Príprava a implementácia nového spoločného študijného programu MSc. in Global Finance
Základné informácie
Tematická oblasť: 5. Podpora vytvárania spoločných študijných programov
Názov projektu: Príprava a implementácia nového spoločného študijného programu MSc. in Global Finance
Vysoká škola: Ekonomická univerzita v Bratislave
Stav projektu: Ukončený
Priemerný počet získaných bodov: 71,0
Požiadavka na dotáciu (€): 77 999,30
Celkový rozpočet projektu - vrátane spolufinancovania (€): 98 399,30
Poradie projektu z celkového počtu projektov v danej téme: 3/5
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR
Vysoká škola | Položka | Popis | Suma |
---|---|---|---|
EU | 614 | Odmeny | 19 883 € |
EU | 620 | Odvody | 7 000 € |
EU | 631 | Cestovné náhrady do zahraničia | 17 117 € |
EU | 633 | Spotrebný materiál, literatúra | 3 000 € |
EU | 637004 | Preklady a propagácia | 3 000 € |
Spolu | 50 000,00 |
Cieľový stav
Cieľom projektu je vytvorenie nového spoločného študijného programu „Global Finance“ medzi EUBA (Národohospodárska fakulta) a verejnou vysokou školou graduálneho typu NIDA, Bangkok, Thajsko (International College) a jeho akreditácia. Vytvorením nového spoločného študijného programu sa prehĺbi existujúca intenzívna spolupráca medzi oboma univerzitami, ktorá sa v súčasnosti rozvíja v pedagogickej a vedeckovýskumnej oblasti. Projekt umožní realizáciu aktivít, ktoré povedú k obsahovej a metodickej príprave nového spoločného programu na 2. stupni štúdia a ktoré by bez získania tejto finančnej podpory neboli možné. Vytvorenie spoločného študijného programu súčasne predpokladá harmonizáciu doplňujúcich činností, napr. v oblasti prijímacieho pokračovania, systému hodnotenia študentov, štandardov kvality a pod., čo realizácia navrhovaných aktivít projektu tiež umožní. Výstupom projektu bude komplexná dokumentácia spoločného študijného programu, akreditačný spis predložený akreditačnej komisii, ako aj implementácia a harmonizácia ďalších činností na oboch partnerských univerzitách tak, aby boli vytvorené všetky predpoklady pre úspešnú implementáciu programu v rámci platného legislatívneho rámca. Úspešnou realizáciou projektu sa EUBA zaradí medzi prvé univerzity v SR, ktoré realizujú spoluprácu v oblasti spoločných študijných programov s uznávanými ázijskými univerzitami. Vytvorenie nového spoločného študijného programu podporí rozvoj vzdelávacieho systému SR v súlade s potrebami vedomostnej spoločnosti, konkurencieschopnosť slovenského systému vysokoškolského vzdelávania (najmä v oblasti ekonómie a manažmentu) a nové formy medzinárodnej spolupráce na EUBA. Nový spoločný študijný program posilní pozície absolventov EUBA na trhu práce vyžadujúcom špecifické znalosti a zručnosti. Prispeje k internacionalizácii vysokoškolského vzdelávania, keď vytvorí ďalšiu možnosť pre študentov z iných krajín študovať na EUBA medzinárodne porovnateľný študijný program vo financiách.
Hodnotenie 1
Kritérium 1 – Partnerstvo |
---|
20 Pozitívom je výber partnerskej VŠ mimo EÚ. Existuje aj dohoda o spolupráci s možnosťou získať dvojitý diplom (zvláštne je, že napriek tejto indícii partnerská univerzita na svojej webstránke neuvádza EUBA v časti Medzinárodná spolupráca, kde sú vymenované ostatné vysoké školy). Žiadalo by sa možno konkrétnejšie zdôvodniť výber Thajska pre spoluprácu v oblasti spoločného programu (najmä s ohľadom na udržateľnosť financovania účastníkov programu v budúcnosti) - aj s ohľadom na zameranie navrhovaného programu "Global Finance" (aká je pridaná hodnota spolupráce práve s thajskou VŠ). Zatiaľ teda nejde o intenzívnu, ale skôr začínajúcu spoluprácu. Napriek tomu možno hodnotiť pripravenosť na partnerstvo zo strany EUBA ako dobré, a to aj s ohľadom na iné partnerstvá, ktoré už univerzita má a ktoré udržiava v oblasti spolupráce v poskytovaní študijných programov. |
Kritérium 2 – Konzistencia aktivít projektu |
