Identifikácia bariér v prístupe k vysokoškolskému vzdelaniu na Univerzite Komenského
Základné informácie
Tematická oblasť: 4. Identifikácia bariér v prístupe k vysokoškolskému vzdelaniu
Názov projektu: Identifikácia bariér v prístupe k vysokoškolskému vzdelaniu na Univerzite Komenského
Vysoká škola: Univerzita Komenského v Bratislave
Stav projektu: Ukončený
Priemerný počet získaných bodov: 98,0
Požiadavka na dotáciu (€): 23 082,00
Celkový rozpočet projektu - vrátane spolufinancovania (€): 24 090,00
Poradie projektu z celkového počtu projektov v danej téme: 1/8
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR
Vysoká škola | Položka | Popis | Suma |
---|---|---|---|
UK | 620 | Odvody | 5 212 € |
UK | 637 | Služby | 1 850 € |
UK | 637007 | Cestovné náhrady | 1 020 € |
UK | 637027 | Odmeny mimo pracovného pomeru | 14 800 € |
UK | 633016 | Reprezentačné | 200 € |
Spolu | 23 082,00 |
Cieľový stav
Predkladaný projekt je zameraný na aktualizovanie a kompletizovanie informácií o stave prístupnosti akademického prostredia na UK pre študentov so ŠP, analyzovanie možností a limitov, a formulovanie efektívnych opatrení, ktoré povedú k zmene tak, aby mohla univerzita plniť záväzky vyplývajúce z domácej legislatívy a medzinárodných dohovorov. Výsledkom úspešnej realizácie plánovaných úloh v spolupráci všetkých súčastí UK, partnerských organizácií a študentov so ŠP, bude:
- zistenie aktuálneho stavu prístupnosti akademického prostredia na UK (bariéry fyzické, informačné, kurikulárne)
- návrh opatrení na odstraňovanie fyzických bariér – od jednoduchších riešení až po podnety na rekonštrukcie;
- návrh opatrení na predchádzanie vzniku nových bariér (oblasť architektonického prostredia, informačná prístupnosť, informovanosť pedagógov o inkluzívnom vzdelávaní, ...), pričom uplatňovanie princípu univerzálnej prístupnosti (univerzálneho dizajnu) by sa malo stať jedným zo základných kritérií pri riešení výziev v tejto oblasti;
- zvýšenie informovanosti kompetentných zástupcov UK a pracovníkov jej súčastí, vrátane ponuky informačných a odborných materiálov pre oblasť prístupnosti
- informovanie verejnosti o aktuálnom stave prístupnosti akademického prostredia na UK (publikované na webových stránkach UK/súčastí)
- vytvorenie Akčného plánu Univerzity Komenského v Bratislave s časovým harmonogramom, na základe ktorého bude UK plánovať budúce kroky, hľadať a uchádzať sa o finančné prostriedky z grantových programov a iných zdrojov. Plnenie Akčného plánu sa bude pravidelne vyhodnocovať. Akčný plán a správy z hodnotení budú publikované na webovej stránke UK.
Hodnotenie 1
Kritérium 1 – Spôsob zabezpečenia implementácie |
---|
10 Pozitívne - zapojenie študentov so špecifickými potrebami do projektu - následne aj zabezpečenie monitorovania bezbariérovosti samotnými študentami so špecifickými potrebami a testovania prístupnosti webových stránok školy. Predkladaný projekt svojou kvalitou zodpovedá veľmi dobre vyprofilovaným aktivitám pracoviska, ktoré má záujem na postupnom zlepšovaní podmienok pre štúdium osôb so špecifickými potrebami vo všetkých vysokých školách patriacich UK. Zámerom predkladateľov je prostredníctvom projektu zabezpečiť zlepšenie prístupnosti k informáciám - hlavne pre osoby slabozraké a nevidiace - prístupné internetové stránky vysokých škôl, ale aj ďalšie využitie informačných technológií pri štúdiu. Pre osoby s telesným postihnutím je cieľom odstrániť fyzické bariéry. |
Kritérium 2 – Partnerstvo |
10 Predkladateľ projektu už dlhodobo spolupracuje s organizáciami osôb so zdravotným postihnutím - na národnej úrovni, z čoho vyplýva aj aktívne partnerstvo v tomto projekte - osoby so zrakovým postihnutím, ťažkým telesným postihnutím, ale aj nedoslýchavé a nepočujúce. Partner projektu Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska má vo svojich radoch profesionálnych odborníkov zaoberajúcich sa najnovšími metódami využívania počítačovej techniky pri vzdelávaní žiakov so špeciálnymi potrebami. Svoje skúsenosti získala v medzinárodných projektoch, je dobré, že príklady z praxe organizácií, ktoré sa profesijne venujú zlepšovaniu podmienok občanov so ZP sú samozrejmou súčasťou projektu. Obdobné je to aj u organizácie muskulárnych distrofikov. |
Kritérium 3 – Vplyv a dôležitosť projektu |
