Vzdelávanie pre informačnú spoločnosť
Základné informácie
Tematická oblasť: 2018.2. Podpora vysokých škôl pri plnení záväzkov prijatých v rámci Národnej koalície pre digitálne zručnosti a povolania SR (ďalej len "digitálna koalícia")
Názov projektu: Vzdelávanie pre informačnú spoločnosť
Vysoká škola: Univerzita Komenského v Bratislave
Stav projektu: Ukončený
Požiadavka na dotáciu (€): 0,00
Celkový rozpočet projektu - vrátane spolufinancovania (€): 0,00
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR
Spolu | 487 415,50 |
Hodnotenie 1
Súlad s dlhodobým zámerom vysokej školy a záväzkami vysokej školy v rámci digitálnej koalície |
---|
16 Projekt reaguje na ciele v oblasti bezpečnosti informačných technológií na podporu vzdelávania. Dôležitým zámerom je, že UK bude inovovať ponuku študijných programov v zmysle interdisciplinarity. Projektom by sa mohlo zaviesť vytváranie spoločných študijných programov súčasne v spolupráci viacerých fakúlt. Žiadateľ vníma, že jedným z najefektívnejších |
Kvalita projektu |
20 Projekt má zámer systémovo inovovať súčasné centrum celoživotného vzdelávania na univerzite. Aktivity by mali prepojiť a naštartovať spoluprácu medzi zástupcami z viacerých fakúlt. Aktivity by mali byť prínosom pre viaceré cieľové skupiny – absolventov, pracovníkov UK, rôznych špecialistov v oblasti IKT ale aj pre širokú verejnosť. Projekt má z dlhodobého hľadiska rozšíriť ponuku vzdelávania v oblasti IT a v ďalších interdisciplinárnych oblastiach ako napr. právo, dátová veda. Aktivity by mali prispieť tiež k rozvoju post-graduálneho vzdelávania – napríklad v oblasti informačnej bezpečnosti. Na druhej strane by mali aktivity prispieť tiež ku skvalitneniu zručností pedagógov a zvýšeniu ich digitálnych zručností. Projekt by mal tiež prispieť k zlepšeniu technického vybavenia Centra ďalšieho vzdelávania a Centra informačných technológií. Zo žiadosti nie je jasné, či má žiadateľ úplne jasnú predstavu o očakávaných výstupoch („ Samoštúdium bude potrebné doplniť kvalitnými učebnými textami a konzultáciami - možno tiež teleprezenčnými“). Žiadateľ plánuje zabezpečiť odbornosť overenými garantmi a kvalitu vzdelávania (modulov) vyhodnocovať priebežne prostredníctvom spätnej väzby. Žiadateľ v žiadosti argumentuje aj potrebami trhu práce ale nevytvára priamo partnerstvo s inými inštitúciami ani zamestnávateľmi. Projekt ma predbežne plánovanú aj udržateľnosť aktivít. |
Rozpočet projektu |
8 Aj keď žiadateľ ráta skoro až s tretinovým spolufinancovaním projektových aktivít ide o pomerne finančne náročný projekt. Predpokladá pomerne obsiahle mzdové náklady ale súčasne plánuje investovať aj do materiálno technického vybavenia Centra pre ďalšie vzdelávania a Centra informačných technológií. V projekte nevnímame dostatočnú efektívnosť vynaložených nákladov na vybrané aktivity, napr. na vytvorenie nových informatických špecializácií a medziodborových programov planuje žiadateľ vynaložiť 83 000 eur, na vytvorené postgraduálneho vzdelávaná v oblasti informačná bezpečnosť sa plánuje vynaložiť 55 000 eur a pod. Žiadateľ uvádza, že personálne výdavky tak ako sú uvedené sú pre všetky aktivity kľúčové. |
Riadenie projektu |
8 Personálne riadenie projektu bude zabezpečené výhradne z vlastných zamestnancov univerzity (okrem vybraných lektorov a riešiteľov). Žiadateľ deklaruje, že po schválení projektu spolu s garantmi a koordinátormi pripraví aktualizovaný harmonogram riešenia projektu a nastaví systém podávania priebežných správ. Personálna matica je jasne prepojená ľudskými zdrojmi, resp. prepojená na potrebu finančných zdrojov. |
