Hodnotenie klinického prostredia v pregraduálnom vzdelávaní sestier
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Názov projektu (slovenský): Hodnotenie klinického prostredia v pregraduálnom vzdelávaní sestier
Názov projektu (anglický): Evaluation of clinical learning enviroment in nursing pre-gradual education
Začiatok riešenia projektu: 2015
Koniec riešenia projektu: 2017
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 016PU-4/2015
Vedúci projektu: doc. Mgr. Elena Gurková, PhD.
Vysoká škola: Prešovská univerzita v Prešove
Pracovisko: Fakulta zdravotníckych odborov
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Klinická výučba je nevyhnutnou súčasťou pregraduálnej profesionálnej prípravy zdravotníckych pracovníkov. Zabezpečenie interdisciplinárnej klinickej výučby, spolupráca medzi vzdelávacími inštitúciami a klinickými pracoviskami, príprava študentov pre nové role a spôsoby vzdelávania na pracovisku je v tomto procese kľúčová. Cieľom monografie je v ucelenej systematickej podobe spracovať problematiku terminologických, organizačných a metodologických aspektov klinického výučbového prostredia. Monografia zároveň poskytuje komparatívny a súhrnný prehľad špecifických faktorov ovplyvňujúcich proces klinickej výučby v zdravotníckych zariadeniach z pohľadu študentov a participujúcich pracovísk. V jednotlivých kapitolách sú prezentované a sumarizované výsledky vlastných empirických výstupov zameraných na sledovanie vzťahu medzi aspektami klinickej výučby a kompetenciami študentov. Monografia môže byť užitočným a jedinečným zdrojom informácií pre odbornú komunitu, ktorá sa podieľa na vytváraní efektívneho klinického prostredia, predovšetkým pre učiteľov, mentorov, resp. pre pracovníkov vzdelávacích inštitúcií a zdravotníckych zariadení, spolupracujúcich na klinickej výučbe.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
Learning in clinical practice covers unavoidable part of the pre-registration nurse and other health care profession educational programmes. Interdisciplinary clinical practice, a cooperation between higher educational institutions and health care settings, preparing students for new roles and ways of workplace training is pivotal in this process. The aim of the monograph is to provide a comprehensive review of conceptual, methodological and organizational issues regarding clinical nursing education. The monograph also provides a comparative and integrative review of specific factors influencing clinical learning environment from student and clinical or educational perspective. The individual chapters report and summarize the results of authors´ empirical results focusing on the relationship between the aspects of clinical education and nursing students´ learning outcomes and clinical competencies. The monograph can contribute to effectiveness of learning in clinical settings and is primarily intended for clinical teachers, clinical mentors and other health care professionals and education professionals participating in workplace training in health care.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 10 510,00 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
AAA | GURKOVÁ, E., ZELENÍKOVÁ, R. Klinické prostředí v přípravě sester - organizace, strategie a hodnocení. 2017. GRADA Publishing a.s. ISBN 978-80-271-0583-0. 128 s. |
ADM | GURKOVÁ, E., ŽIAKOVÁ, K., VÖRÖSOVÁ, G., KADUČÁKOVÁ, H., BOTÍKOVÁ, A. Validating the clinical learning environment and supervision and nurse teacher scale (CLES + T scale) in Slovakia. In Kontakt [elektronický zdroj]. //doi.org/10.1016/j.kontakt.2017.09.003. |
ADM | Gurková, Elena (40%); Žiaková, Katarína (20%); Cibríková, Silvia (10%); Magurová, Dagmar (10%); Hudáková, Anna (10%); Mrosková, Slávka (10%): Factors influencing the effectiveness of clinical learning environment in nursing education. 2016 ISSN 2336-3517 |
BFA | Gurková, Elena (34%); Žiaková, Katarína (34%); Mikšová, Zdena (32%): The clinical learning environment in nursing education: conceptual, methodological and organizational issues. 2016 Brno : Masaryk University, 2016. |
ADM | GURKOVÁ, E., ŽIAKOVÁ, K., ZANOVITOVÁ, M., CIBRÍKOVÁ, S., HUDÁKOVÁ, A. Assessment of nursing students’ performance in clinical settings – usefulness of rating scale in a summative evaluation. In: Central European journal of nursing and midwifery [elektronický zdroj]. In press: plánované vydanie, marec 2018 |
ADF | Gurková, Elena (50%); Cibríková, Silvia (25%); Žiaková, Katarína (25%): Metódy hodnotenia študentov v klinických podmienkach. 2015 ISSN 1338-6263 |
ADF | Gurková, Elena (70%); Zeleníková, Renáta (20%); Mrosková, Slávka (6%); Magurová, Dagmar (2%); Hadašová, Lívia (2%): Stres z klinickej praxe a jeho zvládanie u študentov ošetrovateľstva. 2017 ISSN 1338-6263 |
ADF | GURKOVÁ, E., KOLLÁROVÁ, J. Klinické prostredie z perspektívy študentov ošetrovateľstva – kvalitatívna štúdia. In Ošetrovateľstvo: teória, výskum, vzdelávanie [online], 2017, Roč. 7, č. 2, s. 45-52. ISSN 1338-6263 |
