Interaktívne formy podpory v edukačnom procese technickej výchovy na základných a stredných školách

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Názov projektu (slovenský): Interaktívne formy podpory v edukačnom procese technickej výchovy na základných a stredných školách

Názov projektu (anglický): Interactive forms of support of the technical education in primary and secondary schools

Začiatok riešenia projektu: 2015

Koniec riešenia projektu: 2017

Stav projektu: Ukončený

Číslo projektu: 020STU-4/2015

Vedúci projektu: prof. Ing. Ľubica Stuchlíková, PhD.

Vysoká škola: Slovenská technická univerzita v Bratislave

Pracovisko: Fakulta elektrotechniky a informatiky

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Výsledky je možné zhrnúť do nasledujúcich bodov:

- intenzívne sme sa venovali popularizácii vedy, techniky a progresívnych vzdelávacích metód v oblasti elektroniky, elektrotechniky a informatiky (viac ako 50 aktívnych účastí na workshopoch, konferenciách, výstavách a akciách, exkurziách...), do ktorých sa postupne zapojilo viac ako 2200 žiakov.

- zorganizovali sme Workshop z oblasti elektroniky pre učiteľov základných a stredných škôl - v rámci konzultačnej skupiny sme vyšpecifikovali sme možné spôsoby spolupráce medzi strednými školami a FEI STU.

- na základe analýzy aktuálneho stavu technického vzdelávania na ZŠ a SŠ sme navrhli témy na vzdelávacie moduly a experimenty.

- vytvorili sme novú Kategóriu kurzov Elektronika okolo nás na portáli eLearn central open, do ktorej sú umiestňované vyvíjané vzdelávacie moduly k praktickým experimentom

- navrhli, zostavili a otestovali sme 20 sád praktických experimentov. Jedná sa o krátke jednoznačné úlohy, ktoré sú žiaci schopní prakticky zvládnuť v rámci 45 minút.

- zrealizovali sme 4 dni experimentov ako pilótne testovanie pripravených experimentov žiakmi.

- kompletne sme zabezpečili meracou technikou 5 stanovísk na meranie jednosmerných a striedavých veličín

- s podporou sponzorov z priemyslu  sme dokončili rekonštrukciu Laboratória techniky, v ktorom sú experimenty pre žiakov dostupné.

- navrhli sme, zrealizovali a pripravili súťaž Elektronika bez tajomstiev. Teraz je otvorený druhý ročník súťaže (http://uef.fei.stuba.sk/tajomstvo/).

- preniesli a aktualizovali sme kurz Interaktívne animácie v elektronike, tak aby animácie boli použiteľné vo vzdelávacích e-learning materiáloch na portáli eLearn central open (http://uef.fei.stuba.sk/moodleopen/course/view.php?id=104)

- navrhli sme novú koncepciu krúžku pre stredné školy "Elektronika okolo nás", vytvorili informačné fórum o obsahovej náplni krúžku, zabezpečovali tento krúžok celé tri roky, a pripravili sme pre veľký záujem dva termíny na krúžok na rok 2018.

- vytvorili a sprístupnili 5 edukačných hier z oblasti elektroniky, elektrotechniky a informatiky

- zrealizovali sme výjazdy na stredné školy s cieľom propagovať štúdium na FEI STU BA

- analyzovali sme nové trendy vo vzdelávaní a popularizácii VaT, navrhli koncepciu vývojového laboratória hier vo VR a zabezpečili jeho vybavenie z iných zdrojov.

-výsledky projektu sme prezentovali 5 pozvaných prednášok a 14 príspevkov, 1 abstrakt na medzinárodných vedeckých konferenciách, 1 odborná práca v domácom časopise, 1 odborná práca v zborníku, 8 príspevkov zverejnených na webe

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku

All the achievements can be assessed by the following points:

- We have dedicated an intensive work in the task to popularize science, technology and progressive educational methods in electronics, electrical engineering and computer science (more than 50 active participations in workshops, conferences, exhibitions excursions and events ...) involving more than 2200 students.

