Učiteľstvo umelecko-výchovných a výchovných predmetov
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor učiteľstvo a pedagogické vedy.
Skupina:
výchova a vzdelávanieOblasť výskumu:
pedagogické vedyAnglický názov študijného odboru:
Training for teachers of arts and trainings subjectsStupne - popis
Študijný odbor UČITEĽSTVO UMELECKÝCH A VÝCHOVNÝCH PREDMETOV sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím MŠ SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:
- prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou 3 roky,
- druhom stupni vysokoškolského štúdia (Mgr.) so štandardnou dĺžkou 2 roky. (Pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štúdium v inom, ale príbuznom odbore, možno navrhnúť študijný program s dĺžkou štúdia 3 roky.)
- treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) v samostatnom študijnom odbore ODBOROVÁ DIDAKTIKA.
Obsah študijného odboru - všeobecná časť
Cieľové uplatnenie absolventa
Absolventi študijného študijného oboru sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa vzdelania profesiu.
Absolvent 1. stupňa (Bc.)
- pomocného učiteľa, resp. asistenta učiteľa
- animátora (lektora) voľného času,
- pracovníka štátnej a verejnej správy pre príslušnú oblasť.
Absolvent 2. stupňa (Mgr.)
- v jednopredmetovom štúdiu odboru - učiteľa príslušného všeobecnovzdelávacieho (alebo odborného) predmetu (skupín predmetov) na úrovni primárneho, nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania, resp. záujmového vzdelávania (napr. v ZUŠ)
- v medziodborovom štúdiu s učiteľstvom akademických predmetov - učiteľa príslušného predmetu (skupín predmetov) na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania,
- metodika pre výučbu konkrétneho predmetu,
- animátora voľného času,
- špecializovaného pracovníka verejnej a štátnej správy pre oblasť výchovy a vzdelávania.
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
Existencia odboru učiteľstvo umeleckých a výchovných predmetov sa viaže na špecifickú povahu tých predmetov, ktoré obsahovo sprostredkúvajú sociokultúrne obsahy s výrazným emocionálno-hodnotovým, senzorickým, resp. senzomotorickým záberom (predmety odvodené od umenia, telesnej kultúry, technickej kultúry, etickej hodnotovej oblasti). Učiteľstvo v týchto obsahových oblastiach má okrem svojho teoretického zázemia špecifiká nielen v charakteristike samotných obsahov, ale aj v ich didaktickom transformovaní, preto sa vyčleňuje ako samostatný odbor voči učiteľstvu akademických predmetov, ako aj voči učiteľstvu profesijných predmetov a praktickej prípravy. Študijné programy v tomto odbore sa vytvárajú tak, že môžu byť jednopredmetové (so širšou profiláciou absolventa vzhľadom na inštitucionálne pôsobenie absolventa) alebo sa vytvárajú ako medziodborové štúdium s učiteľstvom akademických predmetov (s profiláciou na úroveň nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania).
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
Podobnú koncepciu má príprava učiteľov odborných predmetov v klasifikácii podľa ISCED.
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- Učiteľstvo akademických predmetov a Učiteľstvo profesijných predmetov a praktickej prípravy. Tieto tri študijné odbory sú príbuzné svojou pedagogickou a psychologickou i sociálnovednou základňou. Líšia sa však svojim špecifickým odborným zameraním.
- Predškolská a elementárna pedagogika. Príbuznosť je čiastočne v pedagogickom, psychologickom a didaktickom aspekte obsahu. V danom študijnom odbore však nedochádza ku konkrétnej predmetovej špecializácii.
- Relevantné odbory zo sústavy študijných odborov, ktoré predstavujú obsahový základ príslušných predmetových špecializácií. Rozdiel je v tom, že príslušné odbory sa nedotýkajú problematiky pedagogického sprostredkovania odboru.
