Génius loci - program rozvoja kultúrnej gramotnosti detí mladšieho školského veku, s podporou nových médií
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Názov projektu (slovenský): Génius loci - program rozvoja kultúrnej gramotnosti detí mladšieho školského veku, s podporou nových médií
Názov projektu (anglický): Genius loci – the development program of primary school children cultural literacywith the support of new medias.
Začiatok riešenia projektu: 2015
Koniec riešenia projektu: 2017
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 007UK-4/2015
Vedúci projektu: prof. PaedDr. Božena Šupšáková, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Komenského v Bratislave
Pracovisko: Pedagogická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Hlavný výsledok projektu akceptuje funkčnú spojitosť a časovú nadväznosť prvkov učiva vo viacerých predmetoch, aby dal možnosť žiakovi spoznať štruktúru učiva a umožniť mu prienik do príslušnej problematiky v súvislostiach. Proces integrácie danej problematiky do obsahu primárneho vzdelávania zohľadňuje aspekt zoskupovania poznatkov v rámci konkrétneho predmetu, ale najmä aspekt interdisciplinárneho prístupu k poznávaniu. Náš program rozvoja kultúrnej gramotnosti je koncipovaný tak, aby svojim obsahom napĺňal tézu súčasnej doby – celistvosť, integrita, úplnosť vzdelania ako súčasť kultúrneho prostredia, ktoré sa nečlení na predmety a jednotlivé vedné disciplíny, naopak, všetky oblasti sa navzájom dopĺňajú a ovplyvňujú.
Vytvorili sme štruktúru 43 slovenských miest v konkrétnych regiónoch, spracovaných v pdf súboroch, naprogramovaných na DVD nosiči. Vytvorený edukačný materiál skúmanej problematiky v elektronickej forme umožňuje využívať informačno-komunikačné technológie, s implementáciou hypertextových prepojení, odkazov na web stránky, videá či ukážky zvukových záznamov.
Výstup projektu umožní učiteľom primárneho vzdelávania využívať DVD v školskom i v mimoškolskom vzdelávaní podľa vlastných didaktických i metodických postupov, a tým podporovať kritické myslenie ich žiakov. DVD je možné zaradiť i do pregraduálneho i postgraduálneho vzdelávania
budúcich i súčasných učiteľov, najmä pri osvojovaní si odporúčaných didaktických a metodických postupov.
Výstup projektu spracovaného na DVD môže mať aj nepedagogické využitie, ktoré môže domácich i zahraničných návštevníkov obohatiť potrebnými informáciami a Slovensku.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
The main outcome of the project accepts the functional continuity and timeliness of the elements of the subject in several subjects in order to enable the pupil to learn the structure of the subject and to allow him/her to break into relevant issues in context. The process of integrating the issue into the content of primary education takes into account the aspect of knowledge aggregation within a particular subject but in particular the aspect of the interdisciplinary approach to cognition. Our program for the development of cultural literacy is conceived in such a way as to fulfill the content of the contemporary age - integrity, integrity, completeness of education as part of a cultural environment that does not belong to subjects and individual disciplines, on the contrary, all areas complement and influence each other.
We created a structure of 43 Slovak cities in specific regions, processed in pdf files, programmed on DVD media. The edited material of the studied subject in electronic form enables the use of information and communication technologies, with the implementation of hyperlinks, web site links, videos or soundtracks samples.
The output of the project will enable primary teachers to use DVDs in both school and extracurricular education according to their own didactic and methodological approaches, thereby supporting the critical thinking of their pupils. DVDs can be included in both undergraduate and postgraduate education
both future and current teachers, especially in adopting the recommended didactic and methodological procedures.