- We have organized workshops in the field of electronics for teachers of elementary and secondary schools, in which possibilities of popularization and the cooperation of FEI STU and secondary schools were specified.

- Topics of educational modules and experiments were defined according to the analysis of the current state of the technical education at elementary and secondary schools.

- We have created a new online course “Electronics around us” at the eLearn central portal open, where educational modules were designed for practical experiments.

- 20 sets of practical experiments were designed, assembled and tested as short, exact tasks, that the participating students are able to handle within 45 minutes.

- 4 days of test experiments were realized as guide for the future seminars.

- We have prepared 5 measurement work places for experiments of direct and alternating parameters.

- With the support of external sponsors, we were able to reconstruct our laboratory of technology where the prepared experiments are available.

- The “Electronics Without Secrets” competition was designed and organized. Currently the second year of the competition is in progress (http://uef.fei.stuba.sk/tajomstvo/).

- The Interactive Animation course was transferred and updated, so that these explanatory animations can be utilized as educational e-learning materials on eLearn central open (http://uef.fei.stuba.sk/moodleopen/course/view.php?id= 104).

- We have designed a new concept for the secondary school online course "Electronics around us", have set up an information forum on the content, have supported this course for three years, and prepared two new terms in 2018 to satisfy the great interest.

- 5 educational games in the field of electronics, electrical engineering and computer science have been designed and made freely available.

- We have completed high school excursions and exhibitions to promote the education at FEI STU BA.

- We have analyzed the new trends in virtual reality education, designed a development lab for VR games and ensured the necessary equipment from different sources.

- The results of the project were presented in 5 invited lectures and 14 contributions, in 1 abstract at an international scientific conference, 1 professional work in a domestic magazine, 1 professional work in conference proceedings and 8 other works published online.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu 36 515,00 0,00

Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia

Publikačná činnosť

Kód kategórie Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.)
AFA Stuchlíková, Ľubica (100 %). Virtual reality and its role in education. In Distance learning, simulation and communication 2017 : International conference. Selected papers. Brno, Czech Republic. May 31-June 2, 2017. Brno : University of Defence, 2017, S. 205-212. ISBN 978-80-7231-415-7.
AFA Stuchlíková, Ľubica (45 %), Benko, Peter (15%), Janiček, František (15%), Ľubica Pohorelec, Ondrej (15%), Hrbáček, Jiří (10%): Engineering Education and Science & Technology Popularization among Youngsters Supported by IT. In Mathematics, Information Technologies and Applied Sciences 2017 : International conference. Selected papers. Brno, Czech Republic. June 15, 2017. Brno : University of Defence, 2017, S. 226-234. ISBN 978-80-7582-026-6.
AFB Stuchlíková, Ľubica (60 %), Kósa, Arpád (20 %), Benko, Peter (10%), Juhász, Peter (10 %). Virtual reality vs. reality in engineering education. In ICETA 2017 : 15th IEEE International conference on emerging elearning technologies and applications. Starý Smokovec, Slovakia. October 26 - 27, 2017. Danvers : IEEE, 2017, S. 457-462. ISBN: 978-1-5386-3294-9.
AFB Stuchlíková, Ľubica (100 %). Challenges of education in the 21st century. In ICETA 2016 : 14th IEEE International conference on emerging elearning technologies and applications. Starý Smokovec, Slovakia. November 24 - 25, 2016. Danvers : IEEE, 2016, S. 335-340. ISBN 978-1-5090-4701-7.
AFB Stuchlíková, Ľubica (45%); Donoval, Daniel (15%); Kósa, Arpád (15%); Benko, Peter (15%); Ondrásová, Iveta (5%); Hrbáček, Jiří (5%): Through ICT and new pedagogical approaches to skills for key enabling technologies. 2015 Danvers : IEEE, 2015. ISBN 978-1-4673-8534-3.
AFC Marek, Juraj (50 %), Chvála, Aleš (5 %), Benko, Peter (5 %), Szobolovský, Robert (5 %), Kováč, Jaroslav jr. (5 %), Stuchlíková, Ľubica (30 %). Advanced power electronics in e-learning. In Distance learning, simulation and communication 2017 : International conference. Selected papers. Brno, Czech Republic. May 31-June 2, 2017. Brno : University of Defence, 2017, S. 100-105. ISBN 978-80-7231-415-7.
AFC Juhász, Peter (20 %), Mičjan, Michal (20 %), Weis, Martin (20 %), Benko, Peter (20 %) - Stuchlíková, Ľubica (20 %). E-learning as an effective tool for the first meeting of public with modern materials and technologies. In Distance learning, simulation and communication 2017 : International conference. Selected papers. Brno, Czech Republic. May 31-June 2, 2017. Brno : University of Defence, 2017, S. 81-86. ISBN 978-80-7231-415-7.
AFC Stuchlíková, Ľubica (30 %), Szobolovský, Robert (20 %), Benko, Peter (20 %), Kováč, Jaroslav jr. (20 %), Hrbáček, Jiří (10 %). E-learning course as the first step to a mysterious world of science and technology. In Distance learning, simulation and communication 2017 : International conference. Brno, Czech Republic. May 31-June 2, 2017. Brno : University of Defence, 2017, s. 325-330. ISBN 978-80-7231-416-4.
AFC Marek, Juraj (40%); Benko, Peter (10%); Chvála, Aleš (5%); Kósa, Arpád (5%); Príbytný, Patrik (5%); Stuchlíková, Ľubica (30%); Donoval, Daniel (5%): The secret of successful student team project. In EWME 2016 : 11th European workshop on microelectronics education. Southampton, United Kingdom. 11-13 May 2016. Southampton : University of Southampton, 2016, (6) s. ISBN 978-1-4673-8584-8.
AFC Benko, Peter (50%); Kósa, Arpád (20%); Stuchlíková, Ľubica (30%): Improving quality of engineering education by utilization of Moodle courses. In MoodleMoot.cz 2016 : 4th Conference MoodleMoot.cz 2016. Olomouc, Czech Republic. 18th and 19th October 2016. Brno : PragoData Consulting, 2016, (6) s. ISBN 978-80-263-1104-1.
AFC Stuchlíková, Ľubica (50%); Benko, Peter (30%); Kósa, Arpád (20%): Moodle in the servis of mysterious world of science and technology. In MoodleMoot.cz 2016 : 4th Conference MoodleMoot.cz 2016. Olomouc, Czech Republic. 18th and 19th October 2016. Brno : PragoData Consulting, 2016. ISBN 978-80-263-1104-1.
AFC Stuchlíková, Ľubica (50 %), Kósa, Arpád (10 %), Benko, Peter (10 %), Marek, Juraj (10 %), Chvála, Aleš (10 %), Donoval, Daniel (10 %). How to prepare university graduates as highly skilled key enabling technologies professionals? In EWME 2016 : 11th European workshop on microelectronics education. Southampton, United Kingdom. 11-13 May 2016. Southampton : University of Southampton, 2016, [6] s. ISBN 978-1-4673-8584-8.
