Pracovisko pre edukačný manažment
Základné informácie
Tematická oblasť: 2016.1. Edukačný manažment
Názov projektu: Pracovisko pre edukačný manažment
Vysoká škola: Žilinská univerzita v Žiline
Stav projektu: Nefinancovaný
Požiadavka na dotáciu (€): 0,00
Celkový rozpočet projektu - vrátane spolufinancovania (€): 0,00
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR
Spolu | 0,00 |
Hodnotenie 1
Relevancia cieľov a aktivít |
---|
20 Návrh riešiteľov adekvátne zhŕňa kľúčové oblasti v problematike terciálneho vzdelávania s dôrazom na absenciu SR v medzinárodných inštitúciách pre danú oblasť. V tomto smere vnímam ako kľúčový návrh na členstvo v EURASHE s cieľom vytvorenia príležitostí na výmenu expertných poznatkov na medzinárodnej úrovni. Ďalej veľmi významne hodnotím postreh absencie možnej kompilácie dát OECD a Eurostatu, ktoré využíva ŠÚ SR a IVP spolu s CVTI. To znamená, že sa znižuje nárok na verejné zdroje, čo sa týka duplicity vytvárania týchto dátových zdrojov, a existujúce zdroje sa môžu alokovať na ich spracovávanie, takisto na zber kvalitatívnych dát a prípadové štúdie, best practices, a ich ďaľšiu disemináciu a publikačnú činnosť. Napriek tomu, návrh ďalej uvažuje o národných prieskumoch, Aktivita 4.1, a len okrajovo špecifikuje ich realizáciu a prínos, prípadne odlíšenie od dát získaným členstvom v EURASHE. Projekt ma potenciál byť lídrom v národnom kontexte v zastrešovaní zberu kvantitatívnych aj kvalitatívnych dát, aj vďaka expertíze navhrhovamých riešiteľov, ale jasná vízia tohto kontrétneho cieľa sa stráca v návrhu obsahujúcom pridružené aktivity, ktoré sa len do malej miery týkajú špecifikovaných cieľov výzvy, ako napríklad tvorba a realizácia vzdelávacích programov. Táto aktivita by bola adekvátna možno až po nejakej dobe zbierania a analýze dát a skúseností s domácimi a medzinárodnými partnermi, ale aj tak je otázne či je v súlade z výzvou. Návrh si jasne stanovuje cieľový stav v piatich bodoch, aj keď sa javí, že len Cieľový stav č. 4 konkrétne reaguje na zámery výzvy, a to v zbere údajov pre potreby výskumu v cieľových skupinách ako sú absolventi, študenti a zamestnávatelia. Tento cieľ by mal dominovať vhľadom na požiadavky výzvy a zaslúžil by si väčšiu pozornosť. |
Personálne zabezpečenie |
20 Tím riešiteľov sa skladá z expertov v oblasti manažmentu kvality a vysokoškolských pracovníkov. Nie je zrejmé prečo je do tímu do veľkej miery zaradená prekladateľka. Ak existujú pochybnosti o jazykovej zdatnosti členov tímu, zostáva otázne, či projekt, ktorý predpokladá a navrhuje medzinárodnú spoluprácu má byť riešený za pomoci prekladateľských služieb. Podľa môjho názoru, v tíme chýba analytik s publikačnou činnosťou v oblasti empirického výskumu. Takisto nie je zrejmé, prečo návrh na rozpočet obsahuje položky pre externé spracovanie sekundárnych zdrojov, keďže to by malo byť hlavnou aktivitou tímu. |
Dlhodobá udržateľnosť projektu |
10 Výstupy tejto výzvy nemajú komerčný charakter do tej miery, aby sa projekt dokázal financovať z vlastných zdrojov v dlhodobom horizonte. Preto sa oceňuje snaha riešiteľov o uvedenie aspoň čiastkových platených aktivít, a to konkrétne expertízna a edukačná činnosť, aj keď tieto aktivity sú skutočne vnímané ako okrajové. V tomto smere je prekvapujúce, že až v časti "Udržateľnosť riešenia" sa, okrem iného, prvý krát spomínajú sektorové štúdie a sprostredkovateľské služby medzi zástupcami trhu práce a zástupcami vysokých škôl, čo nie je rozvedené v aktivitách pri dosahovaní cieľov. Je možné, že tieto aktivity sú vedľajším produktom analýz trhu práce, ale tento zámer nie je jasný z predchádzajúcej diskusie. Podobne otázne vyznieva analýza potrieb kvalifikácii pre potreby plánovanie študijných programov. Je len škoda, že takéto hodnotné výstupy nie sú rozpracované v hlavnej časti projektu. |
Kapacita pre partnerstvá |
