Aplikácia korpusu vo výučbe a štúdiu anglického jazyka
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Aplikácia korpusu vo výučbe a štúdiu anglického jazyka
Názov projektu (anglický): Application of corpora in English language teaching and learning
Začiatok riešenia projektu: 2015
Koniec riešenia projektu: 2017
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 015ŽU-4/2015
Vedúci projektu: Mgr. Eva Leláková, PhD.
Vysoká škola: Žilinská univerzita v Žiline
Pracovisko: Fakulta humanitných vied
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Cvičebnica Learning gastronomy vocabulary through corpus s lexikálnymi a gramatickými vzorovými úlohami vrátane kľúča správnych odpovedí inovatívne pristupuje k slovnej zásobe z oblasti gastronómie, pričom využíva nové prístupy k jazykovému vzdelávaniu. Obsahovým základom jednotlivých cvičení sú autentické korpusové texty, ktoré žiakom, študentom a všetkým ostatným učiacim sa ukazujú širšiu a jemnejšiu perspektívu používania jazyka a pomáhajú im porozumieť, ako jazyk funguje v jednotlivých kontextoch. Cvičebnica bola tvorená so zámerom motivovať žiaka (aj učiteľa) učiť sa (aj učiť) cudzí jazyk atraktívnou, aktuálnou a hravou metódou, podporiť rozvoj logického a tvorivého myslenia učiaceho sa a posilniť tak jeho komunikačné schopnosti a sociálne a kultúrne kompetencie. Aj ďalšie projektové publikačné výstupy a aktivity prispeli k tomu, že sa textové korpusy nenásilnou formou dostanú do pedagogickej praxe a výrazne tak zatraktívnia a zmodernizujú vyučovací proces. Práca s korpusom, ktorý obsahuje veľké množstvo textov vyjadrujúcich bohatú škálu názorov, postojov a hodnôt, prinesie so sebou nevyhnutne aj etické, národné a kultúrno-spoločenské dimenzie.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
The present workbook Learning gastronomy vocabulary through corpus with its lexical and grammatical modelling tasks and answer key innovates gastronomic vocabulary by utilizing new approaches to language education. The content background of the individual exercises is represented by authentic corpus texts that show pupils, students and all other learners a wider and finer perspective of using the English language and help them understand how it works in contexts. The workbook has been designed in order to motivate the learner (and the teacher) to learn (and to teach) a foreign language by an attractive, up-to-date and playful method, to support the development of the logical and creative thinking of the learner, and strengthen his/her communication skills and social and cultural competencies.
Also other project publishing outputs and activities have contributed to bringing text corpora into pedagogical practice in a non-violent way, making the teaching process much more attractive and modern. Working with the corpus, which contains a large number of texts expressing a wide range of opinions, attitudes and values, will inevitably bring with itself ethical, national and cultural-social dimensions.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 20 101,00 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
AFH | Leláková, Eva (50%); Gajdošová, Katarína (50%); Dancák, Pavol (0%); Mierzwa, Janusz (0%): Present day language picture of the noun nádej and its ethical dimension on the basis of lexico-semantic and corpus analyses. 2017 Žilina : University of Žilina, 2017. ISBN 978-80-554-1364-8 |
AFC | Bačová, Beatrix (50%); Leláková, Eva (50%): A new way to attractiveness of learning process in primary schools in Slovakia. 2017 [S.l.] : IATED Academy, 2017. ISBN 978-84-697-3777-4 ISSN 2340-1117 |
AFC | Bačová, Beatrix (50%); Leláková, Eva (50%): Effects and consequences of the content reform of education in Slovakia with emphasis on university students' mathematical skills. 2017 [S.l.] : IATED Academy, 2017. ISBN 978-84-617-8491-2 ISSN 2340-1079 |
ADE | Bačová, Beatrix (50%); Leláková, Eva (50%): The role of global education in the 21 century Slovak schools. 2016 ISSN 2055-0286 |
AFH | Bačová, Beatrix (100%): Modern trends in teaching mathematics. 2017 Košice : Technická univerzita v Košiciach, 2017. ISBN 978-80-553-3146-1 |
BEF | Bačová, Beatrix (100%): The effects and consequences of the content reform of education on the students of technical universities. 2016 Košice : Technická univerzita v Košiciach, 2016. ISBN 978-80-553-2542-2 |
ADE | Metruk, Rastislav (50%); Leláková, Eva (50%): The comparison of pronunciation assessment of Slovak learners of English at B1 and B2 maturita examination level. 2015 ISSN 2055-0286 |
AFC | Gonda, Dalibor (100%); Beránek, Jaroslav (0%); Hampelová, Lucie (0%): Teaching focused on the synthesis of knowledge. 2017 Brno : Univerzita obrany, 2017. ISBN 978-80-7231-419-5 |
ADM | Elsa V. Garipova, Gulshat R. Safiullina, Eva Leláková, Aigul R. Gilmutdinova: Teaching Cultural Codes through Proverbs at. Classes of Tatar as a Second Language.International Journal of Scientific Study, August 2017, Vol 5, Issue 5. pp.302-306 |
Ohlasy
Názov kategórie | Konkrétny názov |
---|---|
2 - citácie v domácich publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS | Application of field and matrix theory on lexico-semantic analysis of English nouns of happiness / Eva Leláková. In: Journal of interdisciplinary philology. - ISSN 1338-0591. - Vol. 1, iss. 2 (2010), s. 19-42. |
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | The role of elementary semantic components in the word’s meaning composition / Leláková Eva. In: Sučasni doslidžennja z inozemnoji filologiji : zbirnyk naukovych prac. Vyp. 10. - Užgorod: FOP Breza A. E., 2012. - ISBN 978-966-2668-24-7. - S. 188-194.. |
Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)
Názov výstupu | Opis výstupu | Link |
---|---|---|
Absolvovanie kurzu korpusovej lingvistiky | Získanie poznatkov, podporných materiálov, literatúry pre výskumnú a pedagogickú činnosť | https://www.futurelearn.com/courses/corpus-linguistics/4/todo/4386 |
Vedecký seminár pre učiteľov VŠ december 2015 | Prezentácia projektu a priebežných výsledkov; Téma: Natural Language Processing - Corpus Lexicography with the Sketch Engine | http://fpv.uniza.sk/kaj/doc/Aspects%2016.%2012.%202015.pdf |
Propagácia projektu na webovej stránke KAJ FHV UNIZA | Popis projektu | http://fpv.uniza.sk/kaj/doc/Anotacia%20a%20ciele.pdf |
Vedecký seminár pre učiteľov VŠ december 2017 | Prezentácia výsledkov projektu; Téma: Traditional versus corpus linguistics | http://fpv.uniza.sk/kaj/doc/sucasne_aspekty/Aspekty%202017_Final_Program.pdf |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele.