Riadené žiacke skúmenie na vyučovaní fyziky podporované scaffoldingom
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Riadené žiacke skúmenie na vyučovaní fyziky podporované scaffoldingom
Názov projektu (anglický): Scaffolded Science Inquiry within Formal Physics Education
Začiatok riešenia projektu: 2015
Koniec riešenia projektu: 2017
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 077UK-4/2015
Vedúci projektu: doc. RNDr. Peter Demkanin, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Komenského v Bratislave
Pracovisko: Fakulta matematiky, fyziky a informatiky
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Projekt významným spôsobom aktualizoval nazeranie na ciele, úlohy, metódy fyzikálneho vzdelávania na stredných a základných školách. Tiež prispel k nazeraniu na spôsoby posudzovania kvality takéhoto vzdelávania. Hlavný výstup, vysokoškolská učebnica, Didaktika fyziky pre študentov magisterského štúdia a pre učiteľov v praxi, priniesla súčasné trendy prírodovedného vzdelávania k študentom i k učiteľom v praxi a už počas jej finalizácie zaznamenala veľmi pozitívny ohlas. Pri jej príprave boli zohľadnené výsledky výskumov v didaktike fyziky, edukačnej a kognitívnej psychológii, ako aj v ďalších oblastiach a podarilo sa optimalizovať ju pre použitie v realite školstva na Slovensku. Ďalšie výstupy určené pre učiteľov v praxi boli realizované v úzkej spolupráci s takýmito učiteľmi. Zbierky aktivít obsahujú inštruktáže pre žiakov i metodické materiály pre učiteľov. Všetky takého aktivity stavajú do centra pozornosti žiaka v tíme rovesníkov a zameriavajú sa okrem fyzikálneho vzdelávania aj na celkový rozvoj žiaka, zmysluplnosť a relevantnosť informácií, s ktorými aktivity pracujú a činností, ktoré aktivity od žiaka očakávajú.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
The project updated our perception of goals, aims, methods of physics education at secondary schools. Also contributed to a more textured view of the methods of evaluation of such education. The main project output, university textbook Physics Education for University Students and In-service Physics Teachers brought current trends of science education towards pre-graduates and in-service physics teachers even during its finalization and met a positive reaction. Within its preparation were considered results of many kinds of research including researchers in theory of physics education, education and cognitive psychology and it was optimised for use in the reality of education in Slovakia. Other project outputs for in-service physics teachers were prepared in close collaboration with such teachers. Collections of activities for secondary school students includes instructions for students and material for teachers. All these materials put to the center of attention a pupil in a team of peers and are focused not only on pure physics education but also to whole personality development, meaningfulness, and relevance.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 13 944,00 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
ACB | Demkanin, P. (2017a): Didaktika fyziky pre študentov magisterského štúdia a pre učiteľov v praxi, Vydavateľstvo UK, 2017, ISBN 978-80-223-4374-9, v tlači |
AFD | Bartošovič, Lukáš (75%); Demkanin, Peter (25%): Úloha učiteľa fyziky v procese tvorby digitálnych vzdelávacích objektov. 2017 Bratislava : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2017. ISBN 978-80-89855-02-5 |
