Pedagogika
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor učiteľstvo a pedagogické vedy.
Skupina:
výchova a vzdelávanieOblasť výskumu:
pedagogické vedyAnglický názov študijného odboru:
PedagogyStupne - popis
Študijný odbor PEDAGOGIKA sa môže podľa Sústavy študijných odborov študovať v:
- prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky,
- druhom stupni vysokoškolského štúdia (Mgr.) so štandardnou dĺžkou štúdia 2 roky,
- treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou interného štúdia 3 roky.
Obsah študijného odboru - všeobecná časť
Cieľové uplatnenie absolventa:
Absolventi študijného odboru PEDAGOGIKA sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa vzdelania tieto profesie:
1. stupeň:
- vychovávateľ
- pedagóg voľného času
- sociálny pedagóg
- riadiaci školský pracovník (menežer školy) v rámci študijného programu "Školský menežment" v rámci externého štúdia pre riaditeľov / potenciálnych riaditeľov škôl
2. stupeň:
- pedagóg - odborný pracovník vo sfére štátnej správy
- pedagóg - odborný pracovník vo sfére edukačného výskumu
- výchovný/pedagogický poradca
3.stupeň
- výskumník, vedúci pracovník edukačného výskumu, vysokoškolský učiteľ
Vychovávateľ - ovláda problematiku výchovy detí a dorastu, dokáže riešiť edukačné problémy v školách a v školských zariadeniach.
Pedagóg voľného času - ovláda problematiku racionálneho a hodnotného využívania voľného času detí a dorastu.
Sociálny pedagóg - ovláda problematiku sociálnej práce s edukatívnym aspektom v školstve a mimo rezortu školstva, s osobitným zreteľom na cieľové skupiny nezamestnaných, sociálne slabých, kultúrne znevýhodnených, sociálne neprispôsobivých, drogovo závislých, hendikepovaných ap. detí a dorastu.
Riadiaci školský pracovník (menežer školy) - ovláda náuku o organizácii školstva, teóriu makro a mikroriadenia, kultúru a etnografiu školy, školskú politiku a legislatívu, personálny menežment.
Pedagóg - odborný pracovník vo sfére štátnej správy - ovláda problematiku náuky o riadení a správe (menežment) v školstve.
Pedagóg - odborný pracovník vo sfére edukačného výskumu - ovláda problematiku metodológie a metodiky edukačného výskumu a vývoja v rezorte školstva a osvety, prípadne aj v iných rezortoch .
Výchovný/pedagogický poradca - ovláda problematiku poradenstva (orientácie a konzultácie) v oblasti školského a profesijného vývinu detí a dorastu i poradenstva pre učiteľov a rodičov.
Výskumník, vedúci pracovník edukačného výskumu, vysokoškolský učiteľ pedagogiky - ovláda problematiku vied o výchove, najmä pedagogických vied a je schopný samostatne analyzovať a riešiť náročné pedagogické problémy empirického i konceptuálneho charakteru.
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
Pedagogika je humanitná a sociálna veda, ktorá v podmienkach svetového trendu rozvoja celoživotného vzdelávania je zvýznamnená na všetkých stupňoch štúdia (post-sekundárneho a terciárneho). Prispieva k zdokonaleniu kvality školského systému a k zvyšovaniu jeho efektívnosti.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
ČR : Karlova univerzita v Prahe, Masarykova univerzita v Brne, Rakúsko: Univerzita Viedeň, Francúzsko: Univerzita Sorbona, Veľká Británia: London Univerzity, Poľsko: Krakovská univerzita, Varšavská univerzita, univerzita v Lodzi. Na týchto univerzitách sa Pedagogika študuje ako študijný odbor rovnocenný s ostatnými odbormi.
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- učiteľstvo akademických predmetov - pedagogika
- odborová didaktika (PhD. program)
- andragogika
Príbuzný odbor Učiteľstvo akademických predmetov - Pedagogika pripravuje absolventov na vyučovanie predmetu pedagogika na stredných školách.
Príbuzný odbor Odborová didaktika - iba v rámci doktorandského stupňa štúdia pre absolventov magisterského štúdia odborov 1.1.1 a 1.1.2. Od pedagogiky sa odlišuje užším záberom edukologických poznatkov.