16 Predkladateľ má už viaceré skúsenosti v oblasti spolupráce v poskytovaní študijných programov, čo jednoznačne súvisí aj s dlhodobým zámerom VŠ. Treba však podotknúť, že na základe dostupných informácií doteraz žiadny z deklarovaných "spoločných študijných programov" EUBA nebol formálne akreditovaný v zmysle platnej slovenskej legislatívy. Je síce pravda, že vecne takéto programy EUBA dlhodobo poskytuje, nie je však záruka pri tomto novom programe, že cieľ práve tento nový program nechať akreditovať v zmysle Zákona o VŠ bude naplnený (najmä s ohľadom na skutočnosť, že doteraz dlho fungujúce programy neboli akreditované, a to ani v prípade partnerov z EÚ a z prostredia krajín Bolonského procesu; pritom v tomto návrhu ide o úplne nové partnerstvo a to s univerzitou, ktorá existuje v inom kultúrno-vzdelávacom prostredí a pracuje s iným vzdelávacím systémom). Zároveň predložený návrh mohol byť aj konkrétnejší (najmä pri zohľadnení indície, že už prebehli aspoň čiastočné rokovania pri podpise zmluvy) - aká je predstava o rozdelení kompetencií medzi partnerskými VŠ? ako bude zabezpečená a financovaná výmena študentov/pedagógov (resp. predpokladá sa nejaká forma dištančného vzdelávania so zapojením IKT)? |
Kritérium 3 – Relevantnosť cieľov |
13 Je uvedených 11 ukazovateľov pre meranie naplnenia cieľov projektu - s ohľadom na nejasnosť aktuálneho východiskového stavu, tak ako je opísaný, sa však javia pomerne ambiciózne. Uchopiteľnosť, resp. merateľnosť niektorých ukazovateľov je otázna, napr.: |
Kritérium 4 – Miera spolufinancovania |
6 Pomerne vysokonákladný projekt, spolufinancovanie na úrovni cca 20 perc. by sa mohlo javiť dostatočné. Napriek tomu pri podrobnom pohľade na jednotlivé položky rozpočtu by sa žiadala vyššia miera spolufinancovania, najmä s ohľadom na skutočnosť, že príprava študijných programov je hlavnou činnosťou VŠ, ktorá na tento účel dostáva aj inštitucionálne financovanie (otázkou je financovanie mzdových nákladov na prípravu informačných listov). Podrobnosti v časti "Návrh na úpravu rozpočtu" tohto hodnotenia. |
Kritérium 5 – Zodpovedná osoba |
6 Zodpovedné osoby sú garanciou pre presadenie programov, keďže ide o vysokých predstaviteľov jednotlivých vysokých škôl. Žiaľ, nie je jasné ďalšie zloženie riešiteľského kolektívu, a teda sú neznáme osoby, ktoré budú riešiť každodennú komunikáciu a vyjednávať o konkrétnych detailoch programov. |
Celkový počet bodov |
61.00 |
Celkový komentár |
Ak by mal byť tento projekt podporený, bolo by potrebné ho prepracovať/dopracovať - najmä zjednoznačniť, či ide len o mapovanie možnej spolupráce a hľadanie možností pre budúcu prípravu spoločného programu, alebo už uviesť konkrétne kroky, ktoré sa realizovali doteraz a z ktorých sa vychádza pri samotnom budovaní spoločného programu. Aktuálna kombinácia oboch prístupov pri koncipovaní projektu skôr pôsobí, že pridelené prostriedky by nemuseli byť efektívne vynaložené. S ohľadom na doterajšie aktivity predkladateľa by bolo vhodné trvať v prípade podpory projektu na predložení akreditačného spisu na akreditáciu spoločného programu na konci projektu - ukazovateľ úspešnosti projektu. |
Návrh na úpravu rozpočtu |
V prípade schválenia projektu navrhujem znížiť položku "propagácia projektu" na max. 1500 eur (opísané aktivity naozaj nezodpovedajú realite - za 5000 eur sa dá vytlačiť 1200 ks 200-stranovej knihy na kriedovom papieri, a to plnofarebne). Na zváženie sú aj výdavky na "spotrebný materiál" - tieto sú súčasťou inštitucionálneho financovania VŠ, a otázkou je aj kalkulácia, ako sa prišlo k sume 1000 eur, keďže v súčasnosti prebieha výrazná časť komunikácie elektronicky, a teda nejaké veľké množstvo kancelárskych potrieb sa zrejme nedá predpokladať v procese negociácie programu (resp. ak áno, predkladateľ by mal uviesť konkrétnu kalkuláciu, ako k tejto sume prišiel). Otázne sú aj mzdové náklady na garantov a subgarantov programu - ide o pomerne vysoké časové dotácie, napr.400 hodín subgaranta predstavuje 2,5 mesiaca full time práce, 600 hodín garanta je 3,75 mesiaca full time práce. Ak to robia v rámci riadneho pracovného času, tak na to dostáva VŠ inštitucionálne financovanie (išlo by teda o duplicitné financie zo štátnej