  liečebnovýchovných programov  s využívaním prvkov disciplín ako sú arteterapia, biblioterapia, muzikoterapia, ergoterapia, terapia hrou, dramatoterapia, terapia pohybom;

o       schopnosť inštruovať o aktuálnych výchovných opatreniach vo výchovnom, vzdelávacom a sociálnom prostredí klienta;

o       znalosť techník,  materiálov a postupov, ktoré uľahčujú dosiahnuť liečebnovýchovný zámer;

o       schopnosť uplatniť tímový a interdisciplinárny prístup v riešení problému klienta;

o       schopnosť kontrolovať a hodnotiť svoje správanie, postoje, city a starať sa o svoju psychohygienu;

Doplňujúce vedomosti a schopnosti a zručnosti:

Absolvent 1. stupňa získa tieto doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti:

-          základy odborného cudzieho jazyka;

-          zručnosť v práci s odbornou literatúrou

-          schopnosť pracovať s PC;

Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)

Bakalársky študijný program odboru Liečebná pedagogika obsahuje nosné témy:

o       základy sociálnych vied - základy filozoficko-metodologické, biologicko-medicínske,

štúdium pedagogiky, psychológie, sociológie a soc. práva;

Odporúča sa, aby tieto predmety tvorili  aspoň 2/3 ECTS kreditov študijného programu v 1. roku štúdia.

o       základy liečebnej pedagogiky - dejiny, diagnostika, didaktika, cvičenia a programy;

Odporúča sa, aby tieto predmety tvorili aspoň 1/6 ECTS kreditov študijného programu v 1. roku štúdia, 1/3 v 2.  roku štúdia.

o       aplikovanie  liečebnej pedagogiky - vekové a problémové okruhy,  základy terapeutických disciplín, výskumný projekt;

Odporúča sa, aby tieto predmety tvorili  aspoň 1/6 ECTS kreditov študijného programu v 2. roku štúdia a 1/3 v 3. roku štúdia.

o       praktická príprava - exkurzia, prax, sociálnopsychologický výcvik, praktikum;

Odporúča sa, aby tieto predmety tvorili 1/12 ECTS kreditov študijného programu v 1. roku štúdia a 1/12 v 2. roku a 1/6 v 3. roku štúdia.

Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupňa):

o       poruchy vývinu a správania

o       základy špeciálnej pedagogiky

o       systémy pomoci osobám so zdravotným postihnutím

o       komunitná rehabilitácia

o       práca v tíme, práca so skupinou

1.štátna skúška:

- obhajoba záverečnej práce;

- kolokviálna skúška z oblasti poznania študijného odboru.

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 2 (pre uchádzačov z príbuzných študijných odborov

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Absolventi druhého stupňa sú schopní vykonávať samostatnú liečebnopedagogickú odbornú činnosť v rezorte školstva, sociálnych vecí, zdravotníctva a  vnútra v rámci:

  • selektívnej aindikovanej prevencie porúch vývinu a psychosociálneho zdravia so zameraním nahabilitáciu, rehabilitáciu apodporné programy pri reziduálnych stavoch;
  • liečebnopedagogickej diagnostiky, ovládať diagnostické prostriedky, orientovať sa vaktuálnej (spravidla výchovnej, ale aj zdravotnej, sociálnej, psychickej) situácii klienta a vypracovať koncept pomoci, využívať anamnestické údaje, diagnózy iných odborníkov, zostaviť problémovú anamnézu, hodnotiť pozorovanie a analyzovať produkty činností klienta;
  • liečebnej výchovy, pripraviť, realizovať a hodnotiť liečebnopedagogické cvičenia aprogramy vrámci bazálnej stimulácie, senzomotorickej stimulácie, korekcie, reedukácie, resocializácie, individuálnej edukácie, psychosociálnej rehabilitácie, krízovej intervencie alebopodpory a zlepšenia kvality života človeka vťažkej životnej situácii (sprevádzanie);
  • odborného metodického vedenia liečebných pedagógov- asistentov;
  • rodinnej terapie avýchovného poradenstva, realizovať konzultačno-poradenskú intervenciu do životného prostredia klienta scieľom zlepšiť jeho životné podmienky, poskytovať výchovné, rodinné aosobné poradenstvo, informovať opovahe aprognóze poruchy, ako ajomožnostiach inej odbornej pomoci;
  • odborno-znaleckej činnosti vypracovať pedagogické hodnotenie jednotlivcov, ktorí sú sociálne avýchovne ohrození, znevýhodnení, týraní, zanedbávaní, zneužívaní, apod., v záujme riešenia ich situácie;
  • vedecko-výskumnej činnosť hľadať možnosti pre zlepšovanie poskytovanej starostlivosti, rozvíjať teóriu a prax liečebnej pedagogiky aspolupracovať vtomto smere sinými odborníkmi. Tiež apublikovať aprezentovať svoje poznatky askúseností.