BDF | Demkanin, Peter (10%); Bartošovič, Lukáš (60%); Trenčan, Jozef (30%): Ako uskladniť elektrickú energiu - experimentujeme s kondenzátormi a COACH-om : pokračovanie. 2016 ISSN 1337-7795 |
AFD | Bartošovič, Lukáš (60%); Velmovská, Klára (40%);: Virtuálne laboratórne cvičenie, alebo Fyzika pre nefyzikov. 2016 Bratislava : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2016. ISBN 978-80-971450-8-8 |
ABC | Velmovská, Klára (80%); Bartošovič, Lukáš (20%): Developing critical thinking skills in physics classes. 2016 New York : Nova Science Publishers, 2016. ISBN 978-1-63484-349-2 |
BDF | Demkanin, Peter (10%); Bartošovič, Lukáš (70%); Trenčan, Jozef (20%): Ako uskladniť elektrickú energiu - experimentujeme s kondenzátormi a COACH-om. 2016 ISSN 1337-7795 |
DAI | Bartošovič, L., (2016): Možnosti efektívnej implementácie interaktívnych fyzikálnych modelov [Dizertačná práca]. Univerzita Komenského v Bratislave. Fakulta matematiky, fyziky a informatiky, Bratislava: FMFI UK, 2016, 129 s. |
GII | Bartošovič, L. (2015): Vybrané aspekty implementácie interaktívnych fyzikálnych modelov v prostredí Coach [rigorózna práca] 85 s. |
AFD | Bazso, A., Urbašíková, M. (2016): Aktivity modelujúce vedeckú prácu v rámci témy Odraz a rozptyl svetla; in: Tvorivý učiteľ fyziky 9 : Národný festival fyziky 2016. - Bratislava : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2017. - ISBN 978-80-89855-02-5. - S. 23-28 |
BDF | Bazso, Á. (2016a): Schopnosti potrebné pri vedeckej práci; in: Fyzikálne listy. - Roč. 21, č. 2 (2016), s. 5-8; ISSN 1337-7795 |
GII | Branická, E. (2016): Žiacky plánovací experiment vo vyučovaní fyziky v prostredí počítačom podporovaného prírodovedného laboratória [diplomová práca], vedúci práce P. Demkanin |
ADF | Demkanin, P.: (2017b): Skefolding používania počítačov vyučovaním fyziky; in: Obzory matematiky, fyziky a informatiky. - Roč. 46, č. 3 (2017), s. 49-54; ISSN 1335-4981 |
BDF | Demkanin, P. (2016a): Vek Vesmíru a Planckov čas Peter Demkanin; in: Fyzikálne listy. - Roč. 21, č. 1 (2016), s. 9-10; ISSN 1337-7795 |
BDF | Demkanin, P.(2016b): Učiteľstvo fyziky na FMFI UK; in: Fyzikálne listy. - Roč. 21, č. 1 (2016), s. 11-12; ISSN 1337-7795 |
AFH | Demkanin, P. (2016c): Koncepcia tvorby kurikula prírodovedných predmetov prostredníctvom základných nosných myšlienok Peter Demkanin; in: Inovácie a trendy v prírodovednom vzdelávaní. Zborník abstraktov. - Bratislava : Univerzita Komenského, 2016. - ISBN 978-80-8082-954-4. - S. 9 |
AFD | Demkanin, P., Gergeľová, B. (2016): Development of aptitude for team work via physics education; in: DIDFYZ 2016: From the Roots to Contemporary Education - Proceedings of the 20th International Conference DIDFYZ. - Melville : AIP, 2017. - ISBN 978-0-7354-1472-3. - Art. No. 047001 [6 s.] (AIP Conference Proceedings ; Vol. 1804) |
AFC | Demkanin, P.; Gergeľová, B. (2015): A psichológiai és a szociológiai szempontok jelentöségei a tanuló csoportmunkára való készségének a fejlesztésében / The importance of psychological and sociological aspects in the development of pupils` team-work skills; Book of Selected Papers. Novi Sad, Subotica University, 2015. - ISBN 978-86-87095-64-9. - S. 96-110 |
BCB | Demkanin, P., Kolková, M., (2015a): Príručka pre študenta Fyzika Gymnázium Alberta Einsteina, Bratislava, 2015, ISBN 978-80-8106-066-3, 100 strán |
BAB | Demkanin, P., Kolková, M., (2015b): Príručka pre učiteľa Fyzika Gymnázium Alberta Einsteina, Bratislava, 2015, ISBN 978-80-8106-067-0, 80 strán |
AFC | Demkanin,P., Trenčan J. (2016a): Terrain experiments with datalogger in physics teaching in higher secondary education; in:Key Competences in Physics Teaching and Learning. Wroclaw : University of Wroclaw, 2016. - ISBN 978-83-913497-1-7. - S. 242-249 |
AFD | Demkanin, P., Trenčan J. (2016b): Terénne experimenty s datalogerom MoLab II (Postrehy z praxe); in: Tvorivý učiteľ fyziky 8. Bratislava : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2016. - ISBN 978-80-971450-8-8. - S. 228-231 |
AED | Demkanin, P., Velanová, M. (2016): Kľúčové tézy obsahu prírodovedného vzdelávania ako kritérium výberu obsahu pre prírodovedné kurikulum, in: Východiská prípravy prírodovedného kurikula pre základnú školu 2020 - 2.: Ku kľúčovým tézam obsahu prírodovedného vzdelávania. - Trnava : Trnavská univerzita, 2016. - ISBN 978-80-8082-994-0. - S. 21-44 |
AFD | Demkanin, P., Velmovská, K., Gergeľová, B. (2016): Nemusíme byť kamaráti na to, aby sme dokázali spolupracovať, in: Tvorivý učiteľ fyziky 8., Bratislava : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2016. - ISBN 978-80-971450-8-8. - S. 86-97 |
GII | Gergeľová, B. (2016a): Analýza vybraných úloh z fyziky v maturitnom kurze IB [Rigorózna práca]. Univerzita Komenského v Bratislave. Fakulta matematiky, fyziky a informatiky. Bratislava, 2016. 75 s. |
AFH | Gergeľová, B. (2016b): Analýza vybraných aspektov testových úloh z fyziky; in: Inovácie a trendy v prírodovednom vzdelávaní. Zborník abstraktov. - Bratislava : Univerzita Komenského, 2016. - ISBN 978-80-8082-954-4. - S. 30 |
DAI | Gergeľová, B. (2017): Učiteľ fyziky a rozvíjanie schopnosti žiaka pracovať v tíme [dizertačná práca], školiteľ P.Demkanin |
AFH | Horváth, P. (2017a): Learning by experience on the example of a mathematic pendulum, DIDFYZ 2016: From the Roots to Contemporary Education - Proceedings of the 20th International Conference DIDFYZ. - Melville : AIP, 2017. - ISBN 978-0-7354-1472-3. - Art. No. 050002 [7 s.] (AIP Conference Proceedings; Vol. 1804) |
BDF | Horváth, P. (2017b): Pojem sila v predstavách žiakov na Slovensku Pokračovanie z minulého čísla FL; Fyzikálne listy. - Roč. 22, č. 1 (2017), s. 5-12; ISSN 1337-7795 |
BDF | Horváth, P. (2016a): Pojem sila v predstavách žiakov na Slovensku; Fyzikálne listy. - Roč. 21, č. 3-4 (2016), s. 7-16; ISSN 1337-7795 |
AFD | Horváth, P. (2016b): Možnosti aplikácie interaktívnych demonštrácií vo vyučovaní fyziky; Tvorivý učiteľ fyziky 9 : Národný festival fyziky 2016. - Bratislava : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2017. - ISBN 978-80-89855-02-5. - S. 67-74 |
AED | Horváth, P. (2016c): Pojem sila v predstavách žiakov na Slovensku; in: Východiská prípravy prírodovedného kurikula pre základnú školu 2020 - 2.: Ku kľúčovým tézam obsahu prírodovedného vzdelávania. - Trnava : Trnavská univerzita, 2016. - ISBN 978-80-8082-994-0. - S. 106-137 |
AFD | Horváth, P., Wannous, J. (2017): Pilotné overenie využitia interaktívnych prednáškových demonštrácií vo vyučovaní fyziky na základnej škole in: Tvorivý učiteľ fyziky 9 : Národný festival fyziky 2016. - Bratislava : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2017. - ISBN 978-80-89855-02-5. - S. 150-153 |
