Optimalizácia bezbariérového prístupu k vysokoškolskému vzdelaniu pre študentov so špecifickými potrebami
Základné informácie
Tematická oblasť: 4. Identifikácia bariér v prístupe k vysokoškolskému vzdelaniu
Názov projektu: Optimalizácia bezbariérového prístupu k vysokoškolskému vzdelaniu pre študentov so špecifickými potrebami
Vysoká škola: Katolícka univerzita v Ružomberku
Stav projektu: Nefinancovaný
Priemerný počet získaných bodov: 55,5
Požiadavka na dotáciu (€): 20 887,00
Celkový rozpočet projektu - vrátane spolufinancovania (€): 42 177,40
Poradie projektu z celkového počtu projektov v danej téme: 5/8
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR
Spolu | 0,00 |
Cieľový stav
Cieľom je kriticky zhodnotiť existujúce bariéry pre študentov so špecifickými potrebami študujúcich na Katolíckej univerzite. Oceniť chceme fungujúce postupy a pri menej efektívnych postupoch, resp. pri tých, ktoré na KU absentujú, navrhnúť možné riešenia na ich odstránenie. Získané informácie nevyužiť len na rozvoj KU v podpore študentov so špecifickými potrebami, ale oboznámiť aj iné vysoké školy s príkladmi dobrej praxe. Zámerom projektu je uľahčenie transferu poznatkov v oblasti podpory študentov so špecifickými potrebami, ktoré ostatné univerzity môžu iba adaptovať a aplikovať – poučia sa z chýb a využijú vhodne zvolené postupy, ktoré praktizuje Poradenské centrum KU.
Ďalším cieľom je priniesť výskumné overenie účinnosti biofeedbackových metód ako podporného nástroja u študentov so špecifickými potrebami. Po zistení pozitívnych dopadov biofeedbackových metód na zmiernenie študijného napätia u študentov so špecifickými potrebami zaviesť ako odporúčaný aj pre iné vysoké školy tento u nás veríme, že účinný spôsob podpory pri problémoch s pozornosťou, pri hyperaktivite, kontrole impulzov, pri úzkostných poruchách, pri zvládaní stresu, nespavosti, na zlepšenie sústredenia a efektívnej relaxácie.
Vďaka projektu chceme definovať, ktoré kompenzačné nástroje sú nevyhnutne potrebné, aby ich vysoká škola študentom so špecifickými potrebami zabezpečila a zároveň, aby neboli využívané len na osobnú potrebu jednotlivca, ale aby plnili účel všeobecnej prístupnosti pre študentov s podobnou špecifickom potrebou. Podmienkou je tiež, aby sa zamedzilo duplicite financovania cez Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR a cez Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR. Výsledkom by mal byť návrh týkajúci sa nevyhnutných kompenzačných pomôcok, ktorý by sme mohli nazvať analogicky k vyhláške o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými potrebami ako Minimálne kompenzačné nástroje vysokej školy pre študentov so špecifickými potrebami.
Hodnotenie 1
Kritérium 1 – Spôsob zabezpečenia implementácie |
---|
6 Popis súčasnej situácie je málo konkrétny, v časti aktivity je však rozpísaných viacero zámerov, ktoré chce škola pri realizácii projektu dosiahnuť. Pozitívne je zameranie na širší okruh študentov - podľa druhov zdravotného postihnutia a teda aj ich špecifických potrieb - psychicky chorí študenti, autisti, študenti s poruchami učenia, hyperaktívni, chronicky chorí. Je dobre, že sa projekt zameriava na skupinu, ktorej sa doteraz nevenovala takmer žiadna pozornosť pri špecifikácii a napĺňaní ich potrieb. |
Kritérium 2 – Partnerstvo |
0 V tejto oblasti je projekt úzko zameraný - skôr dovnútra školy. Nepočíta sa s externými organizáciami profesijne pôsobiacimi v oblasti zlepšovania podmienok občanov so špecifickými potrebami, ich poznatkami, skúsenosťami a poznaním príkladov dobrej praxe aj zo zahraničia. Na Slovensku existujú aj organizácie, ktoré zastupujú záujmy konečných užívateľov, na ktorých sa viac projekt zameriava - Liga za duševné zdravie, organizácie pomáhajúce autistom, chronicky chorým. Spolupráca nie je uvedená ani pri monitorovaní bariér a spôsoboch ich odstraňovania, tak aby nevznikli bariéry nové. |
Kritérium 3 – Vplyv a dôležitosť projektu |
20 Aj keď v úvode projektu je viac popisovaný záujem o dobudovanie poradenského centra orientovaného na metódu biofedbaku ako druhu terapie pre určité druhy postihnutí. Nenašla som informácie o výsledkoch tejto metódy z dlhodobého hľadiska a nie som ani odborne zdatná na ich posúdenie. |
