Zvýšenie kvality kľúčových kompetencií absolventov internacionalizáciou vzdelávania na báze spoločných študijných programov
Základné informácie
Tematická oblasť: 5. Podpora vytvárania spoločných študijných programov
Názov projektu: Zvýšenie kvality kľúčových kompetencií absolventov internacionalizáciou vzdelávania na báze spoločných študijných programov
Vysoká škola: Žilinská univerzita v Žiline
Stav projektu: Ukončený
Priemerný počet získaných bodov: 77,5
Požiadavka na dotáciu (€): 20 081,00
Celkový rozpočet projektu - vrátane spolufinancovania (€): 25 137,00
Poradie projektu z celkového počtu projektov v danej téme: 2/5
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR
Vysoká škola | Položka | Popis | Suma |
---|---|---|---|
ŽU | 610 | 3 000 € | |
ŽU | 620 | 1 056 € | |
ŽU | 630 | 16 025 € | |
Spolu | 20 081,00 |
Cieľový stav
Cieľom tohto projektu je pripraviť legislatívny a technický rámec pre poskytovanie spoločných študijných programov medzi Elektrotechnickou fakultou Žilinskej univerzity v Žiline a Lappeenranta University of Technology v inžinierskom a doktorandskom stupni štúdia. Realizácia projektu bude mať priamy dopad na skvalitnenie vzdelávania, jeho internacionalizáciu a vyššiu konkurencieschopnosť absolventov na národnej aj medzinárodnej úrovni trhu práce. Pripravený spoločný program umožní vzdelať a vychovať absolventa, ktorý bude mať komplexnejšie vedomosti v danom odbore, bude jazykovo pripravený na komunikáciu v anglickom jazyku slovom aj písmom ako je to v súčasnosti uvádzané v požiadavkách renomovaných firiem pri prijímaní absolventov do zamestnania.
Študenti budú môcť počas štúdia, či už inžinierskeho alebo doktorandského, využiť všetky možnosti kvalitného a komplexného vzdelania, ktoré ponúka jedna a aj druhá univerzita resp. fakulta. Spoločný program a možnosť získať dvojitý diplom predpokladá vyššiu atraktivitu štúdia pre študentov v technicky orientovaných študijných programoch a ich lepšie uplatnenie na trhu práce.
Prehĺbenie súčasnej spolupráce a jej rozšírenie v podobe poskytovania spoločných študijných programov preto prinesie vysokú pridanú hodnotu nielen pre študentov ale aj pre pedagogických a vedecko-výskumných pracovníkov Elektrotechnickej fakulty Žilinskej univerzity v Žiline.
Hodnotenie 1
Kritérium 1 – Partnerstvo |
---|
26 Dlhodobá spolupráca s fínskou univerzitou, iniciatíva na spoločný program vyšla z fínskej strany, čo je svojím spôsobom možné považovať za prejav dôvery a ocenenie kvality slovenského partnera. Medzi partnermi zatiaľ prebieha spolupráca vo forme spoločnej publikačnej činnosti, výmeny študentov, pracovníkov, oponentúry dizertačných prác. Projekt vlastne túto spoluprácu chce posunúť na vyššiu úroveň, a to na inžinierskom, ale aj doktorandskom stupni. Žiadalo by sa však v tomto prípade trocha konkretizovať doterajšiu spoluprácu (napríklad podporiť tvrdenia štatistickými ukazovateľmi). |
Kritérium 2 – Konzistencia aktivít projektu |
26 Projekt je skôr istou "štúdiou uskutočniteľnosti", teda presondovania konkrétnych možností na strane inštitúcií, nájdenia spoločných prienikov pri poskytovaní študijných programov, a zistenia legálnych/legislatívnych možností, ako postupovať pri spoločných programoch. Keďže fakulta v tejto oblasti doteraz nemá skúsenosti, možno takýto "opatrný" prístup hodnotiť pozitívne. Plánovaný rozvoj študijných možností o spoločné študijné programy je v intenciách dlhodobého zámeru VŠ. Cieľu projektu zodpovedá v princípe aj nastavenie rozpočtu (aj keď v rozpočte možno urobiť isté úpravy - komentár nižšie). Predkladateľ si stanovuje cieľ vypracovať do konca projektu aspoň 1 spoločný študijný program, no v tejto súvislosti sa javí ako nejasná predstava udržateľnosti takéhoto programu (bude záujem o tento program zo strany študentov? ako sa bude financovať - či už na strane VŠ, alebo aj na strane samotných študentov? ako budú financované následné povinné mobility študentov, ale aj výmeny vedecko-pedagogických zamestnancov?). |
Kritérium 3 – Relevantnosť cieľov |
13 Stanovené sú tri merateľné ukazovatele pre meranie úspešnosti projektu. Bude potrebné sledovať ich dodržanie, pričom by bolo vhodné ich mierne modifikovať: |
Kritérium 4 – Miera spolufinancovania |
8 Miera spolufinancovania sa pohybuje na úrovni cca 20 %, čo je akceptovateľné. Navyše, v časti "Návrh na úpravu rozpočtu" navrhujem znížiť niektoré položky dotácie, ktoré by mohli prejsť pod spolufinancovanie, a teda podiel spolufinancovania by sa ešte zvýšil. |
