VŠMU bez bariér
Základné informácie
Tematická oblasť: 4. Identifikácia bariér v prístupe k vysokoškolskému vzdelaniu
Názov projektu: VŠMU bez bariér
Vysoká škola: Vysoká škola múzických umení v Bratislave
Stav projektu: Nefinancovaný
Priemerný počet získaných bodov: 55,3
Požiadavka na dotáciu (€): 31 785,00
Celkový rozpočet projektu - vrátane spolufinancovania (€): 33 285,00
Poradie projektu z celkového počtu projektov v danej téme: 6/8
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR
Spolu | 0,00 |
Cieľový stav
VŠMU má ambíciu rozširovať a poskytovať získané poznatky a informácie vzdelávacím a kukltúrnym inštitúciám o možnostiach ďalšieho štúdiá a akademického vzdelávania pre osoby so znevýhodnených skupín.
Na základe dôkladnej analýzy súčasného stavu na jednotlivých fakultách získame a zabezpečíme technologické a personálne podmienky pre zvýšenie prístupnosti k štúdiu.
V prvomm rade ide o špecializovaný hardvér, softvér a vybudujeme sieťovú infraštruktúru archívu výstupov z kompenzačných technológii:
- DVD - audio vizuálne záznamy vhodné pre zmyslovo handicapovaných. Notové záznamy v breilovom písme. Overené pracovné postupy.
- MIDI - digitálne súbory na záznam notovej literatúry.
- Softvérové riešnia problematiky záznamu a konverzie materiálov pre jednotlivé postihnutia.
Budemem motivivať a zabezpečíme špecializované vzdelávanie pre akademických pracovníkov v kontexte potrieb študentov s hendikepom.
Hodnotenie 1
Kritérium 1 – Spôsob zabezpečenia implementácie |
---|
8 Hodnotenie súčasného stavu je spracované dobre, vyplýva z neho, že fyzická prístupnosť je na vysokej škole zabezpečená, potrebné je doriešiť: |
Kritérium 2 – Partnerstvo |
5 Partnerstvo je orientované na odborné inštitúcie - UK, SAV, tiež na Knižnicu Mateja Hrebendu v Levoči, pri realizácii projektu predkladateľ počíta aj so zahraničnými inštitúciami, s ktorými škola dlhodobo spolupracuje, čo sa dá odôvodniť špecifikami štúdia na tejto vysokej škole. Participácia s organizáciami, ktoré sa profesijne venujú zlepšovaniu podmienok občanov so špecifickými potrebami a implementácii Dohovoru o právach osôb so ZP aj do slovenskej legislatívy nie je v projekte uvedená. |
Kritérium 3 – Vplyv a dôležitosť projektu |
23 VŠMU má ambíciu rozširovať a poskytovať získané poznatky a informácie vzdelávacím a kultúrnym inštitúciám o možnostiach ďalšieho štúdiá a akademického vzdelávania pre osoby so špeciálnymi potrebami. Ciele projektu sú jasne stanovené a vyplývajú z aktuálnych potrieb, čo je premietnuté aj do aktivít a očakávaných výstupov projektu. Vysoká škola deklaruje záujem, že bude aktívne pracovať s výstupmi projektu. Projekt je zameraný aj na odstránenie určitých, doteraz už špecifikovaných bariér, vzdelávanie vysokoškolských učiteľov v oblasti komunikácie s týmito študentami. Orientovaný je aj na scitlivovanie vzťahov zdravej populácie k osobám so zdravotným postihnutím. |
Kritérium 4 – Konzistentnosť projektu |
14 Stanovené ciele odrážajú potreby v oblasti prístupnosti vzdelania pre osoby so zdravotným postihnutím a plne rešpektujú príslušné články Dohovoru OSN o právach ľudí so zdravotným postihnutím. Všetky aktivity projektu sú jasne popísané, tak aby boli kontrolovateľné, zamerané na dosiahnutie cieľov a výstupov projektu. Rozpočet projektu je spracovaný podrobne a obsahovo nadväzuje na aktivity projektu. |
Kritérium 5 – Ciele projektu |
17 Ciele projektu vychádzajú z popisu súčasnej situácie a zmien potrebných na zlepšenie situácie v prístupnosti vzdelania pre študentov so špecifickými potrebami. Aktivity na dosiahnutie cieľov projektu sú spracované jasne, zrozumiteľne, pri ich realizácii sa počíta aj so zdravými študentami, čo umožní zlepšenie súdržnosti, pochopenie špecifík, potrieb jednotlivých druhov zdravotného postihnutia a následne participáciu na odstraňovaní bariér. |