Príbuzný odbor Andragogika je orientovaný na problematiku práce s dospelou populáciou a výskumu v tejto oblasti, kým Pedagogika sa orientuje na problematiku výchovy a vzdelávania detí a dorastu a vedecký výskum s tým spojený.
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Absolventi odboru PEDAGOGIKA (1. stupeň) dokážu vykonávať prípravné práce pre aplikovaný edukačný výskum, práce v štátnej správe a v oblasti sociálnych služieb a sú schopní pracovať ako profesionálni vychovávatelia, voľnočasoví pedagógovia a sociálni pedagógovia. Absolventi odboru majú znalosti o dejinách a teóriách výchovnej starostlivosti o deti a dorast, dokážu metodicky analyzovať modelové výchovné situácie a navrhovať ich pedagogické riešenia. Absolventi odboru v študijnom programe „Školský menežment“ sú pripravení vykonávať riadiace činnosti na úrovni škôl a školskej správy.
Teoretické vedomosti absolventa (1. stupeň)
- získajú poznatky zo základov vied o výchove a sú schopní chápať podstatné súvislosti, princípy a teórie týkajúce sa výchovnej práce,
- osvoja si poznatky o sociálnom kontexte rozvoja osobnosti výchovnou starostlivosťou,
- nadobudnú poznatky o procesoch výchovnej starostlivosti a ich účinnosti.
Praktické schopnosti absolventa (1. stupeň)
- dokážu aplikovať adekvátne teoretické zásady a praktické postupy na analýzu a riešenie výchovných situácií,
- vedia uplatňovať procedúry edukačnej intervencie v školských i mimoškolských podmienkach,
- sú schopní kooperovať s pracovníkmi príbuzných profesií (učiteľ, riaditeľ školy, školský psychológ ai.),
- majú schopnosť hodnotiť svoju výchovnú prácu a ďalej sa systematicky vzdelávať.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti absolventa (1. stupeň)
- sú schopní kooperovať ako členovia pracovného tímu,
- dokážu spolupracovať s rodičmi a inými členmi komunity, v ktorej žijú a pracujú,
- majú predpoklady pokračovať v magisterskom stupni štúdia pedagogiky.
(V programe „Školský menežment“ sú uvedené vedomosti a schopnosti primerane alternované poznatkami z oblasti pedagogického, personálneho a ekonomického menežmentu v kontexte školských a iných pedagogických inštitúcií.)
Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)
Nosné témy sú viazané predovšetkým na disciplíny:
- Úvod do pedagogických vied
- Filozofia výchovy
- Metodológia vied o výchove
- História výchovy a pedagogiky
- Kultúrna antropológia a etnológia výchovy
- Psychológia výchovy
Ďalšie témy jadra:
- Teórie pedagogickej komunikácie
- Teória výchovy
- Všeobecná didaktika
- Pedagogika voľného času
- Sociálna pedagogika
(V programe „Školský menežment“ sa nosné a rozširujúce témy jadra primerane alternujú s disciplínami viažucimi sa na školský, ekonomický a personálny menežment).
Štátna skúška (1. stupeň)
- obhajoba záverečnej práce
- komisionálna ústna skúška z oblasti poznania študijného odboru PEDAGOGIKA (ev. školského menežmentu)
- overenie spôsobilosti riešiť modelové výchovné situácie
Uvedené tematické oblasti musia byť súčasťou každého študijného programu v danom odbore. Pre spôsobilosť priznávať titul Bc. je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu aspoň 3/5 celkového počtu ECTS kreditov zodpovedajúcich príslušnému odboru.
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 2
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Absolventi odboru PEDAGOGIKA (2. stupeň) dokážu vykonávať samostatne náročnejšie práce pre aplikovaný edukačný výskum, práce v štátnej správe a v oblasti sociálnych služieb a sú schopní pracovať ako vysokokvalifikovaní profesionálni vychovávatelia, voľnočasoví pedagógovia a sociálni pedagógovia, ako aj pedagogickí poradcovia, výskumníci a riadiaci pracovníci. Absolventi odboru majú dobrý prehľad v historických a súčasných teóriách výchovnej starostlivosti o deti a dorast, dokážu metodicky analyzovať programové, procesuálne a diagnostické problémy pedagogickej praxe, ovládajú poznatky a postupy vo výskume výchovnej starostlivosti, dokážu identifikovať, analyzovať a riešiť pedagogické problémy a poskytovať služby pedagogického poradenstva.