Kritérium 5 – Zodpovedná osoba |
5 V časti "Riešiteľský kolektív" je uvedený len prodekan slovenskej fakulty, za zahraničnú VŠ nikto. Napriek tomu počíta návrh rozpočtu s istým riešiteľským tímom - v prípade schválenia bude treba vyšpecifikovať, o koho ide (aspoň funkčne, ak by neboli už zrejmé aj konkrétne mená). |
Celkový počet bodov |
78.00 |
Celkový komentár |
Projekt na úrovni "štúdie uskutočniteľnosti", ktorý je možné podporiť a zabezpečiť tak možnosť do budúcna zrealizovať aj konkrétne spoločné programy. |
Návrh na úpravu rozpočtu |
Predkladateľ plánuje výdavky v roku 2013 a 2014 - je reálne financovanie projektov už v roku 2013? (výzva to nevylučuje, je ale otázne, či sa to stihne zadministrovať). Navrhujem rozpočet skrátiť v nasledujúcich položkách (resp. ich presunúť ako spolufinancovanie predkladajúcej inštitúcie): - mzdy a poistné v roku 2013 a 2014 - neudeliť, prípadne minimalizovať na istú motivačnú výkonovú odmenu na konci projektu vo výške max. 1500 eur dokopy (príprava a vytváranie študijných programov je hlavnou činnosťou VŠ, na ktorú dostáva inštitucionálne financovanie, vrátane mzdových prostriedkov na zabezpečenie odborných kapacít - išlo by tak o duplicitné financovanie zo zdrojov štátneho rozpočtu) - všeobecné služby (5500 eur) - nie je zrejmá presná kalkulácia, ako bola vyrátaná táto položka, pritom zahŕňa množstvo rôznych aktivít; buď vyšpecifikovať a následne posúdiť relevantnosť a reálnosť výšky, alebo rovno neschváliť. - všeobecný materiál - 1000 eur sa zdá byť pomerne vysoká suma na kancelársky materiál pri projekte ako tento; nie je veľmi zrejmé, na čo bude využitý konkrétne a bolo by to pomerne veľké množstvo; zvážiť zníženie o polovicu. |
Odporúčanie |
financovať s podmienkou
Komentár – podmienky za ktorých odporúčam financovať Možné financovať, ak sa zohľadnia návrhy na úpravu rozpočtu, doplní sa riešiteľský kolektív a upravia sa merateľné výstupy - všetky navrhované úpravy sú opísané vyššie. |
Hodnotenie 2
Kritérium 1 – Partnerstvo |
---|
27 Predchádzajúca spolupráca s Umiversity of Technology Lappeenranta je založená na viacročnej tradícii najmä v oblasti výmeny učiteľov a študentov, ako aj v príprave spoločncných učebných texov, monografii, vedeckých článkov i obhajobami dizertačných prác. Je potvrdená bilaterálnou dohodou. |
Kritérium 2 – Konzistencia aktivít projektu |
15 V projekte nie je stanovený cieľ vypracovať a pripraviť na realizáciu konkrétny SŠP, avšak pripraviť všeobecný legislatívny a technický rámec pre poskytovanie SŠP medzi EF ŽU a University of Technology Lapeenranta vo Fínsku, čo je len časť zadania výzvy. |
Kritérium 3 – Relevantnosť cieľov |
15 Cieľ projektu je relevantný len čiastočne, príprava legislatívneho rámca a samotnej dohody o poskytovaní spoločných programov je síce veími významná, avšak je to len jedna súčasť prípravy a realizácie SŠP. Až štvrtá a posledná etapa predpokladá konkrétnuj prípravu obsahového zabezpečenia zatiaľ nedefinovaného SŠP. Nie sú určené časové limity pre jednotlivé etapy prípravy. |
Kritérium 4 – Miera spolufinancovania |
10 Finančná náročnosťprojektu nie je vysoká (20 081 EUR) a miera spolufinancovania je až do 25%. |
Kritérium 5 – Zodpovedná osoba |
10 Projekt predpokladá prípravu legislatívneho rámca a samotnejdohody okrem vnútorných personálnych zdrojov aj externú spoluprácu (právnu aj prekladateľskú). |
Celkový počet bodov |
77.00 |
Celkový komentár |
Projekt môže významne prispieť k vypracovaniu metodiky prípravy spoločných študijných programov v SR, ale z hľadiska predmetnej výzvy nespĺňa celkom jej zadanie - prirpaviť do konca roku 2014 už realizovateľný spoločný študijný program predložený na akreditáciu. V prípade financovania projektu by bolo potrebné dožiadať EF ŽU o vyjadrenie sa vedenia fakulty, ktorý konkrétny študijný program spolu s partnerom vo Fínsku kompletne prípraví v časovom horizonte do konca roku 2014 tak, aby bol predložený na akreditáciu. |
Návrh na úpravu rozpočtu |
V príprade odsúhlasenia projektu sa nepredpokladá úprava rozpočtu. |
Odporúčanie |
financovať s podmienkou
Komentár – podmienky za ktorých odporúčam financovať Určiť konkrétny spoločný študijný program, ktorý bude pripravený na realizáciu následne po jeho akreditácii v roku 2015. |