Hodnota projektu |
20 Projekt reflektuje na aktuálnu potrebu zefektívňovať a spružňovať prezenčné a dištančné formy vzdelávania. Na druhej strany vnáša do oblasti celoživotného vzdelávania nesystémové prvky na úkor nezávislých vzdelávacích inštitúcií. |
Záverečný komentár a odporúčania |
Projektom by sa mohlo zaviesť vytváranie spoločných študijných programov súčasne v spolupráci viacerých fakúlt. Žiadateľ plánuje projektom rozvíjať predovšetkým činnosti spojené s Centrom ďalšieho vzdelávania na univerzite. Opísaný zámer projektu korešponduje so záväzkami uvedenými v rámci Digitálnej koalície. Aktivity by mali byť prínosom pre viaceré cieľové skupiny – absolventov, pracovníkov UK, rôznych špecialistov v oblasti IKT ale aj pre širokú verejnosť. Projekt má z dlhodobého hľadiska rozšíriť ponuku vzdelávania v oblasti IT a v ďalších interdisciplinárnych oblastiach ako napr. právo, dátová veda. Žiadateľ v žiadosti argumentuje aj potrebami trhu práce ale nevytvára priamo partnerstvo s inými inštitúciami ani zamestnávateľmi. Projekt ma predbežne plánovanú aj udržateľnosť aktivít. V projekte nevnímame dostatočnú efektívnosť vynaložených nákladov. Projekt reflektuje na aktuálnu potrebu zefektívňovať a spružňovať prezenčné a dištančné formy vzdelávania. Na druhej strany vnáša do oblasti celoživotného vzdelávania nesystémové prvky na úkor nezávislých vzdelávacích inštitúcií. Projekt odporúčame podporiť v celej sume iba v prípade ak ostatné projektové žiadosti nedosiahnu dostatočný počet bodov. |
Celkový počet bodov |
72.00 |
Hodnotenie 2
Súlad s dlhodobým zámerom vysokej školy a záväzkami vysokej školy v rámci digitálnej koalície |
---|
20 Projektový zámer v jeho troch aktivitách: |
Kvalita projektu |
22 Projekt je spracovaný s vysokou znalosťou súčasne v oblasti vzdelávania i v odbornej oblasti IKT. V projekte je vyvážený pomer prípravy vzdelávacieho obsahu, interného vzdelávania i vybavenia centra univerzity pre ďalšie vzdelávanie a kontinuálne vzdelávanie učiteľov regionálneho školstva. To univerzite umožní realizovať vzdelávanie nielen v rámci VŠ štúdia, ale i v prospech verejnosti, pre verejný sektor a pre učiteľov regionálneho školstva. |
Rozpočet projektu |
13 Rozpočet projektu je vcelku prehľadne a dostatočne podrobne spracovaný. U niektorých obstarávaných položiek predsa len chýba spresnenie (typové označenie, konfigurácia)pre úplné posúdenie efektívneho a hospodárneho vynakladania finančných prostriedkov, ale pri predpoklade korektného postupu v procese verejného obstarávania je rozpočet nastavený primerane. |
Riadenie projektu |
9 Pozitívne je, že vedúcim i odborným garantom navrhovaného projektu je prorektor s pôsobnosťou v oblasti digitálnych technológií. Garanciou kvalitného riadenia a administrácie projektu je zapojenie Oddelenia projektov rektorátu UK, ktoré zabezpečuje pozície projektového a finančného manažmentu. Odborné personálne zdroje sú dostatočne uvedené v personálnej matici a následne v rozpočte. |
Hodnota projektu |
28 Projekt môže hodnotným spôsobom prispieť k aktualizácii vzdelávania univerzity a k minimálnemu vybaveniu centra ďalšieho vzdelávania v oblasti IKT vo viacerých smeroch – VŠ vzdelávanie vlastných študentov, interné vzdelávanie vlastných zamestnancov, ďalšie vzdelávanie i kontinuálne vzdelávanie učiteľov regionálnych škôl. |