Kritérium 4 – Konzistentnosť projektu |
15 Aj keď popis súčasného stavu sa zameriava len na niektoré oblasti, v samotných cieľoch projektu a hlavne v aktivitách je rozpísaný konkrétny postup riešenia zameraného na odstránenie bariér. Aktivity projektu sú napísané jasné, je kontrolovateľné ich plnenie ako aj výstupy. Rozpočet je dostatočne konzistentný, aj keď je viac zameraný na dovybavenie poradenského centra, ktoré funguje na škole už druhý rok. Predpoklad naplnenia cieľov projektu je pomerne vysoký. |
Kritérium 5 – Ciele projektu |
16 Hlavné ciele výzvy sú v projekte zahrnuté, nie je však jasné aké metódy budú použité. pri mapovaní bariér. Pozoruhodným cieľom projektu je aj zníženie počtu študentov, ktorí predčasne ukončia štúdiu "z neakademických" dôvodov. Medzi študentov školy totiž patria aj tí, ktorým bola na strednej škole diagnostikovaná porucha učenia, hyperaktivita a pod. a ktorí vyžadujú iný prístup a pomoc poradenského centra. Práve skúsenosti z tejto oblasti budú určite zaujímavé a použiteľné pre ďalšie školy. |
Kritérium 6 - Skúsenosti zodpovednej osoby |
7.00 Zodpovedná osoba má dostatok skúsenosti, pozoruhodný je jeho záujem o skupiny študentov, ktorým nie je doteraz venovaná dostatočná pozornosť. Je vysoký predpoklad naplnenia cieľov projektu. Z hľadiska organizačnej štruktúry vysokej školy je v pozícii, ktorá umožňuje aktívne presadzovanie implementáciu akčného plánu, ktorého vypracovanie je súčasťou aktivít projektu. |
Celkový počet bodov |
64.00 |
Celkový komentár |
Projekt odporúčam financovať. Sú v ňom jasne stanovené ciele projektu, aktivity na ich dosiahnutie, dodržaná je časová následnosť. Rozpočet je dostatočne a podrobne zdôvodnený. Pozitívna je aj finančná participácia vysokej školy na realizácii projektu. |
Návrh na úpravu rozpočtu |
Návrh na úpravu rozpočtu nemám |
Odporúčanie |
financovať
Komentár – podmienky za ktorých odporúčam financovať Návrh na úpravu rozpočtu nemám. |
Hodnotenie 2
Kritérium 1 – Spôsob zabezpečenia implementácie |
---|
6 Cieľom je kriticky zhodnotiť existujúce bariéry pre študentov so špecifickými potrebami študujúcich na Katolíckej univerzite. Oceniť chceme fungujúce postupy a pri menej efektívnych postupoch, resp. pri tých, ktoré na KU absentujú, navrhnúť možné riešenia na ich odstránenie. Získané informácie nevyužiť len na rozvoj KU v podpore študentov so špecifickými potrebami, ale oboznámiť aj iné vysoké školy s príkladmi dobrej praxe. Zámerom projektu je uľahčenie transferu poznatkov v oblasti podpory študentov so špecifickými potrebami, ktoré ostatné univerzity môžu iba adaptovať a aplikovať – poučia sa z chýb a využijú vhodne zvolené postupy, ktoré praktizuje Poradenské centrum KU. |
Kritérium 2 – Partnerstvo |
2 Pri výskume bariér bude KU spolupracovať s Technickou univerzitou v Liberci, ktorá má dlhoročné skúsenosti v podpore študentov so špecifickými potrebami prostredníctvom Akademickej poradne a centra podpory. KU ponúka úlohu poradcu pre ostatné VŠ na Slovensku, najmä vo forme – dobrých príkladov. |
Kritérium 3 – Vplyv a dôležitosť projektu |
9 Riešitelia takto charakterizujú súčasný stav na VŠ v SR: |
Kritérium 4 – Konzistentnosť projektu |
11 Konkrétnym výsledkom zmapovania bariér pre študentov so špecifickými potrebami na Katolíckej univerzite a analýzy týchto bariér bude akčný plán na odstraňovanie bariér na Katolíckej univerzite, ktorý v súčasnosti absentuje. Pracovný tím Poradenského centra bude pracovať na odstraňovaní bariér s ďalšími súčasťami Katolíckej univerzity v Ružomberku. Aj dlhodobý zámer Katolíckej univerzity v Ružomberku ráta s podporou prístupu k vysokoškolskému vzdelávaniu pre osoby so špecifickými potrebami. Ukazovateľom využiteľnosti projektu bude aj možnosť aplikovania výstupov projektu nielen pre riešiteľskú vysokú školu, ale aj pre iné vysoké školy. Tento želaný stav sa môže overiť zistením, či na základe vypracovanej metodiky aj iné vysoké školy budú môcť postupovať v aplikácii opatrení podpory študentov so špecifickými potrebami. Ukazovateľom transferu informácií medzi vysokými školami bude záujem zo strany vysokých škôl o pripravovanú metodiku, ktorá popisuje spôsob odstránenia bariér. Ďalším ukazovateľom transferu bude záujem vysokých škôl o konferenciu so zameraním na existujúce bariéry v štúdiu študentov so špecifickými potrebami na vysokých školách, na ktorej sa budú hľadať možné riešenia ťažšie odstrániteľných bariér. |