Teoretické vedomosti absolventa (2. stupeň)
- majú poznatky z oblasti teoretických fundamentov edukácie,
- rozumejú podstatným súvislostiam, princípom a teóriám edukácie v súčasnom
spoločenskom kontexte,
- poznajú ekonomický, politický a kultúrny kontext rozvoja osobnosti edukáciou,
- majú poznatky o systémových procesoch edukácie a ich kvalite a efektívnosti.
Praktické schopnosti absolventa (2. stupeň)
- samostatne a kvalifikovane riešia pedagogické problémy,
- reflektujú svoju prácu a posudzujú jej kvalitu a efektívnosť,
- tvorivo uplatňujú princípy a procedúry spojené s plánovaním, organizovaním a vyhodnocovaním výchovnej starostlivosti a poradenskej služby,
- vedia kooperovať s pracovníkmi príbuzných profesií (učiteľ, riaditeľ školy, školský psychológ ai.),
- vedia skúmať vzťahy medzi javmi edukačnej praxe, najmä závislosti edukačných efektov od ich determinantov.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti absolventa (2. stupeň)
- sú schopní kooperovať ako členovia pracovného tímu,
- dokážu spolupracovať s rodičmi a inými členmi komunity, v ktorej žijú a pracujú,
- majú schopnosť riadiť prácu malých skupín pedagogických pracovníkov,
- preukazujú schopnosť sledovať vývin odboru v zahraničí.
Vymedzenie jadra vedomostí (2. stupeň)
Nosné témy sú viazané predovšetkým na disciplíny:
- Pedagogická diagnostika
- Pedagogické poradenstvo
- Predškolská pedagogika
- Sociálna pedagogika
Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru
- Pedagogická kazuistika
- Profesijná etika
- Teória rodinnej výchovy
Štátna skúška (2. stupeň):
- obhajoba diplomovej práce (s anglickým abstraktom)
- komisionálna ústna skúška z oblasti poznania študijného odboru PEDAGOGIKA
- overenie spôsobilosti riešiť modelové situácie z oblasti odborovej špecializácie
Tieto tematické oblasti musia byť súčasťou každého študijného programu v danom odbore. Pre spôsobilosť priznávať titul Mgr. je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu aspoň ½ celkového počtu ECTS kreditov zodpovedajúcich príslušnému programu.
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolventi odboru PEDAGOGIKA (3. stupeň) ovládajú procedúry a techniky základného a aplikovaného výskumu v oblasti vied o výchove, koncepčné práce v štátnej správe a v oblasti sociálnych služieb.
Teoretické vedomosti (3. stupeň)
Absolventi:
- majú osvojené normy, princípy a metódy vedeckej práce v oblasti edukácie,
- samostatne plánujú, organizujú a vyhodnocujú edukačný výskum,
- zúčastňujú sa na rozvoji teórie odboru.
Doplňujúce vedomosti a schopnosti (3. stupeň)
- sledujú najnovšie vedecké poznatky vo zvolenej oblasti,
- sú schopní kooperovať ako členovia pracovného tímu,
- sú spôsobilí interdisciplinárnej a medziodborovej spolupráce ,
- sú schopní podieľať sa na medzinárodnej spolupráci v odbore.
Vymedzenie jadra vedomostí (3. stupeň)
Nosné témy sú viazané predovšetkým na disciplíny:
- Metodológia edukačných vied
- Edukometria
- Odborová špecializácia
Študijná časť:
Štatistická analýza empirických údajov, metodiky kvalitatívnych výskumov, metaanalýza empirických štúdií.
Vedecká časť:
Konceptuálny a empirický výskum vybraných vedeckých problémov a hypotéz v odborovej špecializácii. Vzťahy medzi článkami inovačného cyklu. Tvorba a využitie vedeckého poznania. Spracovanie dizertačnej práce