Vytvorenie podmienok na štúdium pre študentov so špecifickými potrebami na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave
Základné informácie
Tematická oblasť: 4. Identifikácia bariér v prístupe k vysokoškolskému vzdelaniu
Názov projektu: Vytvorenie podmienok na štúdium pre študentov so špecifickými potrebami na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave
Vysoká škola: Slovenská technická univerzita v Bratislave
Stav projektu: Ukončený
Priemerný počet získaných bodov: 92,0
Požiadavka na dotáciu (€): 68 751,07
Celkový rozpočet projektu - vrátane spolufinancovania (€): 72 188,64
Poradie projektu z celkového počtu projektov v danej téme: 2/8
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR
Vysoká škola | Položka | Popis | Suma |
---|---|---|---|
STU | 610 | 2 850 € | |
STU | 614 | 13 275 € | |
STU | 621 | 2 049 € | |
STU | 625 | 5 163 € | |
STU | 631 | 980 € | |
STU | 632 | 460 € | |
STU | 633 | 13 375 € | |
STU | 637 | 30 600 € | |
Spolu | 68 752,00 |
Cieľový stav
Všetky aktivity projektu sú zostavené tak, aby bol vytvorený a postupne realizovaný akčný plán: „Vytvorenie podmienok na štúdium pre študentov so špecifickými potrebami na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave“. Hlavným cieľom akčného plánu je identifikácia a postupná eliminácia bariér na všetkých fakultách STU. Zámerom tohto rozvojového projektu je zreálnenie pripravenosti Slovenskej technickej univerzity v Bratislave na implementáciu zákona o vysokých školách a vyhlášky MŠ SR o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými potrebami, ako aj podpora zámerov samotného Ministerstva školstva SR.
Jednou z hlavných priorít zabezpečenia prístupnosti vzdelania pre osoby so špecifickými potrebami na vysokých školách je sprístupnenie fyzického a informačného prostredia. Potreba riešenia problematiky rovnosti príležitostí v prístupe k vysokoškolskému vzdelaniu musí byť postavená na podpore inkluzívnych postojov a reálnych investičných krokov. Jedná sa o uplatňovanie princípov univerzálneho navrhovania, ktoré zabezpečí nediskriminačné prostredie vysokých škôl tak, aby bolo možné naplniť základné ľudské práva a teda i právo na vzdelanie. V rámci realizácie projektu spracujú riešitelia z Výskumného a školiacentra bezbariérového navrhovania CEDA FA STU metodiku o spôsoboch identifikovania fyzických bariér na vysokých školách ako aj o princípoch tvorby a debariérizácie univerzálne prístupného vysokoškolského prostredia. Metodika bude vypracovaná tak, aby bola aplikovateľná pre všetky typy a zamerania vysokých škôl. Dôležitým podsystémom metodiky je vypracovanie audítorských hárkov pre vysokoškolské budovy a ich doplnkové zariadenia za účelom identifikácie existujúcich fyzických bariér vo vysokoškolskom prostredí. Kvalitne vykonaná identifikácia bariér je veľmi dôležitý nástroj pre efektívnu prípravu investičných projektov a preto môžu byť tieto výstupy účinnou pomôckou pri realizácií investičných zámerov všetkých slovenských vysokých škôl.
Hodnotenie 1
Kritérium 1 – Spôsob zabezpečenia implementácie |
---|
7 Predkladateľ projektu zabezpečuje realizáciu jednotlivých aktivít hlavne vlastnými kapacitami, či už sú to zamestnanci, študenti doktorandi alebo riadni študenti. Študenti bud zapojení do realizácie konkrétnych aktivít. Akademická obec bude takisto vo vysokej miere participovať na projekte. |
Kritérium 2 – Partnerstvo |
10 Zabezpečená participácia s organizáciami, ktoré sa profesionálne venujú zlepšovaniu podmienok osôb so zdravotným postihnutím: zapojenie takmer všetkých základných druhov zdravotného postihnutia - zrakovo, sluchovo, telesne postihnutí. Predkladateľ projektu už dlhodobo spolupracuje s občianskymi združeniami osôb so zdravotným postihnutím pri realizácii projektov, ale aj pri spracovaní dôležitých materiálov napr. v oblasti prístupnej turistiky, pri školeniach, implementácii Dohovoru o právach osôb so zdravotným postihnutím, ktorý SR ratifikovala v roku 2010 spolu s opčným protokolom. Spolupráca s konečnými užívateľmi - osobami so zdravotným postihnutím (vrátane študentov so špecifickými potrebami) napomáha scitlivovaniu vzťahov zdravej verejnosti voči osobám s postihnutím. Toto kritérium splnil predkladateľ veľmi dobre. |
Kritérium 3 – Vplyv a dôležitosť projektu |
