Edukačná psychológia - nová vysokoškoská učebnica, obsah a metódy výučby orientované na aktuálne potreby praxe
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Názov projektu (slovenský): Edukačná psychológia - nová vysokoškoská učebnica, obsah a metódy výučby orientované na aktuálne potreby praxe
Názov projektu (anglický): The Educational psychology - a new university textbook, content and teaching methods oriented to the actual needs of practice
Začiatok riešenia projektu: 2016
Koniec riešenia projektu: 2018
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 026PU-4/2016
Vedúci projektu: PhDr. Mgr. Katarína Fuchsová, PhD.
Vysoká škola: Prešovská univerzita v Prešove
Pracovisko: Fakulta humanitných a prírodných vied
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Dosiahnuté ciele v rámci projektu majú celospoločenský význam v oblasti školstva a pedagogiky. Najväčším prínosom projektu je vytvorenie dvoch vysokoškolských učebníc Edukačná psychológia I. a II., ktoré budú využívané pri výučbe povinného predmetu Pedagogická psychológia na magisterskom stupni učiteľských odborov a sčasti aj pri výučbe predmetu Psychologický výcvik na bakalárskom stupni. Učebnice sú využiteľné aj pre študentov iných vysokých škôl, prípadne aj pre učiteľov v praxi. Inovatívne a prínosné je najmä praktické zameranie učebníc, v ktorých sa riešiteľky projektu snažili o aplikáciu vlastných výskumných zistení. Výsledky výskumu potrieb učiteľov pôsobiacich v praxi v oblasti psychologických poznatkov a spôsobilostí (kompetencií) sa premietli do obsahovej štruktúry učebníc, boli prezentované na viacerých zahraničných a domácich konferenciách a ambíciou autoriek je publikovať ich v zahraničnom karentovanom časopise. Prvá učebnica obsahuje teoretickú základňu aktuálnych tematických okruhov s dôrazom na také, ktoré nie sú obsahom tradičných učebníc pedagogickej psychológie, no sú učiteľmi vnímané ako potrebné. Druhá nová učebnica edukačnej psychológie je unikátna v tom, že je zameraná prakticky a aplikačne. Jej hlavný prínos je najmä v poskytnutí praktických návodov a odporúčaní na realizáciu diagnostickej, intervenčnej, poradenskej roly učiteľa a realizáciu roly facilitátora osobnostného rozvoja žiakov. Projekt prináša žiaducu modifikáciu doterajšej obsahovej náplne psychologických disciplín v oblasti vysokoškolskej edukácie a tým prispieva ku skvalitneniu pregraduálnej prípravy učiteľov a jej prepojeniu na prax.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
The goals achieved within the project have an overall societal importance in education and pedagogy. The most important contribution of the project is the creation of two university textbooks Educational Psychology I. and II., which will be used to teach compulsory subject of Educational Psychology at the master's degree in Pedagogical Studies and partly also to teach Psychological Training at the bachelor's degree. Textbooks are also useful for students of other universities, or even for teachers in practice. Particularly innovative and beneficial is the practical focus of textbooks in which the authors of the project sought to apply their own research findings. The results of research into the needs of teachers working in the field of psychological knowledge and skills (competencies) have been reflected in the content structure of the textbooks, presented at several foreign and domestic conferences and the ambition of the authors is to publish them in a foreign journal. The first textbook contains the theoretical basis of current thematic areas with an emphasis on those not covered in traditional textbooks of pedagogical psychology but perceived as necessary by teachers. The second new textbook of educational psychology is unique in its focus in practice. Its main contribution is, in particular, to provide practical guidelines and recommendations for the implementation of the diagnostic, intervention and counselling roles of the teacher, and the realization of the role of the facilitator of personal development of pupils. The project brings a desired modification of the current contents of psychological disciplines in the field of higher education, thus contributing to the improvement of the pregradual teacher training and its interconnection to practice.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 8 036,00 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
ACB | Edukačná psychológia II. / Katarína Fuchsová, Miroslava Bruncková, Marianna Berinšterová; Recenzenti Iveta Kovalčíková, Ľuba Končeková, Peter Babinčák – 1. vyd. – Prešov: Bookman, 2018. – 196s. – ISBN 978-80-8165-332-2. Fuchsová Katarína (34%), Bruncková Miroslava (33%), Berinšterová Marianna (33%) |
ACB | Edukačná psychológia I. / Katarína Fuchsová, Jana Kapová, Monika Magdová; Recenzenti Iveta Kovalčíková, Ľuba Končeková, Peter Babinčák – 1.vyd. – Prešov: Bookman, 2017. – 233s. - ISBN 978-80-8165-268-4. Fuchsová Katarína (34%), Kapová Jana (33%), Magdová Monika (33%) |
ADF | Inovácia výučby psychologických disciplín v pregraduálnej príprave učiteľov [The innovation in teaching psychological disciplines in undergraduate teacher preparation] / Katarína Fuchsová, Miroslava Bruncková, Jana Kapová. - In: Edukácia [elektronický zdroj] : vedecko-odborný časopis. - ISSN 1339-8725. - Roč. 2, č. 2 (2017), online, s. 62-71. Fuchsová Katarína (34%), Bruncková Miroslava (33%), Kapová Jana (33%) |