AFD Hrbáček, Jiří (40 %), Strach, Jiří (30 %), Stuchlíková, Ľubica (30 %). Využití modelů ve výuce eletrotechniky. In História, súčasnosť a budúcnosť elektrotechniky na Slovensku : Vedecká konferencia s medzinárodnou účasťou. Banská Štiavnica, Slovensko. 27.-28.9.2017. 1. vyd. Bratislava : Vydavateľstvo Spektrum STU, 2017, S. 215-220. ISBN 978-80-227-4730-1.
AFD Stuchlíková, Ľubica (30 %), Benko, Peter (15 %), Kósa, Arpád (10 %), Kmotorka, Ivan (10 %), Janíček, František (15 %), Dosedla, Martin (10 %), Hrbáček, Jiří (10 %). The role of games in popularization of science and technology. In ICETA 2017 : 15th IEEE International conference on emerging elearning technologies and applications : Information and communication technologies in learning. Starý Smokovec, Slovakia. October 26-27, 2017. Danvers : IEEE, 2017, S. 451-456. ISBN 978-1-5386-3296-3.
AFD Matuška, Michal (10%); Hudač, Samuel (10%); Jančo, Marek (10%); Ondrejka, Patrik (10%); Pohorelec, Ondrej (10%); Žiška, Milan (10%); Vojs, Marian (20%); Hanic, Michal (10%); Stuchlíková, Ľubica (10%): E-learning as a support for student team projects. 2015 Danvers : IEEE, 2015. ISBN 978-1-4673-8534-3.
AFD Kováč, Jaroslav Jr. (20%); Szobolovský, Robert (20%); Kósa, Arpád (20%); Stuchlíková, Ľubica (20%); Kováč, Jaroslav (20%): Transfer of knowledge from scientific research projects towards middle school scholars. In ICETA 2015 : 13th IEEE international conference on emerging eLearning technologies and applications. Starý Smokovec, Slovakia. November 26 - 27, 2015. Danvers : IEEE, 2015, S. 201-206. ISBN 978-1-4673-8534-3.
AFD Hanic, Michal (8%); Kósa, Arpád (8%); Kováčová, Soňa (8%); Benko, Peter (8%); Hagara, Miroslav (8%); Kubinec, Peter (8%); Kováč, Jaroslav Jr. (8%); Florovič, Martin (8%); Marton, Marián (8%); Vojs, Marian (8%); Pohorelec, Ondrej (7%); Hrbáček, Jiří (5%); Stuchlíková, Ľubica (8%): Interactive forms of technical education support in primary and secondary schools. In ICETA 2015 : 13th IEEE international conference on emerging eLearning technologies and applications. Starý Smokovec, Slovakia. November 26 - 27, 2015. Danvers : IEEE, 2015, S. 91-97. ISBN 978-1-4673-8534-3.
AFD Stuchlíková, Ľubica (45 %), Janíček, František (25%), Benko, Peter (20%), Hrbáček, Jiří (10%). Výzvy a riešenia vo výučbe eletrotechniky pre digitálnych domorodcov. In História, súčasnosť a budúcnosť elektrotechniky na Slovensku : Vedecká konferencia s medzinárodnou účasťou. Banská Štiavnica, Slovensko. 27.-28.9.2017. 1. vyd. Bratislava : Vydavateľstvo Spektrum STU, 2017, S. 207-214. ISBN 978-80-227-4730-1.
AFD Harmatha, Ladislav (100 %). O histórii využívania elektrotechniky vo zváračstve na území Slovenska. In História, súčasnosť a budúcnosť elektrotechniky na Slovensku : Vedecká konferencia s medzinárodnou účasťou. Banská Štiavnica, Slovensko. 27.-28.9.2017. 1. vyd. Bratislava : Vydavateľstvo Spektrum STU, 2017. S. 65-70. ISBN 978-80-227-4730-1.
AFE Stuchlíková, Ľubica (60 %), Benko, Peter (15 %), Janíček, František (15 %), Hrbáček, Jiří (10 %). Vzdelávanie a popularizácia vedy a techniky pre deti a mládež s podporou IT. In Matematika, informační technologie a aplikované vědy : Konference MITAV 2017. Brno, Česká Republika. 15.-16.6.2017. Brno : Univerzita obrany, 2017, S. 61. ISBN 978-80-7231-417-1.
BDF Stuchlíková, Ľubica (45 %), Janíček, František (25 %), Benko, Peter (20 %), Hrbáček, Jiří (10 %). Informačné technológie - nástroj zvýšenia kvality výučby elektrotechnických odborov. In ATP Journal. Roč. 24, č. 12 (2017), s. 54-57. ISSN 1335-2237.
BEF Stuchlíková, Ľubica (100 %). Tajomný svet vedy a techniky. In Ako popularizovať vedu. Martin : Vydavateľstvo Matice slovenskej, s.r.o., 2015, S. 29-46. ISBN 978-80-8115-214-6.
GHG Stuchlíková, Ľubica (80 %), Kósa, Arpád (20 %). Výlet do Európskeho údolia smrti. 2016. http://uef.fei.stuba.sk/moodleopen/course/view.php?id=135
GHG Stuchlíková, Ľubica (80 %), Benko, Peter (20 %). Tranzistor, vynález 20-teho storočia. 2016. http://uef.fei.stuba.sk/moodleopen/course/view.php?id=138
GHG Stuchlíková, Ľubica (80 %), Benko, Peter (20 %). GaN tranzistor. 2016. http://uef.fei.stuba.sk/moodleopen/course/view.php?id=139
GHG Stuchlíková, Ľubica (100 %). Prví nanotechnológovia. 2016. http://uef.fei.stuba.sk/moodleopen/course/view.php?id=140
GHG Stuchlíková, Ľubica (80 %), Kósa, Arpád (20 %). Čo sú to KETs? 2016. http://uef.fei.stuba.sk/moodleopen/course/view.php?id=137
GHG Stuchlíková, Ľubica (80 %), Benko, Peter (20 %). Virtuálna realita: Druhá vlna. 2017. http://uef.fei.stuba.sk/moodleopen/course/view.php?id=141
GHG Stuchlíková, Ľubica (80 %), Benko, Peter (20 %). Virtuálna realita: Edukačné hry a simulácie. 2017. http://uef.fei.stuba.sk/moodleopen/course/view.php?id=142
GHG Stuchlíková, Ľubica (100 %). Experimentujme! 2017. http://uef.fei.stuba.sk/moodleopen/course/view.php?id=143