Záverečný komentár a odporúčania |
Je výsostne oceniteľné, že univerzita zamýšľa využiť celú výšku dotácie pre skvalitnenie a aktualizáciu vzdelávania, vrátane celoživotného vzdelávania, v tom I kontinuálneho vzdelávania učiteľov regionálneho školstva v perspektívnej oblasti IKT a veľmi žiadaných témach kybernetickej bezpečnosti a GDPR. |
Celkový počet bodov |
92.00 |
Hodnotenie 3
Súlad s dlhodobým zámerom vysokej školy a záväzkami vysokej školy v rámci digitálnej koalície |
---|
20 žiadateľ uviedol viaceré prepojenia na dlhodobý zámer, tak v oblasti inovácie študijných programov, širšej úlohy univerzity v ďalšom vzdelávaní apod. |
Kvalita projektu |
20 Projekt využíva potenciál univerzity ako celku (právnici, odborníci na IT, predchádzajúce skúsenosti so vzdelávaním pre MF SR, pedagógovia, CĎV, ...). V rámci projektu sa zameriava na rôzne cieľové skupiny, tak študentov, budúcich učiteľov, vlastných zamestnancov, ako aj širšiu odbornú verejnosť. Táto komplexnosť môže byť súčasne aj ohrozením pre úspešnú realizáciu projektu. Niektoré ukazovatele sú nejasné (30 kurzov v aktivite E), rozsah modulov či prednášok nie je jasnejšie vymedzený. Hĺbka špecializácie, ktorá sa ponúka v rámci vzdelávania, je deklarovaná ako flexibilná (od základných informácií až po vzdelávanie pre špecialistov), nie je jasné, či by sa to realizovalo samostatnými vzdelávacími aktivitami alebo ako by sa mala táto rôznorodosť požiadaviek a očakávaní zabezpečiť. |
Rozpočet projektu |
10 Rozsah personálnej kapacity sa javí nadsadený. Napr. analytík potrieb v rozsahu 1100 hodín v aktivite B, či domenový expert, pričom vysoká škola deklaruje potrebu zavádzania nových nástrojov do e-kurzov, ale súčasne podstatnú časť projektu vlastne len ide identifikovať potreby a ich potenciál. Preškolených má byť len 75 učiteľov, čo sa javí ako málo, pri danej investícii do vytvárania nástrojov, ich integrácie a pod. Nákup notebookov a tlačiarní nie je objasnená, nie je jasné, kto bude ich používateľom, či majú slúžiť na vzdelávacie účely a pod, pričom vysoká škola by mala mať základnú infraštruktúru. Kalkulovaná cena na notebook s príslušenstom za 1500 eur sa nejaví ako hospodárna, tým, že nie je jasný účel použiita, nie je možné posúdiť relevantnosť predpokladanej konfigurácie. |
Riadenie projektu |
8 Zapojenie viacerých fakúlt pod vedením prorektorov sa javí ako relevantné. Indikuje sa len jedno stretnutie medzi prorektormi, ale zodpovedný riešiteľ by mal venovať takmer tretinu pracovnej kapacity projektu, čo sa nejaví ako primerané. Komplexný tím zahrňujúci projektové riadenie, manažérske riadenie, IKT podporu vytvára dobré predpoklady, na druhej strane, rozsah zapojenia CĎV nie je jasné v danom rozsahu pri relatívne nízkom indikovanom počre účastníkov vzdelávania. |
Hodnota projektu |
25 Univerzita deklaruje od začiatku open access v rámci aktivít, čo umožní nadviazanie a využitie výstupov v ďalších procesoch. |
Záverečný komentár a odporúčania |
Zmluvne zaviazať na open access k výstupom. nefinancovať položky ako tlačiarne, duobooky, notebooky, zvážiť rozsah mzdových výdavkov (odporúčaná redukcia o tretinu až štvrtinu). počet dataprojektorov, sád na ozvučenie nie je nijako vysvetlený, podrobnosti o rozsahu vzdelávacích aktivít absentujú, takže nie je jasné, že z hľadiska paralelne bežiaciach aktivít to je potrebné. |
Celkový počet bodov |
83.00 |