Kritérium 5 – Ciele projektu |
9 Za prijateľné pre tento rozvojový projekt považujem nasledovné ciele: |
Kritérium 6 - Skúsenosti zodpovednej osoby |
10.00 Zodpovedný riešiteľ doc. Róbert Lapko, Th.D. PhD. Ako prorektor pre zahraničné vzťahy, mobility a formáciu pôsobí tri roky a okrem oblasti zahraničných vzťahov a mobilít zodpovedá aj za oblasť výchovy (formácie), konkrétne za činnosť univerzity v oblasti vytvárania optimálnych podmienok pre štúdium, voľný čas a šport študentov; starostlivosť o znevýhodnených študentov; kariérové poradenstvo; rozvoj spoločenského, kultúrneho a duchovného života v študentských domovoch; formáciu študentov, pedagógov a zamestnancov v spolupráci s Univerzitným pastoračným centrom (UPC). Je pôvodcom myšlienky Poradenského centra Katolíckej univerzity, ktoré poskytuje študentom a absolventom Katolíckej univerzity komplexné poradenstvo a pomoc v rôznych životných situáciách. Má bohaté zahraničné skúsenosti, založil Podporné centrum na KU, ktoré má integrovanú funkciu. |
Celkový počet bodov |
47.00 |
Celkový komentár |
Podľa vyjadrenia zodpovedného riešiteľa je možné očakávať významné prínosy, najmä v metodike Poradenského centra KU, vypracovaní akčného plánu odstraňovania bariér a jeho udržateľnosti, vzhľadom na financovanie mzdových nákladov univerzitou. Hlavné tézy zodpovedného riešiteľa: Aktivity vykonané v rámci projektu, ktoré sa stretnú s úspechom u študentov so špecifickými potrebami, budeme aj po skončení projektu praktizovať v Poradenskom centre KU. U študentov so špecifickými potrebami budeme podporovať najmä využívanie biofeedbackových metód a kompenzačných nástrojov. Pri odstraňovaní bariér na Katolíckej univerzite budeme postupovať podľa akčného plánu, ktorý nám umožnia vytvoriť aktivity projektu. Pokračovať v nadväzných aktivitách považujeme za zaväzujúce, pretože projekt nám pomôže pri identifikovaní bariér pre študentov so špecifickými potrebami a pri vytvorení akčného plánu, na základe ktorého môžeme bariéry pre študentov so špecifickými potrebami odstrániť. Vypracovanie plánu bez jeho naplnenia by nemalo zmysel, a prinieslo by sklamanie nielen jeho tvorcom, ale aj poskytovateľovi dotácie. Poradenské centrum KU navyše chce byť pracoviskom, ktoré má ambíciu poskytovať iným vysokým školám príklady dobrej praxe, aj z toho dôvodu budeme pokračovať v týchto nadväzných aktivitách: • Na základe zistených skutočností z výsledkov výskumov vytvárať potrebné podmienky pre študentov so špecifickými potrebami v súlade so zákonnými ustanoveniami a v súlade s hodnotami a poslaním univerzity. • Eliminovať zistené bariéry v oblasti rovnocenného prístupu k vysokoškolskému vzdelaniu. • Prispôsobovať systém podpory individuálnym potrebám klientov. Udržateľnosť riešenia podporuje aj skutočnosť, že mzdové náklady na zabezpečenie podpory pre študentov so špecifickými potrebami budú aj v čase riešenia projektu, aj po jeho ukončení financované Katolíckou univerzitou v Ružomberku. Na podpore študentov so špecifickými potrebami sa bude podieľať naďalej riešiteľský kolektív. Životnosť technológií, ktoré bude riešiteľský kolektív využívať, je predpokladaná na dlhšie obdobie ako obdobie riešenia projektu. Aj metodika už bude nastavená, jej prispôsobovanie bude potrebné len s ohľadom na individualitu klienta a možné legislatívne zmeny. Hodnotiteľ projektu neodporúča akceptovať využívanie biofeedbackových metód v rámci navrhovaného výskumu v tomto rozvojovom projekte, v súvislosti s tým upraviť aj rozpočet. |
Návrh na úpravu rozpočtu |
Rozpočet obmedziť na asistenčné pomôcky, vyradiť položky na zakúpenie technológie biofeedbackovej metódy. |
Odporúčanie |
financovať s podmienkou
Komentár – podmienky za ktorých odporúčam financovať Financovať s podmienkou, že výskum na využívanie biofeedbackových metód a s tým súvisiaci nákup technológie v rámci navrhovaného rozvojovového projektu bude vylúčený z cieľov, v súvislosti s tým upraviť aj rozpočet. |