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Absolvent študijného odboru učiteľstvo umeleckých a výchovných predmetov (Bc.) je predovšetkým pripravený tak, aby mohol úspešne pokračovať v štúdiu tohto odboru na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania. Má všeobecný rozhľad a ovláda základné zručnosti a hodnoty v odbore svojej predmetovej špecializácie, súčasne chápe širšie súvislosti výchovy a vzdelávania. Svoje odborné zručnosti a vedomosti, ako aj pedagogické vedomosti vie využívať pri plánovaní a realizácii edukačného procesu najmä v oblasti záujmových a voľnočasových aktivít. Ovláda základné zručnosti pedagogickej komunikácie a je schopný sa orientovať v organizačných podmienkach inštitucionálneho vzdelávania.
Teoretické vedomosti absolventa 1 stupňa
- pozná a chápe základné historické a teoretické aspekty svojej predmetovej špecializácie,
- má základné relevantné poznatky o výchove a vzdelávaní v širšom filozofickom a psychologickom kontexte
- pozná inštitucionálny socializačný proces
- ovláda princípy tvorby a projektovania pedagogického prostredia v primárnom a sekundárnom vzdelávaní
- pozná organizačné charakteristiky školského systému a inštitucionálne pravidlá školy
- je pripravený získať úplnú učiteľskú spôsobilosť formou 2. stupňa vysokoškolského štúdia
Praktické schopnosti a zručnosti absolventa 1. stupňa
- disponuje základnými štrukturálnymi zručnosťami (či už v rovine intelektuálnej, motorickej, tvorivo-senzorickej) vo svojej predmetovej špecializácii
- je schopný spolupracovať pri riešení odborných projektov v oblasti predmetovej špecializácie
- je schopný rozobrať a reflektovať všeobecnopedagogické vlastnosti výchovy a vyučovania v školskej praxi
- orientuje sa v školskej legislatíve a v školských dokumentoch
- je schopný organizovať činnosť žiakov najmä v mimovyučovacích školských a mimoškolských aktivitách
Pozn.: V tomto ŠO mimoriadne postavenie majú príslušné schopnosti a zručnosti.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti absolventa 1. stupňa
- vie prezentovať svoje schopnosti a zručnosti vo svojej predmetovej špecializácii
- ovláda zmysluplné využitie modernej didaktickej technológie
- ovláda základy pedagogickej komunikácie, individuálnej a tímovej práce pri riešení odborných a pedagogických problémov
- vie organizovať vlastné učenie a svoje permanentné vzdelávanie
Vymedzenie jadra vedomosti (1. stupeň)
Nosné témy jadra vedomosti sú viazané na:
Sociálnovedný základ odboru:
- základy filozofického myslenia a ich vplyv na rozvoj odboru
- sociálny a politický kontext výchovy a vzdelávania
Pedagogicko-psychologický kontext odboru:
- psychologické a biologické základy vývinu jedinca
- teórie výchovy a vzdelávania
- teória a prax primárnej a sekundárnej edukácie
- organizácia a legislatíva školského systému a školy
Predmetový kontext odboru (podľa špecializácie študijného programu)
- základné systematické oblasti predmetu špecializácie v primeranom podiele teoretických, praktických a tvorivých spôsobilostí
Semestrálny projekt (voliteľne predmetová disciplína/pedagogika, resp. medzidisciplinárne)
Záverečná práca (voliteľne predmetová špecializácia alebo pedagogika)
Štátna skúška
Ďalšie témy jadra:
- alternatívne pedagogické koncepcie
- špecializované poznatky z predmetovej špecializácie
- technologická podpora vzdelávania
Uvedené tematické oblasti musia byť súčasťou každého študijného programu v danom odbore. Pre spôsobilosť priznávať titul Bc. je kumulatívna hodnota kreditov aspoň 3/5 kreditov zodpovedajúcicich príslušnému odboru, resp. 3/5 z príslušnej časti odboru pri medziodborovom štúdiu.