BDF | Lapitková, V. (2016 a): Prírodovedné kurikulum pre základnú školu 2020; Fyzikálne listy. - Roč. 21, č. 2 (2016), s. 12; ISSN 1337-7795 |
AED | Lapitková, V. (2016b): Spôsobilosti vedeckej práce ako predpoklad naplnenia nosných myšlienok o charaktere vedy, in: Východiská prípravy prírodovedného kurikula pre základnú školu 2020 - 2.: Ku kľúčovým tézam obsahu prírodovedného vzdelávania. - Trnava : Trnavská univerzita, 2016. - ISBN 978-80-8082-994-0. - S. 209-238 |
AFH | Lapitková, V. (2016c): Spôsobilosti vedeckej práce v prírodovednom vzdelávaní, in: Inovácie a trendy v prírodovednom vzdelávaní. Zborník abstraktov. - Bratislava : Univerzita Komenského, 2016. - ISBN 978-80-8082-954-4. - S. 47 |
AAB | Lapitková, V., Hodosyová, M., Vanyová, M., Vnuková, P. (2015): Spôsobilosti vedeckej práce v prírodovednom vzdelávaní; Bratislava : Knižničné a edičné centrum FMFI UK , 2015; Rozsah 125 s., 33 s |
AFD | Lapitková, V.; Vnuková, P.; Hodosyová, M.; Šebeň, V. (2017): Spôsobilosti pozorovať a merať vo vyučovaní fyziky na základnej škole; Tvorivý učiteľ fyziky 9 : Národný festival fyziky 2016. - Bratislava : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2017. - ISBN 978-80-89855-02-5. - S. 106-116 |
GII | Šromeková, K. (2017): Fyzikálny experiment v rámci sústredenia Fyzikálneho korešpondenčného semináru [bakalárska práca], vedúci práce P. Demkanin |
AFH | Trenčan, J. (2016): Zbierka Terénnych experimentov s datalogerom Jozef Trenčan; Inovácie a trendy v prírodovednom vzdelávaní. Zborník abstraktov. - Bratislava : Univerzita Komenského, 2016. - ISBN 978-80-8082-954-4. - S. 79 |
GII | Trenčan, J. (2016): Súbor terénnych aktivít s datalogerom pre gymnáziá a stredné školy [Rigorózna práca] |
DAI | Velanová, M. (2015): Zavádzanie fyzikálnych pojmov v gymnaziálnom vzdelávaní [Dizertačná práca], 2015; Rozsah 142 s |
AFD | Velmovská, K. (2017): Podpora kvality vyučovania tvorbou materiálov prepojených na učebnice fyziky, in:Tvorivý učiteľ fyziky 9 : Národný festival fyziky 2016. - Bratislava : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2017. - ISBN 978-80-89855-02-5. - S. 145-149 |
BCB | Velmovská K. (2016a): Oľga Hírešová ...[et al.] Fyzika Pracovný zošit pre 6. ročník ZŠ a 1. ročník gymnázií s osemročným štúdiom, Bratislava : Dr. Josef Raabe Slovensko , 2016; Rozsah 64 s. ISBN 978-80-8140-225-8 |
BCB | Velmovská K. (2016b): Oľga Hírešová ...[et al.] Fyzika Pracovný zošit pre 7. ročník ZŠ a 2. ročník gymnázií s osemročným štúdiom, Bratislava : Dr. Josef Raabe Slovensko , 2016; Rozsah 80 s.; ISBN 978-80-8140-226-5 |
BCB | Velmovská K. (2016c): Fyzika Pracovný zošit pre 9. ročník ZŠ a 4. ročník gymnázií s osemročným štúdiom, Bratislava : Dr. Josef Raabe Slovensko , 2016; Rozsah 92 s. ISBN 978-80-8140-187-9 |
AFD | Velmovská, K. (2016d): Možnosti implementácie tém z astronómie do vyučovania na druhom stupni základnej školy, in: Východiská prípravy prírodovedného kurikula pre základnú školu 2020 - 2.: Ku kľúčovým tézam obsahu prírodovedného vzdelávania. - Trnava : Trnavská univerzita, 2016. - ISBN 978-80-8082-994-0. - S. 138-155 |
AFD | Velmovská, K., Čevajka, J. (2017): Pozorujeme hologram s použitím tabletu?; in: Tvorivý učiteľ fyziky 9 Národný festival fyziky 2016. - Bratislava : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2017. - ISBN 978-80-89855-02-5. - S. 40-45 |
