Podpora inklúzie a prístupnosti akademického prostredia (pre študentov so ŠP) na UKF v Nitre
Základné informácie
Tematická oblasť: 2018.3. Podpora vytvárania prístupného akademického prostredia pre študentov so špecifickými potrebami
Názov projektu: Podpora inklúzie a prístupnosti akademického prostredia (pre študentov so ŠP) na UKF v Nitre
Vysoká škola: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Stav projektu: Ukončený
Požiadavka na dotáciu (€): 0,00
Celkový rozpočet projektu - vrátane spolufinancovania (€): 0,00
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR
Spolu | 43 500,00 |
Hodnotenie 1
Súlad s dlhodobým zámerom vysokej školy |
---|
1 UKF v Nitre preukázala svoj dlhodobý záujem o zvyšovanie prístupnosti prostredia pre študentov so špecifickými potrebami, a to tak v odstraňovaní architektonických, ako aj informačných a komunikačných bariér. Viaceré jej novšie budovy sú prístupné pre pohyb študentov s obmedzenou mobilitou, v budove knižnice sú vytvorené študijné ostrovčeky s technologickým vybavením pre študentov so zmyslovým a telesným postihnutím. Na UKF tiež od roku 2016 pôsobí Poradenské a servisné centrum (PaSC), ktoré poskytuje aj komplexné poradenské a podporné služby pre študentov so špecifickými potrebami. |
Kvalita projektu |
16 UKF v Nitre predložila v rámci danej výzvy kvalitný projektový zámer. Osobitne sa to týka aktivity 1 - odstraňovania bariér pri vstupe a v budove Filozofickej fakulty pre študentov s telesným postihnutím. Ako sa uvádza v projektovej žiadosti, výber tejto aktivity bol podporený výsledkami študentského prieskumu, v ktorom študenti vyjadrili záujem o riešenie súčasnej situácie. Aj z časového hľadiska je realizácia danej aktivity navrhnutá tak, aby čo najmenej narúšala bežný chod na univerzite, pričom je tiež plne v súlade so stanoveným obdobím na realizáciu projektu. |
Rozpočet projektu |
8 Pozitívne hodnotím podrobné a zároveň prehľadné spracovanie rozpočtu a komentára k nemu. |
Hodnota projektu |
17 Prínos projektu pre zvýšenie prístupnosti UKF pre študentov so špecifickými potrebami hodnotím ako veľmi vysoký. Týka sa to predovšetkým menších stavebných úprav - zakúpenie schodiskových plošín, inštalácia automatických vstupných dverí..., ktoré predstavujú pre uľahčenie pohybu študentov vysokú pridanú hodnotu. Podobne študijné ostrovčeky v priestoroch univerzitnej knižnice môžu prispieť nielen k odstráneniu informačných bariér pre študentov so ŠP, ale aj k ich inklúzii a tráveniu času na štúdium v zdieľanom priestore s ostatnými študentmi. |
Záverečný komentár a odporúčania |
Projektový zámer UKF odporúčam podporiť, s výnimkou aktivity zameranej na zakúpenie notebookov - s odôvodnením, ktoré je uvedené v hodnotiacom komentári k rozpočtu. Oceňujem, že UKF ako jedna z mála žiadateľov reflektovala v kontexte odstraňovania bariér nielen architektonické, ale aj informačné bariéry a potrebu podpory svojich študentov v tejto oblasti. |
Celkový počet bodov |
41.00 |
Hodnotenie 2
Súlad s dlhodobým zámerom vysokej školy |
---|
1 V dlhodobom zámere Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre na roky 2015-2018 je uvedená prioritná oblasť I-9 v ktorej sa univerzita zameriava na komplexný systém poradenstva, kde je tiež uvedené na str. 7-8: „ zameranie poradenstva na kariérové, psychologické, sociálne, právne, poradenstvo pre uchádzačov o štúdium, študentov univerzity a študentov so špecifickými potrebami a ďalšie typy poradenských služieb“. „Poradenstvo pre študentov so špecifickými potrebami je na univerzite viazané na činnosť koordinátora a kontaktných osôb na fakultách. Poradenstvo poskytuje aj Centrum podpory študentov so špecifickými potrebami PF UKF”. V predkladanom projekte sa však autori odvolávajú na priority I. a IV., ktoré súvisia s atraktívnosťou univerzity z pohľadu vzdelávania a s materiálno- priestorovými podmienkami univerzity. |
Kvalita projektu |
12 Predkladaný projekt podporuje naplnenie stanovených cieľov súvisiacich s vytvorením univerzálne prístupného vysokoškolského prostredia. V projekte sa uvádza, že „niektoré pôvodné budovy univerzity, najmä priestory najväčšej Filozofickej fakulty UKF v Nitre (FF), sú debarierizované iba čiastočne, resp. vôbec“, neuvádza sa však, či bol vykonaný monitoring univerzálnej prístupnosti prostredia všetkých súčastí UKF v Nitre. V rámci predkladaného projektu sa žiadateľ okrem úprav súvisiacich s debariérizáciou objektov zameriava aj na sprístupnenie informačných systémov pre študentov so špecifickými potrebami a na súvisiace vzdelávanie v oblasti elektronickej gramotnosti. Na základe údajov v projekte však nebolo možné zhodnotiť efektivitu využitia dotácie pri nákupe počítačovej techniky. Nie je uvedené, či všetci študenti potrebujú pre svoju prácu také výkonné notebooky. Niektoré merateľné ukazovatele o počtoch študentov používajúcich informačné technológie sú ťažšie overiteľné a nepreukazujú udržateľnosť projektu viac ako 1 rok (MU 20 študentov - na 20 notebookov, ktoré budú používať jeden rok). Plánované aktivity sú uskutočniteľné v plánovanom čase, harmonogram aktivít ako aj ich previazanosť sú nastavené správne. |
Rozpočet projektu |
5 Komentár k rozpočtu je veľmi stručný. Na základe údajov v projekte nie je možné objektívne posúdiť efektivitu využitia dotácie. |
Hodnota projektu |
16 Stanovené priority v projekte súvisia s vytvorením univerzálne prístupného akademického prostredia a všetky uvedené aktivity sú odôvodnené a potrebné. V projekte sa však neuvádza, či budú všetky aktivity zohľadňovať aj nároky študentov so zmyslovými postihnutiami. Napríklad, či bude v počítačoch nainštalovaný čítací softvér pre študentov so zrakovým postihnutím, či je v knižnici k dispozícii indukčná slučka na komunikáciu so študentom so sluchovým postihnutím? Tiež nie je uvedené, či boli úpravy vstupných priestorov konzultované s odborníkom na bezbariérové / univerzálne navrhovanie. Nie je možné pred vstupom realizovať radšej rampu miesto schodiskovej plošiny? Rampa by bola vhodnejším riešením z hľadiska univerzálnej prístupnosti pre všetkých študentov, učiteľov a prevádzkovateľov. |
Záverečný komentár a odporúčania |
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre dlhodobo zlepšuje podmienky na štúdium pre študentov so špecifickými potrebami. Celkovo hodnotím projekt ako prínosný a potrebný. Z hľadiska hodnotenia projektu je v projekte málo informácií, na základe ktorých by bolo možné posúdiť kvalitu navrhovaných riešení, ako aj efektivitu navrhovaných výdavkov. Odporúčam konzultovať navrhované riešenia s odborníkom na univerzálnu prístupnosť, aby boli investované financie čo najúčelnejšie využité pre danú cieľovú skupinu. |
Celkový počet bodov |
33.00 |