Inovácie filmového a dramatického umenia v oblasti vizuálnych efektov a digitálnych filmových technológií
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 4 pre rozvoj kultúry a umenia
Názov projektu (slovenský): Inovácie filmového a dramatického umenia v oblasti vizuálnych efektov a digitálnych filmových technológií
Názov projektu (anglický): Innovations in film and dramatic arts in the field of visual effects and digital film technologies
Začiatok riešenia projektu: 2015
Koniec riešenia projektu: 2017
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 001VŠMU-4/2015
Vedúci projektu: Mgr. art. Juraj Kilián, ArtD.
Vysoká škola: Vysoká škola múzických umení v Bratislave
Pracovisko: Filmová a televízna fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Projekt KEGA 2014-2017 "Inovácie filmového a dramatického umenia" umožnil zrealizovať aplikovaný výskum digitálnych filmových technológií, ktoré jednak uľahčujú filmové práce po stránke investovaného času, energie, ľudských zdrojov, materiálnych zdrojov i finančných prostriedkov a ktoré na viac ponúkajú nové rozšírené možnosti vytvárania filmových záberov, animácií, či celých filmových obrazov na účely dorozprávania, či prerozprávania filmového príbehu, deja, hereckej akcie. Je reč o nasledujúcich technikách a technológiách:
1. digitálne množenie malého počtu komparzistov na veľké masy ľudí (napríklad vytvorenie davu, zaľudneného jarmoku, či armády digitálne, v počítači)
2. využitie 3d-grafiky, ktorá sa zobrazuje v reálnom čase (napr. svet počítačovej hry) na nízkorozpočtovú výrobu vizuálnych efektov do filmu
3. digitálne procedúry na spracovanie fotografie do podoby perokresby, náčrtu ceruzkou, olejomaľby, či výtvarného štýlu expresionizmu (van Gogh) a podobne – tieto techniky sú využiteľné pre každého užívateľa na digitálnu výrobu animácie bez pričinenia animátora, či iného výtvarného umelca (stačí, keď užívateľ zvolí fotografickú predlohu a výsledok potom vznikne pomocou výtvarnej rutiny, ktorá je automatizovaná, teda nevyžaduje od užívateľa žiadne výtvarno-remeselné zručnosti)
4. sampling/mix digitálneho filmového materiálu (použite rôznych vzoriek digitálneho filmového materiálu na vytvorenie úplne nových záberov, filmových obrazov, či dokonca na účely "prerozprávania deja" spôsobom, ktorý by bežným strihom nebol možný)
5. techniky "kľúčovania naživo", to znamená vytvorenie náhľadu v reálnom čase, ktorý ukazuje hereckú akciu vo virtuálnom prostredí - Podobná technika sa používa pri predpovedi počasia v televízií, pričom meteorológ ukazuje v zábere cielenými gestami na virtuálne zobrazenie mapy s ikonami dažďa, slnka a podobne, ktoré vidí na kontrolnom monitore. Aplikovaný výskum však dokázal rozšíriť možnosti takéhoto živého náhľadu, obzvlášť v oblasti použiteľného obrazového materiálu (digitálny film, video, animácia), živého vstupu cez rôzne kamery a rozhrania (4k,HD, HDV, SD cez HD-SDI, HDMI, či firewire) a tiež pokročilé možnosti vrstvenia virtuálnych obrazových prvkov na pozadí i v popredí, pred živou akciou herca a podobne.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
The project KEGA 2014-2017 "Innovations of Film and Dramatic Arts" is based on implemented applied research of digital film technologies, which make film shootings easier, save time, energy, human resources, material and the film budget. These technologies also offer new advanced possibilities in the field of image composition, it means creating new film shots, new animations or whole new film scenes, for the purposes of completing the film story or for the purposes of altering the story, altering the live action, the acting. These are the mentioned techniques and technologies:
1. Digital cloning of a small group of actors into a big crowd (for example creating a street crowd, a populated open-air market or creating an army, with digital applications in the computer).
2. The use of 3d-graphics, visualized in real-time (for example the world of a computer game) for the purposes of generating low-budget visual effects in a movie.
3. Digital procedures, which transform a photography into a pen drawing, a pencil sketch, an oil painting or expressionist painting such as Van Gogh and so on. These techniques can be applied by any user in order to create an animation without any involvement of an animator or any other visual artist (the user only needs to pick a photography, which will be transformed thanks to a series of automated artistic techniques. It means the user himself doesn't need to have any skills of an artist-craftsman.
4. Sampling/mixed digital film material (meaning the use of samples of diverse digital footages to create new films shots, film scenes or even for the purposes of "re-narrating" the film story in such way, which the classic film editing alone wouldn't make possible).
5. Techniques of "live-keying", it means creating of a preview of the digital composite in real-time, which shows the actor's live action in a virtual environment. A similar techniques is used in the weather forecast on TV: the weatherman/woman, meteorologist points in the film shot at virtual weather map with icons of rain, sun and so on, which he/she sees on a computer monitor. The applied research in this project offers advanced possibilities of this real-time preview, especially in the field of supported image data (digital film material, video, animation) and also in the field of supported live inputs from diverse cameras to diverse devices (4k-input, HD-, HDV- and SD-input to HD-SDI, HDMI or Firewire capturing devices). These techniques and technologies offer advanced possibilities of multiple image layers in the foreground or on the background of the actor's performance in real-time and so on.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 13 927,00 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
ACB | Inovácie filmového a dramatického umenia, Mgr.art.Juraj Kilián, ArtD, 83 strán |
ACB | Učebnica dejín vizuálnych efektov, Mgr.art.Juraj Kilián, ArtD, 43 strán |
Umelecké výstupy
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov |
---|---|
ZYZ | celovečerný rozprávkový film pre detia rodiny "Večné kúzlo", 96min |
Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)
Názov výstupu | Opis výstupu | Link |
---|---|---|
Zverejnenie informácií o projekte | zverejnenie na internetovej stránke FTF VŠMU | http://www.avfx.sk/vecne-kuzlo-dobsinskeho-rozpravka |
Fotodokumentácia 1 | Dokumenácia projektových prác v 2015 | https://www.facebook.com/juraj.kilian.7/media_set?set=a.1130985263595630.1073741837.100000525020501&type=3 |
Fotodokumentácia 2 | Dokumenácia projektových prác 2016-2017 | https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1922504237777058.1073741839.100000525020501&type=1&l=7432ce47fd |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele výborne.