30 Projekt sa zaoberá univerzitou ako celkom, takisto aj so všetkými relevantnými službami. V tejto oblasti majú predkladatelia dlhodobé skúsenosti, ktoré môžu využili pri spracovaní projektu - napr. pri určení priorít projektu medzi ktoré zaradili zlepšenie akademického informačného systému, ktorý nie je doteraz prístupný študentom so zrakovým postihnutím. Cieľom projektu je na základe monitoringu, potrieb priamo konzultovaných so študentami so špecifickými potrebami spracovať akčný plán, ktorý doteraz univerzita nemá. Výstupy projektu sú využiteľné v rámci vysokých škôl patriacich univerzite ako aj v ďalších vysokých školách na Slovensku. Aj s ohľadom na doterajšie praktické skúsenosti. |
Kritérium 4 – Konzistentnosť projektu |
20 Veľmi kvalifikovane je popísaný súčasný stav, následne spracované ciele projektu sú cestovnou mapou na zlepšenie situácie v prístupnosti vzdelávania osôb so špecifickými potrebami. Aktivity projektu sú popísané jasne, orientované aj smerom k akademickej obci a ďalších zamestnancov s cieľom scitlivovania prístupu verejnosti k osobám so zdravotným postihnutím, čo je veľkým prínosom projektu. Je veľký predpoklad naplnenia cieľov projektu, pretože ciele sú definované jasne a reálne. |
Kritérium 5 – Ciele projektu |
20 Ciele projektu vyplývajú z veľmi dobrého spracovania súčasnej situácie a aktivít realizovaním ktorých chce predkladateľ projektu ciele dosiahnuť. Dosiahnutie kvalitných cieľov je podmienené aj zapojením študentov so špecifickými potrebami a partnerských organizácií - posudzovaním bariér, testovaním prístupnosti webovej stránky. Vysoko pozitívne hodnotím aj orientáciu projektu na akademickú obec, zamestnancov školy a verejnosť - napr. prostredníctvom publikácií, informačných materiálov, konferencie. Všetky ciele sú merateľné, ich postupná realizácia je odrazená v kvalitne spracovanom, jasnom a prehľadnom rozpočte. Veľký záujem o realizáciu projektu vyplýva aj z investovania vlastných zdrojov školy do projektu. Nemenej dôležitým cieľom je vypracovanie akčného plánu, v ktorom sa zrejme odzrkadlí aj napĺňanie vyššie uvedených potrieb. |
Kritérium 6 - Skúsenosti zodpovednej osoby |
10.00 Zodpovedná osoba má dostatok skúseností získaných v doterajšej práci, v priamom styku so študentami so špecifickými potrebami, organizáciami, ktoré sa profesijne zaoberajú problematikou zlepšovania prístupnosti vysokoškolského vzdelania pre osoby so zdravotným postihnutím. Podieľala sa na realizácii viacerých úspešných projektov, má záujem o získavanie informácií o nových trendoch v oblasti prístupnosti a takisto aj o implementáciu príkladov dobrej praxe. Má prirodzenú autoritu medzi študentami. Osoba zodpovedná za projekt je dôležitým základom úspešnosti projektu. |
Celkový počet bodov |
100.00 |
Celkový komentár |
Veľmi kvalitne vypracovaný projekt s dostatočnou znalosťou prostredia, legislatívy národnej a medzinárodnej ako aj výziev smerujúcich k zlepšeniu podmienok osôb so zdravotným postihnutím v oblasti prístupnosti vysokoškolského vzdelania. Jasné pomenovanie súčasnej situácie, potrebných krokov na jej zlepšenie, časovo dobre nastavené aktivity, výstupy využiteľné nielen na samotnej univerzite. Do naplnenia cieľov projektu zapojení študenti so špeciálnymi potrebami, zdraví študenti, akademická obec, ďalší zamestnanci školy. Výstupy z projektu určené aj pre širokú verejnosť a hlavne pre záujemcov o štúdium, ktorí majú špecifické potreby. Zameranie na všetky súčasti školy - vzdelávacie zariadenia, jedáleň, knižnica a ďalšie priestory školy. |
Návrh na úpravu rozpočtu |
Rozpočet spracovaný jasne, zrozumiteľne v náväznosti na aktivity projektu, zabezpečená spoluúčasť školy. Návrhy na úpravu rozpočtu nemám. |
Odporúčanie |
financovať
Komentár – podmienky za ktorých odporúčam financovať Projekt odporúčam financovať v celom rozsahu. |
Hodnotenie 2
Kritérium 1 – Spôsob zabezpečenia implementácie |
---|
10 Predkladaný projekt je zameraný na aktualizovanie a kompletizovanie informácií o stave prístupnosti akademického prostredia na UK pre študentov so ŠP, analyzovanie možností a limitov, a formulovanie efektívnych opatrení, ktoré povedú k zmene tak, aby mohla univerzita plniť záväzky vyplývajúce z domácej legislatívy a medzinárodných dohovorov. Plánuje sa spolupráca všetkých súčastí UK, partnerských organizácií i študentov so ŠP. |