dotácie). Ak je to nad rámec riadneho pracovného času, Zákonník práce dovoľuje iba 150 hodín ročne nadčasov (resp. 300 hodín na DoVP alebo DoPČ) - predložená kalkulácia teda veľmi neobstojí (resp. si vyžaduje dovysvetlenie). Otvorená je aj potreba nákupu odbornej literatúry - EUBA má prístup k aktuálnym najnovším vedeckým článkom v databázach WoS/WoK a prípadne aj Scopus, a teda je otázne, načo potrebuje knižnú literatúru a pre koho? Ak má ísť o moderný program, ktorý poskytuje najnovšie vedecké poznatky, je vhodnejšie zostaviť tzv. "readre" pre študentov z najnovších dostupných článkov a štúdií a podporovať ich kritické myslenie analýzov, nie predložením statickej učebnice (jednoznačne však nie je zdôvodnené, o akú literatúru má ísť a kde bude uložená/k dispozícii, najmä keďže nie je z návrhu jasná ani konkrétnejšia podoba spoločného programu). |
Odporúčanie |
financovať s podmienkou
Komentár – podmienky za ktorých odporúčam financovať Úprava rozpočtu podľa návrhu vyššie. Doplniť riešiteľský kolektív. Zaviazať VŠ, že program bude akreditovaný v zmysle slovenskej legislatívy. Spresniť ukazovatele výstupov (pozri Kritérium 3 – Relevantnosť cieľov). Určiť, aby súčasťou projektu bol prieskum názorov vlastných študentov, či by sa reálne zapojili do takého programu a za akých finančných podmienok (aby sa aspoň čiastočne ukázala reálnosť udržateľnosti programu do budúcnosti). |
Hodnotenie 2
Kritérium 1 – Partnerstvo |
---|
25 Partnerstvo je založené na dlhodobejšej spolupráci. Ide o verejnu vysokú školu v Thajsku- International College v Bangkok, s ktorou Ekonomická univerzita má uzatvorenú dohodu o pedagogickej a výskumnej spolupráci a má záujem vytvoriť spoločný študijný program"Global Finance". |
Kritérium 2 – Konzistencia aktivít projektu |
25 Cieľom projektu je vytvoriť nový spoločný študijný program 2.stupňa "Global Finance",ktorý bude akreditovaný v SR. Aktivity projektu plánované do konceroku 2014 zodpovedajú potrebnýmkrokom na vytvorenie spoločného študijného programu tak, aby bol do konca roku 2014 pripravený naakreditáciu v SR. Jednotlivé aktivity na seba naväzujú a časový rámec zodfpovedá potrebám k vytvoreniu spoločného študijnéhoprogramu. |
Kritérium 3 – Relevantnosť cieľov |
18 Vzhlľadom k skutočnosti, že Ekonomická univerzita má už praktické skúsenosti z prípravy a realizácie spoločného študijného programu, sú ciele projektu relevantné. Konkrétne ukazovatele o naplnení cieľov projektu sú tiež jasne definované ako aj konkrolovateľné. |
Kritérium 4 – Miera spolufinancovania |
3 Projekt je veľmi finančne náročný (77 999,3 EUR),má síce pomerne vysokú čiastku na spolufinancovanie (20 400 EUR),ale počíta v projekte s financovaním aktivít aj partnera v Thajsku (okrem vysokých cestovných nákladov 9 pracovníkov do Thajska,aj s financovaním recipročnej návtevy partnerov do SR). Nie je deklarované žiadne spolufinancovanie partnerskej vysokejškoly, čo nepriamo poukazuje na väčší záujem zo strany EU ako partnerov z thajskej VŠ. |
Kritérium 5 – Zodpovedná osoba |
10 Zodpovedná osoba na EU (rektor Prof.R.Sivák) aj kolektív pracovníkov je kompetentný pripraviť spoločný študijnýprogram "Global Finance" |
Celkový počet bodov |
81.00 |
Celkový komentár |
Projekt je detailne, precízne a kompetentne pripravený,postupnosť jeho krokov a aktivít zodpovedá požiadavkam na prípravu spoločného študijnéjho programu. Je však vysoko finančne náročný vzhľadom k cestovným a personálnym nákladom, ktoré sú navýšené ajpotrebou financovať cestovné a pobytové náklady partnerov z Thajska. Pri príprave spoločného programu sa predpokladá vklad oboch strán nielen intelektuálny ale aj finančný. |
Návrh na úpravu rozpočtu |
Vzhľadok ku komentáru k predpokladaným nákladom navrhujem upraviť finančný rozpočet maximálne do výšky 50 000 EUR. |
Odporúčanie |
financovať s podmienkou
Komentár – podmienky za ktorých odporúčam financovať Skrátiť finančné náklady na maximálne 50 000 EUR zo štátneho rozpočtu s podmienkou, že zo ŠR sa nebudú financovať cestovné náklady, ako aj personálne náklady partnera. |