Ohlasy

Názov kategórie Konkrétny názov
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch Stuchlíková, Ľubica. Challenges of education in the 21st century. In ICETA 2016 : 14th IEEE International conference on emerging elearning technologies and applications. Starý Smokovec, Slovakia. November 24 - 25, 2016. Danvers : IEEE, 2016, S. 335-340. ISBN 978-1-5090-4701-7.

Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)

Názov výstupu Opis výstupu Link
Web stránka súťaže Elektronika bez tajomstiev ONline platforma, ako informačné fórum o súťaži, pravidlách, registrácie a prostriedok na realizáciu prvého kola jednotlivých ročníkov súťaže http://uef.fei.stuba.sk/tajomstvo
Kategória: Elektronika okolo nás na portáli eLearn central open Táto kategória predstavuje vzdelávaciu platformu pre vytvorené vzdelávacie moduly sprístupnené verejnosti. http://uef.fei.stuba.sk/moodleopen/course/category.php?id=36
Kategória: Krúžok pre stredné školy Elektronika okolo nás na portáli eLearn central open ONline platforma, ako informačné fórum o obsahovej náplni krúžkov pre stredoškolákov http://uef.fei.stuba.sk/moodleopen/course/category.php?id=39
Kategória: Kaleidoskop: Zaujímavosti vo svete vedy a techniky na portáli eLearn central open Kategória: Zaujímavosti vo svete vedy a techniky, v ktorej sú populárnym štýlom spracované témy vo forme stručných príspevkov, určené prioritne žiakom a laickej verejnosti http://uef.fei.stuba.sk/moodleopen/course/category.php?id=38
Kurz: Interaktívne animácie v elektronike Prenos kurzu z ec.elf.stuba.sk a aktualizácia formátu, tak aby animácie boli použiteľné vo vzdelávacích e-learning materiáloch na portáli eLearn central open http://uef.fei.stuba.sk/moodleopen/course/view.php?id=104
Kategória: Vstúpte do sveta interaktívnych hier o elektronike, elektrotechnike a informatike Kategória poskytujúca voľný prístup detí k edukačným hrám z oblasti elektroniky, elektrotechniky a informatiky, vyvinutých v rámci projektu na popularizáciu vedy a techniky http://uef.fei.stuba.sk/moodleopen/course/category.php?id=35

Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA

Splnil ciele výborne.

Filter

Filter