30 Aktivity projektu sa zameriavajú na všetky budovy škôl, ale ich areáli, takisto sa zameriavajú na identifikáciu viacerých druhov bariér - fyzické, informačné, komunikačné. Doterajšie skúsenosti predkladateľa sú predpokladom veľmi pozitívneho vplyvu na prostredie ostatných vysokých škôl na Slovensku,ktoré nemajú v tejto oblasti dostatočné skúsenosti, v prípade rozšírenia výstupov projektu a zabezpečení informovanosti hlavne (ale nielen) koordinátorv na ďalších vysokých školách. Projekt je zameraný aj na implementáciu nových metód a smerovaní vo vyspelých krajinách EÚ - univerzálny dizajn, aj napriek tomu, že nie je ešte zapracovaný v slovenskej legislatíve. Z projektu je zrejmé, že vysoká škola bude využívať výsledky v prospech zlepšenia situácie študentov so špeciálnymi potrebami zároveň budú novozistené potreby a požiadavky zapracované už do existujúcehodo Akčného programu školy spolu s požiadavkami na finančné krytie. |
Kritérium 4 – Konzistentnosť projektu |
20 Jasne je špecifikovaný súčasný stav v oblasti debarierizácie, následne aj potrebné kroky, ktoré treba urobiť na zlepšenie stavu: identifikácia bariér, príprava na odstránenie bariér, samotné odstránenie bariér vrátane doplnenia potrebného technického vybavenia na kvalitný monitoring. |
Kritérium 5 – Ciele projektu |
20 Hlavným cieľom výzvy je identifikácia bariér v prístupe k vysokoškolskému vzdelaniu, spôsobu mapovania bariér a spracovanie návrhu na odstránenie rôznych druhov bariér, tak aby vysoká škola postupne splnila medzinárodne uznávané kritéria prístupnosti a podmienky nezávislého života osôb so zdravotným postihnutím v súlade s príslušnými článkami dohovoru. Pozitívna je priama účasť osôb so zdravotným postihnutím na monitorovaní a tvorbe prístupného prostredia umožňujúceho získať vysokoškolské vzdelanie. Precízny popis súčasného stavu, spracovanie aktivít projektu sa odzrkadlilo v jasne vymedzených merateľných cieľoch, široko využiteľných výstupoch. Rozpočet je veľmi dobre naviazaný na všetky aktivity projektu, je jednoducho kontrolovateľný a jasný. |
Kritérium 6 - Skúsenosti zodpovednej osoby |
10.00 Zodpovedná osoba projektu je veľmi skúsená, dlhodobo pracuje na projektoch zameraných na zlepšovanie podmienok osôb so zdravotným postihnutím (v prípade tohto projektu - študentov so špecifickými potrebami) na zlepšovaní ich životných podmienok, hlavne v oblasti prístupnosti vzdelania. Je autorkou resp. spoluautorkou množstva kvalitných publikácii, ktoré majú široké praktické využitie. Má široké odborné kontakty v zahraničí, pôsobí v dôležitých inštitúciach, snaží sa nové trendy a príklady dobrej praxe prenášať na Slovensko. V hnutí zdravotného postihnutia na Slovensku má veľký kredit a je považovaná za vynikajúcu odborníčku, ktorá dokáže dobre komunikovať s touto skupinou ľudí ale aj zohľadňovať ich praktické skúsenosti. |
Celkový počet bodov |
97.00 |
Celkový komentár |
Projekt korešponduje s výzvou. Je vypracovaný na vysokej odbornej úrovni s využitím znalostí z doterajšej praxe, národnej a medzinárodnej legislatívy ako aj záväzkov Slovenska v oblasti implementácie práv osôb so zdravotným postihnutím. Takisto je z neho zrejmá dlhodobá a vzájomne prospešná spolupráca s organizáciami osôb so zdravotným postihnutím, čo tiež napomôže dosiahnutiu kvalitných výsledkov projektu. Veľmi dobre sú stanovené priority projektu - jednotlivé aktivity naväzujú na seba obsahovo aj časovo. Výstupy projektu budú použiteľné pre ďalšie vysoké školy - hlavne hodnotiace hárky, metodika a spôsob indentifikovania fyzických barrér, ktoré by mali využívať jednotne všetky školy. Rozpočet presne naväzuje na aktivity projektu, je vyvážený, finančné prostriedky vynaložené účelne. |
Návrh na úpravu rozpočtu |
Rozpočet projektu presne naväzuje na jeho aktivity, je vyvážený, navrhované využitie finančných prostriedkov účelné. Vysoko pozitívne hodnotím aj vlastný vklad predkladateľa do projektu. Presne sú špecifikované jednotlivé položky rozpočtu, vrátane vybavenia potrebného na zabezpečenie kvalitného monitorovania. Finančné požiadavky nie sú reálne, nie sú nadhodnotené. |
Odporúčanie |
financovať
Komentár – podmienky za ktorých odporúčam financovať Projekt odporúčam financovať v plnom rozsahu, nie sú potrebné žiadne úpravy. |
Hodnotenie 2
