Zvýšenie atraktivity a kvality vzdelávacieho prostredia Žilinskej univerzity v Žiline
Základné informácie
Tematická oblasť: 2018.1. Podpora vysokých škôl pri napĺňaní ich dlhodobých zámerov
Názov projektu: Zvýšenie atraktivity a kvality vzdelávacieho prostredia Žilinskej univerzity v Žiline
Vysoká škola: Žilinská univerzita v Žiline
Stav projektu: Ukončený
Požiadavka na dotáciu (€): 0,00
Celkový rozpočet projektu - vrátane spolufinancovania (€): 0,00
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR
Spolu | 120 605,00 |
Hodnotenie 1
Súlad s dlhodobým zámerom vysokej školy |
---|
20 Strategický cieľ, ktorým sa má dosiahnuť tento projekt je Vzdelávanie-zamerané na študenta, a to konkrétne zabezpečením kvalitného a moderného materiálneho vybavenia výučbových priestorov. Konkrétne projekt rieši modernizáciu a zvýšenie úrovne prostredia a vybavenia troch prednáškových miestnosti v budove AR (nevieme, čo tento akronym znamená), ktoré sú pre UNIZA kľúčové a najviac využívané pre vzdelávací proces všetkých fakúlt, odborných podujatí, konferencií, seminárov. Projekt takisto spadá pod čl.4, kde sa hovorí o zvýšení atraktívnosti a kvality technologického vysokoškolského prostredia s cieľom zvýšiť záujem domácich aj zahraničných študentov o štúdium na univerzite. Projekt je jednoznačne prepojený s týmito zámermi. |
Kvalita projektu |
25 V časti Súčasný stav sa popisuje doterajšia rekonštrukcia budovy AR, kde boli použité prostriedky z EÚ na zníženie energetickej náročnosti budovy (zateplenie, výmena okien, výmena osvetlenia, výmena vykurovania, vzduchotechniky a rekuperácia) a vlastné zdroje na reskonštrukciu sociálnych zariadení, zväčšenie jedálne a oddychovej zóny pre študentov, debarierizácia. Jediným prvkom, ktorý nepriešiel modernizáciou je vybavenie prednáškových miestností – lavice a stoly, podlaha, didaktická a mutlimediálna technika. V budove sa nachádzajú tri prednáškové miestnosti, ktoré sa využívajú na aktivity spomenuté vyššie. Vybavenie týchto miestností je z 80-tych rokov a tak značne nevyhovujúce. Multimediálna technika bola inštalovaná pred 10 rokmi a takisto je nevyhovujúca (znížená svietivosť dataprojektorov a súbeh jedného plátna s tabuľou). Taktiež miestnosti sú neprepojiteľné napríklad na účely prezentácie z jedného zdroja do všetkých priestorov. V súčasnosti prebieha modernizácia vnútorných zdrojov len jednej z týchto prednáškových miestností z vlastných zdrojov. |
Rozpočet projektu |
15 Rozpočet sa javí ako finálny, keďže modernizácie jednej prednáškovej miestnosti je už v procese. Vzľadom na kapacitu miestností sa javí rozpočet primeraný, ale neuvádzajú sa náklady na jednotlivé položky. |
Riadenie projektu |
10 Personálne výdavky interných zamestnancov nie sú uplatnené v rámci rozpočtu, čo považujeme za prejav efektívneho využívania zdrojov. |
Hodnota projektu |
30 Projekt je jasne napísaný a je zrejmé, že prínost splnenia týchto aktivít má vysokú pridanú hodnotu v dosiahnutí dôstojnej prezentácie úrovne školy cez ich dominantné prednáškové miestnosti používané aj na odborné a prezentačné podujatia. Keďže modernizácia vnútorného vybavenia pre jednu miestnoť už prebieha, rozpočet bol už v podstate urobený a je dosť možné predpokladať, že by sa dosiahla efektivita vo využívaní zdrojov (nižšie ceny pri vyššom objeme prác a vybavenia), ak by sa súčasne dorobili aj ostatné dve miestnosti (ak nie efektívnosť, tak aspoň interupcia vzdelávania kvôli prácam na renovácií). Jediným problémom v projekte je, že neuvádza náklady na čiastkové aktivity pri modernizácii vnútorných priestorov, takže by bolo vhodné si vyžiadať dokumentáciu ohľadom obstarávacích nákladov, pretože ide o relatívne vysoký rozpočet. Inštaláciu nových zariadení budú vykonávať interní zamestnanci z Centra IKT, čo je sa oceňuje ako efektívne zapojenie vnútorných kapacít do tohto projektu. |
Záverečný komentár a odporúčania |
Tento projekt je veľmi sympatický práve preto, že univerzita si už svojpomocne modernizuje čo zvláda zo svojich zdrojov a je veľmi zrozumiteľné, aká je pridaná hodnota. Odporúčam financovať obe aktivity po dodatočnom predložení položiek pri obidvoch aktivitách. |
