Morálne postoje detí a dospelých v rodine a škole: aplikovaný výskum a metodický materiál pre učiteľov, výchovných poradcov a koordinátorov prevencie
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Morálne postoje detí a dospelých v rodine a škole: aplikovaný výskum a metodický materiál pre učiteľov, výchovných poradcov a koordinátorov prevencie
Názov projektu (anglický): Moral Attitudes of Children and Adults in Family and School: Applied Research and Methodological Material for Teachers, Educational Advisers and Prevention Coordinators
Začiatok riešenia projektu: 2015
Koniec riešenia projektu: 2017
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 026UK-4/2015
Vedúci projektu: Mgr. Štefánia Ferková, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Komenského v Bratislave
Pracovisko: Pedagogická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Jedným z hlavných výstupov projektu bola realizácia aplikovaného výskumu, zameraného na spôsoby morálneho usudzovania žiakov na nižšom stupni sekundárneho vzdelávania, ako aj učiteľov a rodičov. Výsledky výskumu poukazujú na výraznú pasivitu detí i dospelých: buď nezáujem angažovať sa v morálne vypätých situáciách, alebo tendenciu odvolávať sa na vyššiu autoritu v domnienke, že niekto iný situáciu za nich vyrieši. Je preto nevyhnutné, aby dospelí, najmä učitelia a rodičia vo väčšej miere podporovali morálne postoje detí a rozvíjali ich morálne kompetencie. Aby namiesto doterajšieho sústredenia sa na individualitu, sebapresadenie a súťaživosť, začali u detí viac podporovať ich zmysel pre spolupatričnosť, spoluprácu, čestnosť, spravodlivosť či zodpovednosť tak, aby bolo pre nich prirodzené zastať sa slabších a znevýhodnených.
Za týmto účelom riešiteľský kolektív vytvoril a vydal metodický materiál, ktorý je ďalším hlavným výstupom projektu: Ferková, Š. ed. 2017. Morálne kompetencie žiakov. Metodická príručka pre učiteľov na nižšom sekundárnom stupni vzdelávania. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave. 212 s. ISBN 978-80-223-4432-6. Jej cieľom je rozvíjať morálne kompetencie žiakov, t.j. spôsoby uvažovania o morálnych problémoch, ale aj rozvoj morálneho konania detí, ktoré bude zároveň v súlade s ich morálnym presvedčením. Predpokladáme, že táto príručka nájde uplatnenie jednak u učiteľov etickej výchovy, ale aj koordinátorov prevencie, výchovných poradcov, školských psychológov a všetkých ďalších záujemcov, ktorí sa angažujú v oblasti výchovy a vzdelávania detí a mládeže.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
One of the main outputs of the project was the implementation of applied research focusing on the ways of moral reasoning of pupils at lower secondary education as well as teachers and parents. The results of the research point to the significant passivity of both, children and adults: either disinterest to engage in morally strain situations or the tendency to rely on higher authority in the belief that someone else will solve the situation. It is necessary for adults, especially teachers and parents, to better support the moral attitudes of children and develop their moral competences. Instead of concentrating on individuality, self-assertion and competitiveness, children have become more supportive of their sense of belonging, co-operation, honesty, justice, or responsibility, so that will be natural for them to stand for the weaker and disadvantaged persons.