ADF | Syndróm vyhorenia u špeciálnych pedagógov [Burn-out syndrome of the special education teachers] / Katarína Fuchsová, Eva Hruščová. - In: Špeciálny pedagóg : časopis pre špeciálnopedagogickú teóriu a prax. - ISSN 1338-6670. - Roč. 5, č. 2 (2016), s. 59-72. Fuchsová Katarína (70%), Hruščová Eva (30%) |
AFC | Učiteľmi vnímaný zamestnanecký stres – jeho zdroje a zdroje jeho zvládania / Katarína Fuchsová, Miroslava Bruncková ; Recenzenti Michal Šimáně, Lenka Danielová. - In: Sborník z mezinárodní věděcké konference ICOLLE 2018 [elektronický zdroj] : sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference celoživotního vzdělávání. - Brno : Mendelova univerzita v Brně, 2018. - ISBN 978-80-7509-569-5. - CD-ROM, S. 96-110. Fuchsová Katarína (50%), Bruncková Miroslava (50%) |
AFC | Frustrogénne životné podmienky učiteľov stredných škôl na Slovensku v kontexte vybraných sociodemografických premenných [Frustrogenic living conditions of teachers of secondary school in Slovakia in the context of selected socio-demographic variables] / Miroslava Bruncková, Miroslava Bozogáňová, Katarína Fuchsová ... [et al.] ; Recenzenti Božena Šmajsová-Buchtová, Denisa Fedáková. - In: Psychologie práce a organizace 2017 [elektronický zdroj] : pracovní potenciál a jeho proměny v čase : mezinárodní konference - sborník příspěvků. - Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2017. - ISBN 978-80-7454-714-0. - CD-ROM, S. 81-93. Bruncková Miroslava (25%), Bozogáňová Miroslava (25%), Fuchsová Katarína (25%), Kapová Jana (25%) |
AFC | Klinická psychická symptomatológia v kontexte vybraných sociodemografických premenných u učiteľov stredných škôl na Slovensku [Clinical psychological symtomatology in the context of selected socio-demographic variables of teachers of secondary schools in Slovakia] / Miroslava Bruncková, Miroslava Bozogáňová, Marianna Berinšterová ; Recenzenti Božena Šmajsová-Buchtová, Denisa Fedáková. - In: Psychologie práce a organizace 2017 [elektronický zdroj] : pracovní potenciál a jeho proměny v čase : mezinárodní konference - sborník příspěvků. - Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2017. - ISBN 978-80-7454-714-0. - CD-ROM, S. 93-103. Bruncková Miroslava (50%), Bozogáňová Miroslava (25%), Berinšterová Marianna (25%) |
AFC | Žiaci a študenti vo warcrafte: postava = hráč = realita? [Pupils students in the warcraft: avatar = player = reality?] / Miroslava Bozogáňová, Monika Magdová Brutovská ; Recenzenti Vladimír Řehan, Martin Lečbych. - In: PhD existence 2017 [elektronický zdroj] : česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech. - Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. - ISBN 978-80-244-5174-9. - online, S. 323-330. Bozogáňová Miroslava (70%), Magdová Monika (30%) |
AFC | Frustrogénne životné podmienky v kontexte vybraných sociodemografických premenných u učiteľov stredných škôl na Slovensku / Miroslava Bruncková, Miroslava Bozogáňová, Monika Brutovská Magdová ; Recenzenti Tomáš Čech, Lenka Danielová. - In: Sborník z mezinárodní věděcké konference ICOLLE 2016 [elektronický zdroj] : sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference celoživotního vzdělávání. - Brno : Mendelova univerzita v Brně, 2016. - ISBN 978-80-7509-426-1. - CD-ROM, S. 36-46. Bruncková Miroslava (40%), Bozogáňová Miroslava (40%), Magdová Monika (20%) |
AFC | Klinická psychická symptomatológia v kontexte frustrogénnych životných podmienok a osobné zdroje zvládania u učiteľov/ Miroslava Bruncková, Katarína Fuchsová; In: Psychologické aspekty pomáhání. Recenzovaný sborník z mezinárodní vědecké konference konané 6.-7.11.2018. Ostrava: FF OU (v tlači) |
AFC | Hodnotenie spôsobilostí učiteľov pri riešení problémového správania žiakov pomocou Q-metodológie/ Marianna Berinšterová, Katarína Fuchsová; In: XV. ročník konference primární prevence rizikového chování (PPRCH 2018) konané 15.-16.10.2018. Praha: LF UK (v tlači) |
AFD | Vnímanie vlastnej psychologickej gramotnosti a osobnej profesionálnej účinnosti (self-efficacy) pedagógmi v sekundárnom vzdelávaní/ Jana Kapová, Miroslava Bozogáňová, Monika Magdová; In: Sociálne procesy a osobnosť 2018. Zborník z medzinárodnej konferencie. Košice: SVU SAV (v recenznom konaní) |
AFD | Frustrogénne životné podmienky a situácie učiteľov stredných škôl/ Miroslava Bruncková, Jana Kapová, miroslava Bozogáňová; In: Psychológia práce a organizácie 2018. Zborník z medzinárodnej konferencie. Košice : UPJŠ (v recenznom konaní) |
AFD | Prítomnosť dospelého pri príprave na vyučovanie a intencionálne aspekty učenia u žiakov základných škôl / Marianna berinšterová, Monika Magdová; In: Školská psychológia. História a perspektívy. Košice: UPJŠ (v recenznom konaní) |
AFH | Psychologická gramotnosť v pregraduálnej príprave pedagógov/ Katarína Fuchsová, Jana Kapová, Marianna Berinšterová; In: Pedagogická profesia z aspektu vedy, výskumu a praxe. Zborník abstraktov z medzinárodnej vedeckej konferencie. Prešov: FHPV PU 2017 |
AFH | Prevalencia klinickej psychickej symptomatológie u učiteľov stredných škôl na Slovensku v kontexte vybraných sociodemografických premenných/ Miroslava Bruncková, Miroslava Bozogáňová, Mária Liptáková; In: Pedagogická profesia z aspektu vedy, výskumu a praxe. Zborník abstraktov z medzinárodnej vedeckej konferencie. Prešov: FHPV PU 2017 |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).