5 V návrhu sú spomenuté predbežné kontakty na niektore domáce inštitúcie mimo vysokých škôl. Napriek bohatým skúsenostiam s prácou v medzinárodných tímoch nie sú uvedené žiadne kontakty, prípadne možnosti naviazania kontaktov v zahraničných relevantných inštitúciách, okrem už spomínaného návrhu na členstvo v EUSHARE. Dá sa predpokladať, že zrejme tieto skúsenosti nie sú dostatočne relevantné pre daný projekt. |
Konzistentnosť |
5 Manažment kvality je cieľom výskumu hlavného riešiteľa. |
Záverečný komentár a odporúčania |
0.00 Projekt sa najviac približuje k zámerom výzvy a je úprimnou snahou o načrtnutie možného charakteru Centra pre Edukačný Manažment. Obsahuje cenné postrehy a návrhy. Jeho nedostatkom je, paradoxne, ambícia stanoviť ciele nad rámec zadania aj vhľadom na obdobie riešenia, čo znižuje vierohodnosť možnosti splnenia výzvy a aj vlastných cieľov. ŽUŽ má technické predpoklady a aj odbornú a vedeckú bázu pre založenie základov systematického a komplexného zberu údajov a analýzy pre širokú akademickú obec a verejnosť. Má potenciál byť lídrom v prezentácií kvalitných štatistických inferenčných analýz a tak určovať trend nielen v zbere dát ale aj ich následnej analýze pre široký okruh užívateľov. Návrh ŽU sa ale viac orientuje na rozširovanie existujúcich aktivít členov tímu a existujú pochybnosti, do akej miery je tím schopný hĺbkovej empirickej analýzy, ktorú výzva predpokladá. |
Celkový počet bodov |
60.00 |
Hodnotenie 2
Relevancia cieľov a aktivít |
---|
25 Projekt je dobře popsán a jeho cíle a aktivity vyhovují zadání výzvy a tvoří funkční celek. Cíle a aktivity týkající se analýzy modelů řízení vysokých škol však mohou být lehce redundantní vzhledem k existujícímu stavu poznání, diskutabilní je také jejich využitelnost v praxi vzhledem k relativně rigidní zákonné úpravě fungování a (samo)správy vysokých škol (na rozdíl od řady jiných zemí). Otázkou je, zda je vhodnou aktivitou zabezpečovat právě touto formou členství v EURASHE (a proč právě jen v EURASHE, když v úvahu připadá také řada dalších asociací ve vysokém školství v Evropě). |
Personálne zabezpečenie |
20 Personální zabezpečení projektu lze hodnotit jako dostatečné, navrhovaní experti mají však převážně národní zkušenost. Otázkou je také zapojení prorektora univerzity v pozici specialisty (není dobře vysvětleno, proč by v jinak celkem logicky strukturovaném pracovišti měl být začleněn jako specialista prorektor - navíc zřejmě v rámci své gesce v této funkci, která je pracovišti funkčně nadřízena). |
Dlhodobá udržateľnosť projektu |
10 Udržitelnost projektu je popsána relativně konkrétní strategií, která je nicméně závislá z části na dalších zdrojích projektové typu, které nelze s jistotou předvídat, a z části na předpokladu, že některé činnosti realizované a financované v rámci projektu by ministerstvo po ukončení realizace projektu poptávalo a financovalo jako službu na základě smlouvy, což nelze považovat v pravém slova smyslu za samofinancování. |
Kapacita pre partnerstvá |
10 Je možno ocenit, že projekt byl v rámci přípravy konzultován s relevantními orgány státní správy a s dalšími odbornými orgány a subjekty. Projekt zjevně má potenciál pro rozvíjení partnerství, což je patrné i z jasného vědomí mezinárodního kontextu. V rámci stavu popsaného při podání projektu však chybí již existující partnerství s odborně relevantním subjektem, které by deklarovalo spolupráci případně realizovanou již při zahájení projektu a v projektu popsanou. |
Konzistentnosť |
5 Projekt je v souladu s příslušným dlouhodobým záměrem a funkčním způsobem na něj navazuje. |
Záverečný komentár a odporúčania |
0.00 Projekt má potenciál pro realizaci a v takém případě lze doporučit rozšíření partnerství v rámci SR a ve vztahu k zahraničí tak, aby vznikající pracoviště mělo silného partnera v akademické sféře s potřebným (aplikačně) výzkumným know-how v této oblasti. |
Celkový počet bodov |
70.00 |