For this purpose, members of the team has developed and published methodical material, which is another main output of the project: Ferková, Š. et. al. 2017. Moral Competences of Pupils. Methodical guide for teachers at the lower secondary level of education. Bratislava: Comenius University in Bratislava. 212 p. ISBN 978-80-223-4432-6. Its aim is to develop the moral competences of pupils, ways of thinking about moral problems, but also developing the moral behavior of children, which will also be in line with their moral conviction. We assume that this handbook will be used by teachers of ethics as well as prevention co-ordinators, educational counselors, school psychologists and by others who are involved in the education of children and youth.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 6 946,60 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
ADF | Ferková, Štefánia (100%): Možnosti skúmania morálnych postojov detí a dospelých. 2016 ISSN 1336-3689 |
AFC | Ferková, Štefánia (100%); Badur, Simon (0%); Kostrub, Dušan (0%): Test morálneho usudzovania - predbežné overovanie a výsledky predvýskumu. 2016 Hradec Králové : Magnanimitas, 2016. ISBN 978-80-87952-14-6 |
AEC | Ferková, Štefánia (100%); Mrázová, Alžbeta (0%); Tumbu, Paul (0%); Bianchi, Claudia (0%): Development of moral competences of students as a part of the prevention of social pathological phenomena at school. 2016 Warsawa : Warsaw Management University, 2016. ISBN 978-83-7520-217-5 |
ADE | Koldeová, Lujza (100%): Hodnotová orientácia a morálne postoje adolescentov v Slovenskej republike a Nemeckej spolkovej republike. 2016 ISSN 1898-8431 |
AFC | Koldeová, Lujza (100%); Badur, Simon (0%); Kostrub, Dušan (0%): Pozitívne hodnotenie v rodinnej výchove z teoreticko-empirického hľadiska a morálne postoje. 2016 Hradec Králové : Magnanimitas, 2016. ISBN 978-80-87952-14-6 |
BDF | Prevendárová, Jitka (100%): Oko za oko, zuba za zub...alebo dá sa to aj inak? Rodina a škola, 2016, č. 7., s. 24 - 25. ISSN 0231-6463 |
AFD | Bakošová, Zlatica (100%); Pulec, Kryštof (0%); Šafin, Ján (0%): Postoje žiakov základnej školy k vybraným mravným princípom. 2016 Prešov : Prešovská univerzita, 2016. ISBN 978-80-555-1742-1 |
AFC | Koldeová, Lujza (100%); Lipowski, Jaroslav (0%); Bandlerová, Anna (0%): Hodnotový systém a morálne postoje stredoškolskej mládeže v Slovenskej republike a Nemeckej spolkovej republike v súčasnosti. 2016 Hradec Králové : Magnanimitas, 2016. ISBN 978-80-87952-17-7 |
AFC | Ferková, Štefánia (100%); Pavelová, Ľuba (0%); Cichoracki, Piotr (0%): Morálne usudzovanie žiakov z pohľadu účastníka a pozorovateľa konfliktných situácií. 2016 Hradec Králové : Magnanimitas, 2015. ISBN 978-80-87952-16-0 |
AFC | Koldeová, Lujza (100%); Pavelová, Ľuba (0%); Cichoracki, Piotr (0%): Tresty v rodinnej výchove a formovanie morálnych postojov v Slovenskej republike a Nemeckej spolkovej republike. 2016 Hradec Králové : Magnanimitas, 2015. ISBN 978-80-87952-16-0 |
AFC | Ferková, Štefánia (100%); Lipowski, Jaroslav (0%); Bandlerová, Anna (0%): Morálne usudzovanie chlapcov a dievčat pri riešení konfliktných situácií. 2016 Hradec Králové : Magnanimitas, 2016. ISBN 978-80-87952-17-7 |
ADN | Pisoňová, Mária (100%): Philosophical explication of requirements on the process of education : novelty or relic?. 2016 ISSN 1337-8384 |
AFD | Ferková, Štefánia (50%); Prevendárová, Jitka (50%); Potočárová, Mária (0%); Krajčová, Nadežda (0%): Modifikácia testu morálnej zrelosti osobnosti ako východisko pre skúmanie morálnych postojov detí a dospelých v rodine a škole. 2017 Bratislava : Univerzita Komenského, 2017. ISBN 978-80-223-4353-4 |
AFD | Koldeová, Lujza (100%); Potočárová, Mária (0%); Krajčová, Nadežda (0%): Odmeny a tresty ako metódy formovania morálnych postojov vo výchove v Slovenskej republike a Nemeckej spolkovej republike. 2017 Bratislava : Univerzita Komenského, 2017. ISBN 978-80-223-4353-4 |