Teoretické vedomosti (2. stupeň)

Absolvent odboru Liečebná pedagogika (2. stupeň)  v rámci štúdia:

  • získal komplexné vedomosti a zručnosti z dvoch (avedomosti aspoň zďalších dvoch) terapeutických disciplín ako sú arteterapia, terapia hrou, biblioterapia, terapia pohybom, dramatoterapia, ergoterapia amuzikoterapia;
  • osvojil si ďalšie terapeutickovýchovné a rehabilitačné postupy (napr. senzorická integrácia, konduktívna terapia, Fieela - program);
  • získal vedomosti z predmetov adisciplín relevantných oblastiam svojho uplatnenia:
    • v klinickej praxi (klinická psychológia, psychoterapia, forenzná psychológia, rodinná terapia)
    • v špecializovaných zariadeniach, napr. v špeciálnychtriedach, liečebňach, oddeleniach, ústavoch - (detská psychoterapia, autizmus, gerontológia a gerontopsychiatria, logopédia, závislosti od psychoaktívnych látok);
    • v rehabilitačných a komunitných centrách (krízová intervencia, penitenciárna apostpenitenciárna starostlivosť, liečebnopedagogická gerontológia, psychosociálna rehabilitácia);

Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)

Absolventi odboru LIEČEBNÁ PEDAGOGIKA (2. stupeň)  získavajú okrem vedomostí a schopností získaných v 1. stupni vzdelávania schopnosti a zručnosti:

  • vykonávať anamnestické vyšetrenie, vývinovú diagnostiku, problémovú aprocesuálnu diagnostiku so zámerom získať orientáciu vo výchovno-vzdelávacej situácii acelkovej životnej situácii zmenenej ochorením, postihnutím alebo nepriaznivými okolnosťami, projektovať terapeutickovýchovné apsychorehabilitačné opatrenia ahodnotiť ich prínos,
  • vykonávať diferenciálnodiagnostické vyšetrenie,získavať doplňujúce diagnostické údaje
  • analýzou hry, kresby, pohybu, činnosti, komunikácie a inej kreatívnej tvorby;
  • plánovať,realizovať ahodnotiť liečebnopedagogickú intervenciu prostredníctvom liečeb-nopedagogických cvičení alebo programov svyužívaním terapie hrou, arteterapie, biblio-terapie, muzikoterapie, ergoterapie, dramatoterapie, terapie pohybom;
  • vypracovať odborno-znalecký posudok o prognóze klienta vsúvislosti sriešením situácie klienta so špeciálnymi problémami vťažkých životných okolnostiach;
  • plniť úlohy liečebnopedagogického poradenstva, intervenovať vrodine alebo inom mikroprostredí klienta (napr. v školskej triede, výchovnej skupine, komunite) vrámci výchovnej, terapeutickej akrízovej intervencie;

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (2. stupeň)

Absolvent odboru Liečebná pedagogika (2. stupeň) dokáže:

  • komunikovať v odbore vcudzom jazyku;
  • po absolvovaní predpísanej praxe metodicky viesť liečebného pedagóga - asistenta;
  • starať sa o svoj odborný život, udržiavať kontakty sliečebnopedagogickou obcou;
  • riadiť sa profesionálnym, etickým aprávnym rámcom svojho odboru.