Kritérium 1 – Spôsob zabezpečenia implementácie |
---|
8 Všetky aktivity projektu sú zostavené tak, aby bol vytvorený a postupne realizovaný akčný plán: |
Kritérium 2 – Partnerstvo |
8 Hlavnými partnermi sú: |
Kritérium 3 – Vplyv a dôležitosť projektu |
26 Predkladaný projekt nadväzuje na projekt podporený MŠ SR „Štandardy zabezpečenia podmienok štúdia pre osoby so zdravotným postihnutím na vysokých školách v SR pre roky 2011 – 2013“ a jeho ambíciou je naplnenie a doplnenie zverejneného materiálu o výsledky výskumov Výskumného a školiaceho centra bezbariérového navrhovania CEDA FA STU, ktoré budú pomôckou pri identifikácií a eliminácii existujúcich fyzických bariér na slovenských vysokých školách. Výstupy projektu budú teda prínosné nielen pre Slovenskú technickú univerzitu v Bratislave, ale aj pre ostatné slovenské vysoké školy. Hlavným prínosom tohto riešenia projektu do budúcnosti je vytvorenie profesionálne správne nastavených podmienok pre naplnenie požiadaviek pri spracovávaní projektov pre čerpanie investičných európskych fondov. |
Kritérium 4 – Konzistentnosť projektu |
16 Dôležitým výstupom projektu bude vypracovanie Akčného plánu na roky 2015 -2020 v spolupráci s vedením STU, určenie priorít a vypracovanie harmonogramu postupného odstraňovania existujúcich bariér v prístupe k štúdiu pre študentov so špecifickými potrebami a spôsob financovania aktivít. |
Kritérium 5 – Ciele projektu |
19 Aktivity projektu sú rozdelené na tieto časti: |
Kritérium 6 - Skúsenosti zodpovednej osoby |
10.00 Zodpovedný riešiteľ Doc. Ing. arch. Lea Rollová, PhD., Výskumné a školiace centrum bezbariérového navrhovania CEDA FA STU sa zaoberá výskumnou, edukačnou, konzultačnou, expertíznou, legislatívnou činnosťou a tvorbou projektovej dokumentácie. Všetky aktivity centra sú zamerané na identifikáciu a elimináciou bariér v prostredí za účelom zabezpečenia prístupnosti, ktorá je jednou z hlavných podmienok integrácie osôb so zdravotným postihnutím do života spoločnosti. Riešitelia z CEDA FA STU sú členmi viacerých relevantných medzinárodných organizácií a pracovných skupín. |
Celkový počet bodov |
87.00 |
Celkový komentár |
Predkladaný projekt má za cieľ vytvoriť akčný plán a nástroje na skvalitnenie poskytovaných služieb STU pre študentov so zdravotným postihnutím. Postupným odstraňovaním fyzických bariér na všetkých fakultách a v priestoroch poskytujúcich služby študentom STU, sprístupnením Akademického informačného systému STU pre študentov so špecifickými potrebami, ako aj zlepšením dostupnosti podporných služieb, chce STU naplniť myšlienky humanizmu v súlade so zákonmi Slovenskej republiky a s medzinárodnými dohovormi. Viaceré výstupy projektu budú koncipované tak, aby boli využiteľné pri vypracovávaní požadovaných stratégií a akčných plánov slovenských vysokých škôl. Budú účinnou pomôckou pri identifikovaní existujúcich bariér vo vysokoškolskom prostredí a poskytnú návod ako tvoriť školské prostredie metódou univerzálne navrhovanie. Metodické usmernenie je dôležitým materiálom, pretože jednotlivé školy ich bez odbornej pomoci nemôžu vypracovať kvalitne. Metodika a audity budú prístupné v elektronickej a tlačenej forme a CEDA FA STU môže za určitých podmienok poskytovať odborné konzultácie pri tvorbe investičných projektov. Podľa názoru hodnotiteľa tohto projektu, význam projektu sa znásobí, ak súčasťou budú riadené pilotné audity budov na viacerých zainteresovaných VŠ ako metodická ukážka postupu s celonárodným dopadom na viaceré regióny. V zmysle toho je potrebné upraviť ciele i rozpočet, konkrétne v položke - Príprava a tvorba projektovej dokumentácie tvorba vzorových architektonických štúdií a pilotného projektu debariérizácie v celkovej sume 24 000 EUR. |
Návrh na úpravu rozpočtu |
Celkový rozpočet projektu: 72 188,- €, z toho financované žiadateľom (a spolupracujúcimi vysokými školami) 3 437,- €. Spoluúčasť riešiteľov projektu je vo výške 5 % z celkových nákladov. Odporúčam zvážiť úpravu rozpočtu za predpokladu akceptácie zmeny v cieľoch projektu v položke - Príprava a tvorba projektovej dokumentácie tvorba vzorových architektonických štúdií a pilotného projektu debariérizácie v celkovej sume 24 000 EUR. |
Odporúčanie |
financovať
Komentár – podmienky za ktorých odporúčam financovať Odporúčam financovať. |