ADE | Ferková, Štefánia (100%): Možnosti diagnostiky morálneho usudzovania detí a dospelých. 2017 ISSN 1212-0529 |
AAA | Prevendárová, Jitka (62%); Kuruc, Martin (20%); Ferková, Štefánia (11%); Poláková, Lucie (7%); Kaliská, Lada (0%); Pašková, Lucia (0%); Ďuricová, Lenka (0%): Nové výzvy v psychológii. 2017 |
AFC | Katuščáková, Tina (100%); Badur, Simon (0%); Kostrub, Dušan (0%); Cichoracki, Piotr (0%): Komparácia postojov študentov učiteľstva k vybraným prosociálnym kategóriám pri projektovaní idey kreovania vlastných rodín. 2017 Hradec Králové : Magnanimitas, 2017. ISBN 978-80-87952-19-1 |
AFC | Koldeová, Lujza (100%); Badur, Simon (0%); Kostrub, Dušan (0%); Cichoracki, Piotr (0%): Telesné tresty ako metódy hodnotenia v mravnej výchove. 2017 Hradec Králové : Magnanimitas, 2017. ISBN 978-80-87952-19-1 |
AFC | Ferková, Štefánia (40%); Nagyová, Adriana (30%); Záhorec, Ján (30%): Moral reasoning of boys and girls in solutions of conflicts situations 2. 2017 Valencia : IATED Academy, 2017. ISBN 978-84-617-8491-2 |
AFC | Katuščáková, Tina (100%): Autonómnosť, odvolávanie sa na autoritu a profesionalita učiteľa v rámci interakcie učiteľ - žiak. 2017. Hradec Králové : Magnanimitas. 2017. (EPF konferencia, konaná v dňoch 20.11. - 24.11.2017, zadané do tlače). |
AFC | Koldeová, Lujza (100%): Hodnoty a hodnotová výchova v rodine z teoreticko-empirického hľadiska. 2017. Hradec Králové : Magnanimitas. 2017. (EPF konferencia, konaná v dňoch 20.11. - 24.11.2017, zadané do tlače). |
ADE | Koldeová, Lujza (100%): Odmeny v rodinnej výchove a morálne postoje adolescentov v Slovenskej republike a Nemeckej spolkovej republike. In: Humanum, 2017, 25 (2), s. 85-93. |
GII | Ferková, Štefánia (100%): Možnosti rozvoja morálnych kompetencií žiakov; seminár pre učiteľov na nižšom sekundárnom stupni vzdelávania. Pedagogika.sk. roč. 8, č. 4. 2017. s. 243. ISSN 1338 - 0982 |
AFC | Koldeová, Lujza (100%): Osobnosť vychovávateľa a hodnotenie vo výchove. 2017. Hradec Králové : Magnanimitas. 2017. (MMK konferencia, bude sa konať v dňoch 18.12. - 20.12.2017, zadané do tlače). |
AFC | Ferková, Štefánia (100%): Prvky prosociáoneho správania sa detí a dospelých pri riešení konfliktných situácií. 2017. Hradec Králové : Magnanimitas. 2017. (MMK konferencia, bude sa konať v dňoch 18.12. - 20.12.2017, zadané do tlače). |
AFD | Ferková, Štefánia (100%): Rozvoj morálnych kompetencií žiakov ako predpoklad sebaregulácie správania sa v konfliktných situáciách. 2017. Bratislava : PdF UK. 2017 (Treba deti do učenia sa nútiť?, konferencia, konaná dňa 11.10.2017, zadané do tlače). |
ADC | Ferková, Štefánia (40%), Prevendárová, Jitka (40%), Kuruc, Martin (20%): Moral reasoning of students and teachers in solving of conflicts situations.2017, vedecký článok v databázovanom časopise Journal of Moral Education (v štádiu prípravy). |
BCI | Ferková, Štefánia ed. 2017. Morálne kompetencie žiakov. Metodická príručka pre učiteľov na nižšom sekundárnom stupni vzdelávania. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave. 212 s. ISBN 978-80-223-4432-6. |
Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)
Názov výstupu | Opis výstupu | Link |
---|---|---|
Seminár pre učiteľov základných škôl | Dňa 13.06.2017 sa na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave konal odborný seminár pre učiteľov na nižšom sekundárnom stupni vzdelávania s názvom Možnosti rozvoja morálnych kompetencií žiakov. | https://www.casopispedagogika.sk/spravy/ferkova-stefania-moznosti-rozvoja-moralnych-kompetencii-ziakov-seminar-pre-ucitelov-na-nizsom-sekundarnom-stupni-vzdelavania.html |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele výborne.