Celkový počet bodov |
100.00 |
Hodnotenie 2
Súlad s dlhodobým zámerom vysokej školy |
---|
18 Žiadosť o poskytnutie dotácie na uvedený projekt vychádza z dlhodobej koncepcie, ktorá je podporená dlhodobým zámerom Žilinskej univerzity v Žiline. V súlade s čl. 4 Dlhodobého zámeru Žilinskej univerzity v Žiline na roky 2014-2020 je základným strategickým cieľom Žilinskej univerzity v Žiline (ďalej UNIZA) jej formovanie ako modernej vzdelávacej a vedeckovýskumnej inštitúcie s vysokou prestížou a popredným miestom medzi slovenskými univerzitami a konkurencieschopnosťou v širšom európskom priestore. Cieľom univerzity je zatraktívniť a podporiť vzdelávací proces a tým aj jednotlivé študijné programy zabezpečením kvalitného a moderného materiálneho vybavenia výučbových priestorov. Projekt rieši modernizáciu a zvýšenie úrovne prostredia a vybavenia troch prednáškových miestností. V dobe, keď zaznamenávame exodus mladých ľudí na štúdiá do zahraničia, najmä na blízku Moravu v ČR, je aktivita univerzity zameraná na zatraktívnenie prostredia i pre študentov a pracovníkov univerzity na mieste. |
Kvalita projektu |
24 Cieľom projektu je zvýšiť atraktivitu a kvalitu vzdelávania na univerzite prostredníctvom investícií jednak do vnútorného vybavenia ostatných dvoch prednáškových miestností budovy AR a do didaktickej a multimediálnej techniky vo všetkých troch prednáškových miestnostiach. Nakoľko identickú aktivitu už univerzita realizovala pred časom z vlastných zdrojov, tieto skúsenosti a model financovania sa evidentne premietli i do spracovanie tohto projektového zámeru, ktorý je možné považovať za rutinný. |
Rozpočet projektu |
14 Podľa vyjadrenia navrhovateľa rozpočet projektu vychádza z už zrealizovaných identických aktivít, dokonca existuje už zmluvný rámec pre verejné obstarávanie. Za nedostatok uvedeného rozpočtu predsa len považujem absenciu podrobnejšieho rozpisu položiek v oboch aktivitách tak, aby hodnotiteľ a riadiaci orgán tejto výzvy mal šancu nezávisle od iných inštitúcií posúdiť efektívne a hospodárne vynakladanie projektových prostriedkov. Univerzita tiež mohla priložiť k žiadosti zúčtovanie predchádzajúcej „identickej“ aktivity, ktorú financovala z vlastných zdrojov. Úprimný záujem univerzity o realizáciu investície v rámci tejto projektovej výzvy je aj skutočnosť, že personálne výdavky na projektové riadenie znáša univerzita z vlastných zdrojov |
Riadenie projektu |
10 Projektový tím je zodpovedne vytvorený a zapojenie kvestorky univerzity je prísľubom úspešnej realizácie projektu vzhľadom na povahu aktivít. Vzhľadom na rutinnú, opakujúcu sa povahu realizácie projektu po vzore predchádzajúcej realizácie je predpoklad, že projektový tím už má dostatočné skúsenosti, je vzájomne zohraný realizáciu projektu bezproblémovo a včas zvládne. |
Hodnota projektu |
20 Hodnotí sa pridaná hodnota projektu, teda, či zmena, ktorá je cieľom projektu s ohľadom na požadovanú výšku dotácie je relevantná. Posudzuje sa aj potenciál záväzkov, na ktoré sa viaže projekt, z pohľadu širších ako inštitucionálnych potrieb. |
Záverečný komentár a odporúčania |
Zámer projektu v zásade pokračuje v dlhodobom trende udržiavať priestory Žilinskej univerzity ako modernej univerzitnej vzdelávacej inštitúcie. V tom má Žilinská univerzita veľký potenciál na oslovenie mladých ľudí pre štúdium. Odporúčal by som univerzite analyzovať objektívne, najmä však subjektívne dôvody, pre ktoré sa mladí ľudia z regiónu rozhodujú o únik na VŠ štúdium v zahraničí, často len na neďalekú Moravu v ČR a na základe toho zrealizovať (minimálne strednodobý) komunikačný projekt a projekt spolupráce so strednými školami v regióne pre zvýšenie atraktívnosti VŠ štúdií mladých ľudí zo Slovenska v prospech štúdia na tejto univerzite (do roku 2023 by na to bolo možné využiť i zdroje z OP ĽZ). Dôležitou súčasťou tejto „inovácie“ by však mala byť aj snaha zmenou personálnych vzťahov medzi univerzitnými pedagógmi a študentami vytvoriť pre mladých ľudí „priateľské“ prostredie, ktoré ich bude na štúdium na tejto univerzite priťahovať. |
Celkový počet bodov |
86.00 |