AFD | Velmovská, K., Kiss, T. (2017): Interaktívna tabuľa ako aktivizujúci prostriedok vo vyučovaní fyziky na základnej škole; Tvorivý učiteľ fyziky 9 : Národný festival fyziky 2016. - Bratislava : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2017. - ISBN 978-80-89855-02-5. - S. 89-95 |
BDF | Velmovská, K., Trúsiková, A. (2016): Ako jednoducho určiť povrchové napätie mydlového roztoku; in: Fyzikálne listy. - Roč. 21, č. 3-4 (2016), s. 4-6; ISSN 1337-7795 |
BCB | Velmovská, K., Vanyová, M. (2016): Fyzika Pracovný zošit pre 8. ročník ZŠ a 3. ročník gymnázií s osemročným štúdiom edit. Monika Ványová, Klára Velmovská; FAI Redakčné a zostavovateľské práce knižného charakteru (bibliografie, encyklopédie, katalógy, slovníky, zborníky, atlasy...); Bratislava : Dr. Josef Raabe Slovensko , 2016; Rozsah 158 s.; ISBN 978-80-8140-227-2 |
BAB | Velmovská, K., Vanyová, M., Hodosyová, M. (2016): Metodika k učebnici fyziky pre 6. ročník základnej školy a 1. ročník gymnázia s osemročným štúdiom: EXPOL PEDAGOGIKA s.r.o. , 2016; Rozsah 191 s. ISBN 978-80-8091-405-9 |
Ohlasy
Názov kategórie | Konkrétny názov |
---|---|
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Jenisová, Z. - In: Vyučovnie chémie v kontexte požiadaviek súčasnej doby . - Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa, 2015 ; S. 141 |
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Kosturková, M. - Dimenzie kritického myslenia ako model napĺňania edukačných výziev. - In: Edukačné výzvy a úlohy vo svetle Encykliky Laudato SI' II. . - Ružomberok : Verbum, 2016 ; S. 246-257 |
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Kosturková, M. - In: Rozvoj kritického myslenia žiakov stredných škôl . - Prešov : Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2016 ; S. 180 |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Kosturková, M. - Ferencová, J. - Šuťáková, V. - Hodnotenie kvality vyučovacieho procesu vo vzťahu k rozvoju kritického myslenia študentov učiteľstva. - In: Vnitřní evaluace kvality výuky v terciárním vzdělávání . - Ostrava : Ostravská univerzita, 2016 ; S. 167 |
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Kosturková, M. - Šuťáková, V. - Ferencová, J. - Schopnosť vysokoškolákov kriticky myslieť- odraz ich pregraduálnej prípravy v kontexte schopnosti napĺňať edukačné výzvy. - In: Posolstvo Jána Pavla II. 2016 . - Ružomberok : Verbum, 2016 ; S. 1163 |
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Kosturková, M. - Zhodnotenie vysokoškolskej prípravy budúcich učiteľov vo vzťahu k rozvoju ich vyšších myšlienkových operácií. - In: Edukácia Roč. 2, č. 2, 2017 ; s. 102 |
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS | Smoľáková, N., Švajda, J., Koróny, S., Činčera, J. - The benefit of the GLOBE program for the development of inquiry competence in the Czech and Slovak contexts. - In: International Journal of Environmental and Science Education, Vol. 11, No. 16, 2016 ; s. 9507-9519 ; SCOPUS |
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Haverlíková, V. - Prípad pre fyziku - trasológia. - In: Tvorivý učiteľ fyziky 9 : Národný festival fyziky 2016 . - Bratislava : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2017 ; S. 66 |
Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)
Názov výstupu | Opis výstupu | Link |
---|---|---|
Didaktika fyziky 2 | elektronický kurz | moodle.uniba.sk/moodle/inf11 |
Základné info pre verejnosť | web stránka | https://fmph.uniba.sk/pppl/ |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).