Vymedzenie jadra znalostí (2. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí (2. stupeň)

  • Dieťa vohrození, vproblémovej situácii, sporuchou, s ochorením - systémy a možnosti pomoci (psychiatria, patopsychológia, rehabilitácia, rozvíjajúce programy, liečebno-výchovné poradenstvo, poruchy vývinu, špecifické poruchy vývinu, rodinná terapia, psychoterapia udetí, klinická psychológia)
  • Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 1/3 ECTS kreditov v1. roku štúdia.
  • Mládež, dospelí astarí ľudia vsituácii ohrozenia integrity azdravia, s poruchami, ochoreniami, vkrízovej situácii - systémy amožnosti pomoci (psychiatria apsychopatológia, rehabilitácia - komunitná, psychosociálna, psychoterapia, rodinná terapia, krízová intervencia,gerontológia,nápravná pedagogika)
  • Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 1/3 ECTS kreditov v2. roku štúdia.
  • Koncipovanie terapeuticko výchovnej aporadenskej pomoci (vrámci arteterapie, biblioterapie, dramatoterapie, ergoterapie, muzikoterapie, terapie pohybom, terapie hrou, poradenstva, mobilných akomunitných služieb, ďalej liečebnopedagogické praktikum, supervízne vedenie pri projekte diplomovej práce)
  • Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili 1/3 ECTS kreditov v1. aj 2. roku štúdia.

Doplňujúce vedomosti a zručnosti

  • Poruchy komunikácie (logopédia, neurologické poruchy reči, augmentatívna komunikácia)
  • Metodológia pedagogického výskumu
  • Sociálna práca asociálne právo
  • Práca vtíme, riešenie konfliktov azáťažových situácií

Štátna skúška:

-          obhajoba diplomovej práce (s anglickým abstraktom)

-          overenie spôsobilosti vypracovať koncept pomoci, využívať terapeutické prístupy,

-     kolokviálna skúška  z odboru liečebná pedagogika

Štandardná dĺžka denného štúdia:

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Absolvent  je pripravený samostatne  a tvorivo riešiť odborné problémy, je vysoko  erudovaný v  niektorej z oblastí liečebnopedagogickej  teórie  a praxe, ovláda vedecké metódy výskumu.  Výsledky jeho bádania sú prínosom pre odbornú prax.



Teoretické vedomosti (3. stupeň)

Absolvent odboru Liečebná pedagogika (3. stupeň)

  • vedecky báda aprináša vlastné riešenia problémov voblasti liečebnej pedagogiky;
  • sústavným štúdiom prehlbuje svoje vedomosti vtej oblasti liečebnej pedagogiky, ktorá má vzťah kjeho výskumu;

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)

Absolvent odboru Liečebná pedagogika (3. stupeň) si osvojí:

  • zásady heuristickej vedeckej práce;
  • aplikovanie etických aspoločenských zásad vedeckej práce;
  • schopnosť slovom ipísmom sa vyjadrovať vodbornom cudzom jazyku;
  • schopnosť na požadovanej úrovni prezentovať výsledky svojej vedeckej aodbornej práce (referovať, prednášať, publikovať);
  • predpoklady ďalej rozvíjať svoj odbor, tvoriť koncepty a projekty vaplikovanej liečebnej pedagogike.

Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)

  • teoretický fundament liečebnej pedagogiky vmedziodborovom amedzinárodnom kontexte;
  • metodologický aparát;
  • špecializačné predmety štúdia (z liečebnej pedagogiky, z príbuzných alebo zhraničných, napríklad medicínskych odborov);
  • jazyková príprava (ak je potrebná).

Študijná časť obsahuje 1/3 sumy štúdia v 3. stupni:

  • hĺbkové štúdium dielčej oblasti relevantnej k vedecko-výskumnej práci vjej aktuálnej medzinárodnej dimenzii;
  • metodológia kvalitatívneho a kvantitatívneho výskumu;
  • vybrané kapitoly zliečebnej pedagogiky apríbuzných vedných aštudijných odborov.

Vedecká časť obsahuje 2/3 sumy štúdia v 3. stupni

  • aplikáciu zásad vedeckej; výskumnej aodbornej práce;
  • prezentovanie apublikovanie výsledkov výskumnej a odbornej práce;
  • výskum; príprava, priebeh, analýza, vyhodnotenie avýstup vpodobe vedeckej správy;
  • prínos pre inováciu odboru alebo pre rozvoj teórie sdopadom na prax.

Vedecká časť končí obhajobou dizertačnej práce.

História opisov

Späť