The output of a DVD-edged project can also have non-pedagogical uses that can be enriched by domestic and foreign visitors with the necessary information and Slovakia.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 19 832,45 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
AAA | Šupšáková, B. 2015. Vizuálna gramotnosť. Brno : Tribun EU s.r. o, 2015, 138 strán. ISBN 978-80-263-0934-5. |
ADE | Šupšáková, B. 2015. Visual Perception of Children and their Pictorial Repertoire. In: International Journal of Digital Society (IJDS),2015, Vol 6, Issues 1 and 2, pp. 937-943. |
ADE | Šupšáková, B. 2015. Social communication of children younger school age in the digital era. In: International e-Journal of Advances in Education (IJAEDU), 2015, Vol. 1, Num.2, pp.70-76. ISSN 2411-1821. |
ADF | Osaďan, R. 2015. The Effects of the Media on Self-Esteem of Young Girls. In: Acta Technologica Dubnicae. Roč. 5, č. 1, 2015. s. 37-44. ISSN 1338-3965. |
AED | Osaďan, R. 2015. Gender Equity Intervention in Elementary Pedagogy. In: Komunikacja w edukacji : kompetencje komunikacyjne dzieci i młodzieży 2. Siedlce : Siedleckie Towarzystwo Naukowe, 2015. s. 112-122. ISBN 978-83-62160-29-7. |
AED | Osaďan, R. 2015. Náboženské menšiny na Slovensku v rokoch 1938-1945. In: Populačné štúdie Slovenska 5 [elektronický zdroj]. Bratislava : Muzeológia a kultúrne dedičstvo, 2015. s. 115-140 [1,36 AH] [CD-ROM]. ISBN 978-80-971715-6-8. |
AFC | Šupšáková, B. 2015. Literacy of children younger school age in the digital age and their impact on social communication. In: SOCIO-INT15, 2nd INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION, SOCIAL SCIENCES AND HUMANITIES, International Organization Center of Academic, Ocerint Publishing, pp. 199-204. ISBN 978-605-64453-3-0. |
AFC | Belešová, M. 2015. Rozdiel medzi knihami pre deti a dospelých podľa detí mladšieho školského veku. In: QUAERE 2015 : recenzovaný sborník příspěvků vědecké interdisciplinární mezinárodní vědecké konference doktorandů a odborných asistentů, vol. 5 [elektronický zdroj]. Hradec Králové : Magnanimitas, 2015. s. 927-933 [CD-ROM]. ISBN 978-80-87952-10-8. |
AFD | Nemcová, J. - Žilková, K. 2015. Učiteľ matematiky v interaktívnom prostredí. In: Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae. Roč. 14. č. 2, 2015. s. 145-149. ISSN 1336-2232. |
AFD | Vorosova, V. 2015. Diagnostikovanie písania detských príbehov na primárnom stupni vzdelávania. In: JUVENILIA PAEDAGOGICA. Pedagogická fakulta Trnavská univerzita Trnava, 2015. s. 173-178. ISBN 978-80-8082-839-4. |
EDI | Szentesiová, L. 2015. Nesamozrejmé rozkrývanie identity. In: Česká literatura, 2015, roč. 63, č. 3, s. 464-470. |
ADE | Šupšáková, B. 2016. Visual Literacy for the 21st Century. In: International e-Journal of Advances in Education (IJAEDU), 2016, Vol. 1, No.2, pp. 70-76. ISSN 2411-1821. |
ADE | Šupšáková, B. 2016. Visual Literacy and dominance of the Pictorial world. In: International e-Journal of Advances in Education (IJAEDU), 2016, Vol. 1, No.2, pp. 70-76. ISSN 2411-1821. |
ADN | Šupšáková, B. 2016. Media Edication od Children and youth as a path to Media Lietarcy. In: Communication Today, 2016, r. 7, č. 1, s. 31-52. ISSN 1338-130X. Vedecké štúdia v časopise WOS, resp. SCOPUS. |
AFC | Belešová, M. 2016. Výber knihy dieťaťom. In: Sapere Aude 2016: nové výzvy pedagogiky a psychologie. Hradec Králové: Magnanimitas, 2016, s. 17-22. ISBN 978-80-87952-14-6. |
AFC | Belešová, M. - Szentesiová, L. 2016. Literary and linguistic culture of children from bilingual families. In: Proceedings of IAC-GETL in Budapest 2016. Vestec : Český institut akademického vzdělávání, 2016. s. 105-116. ISBN 978-80-906231-5-6. |
AFC | Šupšáková, B. 2016. Visual Literacy for the 21st Century. In: SOCIO-INT15, 3nd INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION, SOCIAL SCIENCES AND HUMANITIES (ed. Prof Dr. Ferit USLU), International Organization Center of Academic, Ocerint Publishing, pp. 736-742. in ISTANBUL, TURKEY on the 23rd, 24th and 25th May 2016. Indexovaný - WOS. |
AFC | Šupšáková, B. 2016. Visual Literacy and dominance of the Pictorial world. In: SOCIO-INT15, 3nd INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION, SOCIAL SCIENCES AND HUMANITIES (ed. Prof Dr. Ferit USLU), International Organization Center of Academic, Ocerint Publishing, pp.743-752. in ISTANBUL, TURKEY on the 23rd, 24th and 25th May 2016. Indexovaný - WOS. |
