Napĺňanie dlhodobého zámeru TnUAD prostredníctvom zvyšovania kvality a prepojiteľnosti vzdelávania na prax
Základné informácie
Tematická oblasť: 2018.1. Podpora vysokých škôl pri napĺňaní ich dlhodobých zámerov
Názov projektu: Napĺňanie dlhodobého zámeru TnUAD prostredníctvom zvyšovania kvality a prepojiteľnosti vzdelávania na prax
Vysoká škola: Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka v Trenčíne
Stav projektu: Nefinancovaný
Požiadavka na dotáciu (€): 0,00
Celkový rozpočet projektu - vrátane spolufinancovania (€): 0,00
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR
Spolu | 0,00 |
Hodnotenie 1
Súlad s dlhodobým zámerom vysokej školy |
---|
20 Dlhodobý strategický cieľ, ktorý by sa mal naplniť týmto projektom je zapojenie odborníkov z verejného a súkromného sektora do vzdelávacieho procesu prednáškovej činnosti a vedenia odborných seminárov. Ďalej sa uvádza oblasť zlepšovania kvality študijných programov v rámci harmonizácie študijných programov s národným kvalifikačným rámcom. Projekt definuje nasledovné aktivity: |
Kvalita projektu |
20 V časti Súčasný stav sa uvádza, že sa v rámci univerzity rozhodlo dopracovať vymedzenie vedomostí, zručností a kompetencií absolventov zodpovedajúcej príslušnej úrovni národného kvalifikačného rámca ako súčas pravidelného hodnotenia študijných štandardov. Druhou aktivitou je zapájanie odborníkov z praxe, pričom nie je uvedené, či v súčasnosti existuje nejaká spolupráca s praxou (zapojenie odborníkov) a do akej miery táto absencia negatívne ovplyvňuje existujúci stav. Žiadalo by sa uviesť konkrétne, v ktorých odboroch je táto absencia (ak existuje úplná absencia) najpálčivejšia. Do projektu by mali byť zapojené tri fakulty, neuvádza sa akým kritériom sa výber riadil. |
Rozpočet projektu |
5 Viď nižšie. |
Riadenie projektu |
5 Viď nižšie. |
Hodnota projektu |
10 V porovnaní s niektorými inými návrhmi projektov je tento projekt dôkladne spracovaný, aj keď vyvstáva zásadná otázka a to, do akej miery je tento projekt aktivitou jedného projektového riešiteľa, prípadne jeho malého tímu. Aj keď problematika, ktorú daný projekt navrhuje riešiť je dôležitá a zmysluplná pre zlepšenie výkonu univerzity, nie je z projektu cítiť konsensus viacerých interných stakeholderov na tvorbe projektu, ale opäť toto je porovnanie s inými projektami. Projekt je ambiciózny v stanovení si výstupov pre tento typ aktivity (napr. 85 prednášok externými odborníkmi). Väčšiu dôveru vyvoláva druhá aktivita a to zosúladenie programov s národným kvalifikačným rámcom. Odporúčame aktivitu 1 skúsiť ako pilot v menšom rozsahu s menej ambícioznym čiastkovým cieľom a v prípade úspešnosti uvažovať o rozšírení spolupráce s odborníkmi z praxe a uviesť ako sa dá táto aktivita udržať vo vhodnej forme po skončení projektu. Vo všeobecnosti sa dá tvrdiť, že zapájanie odborníkov z praxe je problematické a to nielen z hľadiska odmeňovania, ale hlavne z hľadiska času nevyhnutného na zmysluplnú prípravu pre vyučovanie pre ľudí z praxe. Takisto nie je zrejmé, prečo odborníci z praxe nie sú už zapojení do vzdelávacieho procesu, a či by nemohli pracovať na dohodu v budúcnosti ako externí zamestnanci školy v prípade výučby. Hodinová sadzba pre prednášky externých odborníkov je nízka (18 eur na hodinu) pri zohľadnení ich opportunity cost. Odporúčam pouvažovať aj nad inými formami spolupráce s praxou, ako napríklad Business breakfast, Roundtable discussions, Panel discussions a pod. |
Záverečný komentár a odporúčania |
Z uvedených dôvodov neodporúčam financovať. |
Celkový počet bodov |
60.00 |
Hodnotenie 2
Súlad s dlhodobým zámerom vysokej školy |
---|