Kritérium 6 - Skúsenosti zodpovednej osoby |
9.00 Zodpovedná osoba má dostatočné skúsenosti s realizáciou projektov, dlhodobo spolupracuje s osobami so zdravotným postihnutím v oblasti prístupnosti vzdelávania a umeleckej tvorby. |
Celkový počet bodov |
76.00 |
Celkový komentár |
Projekt odporúčam vzhľadom k jeho zameraniu. |
Návrh na úpravu rozpočtu |
Návrh na úpravu rozpočtu nemám, pretože je spracovaný prehľadne, jednotlivé položky rozpočtu sú odôvodnené, ich výška je primeraná. |
Odporúčanie |
financovať
Komentár – podmienky za ktorých odporúčam financovať Odporúčam financovať. |
Hodnotenie 2
Kritérium 1 – Spôsob zabezpečenia implementácie |
---|
5 Riešitelia na VŠMU vychádzajú z nasledovných hlavných téz. |
Kritérium 2 – Partnerstvo |
7 Projekt predpokladá spoluúčasť: |
Kritérium 3 – Vplyv a dôležitosť projektu |
10 Nakoľko sa jedná o problematiku veľmi úzko špecializovanú a viazanú na zmyslové postihnutia, dosiahnuté výsledky budú k dispozícii ako voľne prístupná študijná báza otvorená aj laickej verejnosti. Získané poznatky riešitelia plánujú sprostredkovať aj ďalším umeleckým vysokým školám a inštitúciám v Slovenskej republike, ktoré budú nápomocné v šírení informácií o možnostiach štúdia, ako aj tých, ktoré pracujú so zdravotne postihnutými umelcami. Projekt bude využiteľný aj v oblasti médií - rozhlasu, televízie a filmovej distribúcie (audiokomentáre, titulkovanie, atď.). |
Kritérium 4 – Konzistentnosť projektu |
12 Na VŠMU bol vymenovaný koordinátor pre študentov so špecifickými potrebami v zmysle §100 zákona 131/2002 Z.z. v máji 2013. Na jednotlivých fakultách sa v minulosti vyskytli prípady, kedy bolo potrebné riešiť potreby študentov so špecifickými potrebami. Prípady sa riešili jednotlivo a nadobudnuté skúsenosti vo výučbovom procese v kontexte postihnutia študentov zanikli ukončením štúdia handicapovaného študenta. Ešte pred účinnosťou novely zákona 131 sme na VŠMU vybudovali debarierizované prístupy v novostavbách budov DF a FTF VŠMU a v roku 2012 boli vytvorené podmienky pre bezbariérový prístup ako do knižnice VŠMU tak aj na sociálne zariadenie aj v starej budove HTF. Napriek týmto základným predpokladom pre uľahčenie prístupu študentov znevýhodnených skupín k vzdelávaniu na VŠMU stojíme pred úlohami ktoré by sa dali rozdeliť na na tri základné segmenty |
Kritérium 5 – Ciele projektu |
11 Špecifiká umeleckého štúdia často vytvárajú vnútorné bariéry u potenciálnych študentov s rôznymi druhmi zdravotného postihnutia. Aktivity projektu majú napomôcť vytvoreniu otvorenej a diverzifikovanej prístupnosti informácií a konzultácií o možnostiach štúdia s prihliadnutím na individuálne potreby adeptov. |
Kritérium 6 - Skúsenosti zodpovednej osoby |
7.00 Mgr. art Karol Trnka, pracuje ako koordinátor VŠMU pre študentov so špecifickými potrebami od roku 2003, má skúsenosti s prácou so študentmi so špeciálnymi potrebami, a ako zakladateľ neziskovej organizácie, Trnka, n.o ., ktorá sa programovo venuje kultúrnej inklúzii zmyslovo znevýhodnených skupín prejavuje svoj záujem a prax v sprístupňovaní umeleckej a dokumentárnej tvorby ako aj štúdia ľuďom so zdravotným postihnutím. Je aj producentom audio - komentárov pre nevidiacich a slabozrakých. |
Celkový počet bodov |
52.00 |
Celkový komentár |