AEC | Szentesiová, L. 2016. Obraz ruskej prírody a krajiny v memoárových dielach českých a slovenských legionárov. In: Poetika prózy v česko-slovenských souvislostech. Brno : Česká asociace slavistů, 2016. s. 189-195. ISBN 978-80-906183-3-6. |
AEC | Szentesiová, L. 2016. Literary culture of the families of preschool-age children. In: Views of Contemporary Preschool and Primary Education in Bulgaria and Slovakia. Brno : Paido, 2016. s. 231-245. ISBN 978-80-7315-261-1. |
AAA | Šupšáková, B. - Belešová, M. - Szentesiová, L. 2016. Slovo a obraz v komunikácii : komunikačné dimenzie slova a obrazu v primárnom vzdelávaní. Brno : Tribun EU, 2016. 174 s. ISBN 978-80-2631-0266. |
ADF | Osaďan, R. - Belešová,M.- Reid, E. 2016. Intercultural primary education in the second half of the decade. In: Acta technologica Dubnicae 2016, r. 6, č. 2, s. 77-86. |
ADE | Osaďan, R. - Burrag, I. A. 2016. Cyberbullying in primary schools current issues and prevention strategies. (Cyberbullying w szkołach podstawowych). In: World Journal of Theoretical and Applied Sciences, 2016, Nr. 1(4), s. 168-176. |
BDE | Belešová, M. 2015/2016. Bilingvizmus a jeho podmienky v rodinnom a kultúrnom prostredí. In: Naša škola, roč. 19, č. 1, s. 16-25. ISSN 1335-2733. |
AEC | Belešová, M. 2016. How children project their ideas about reading and writing in drawings. In: Views of Contemporary Preschool and Primary Education in Bulgaria and Slovakia. Brno : Paido, 2016. s. 257-291. ISBN 978-80-7315-261-1. |
ADE | Szentesiová, L. 2017. Postava v rozprávke a jej hodnotové pôsobenie na detského čitateľa. In: Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. Roč. 1, č. 1, 2017. s. 21-35. ISSN 2533-7882. |
ADE | Belešová, M. 2017. Prekoncepty detí v predškolskom veku o funkcii a procese čítania a písania. In: Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. Roč. 1, č. 1, 2017. s. 7-20. ISSN 2533-7882. |
AEC | Belešová, M. 2017. Žiaci s dyslexiou riešia úlohy zo štúdie PIRLS. In: Edukacja bez granic dzieci, młodieży i dorosłych. - Siedlce : AKKA, 2017. s. 104-118. ISBN 978-83-941235-8-1. |
AED | Belešová, M. 2017. Prekoncepcie detí o Slovensku. In: Vedecké štúdie v predprimárnej pedagogike. Šala : Spoločnosť pre predškolskú výchovu, 2017. s. 75-82. ISBN 978-80-971016-2-6. |
AFC | Belešová, M. - Szentesiová, L. 2017. The relationship of bilingual children to reading and to books. In: ICT for Language Learning. Florence : Pixel, 2017. s. 400-404. ISBN 978-88-6292-925-7. |
Ohlasy
Názov kategórie | Konkrétny názov |
---|---|
6 - recenzie v domácich publikáciách | Šupšáková, B. 2015. Vizuálna gramotnosť. Brno : Tribun EU 2015. |
Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)
Názov výstupu | Opis výstupu | Link |
---|---|---|
Webová edukačná stránka | Ide o webovú edukačnú stránku grantového projektu KEGA 023UK-4/2012 Interdisciplinárne projektovanie edukačných modelov a ich implementácia do výučby prierezových tém Štátneho vzdelávacieho programu, na ktorý projekt Génius loci... nadväzuje. V sekcii Aktuálne informácie budú o.i. umiestnené aktuality z prezentácie projektu Génius loci... | www.arteducation.sk |
www.arteducation.sk | Webová edukačná stránka. Ide o webovú edukačnú stránku grantového projektu KEGA 023UK-4/2012 Interdisciplinárne projektovanie edukačných modelov a ich implementácia do výučby prierezových tém Štátneho vzdelávacieho programu, na ktorý projekt Génius loci... nadväzuje. V sekcii Aktuálne informácie budú o.i. umiestnené aktuality z prezentácie projektu Génius loci... www.arteducation.sk | www.arteducation.sk |
E-kniha: Génius loci. | Multimediálny produkt (grafický dizajn textov a obrazov – druhá fáza terénneho výskumu vo vybraných regiónoch Slovenska) a v súlade s časovým harmonogramom. Parciálne (dizajnérsky) spracované a publikované výstupy, ktoré budú súčasťou e-knihy Génius loci... | http://online.pubhtml5.com/zyye/tetz/#p=4. http://online.pubhtml5.com/zyye/twmi/#p=1. http://online.pubhtml5.com/zyye/pkmf/#p=1. http://online.pubhtml5.com/zyye/jpny/#p=1. |
Szentesiová, L. | Realita bratislavských škôlok: Jedno dieťa škôlku dostane, dve deti odmietnu. Odborné vyjadrenie k problematike v článku pre Hospodárske noviny. | http://hnonline.sk/slovensko/817484-realita- bratislavskych-skolok |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele výborne.