20 V úvodnej časti Stratégie rozvoja Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka v Trenčíne do roku 2020 sa uvádza „Hlavným cieľom rozvoja univerzity je skvalitnenie vzdelávacieho procesu zvyšovaním tvorivosti, podnikavosti, tímovosti a profesionality študentov s ohľadom na potreby a očakávania praxe“. Univerzita medzi hlavné strategické ciele univerzita zaraďuje „zvýšiť kvalitu vzdelania na univerzite na základe inovácii metód, nástrojov a princípov všetkých výchovných a vzdelávacích aktivít, študijných programov, jednotlivých študijných disciplín a vyučovacích predmetov, vrátane požiadaviek na vzdelanie, odbornú kvalifikáciu a ľudské vlastnosti budúcich absolventov, vyplývajúcich zo strategických cieľov rozvoja spoločnosti a jednotlivých regiónov a dlhodobých trendov v rozvoji spoločenskej a hospodárskej praxe“, pričom ďalej v strategických cieľoch v oblasti vzdelávania uvádza aj „do vzdelávacieho procesu, prednáškovej činnosti a vedenia odborných seminárov intenzívnejšie zapojiť odborníkov z verejného a súkromného sektora“. |
Kvalita projektu |
23 Aktivity projektov sú celkovo spracované zrozumiteľne, až na niektoré dôležité časti: |
Rozpočet projektu |
11 Rozpočet projektu je prehľadný a správne orientovaný na personálne výdavky vo vzdelávaní a prispôsobenie študijných programov potrebám praxe. Rozpočtu projektu však možno vyčítať nepomer medzi nákladmi na riadenie projektu a odborných riešiteľov za univerzitu (rozsah 1224 h + 2 koordinátori 1220 h + 750 h = 3 194 h) voči nákladom na prednášateľov z praxe (rozsah 926 h). Hoci sa v projekte uvádza, že podiel mzdových výdavkov na interných pracovníkov je cca 65 %, na externých cca 35 %, v skutočnosti podiel pripadajúci na externých prednášateľov z praxe krytých dotáciou pre projekt je skôr pod 25% z rozpočtu, pričom by som privítal obrátený pomer pre efektívnejšie využitie dotácie a akceleráciu spolupráce s praxou. |
Riadenie projektu |
9 Vzhľadom na obmedzené finančné možnosti projektu je riadenie a odborná garancia pokrytá primerane. Projekt neuvádza, či koordinátori prepájania vzdelávania s odbornými z praxe majú v spolupráci s praxou dostatočné skúsenosti, a či sa im budú venovať len počas trvania projektu, alebo dlhodobo a systematicky. Tiež z vedenia univerzity mohol byť určený zástupca (prorektor), ktorý by bol pre projekt „sponzorom“. |
Hodnota projektu |
28 Je treba oceniť orientáciu univerzity na potreby zamestnávateľov v oblasti vzdelávania ako potenciál pre nastavenie správnych spätných väzieb univerzity vo vzdelávaní podľa potrieb trhu práce. Pre univerzitu je návrh projektu prejavom jej zodpovednosti za svoj rozvoj a predstavuje jej perspektívu do budúcnosti. Tiež je potvrdením „reformného“ zámeru súčasného vedenia univerzity pre skvalitnenie jej vzdelávania a výskumu. |
Záverečný komentár a odporúčania |
Projekt je dobre nastavený. Pri úprimnej snahe vedenia univerzity o jeho neformálnu implementáciu univerzita získa neoceniteľné skúsenosti vo vzdelávaní pre potreby praxe a partnerov z praxe. |
Celkový počet bodov |
91.00 |
Hodnotenie 3
Súlad s dlhodobým zámerom vysokej školy |
---|
18 Projekt je v súlade s DZ VŠ. Súlad s DZ MŠVVaŠ je otázny. |
Kvalita projektu |
18 Plánované aktivity rozvojového projektu by mali byť bežnou súčasťou uskutočňovania a aktualizácie študijných programov. Zámer uskutočňovať ich rozvojovým projektom vytvára dojem, že nie sú bežne vykonávané. Mám na mysli najmä zapájanie pracovníkov z praxe a aktualizáciu študijných programov vzhľadom na požiadavky profesií, v ktorých sa majú absolventi uplatniť a ktorých kvalifikačné štandardy by mali plniť. |
Rozpočet projektu |
13 Z pohľadu rozpočtu projekt obsahuje len mzdy a odvody do poisťovní. Do značnej miery existujúcich pracovníkov VŠ. |
Riadenie projektu |
0 Navrhovaný postup v aktivite 1 (ZVÝŠENIE ÚČASTI ODBORNÍKOV Z PRAXE NA VZDELÁVANÍ A PODPORA FLEXIBILNÝCH FORIEM VZDELÁVANIA V SPOLUPRÁCI S PRAXOU), kde iniciatíva nevychádza od garantov predmetov, ale sú im ponúknuté návrhy/riešenia zapájania odborníkov z praxe, je otázny. Avšak uskutočnenie 85 prednášok externistami treba vnímať ako potenciálne relevantný výstup tejto aktivity. |
Hodnota projektu |
19 Hodnota projektu je otázna, keďže aktivity projektu by mali byť bežnou súčasťou procesov na VŠ. Nie je dostatočne vysvetlené, ako by tieto aktivity zlepšili bežné procesy, resp. či by prispeli k udržateľnosti týchto procesov po ukončení projektu. |
Záverečný komentár a odporúčania |
Odporúčam financovať len aktivitu č. 1. (ZVÝŠENIE ÚČASTI ODBORNÍKOV Z PRAXE NA VZDELÁVANÍ A PODPORA FLEXIBILNÝCH FORIEM VZDELÁVANIA V SPOLUPRÁCI S PRAXOU). |
Celkový počet bodov |
68.00 |