Štátna skúška (1.stupeň)
- obhajoba záverečnej práce
- kolokviálna skúška z pedagogicko-psychologického základu a základu predmetovej špecializácie
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 2 (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štú
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Absolvent 2. stupňa vysokoškolského štúdia je spôsobilý byť učiteľom predmetov prislúchajúcim jeho predmetovej špecializácii. V jednopredmetovej špecializácii je absolvent pripravený vyučovať príslušné predmety a predmetové skupiny na úrovni primárneho, nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania, ako aj byť učiteľom v príslušných školských zariadeniach (najmä ZUŠ). V medziodborovom štúdiu (s učiteľstvom akademických predmetov) je kvalifikovaným učiteľom pre nižšie a vyššie sekundárne vzdelávanie. Absolvent ovláda fundament obsahu disciplín svojho študijného zamerania a spolu so získaním odborovodidaktického vzdelania získa odbornú a pedagogickú spôsobilosť plánovať, organizovať a viesť edukačný proces. Jeho profesionálna stránka má sociálne a emocionálne a široké kultúrne dimenzie. Je tolerantný, solidárny a empatický, vnímavý pre kultúrne rozdiely a potreby žiakov. Dokáže adaptovať kurikulárne projekty svojej oblasti pre lokálne podmienky a využívať pedagogický výskum. Absolvent je schopný prijímať a hodnotiť relevantné artefakty ľudskej kultúry a orientovať sa v špeciálnej oblasti slovenskej a svetovej kultúry.
Teoretické vedomosti absolventa 2. stupňa
- ovláda súčasné teoretické modely emocionálnej a kognitívnej socializácie a výchovy človeka, jeho personálneho a socioemočného vývinu
- pozná teoretické a praktické súvislosti odborovej didaktiky príslušnej predmetovej špecializácie
- má poznatky o širších teoretických súvislostiach svojej predmetovej špecializácie
Praktické schopnosti absolventa 2. stupňa
- zvláda zručnosti, techniky , resp. technológie jednotlivých oblastí svojej predmetovej špecializácie,
- má schopnosť didaktickej interpretácie svojej špecializácie,
- má schopnosť samostatne projektovať, organizovať a usmerňovať edukačný proces
- vie analyzovať, posudzovať a implementovať prvky alternatívnych výchovných programov
- vie efektívne komunikovať o pedagogických a odborných poznatkoch so širším prostredím laickej a profesijnej komunity
- dokáže preukázať empatické a asertívne správanie sa vo vzťahu k žiakom
Doplňujúce vedomosti a schopnosti absolventa 2. stupňa
- schopnosť kritického a metodického myslenia, schopnosť pestovať úctu a lásku k človeku na princípoch humanizmu a altruizmu
- skúsenosť s tvorbou lokálnych didaktických projektov, metodických textov
- vedomosti o právnych, ekonomických a etických aspektoch práce vo svojej oblasti
Vymedzenie jadra vedomosti (2. stupeň)
Nosné témy jadra sú viazané na:
Sociálnovedný kontext odboru s tematickou orientáciou na:
- kultúrno - a sociálnoantropologické súvislosti výchovy a vzdelávania
Pedagogický a psychologický kontext odboru:
- modely personálneho a sociálneho vývinu detí a mládeže, poruchy vývinu v tejto oblasti.
- modely kognitívnej socializácie
Predmetový a odborovodidaktický kontext odboru:
- teória odborov špecializácie, špecializované oblasti odboru
- odborová didaktika príslušných disciplín,
- základy výskumnej a projektovej práce v odborovej didaktike
- semestrálny projekt (empiricko-výskumná práca v odborovej didaktike, resp. umelecký či iný relevantný výkon)
Diplomová práca a štátna skúška
Tieto tematické oblasti musia byť súčasťou každého študijného programu v danom odbore. Pre spôsobilosť priznávať titul Mgr. je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu aspoň 1/2 celkového počtu ECTS kreditov zodpovedajúcich príslušnému odboru.
Štátna skúška (2. stupeň)
- obhajoba diplomovej práce (s anglickým alebo nemeckým abstraktom)
- kolokviálna skúška z oblasti teoretického poznania študijného programu (na priereze teórie špecializácie a jej odborovej didaktiky)
- overenie spôsobilosti riešiť konkrétne didaktické zadania v príslušnom predmete