Aktivity projektu majú podľa autorov napomôcť vytvoreniu otvorenej a diverzifikovanej prístupnosti informácií a konzultácií o možnostiach štúdia s prihliadnutím na individuálne potreby adeptov. V druhej etape plánujú nastaviť podmienky na špecializovanú prácu so študentmi, podporiť individuálne študijné plány v existujúcich študijných programoch. Je možné súhlasiť s tým, že táto etapa vyžaduje pripravenosť akademického zboru a doplnenie o ďalších špecialistov v štruktúre pracovníkov na univerzite. Na sprístupnenie študijnej literatúry a pomôcok plánujú vybudovať oddelenie v univerzitnej knižnici. Z hľadiska reálnej ponuky umeleckých študijných programov univerzity zabezpečia vyhodnotenie prieskumu a vytipovanie " atraktívnosti " jednotlivých fakúlt a katedier z prihliadnutím na zmyslové, fyzické a psychické postihnutie či už uchádzača alebo študenta VŠMU. Sústredia sa na konkrétnu prípravu podporných technológií – učebných pomôcok, ktoré plánujú archivovať. Projekt je zameraný na čiastkové ciele, ale môže priniesť zlepšenie povedomia verejnosti kvôli mediálnym výstupom a informovanosti na stredných školách pre potenciálnych študentov. |
Návrh na úpravu rozpočtu |
Celkový rozpočet projektu: 33 285,- € z toho financované žiadateľom (a spolupracujúcimi vysokými školami) 1500 €. V časti rozpočtu, by bolo potrebné špecifikovať položky spolupráca s ostatnými organizáciami a odmeny externým spolupracovníkom. Úpravu rozpočtu navrhujem v položke na zahraničné cesty, kde sa obvykle očakáva spoluúčasť. |
Odporúčanie |
financovať s podmienkou
Komentár – podmienky za ktorých odporúčam financovať Odporúčam projekt financovať po konkretizácii výstupov projektu, ktoré sú definované všeobecne bez vzťahu na užívateľa. |
Hodnotenie 3
Kritérium 1 – Spôsob zabezpečenia implementácie |
---|
4 Projekt je založený najmä na práci koordinátora vysokej školy. Účasť študentov sa predpokladá skôr v rámci nástrojov na odstraňovanie bariér, ako na ich zmapovanie, a naplánovanie ich odstránenia. |
Kritérium 2 – Partnerstvo |
4 Projekt neuvádza spoluprácu s organizáciami zastupujúcimi záujmy občanov so špecifickými potrebami, resp. len naznačuje možnosť ich zapojenia. Na projekte majú spolupracovať inštitúcie, ktoré môžu odbornosť zabezpečiť (CEZAP, knižnica v Levoči, SAV). |
Kritérium 3 – Vplyv a dôležitosť projektu |
15 Projekt uvádza viaceré fakty o súčasnom stave debarierizácie na vysokej škole. Nie je úplne jasné, či sa projekt bude týkať všetkých činností vysokej školy, alebo len vybraných (uvádza sa vyhodnotenie atraktívnosti jednotlivých fakúlt a katedier), cieľom výzvy je pomenovanie bariér a vytvorenie plánu na ich odstraňovanie, nie vybranie niektorých programov ako vhodných na štúdium. Posúdenie tejto otázky nie je možné ani z pohľadu merateľných ukazovateľov projektu. Na druhej strane postupy z projektu môžu byť aplikované na ostatných umelecko zameraných fakultách/programoch. Práve nejasnosť rozsahu aktivít znižuje kvalitu projektu. |
Kritérium 4 – Konzistentnosť projektu |
10 Nie je previazanosť medzi cieľmi projektu, aktivitami a rozpočtom. Niektoré položky rozpočtu sa zdajú nadsadené (domáce cestovné, zahraničné cestovné, telekomunikačné služby). |
Kritérium 5 – Ciele projektu |
0 Projekt neobsahuje konkrétne ciele, ktorými mohli byť napr. počet posúdených programov, existencia akčného plánu na odstraňovanie bariér a pod. |
Kritérium 6 - Skúsenosti zodpovednej osoby |
5.00 Zodpovedná osoba má viacero skúseností s prácou so študentmi so špecifickými potrebami. nie je úplne jasné jej projektové pôsobenie, postavaenie v rámci štruktúry vysokej školy a vplyv projektu na vysokú školu ako celok. |
Celkový počet bodov |
38.00 |
Celkový komentár |
Projekt mal potenciál pre oblasť štúdia v umeleckých odboroch, sám osebe je však dosť nekonkrétny. |
Návrh na úpravu rozpočtu |
Zredukovať náklady na telefón, cestovné, zvážiť financovanie nákupu kompenzačných prostriedkov, keďže to nebolo predmetom výzvy. |
Odporúčanie |
financovať s podmienkou
Komentár – podmienky za ktorých odporúčam financovať znížiť rozpočet o 5 - 10 tis. eur. |