AFC | Gurková, Elena (40%); Žiaková, Katarína (25%); Cibríková, Silvia (25%); Magurová, Dagmar (10%): Hodnotenie faktorov klinického prostredia v pregraduálnom vzdelávaní sestier. 2015 Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4862-6 |
AFC | Hudáková, Anna (40%); Gurková, Elena (20%); Magurová, Dagmar (20%); Cibríková, Silvia (10%); Mrosková, Slávka (10%): Nástroje hodnotenia spôsobilosti študentov v klinickom prostredí. 2016 Hradec Králové : Magnanimitas, 2016. ISBN 978-80-87952-15-3 |
AFD | Hudáková, Anna (35%); Magurová, Dagmar (30%); Cibríková, Silvia (20%); Gurková, Elena (10%); Mrosková, Slávka (5%); Tkáčová, Lubomíra (0%); Bramušková, Jarmila (0%): Možnosti hodnotenia faktorov klinického prostredia v pregraduálnom vzdelávaní sestier. 2016 Trnava : Trnavská univerzita v Trnave, Fakulta zdravotníctva a sociálnej práce, 2016. ISBN 978-80-8082-987-2 |
AFH | Gurková, Elena (50%); Zeleníková, Renáta (18%); Jarošová, Darja (16%); Žiaková, Katarína (16%): Koncept prideľovanej - chýbajúcej ošetrovateľskej starostlivosti. 2017 Martin : Univerzita Komenského v Bratislave, Jeseniova lekárska fakulta v Martine, Ústav ošetrovateľstva, 2017. ISBN 978-80-8187-028-6 |
AFH | Žiaková, Katarína (30%); Gurková, Elena (30%); Zanovitová, Mária (14%); Hudáková, Anna (13%); Cibríková, Silvia (13%): Hodnotiace nástroje v klinickej výučbe - využitie Nursing Student Clinical Performance Evaluation Scale v sumatívnom hodnotení študentov. 2017 Martin : Univerzita Komenského v Bratislave, Jeseniova lekárska fakulta v Martine, Ústav ošetrovateľstva, 2017. ISBN 978-80-8187-028-6 |
AFH | Magurová, Dagmar (20%); Gurková, Elena (20%); Cibríková, Silvia (20%); Hudáková, Anna (20%); Mrosková, Slávka (20%): Spolupráca vzdelávacích inštitúcií a zdravotníckych zariadení pri vytváraní efektívneho klinického prostredia v procese výučby študentov. 2016 ISSN 1336-863X |
AFH | Gurková, Elena (100%): Kvantitatívne a kvalitatívne prístupy k hodnoteniu klinického prostredia. 2017 Prešov : Fakulta zdravotníckych odborov PU v Prešove, 2017. ISBN 978-80-555-1869-5 |
AFH | Gurková, Elena (50%); Žiaková, Katarína (50%): Hodnotenie klinických kompetencií študentov ošetrovateľstva. 2017 Prešov : Fakulta zdravotníckych odborov PU v Prešove, 2017. ISBN 978-80-555-1869-5 |
AFH | Gurková, Elena (20%); Žiaková, Katarína (20%); Bóriková, Ivana (20%); Sováriová Soósová, Mária (20%); Zeleníková, Renáta (20%): Bezpečnosť pacienta v pregraduálnom vzdelávaní sestier. 2017 Prešov : Fakulta zdravotníckych odborov PU v Prešove, 2017. ISBN 978-80-555-1869-5 |
AFH | Gurková, Elena (90%); Jakubocová, Viktória (10%): Nedokončená ošetrovateľská starostlivosť - výsledky pilotného výskumu na Slovensku. 2017 Prešov : Fakulta zdravotníckych odborov PU v Prešove, 2017. ISBN 978-80-555-1869-5 |
AFH | ZELENÍKOVÁ, R., GURKOVÁ, E., JAROŠOVÁ, D. Prideľovaná – chýbajúca starostlivosť: konceptuálne a metodologické aspekty. Rationing-missed care: conceptual and methodological aspects. Quo vadis zdravotníctvo III, |
Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)
Názov výstupu | Opis výstupu | Link |
---|---|---|
Workshop | Workshop s pozvanou prednáškou na X. medzinárodnom sympózium ošetrovateľstva Ošetřovatelský výzkum a praxe založená na důkazech, Ostrava (26. 5. 2016). Program konferencie je dostupný na: http://konference.osu.cz/ osetrova/5_program.html | http://konference.osu.cz/osetrova/5_program.html |
Symposium | Organizácia a garancia sympózia na 10. konferencii lekárskych fakúlt ČR a SR s medzinárodnou účasťou - MEFANET 2016 (29. - 30. 11. 2016) s názvom Klinické prostredie vo vzdelávaní sestier – konceptuálne, metodologické a organizačné aspekty. | http://www.mefanet.cz/index.php?pg=konference--konference-starsi--2016--workshopy-a-symposia |
Workshop | Hodnotenie klinického prostredia v pregraduálnom vzdelávaní sestier na 11. medzinárodnej vedeckej konferencii – Teória, výskum a vzdelávanie v ošetrovateľstve v Martine, Martin, 25. 5. 2017 | https://www.jfmed.uniba.sk/fileadmin/jlf/Pracoviska/ustav-osetrovatelstva/konferencia2107/program-martin-2017-final-1.pdf |
Workshop | Koncept prideľovanej /chýbajúcej starostlivosti na 11. medzinárodnej vedeckej konferencii – Teória, výskum a vzdelávanie v ošetrovateľstve v Martine, 25. 5. 2017 | https://www.jfmed.uniba.sk/fileadmin/jlf/Pracoviska/ustav-osetrovatelstva/konferencia2107/program-martin-2017-final-1.pdf |
Workshop | Organizácia workshopu na medzinárodnej vedeckej konferencii Quo vadis zdravotníctvo III v Prešove, 26. - 27. 10. 2017 | http://www.unipo.sk/public/media/21953/Program%20konferencie%20Quo%20%20vadi%20zdravotn%C3%ADctvo%20III(1).pdf |
Internetová stránka | internetová stránka zameraná na propagáciu výstupov projektu | http://www.unipo.sk/fakulta-zdravotnictva/preg/ |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).