Kritérium 2 – Partnerstvo |
8 a. ÚNSS, expert na architektonické bariéry z pohľadu zrakovo postihnutých, oddelenie testovania prístupnosti webových stránok |
Kritérium 3 – Vplyv a dôležitosť projektu |
28 Predkladaný projekt nadviaže na výsledky predchádzajúcich iniciatív v danej oblasti, skompletizuje a aktualizuje informácie o stave prístupnosti na UK, ponúkne komplexný návrh na riešenie s časovým harmonogramom. Široké aktívne zapojenie akademickej obce a vedenia a odborné zaškolenie kompetentných pracovníkov bude predpokladom budúcich pozitívnych krokov, ale i významným krokom k ovplyvňovaniu verejnej mienky a kultúry na UK. |
Kritérium 4 – Konzistentnosť projektu |
20 Projekt vychádza z analýzy potrieb, predpokladá zapojenie študentov so ŠP do realizácie. Plánuje využiť aj iné relevantné fakulty, ako aj architektov a projektantov. Podstatná časť výstupov projektu bude podkladom pre tvorbu ďalších inštitucionálnych dokumentov, stratégií a predpisov univerzity a jej súčastí. Akčný plán UK by mal byť schválený |
Kritérium 5 – Ciele projektu |
20 Prvotným cieľom je zistenie aktuálneho stavu prístupnosti akademického prostredia na UK (bariéry fyzické, informačné, kurikulárne). Čiastkové ciele sú: |
Kritérium 6 - Skúsenosti zodpovednej osoby |
10.00 Pani PaedDr. Elena Mendelová, CSc. Je riaditeľka Centra podpory študentov so špecifickými potrebami UK or roku 2009 a od roku 1993 vedie aj Podporné centrum pre zrakovo postihnutých študentov UK, je koordinátorkou pre študentov so zdravotným postihnutím (ZP) na FMFI UK; a kontaktnou osobou na UK pre študentov so špecifickými potrebami v mobilitnom programe Erasmus. Vykonáva aj konzultácie a poradenstvo k špecifikám štúdia zdravotne postihnutých na univerzite – pre uchádzačov o VŠ-štúdium so zdravotným postihnutím, pre študentov, učiteľov stredných škôl a učiteľov fakúlt; poradenstvo a nácvik zručností (akademických, technických, sociálnych a komunikačných) pre zvládanie štúdia v integrovanom prostredí bežných škôl; projektové aktivity zamerané na prístup študentov so ZP v terciárnom vzdelávaní. Skúsená odborníčka so zárukou naplnenie cieľov projektu. |
Celkový počet bodov |
96.00 |
Celkový komentár |
Na základe formulovaných cieľov, úrovne konzistentnosti, predpokladaných výstupov konštatujem, že projekt spĺňa najvyššie kritériá rozvojových projektov za predpokladu jeho podpory vedením UK, ako je to deklarované v projekte viď nižšie. Univerzita Komenského sa dlhé roky programovo orientuje na podporu štúdia študentov so zdravotným postihnutím. Na UK pôsobí podporné centrum, ktoré poskytuje poradenstvo, podporu a špecializované služby študentom a pedagógom UK, ako i širšej verejnosti. Na každej fakulte pôsobí koordinátor pre študentov so zdravotným postihnutím, na Pedagogickej fakulte UK sa môžu študenti obrátiť na viacerých koordinátorov v závislosti od druhu zdravotného postihnutia a špecifických potrieb. Podpora študentov zo strany podporného centra, ako i zo strany koordinátorov má za úlohu, okrem iného, aj kompenzovať negatívne dôsledky bariér v akademickom prostredí. S vedomím ich existencie sa na ich postupné odstraňovanie orientuje aj vedenie UK, postupne podniká konkrétne kroky na vytváranie prístupného prostredia a svoj zámer zahŕňa do dôležitých inštitucionálnych dokumentov. Problematika podmienok vzdelávania znevýhodnených skupín obyvateľstva je súčasťou Dlhodobého zámeru UK, najmä v Časti 3.2 Dlhodobý zámer v oblasti vzdelávania, pri cieli 2 : Budovať symbiózu tradičných hodnôt a moderných trendov vo vzdelávaní. Jednou z aktivít na naplnenie uvedeného cieľa je: Podporovať programy sociálnej inklúzie a kohézie (napr. pokračovať v programoch pre znevýhodnené skupiny obyvateľstva - zrakovo postihnutých obyvateľov, kompletizovať bezbariérové riešenie priestorov, zabezpečiť sociálne spravodlivý prístup k vzdelaniu na univerzite aj pre študentov z ekonomicky slabšieho prostredia a pod.). |
Návrh na úpravu rozpočtu |
Rozpočet je podrobne rozpracovaný , reálny. Odporúčam príspevok v plnej výške. Spolu: 24 090,-, grant 23 082,-, spoluúčasť 1 008,- |
Odporúčanie |
financovať
Komentár – podmienky za ktorých odporúčam financovať Odporúčam financovať v zmysle navrhovaného rozpočtu. |