Vypracovanie a overovanie koncepcie aktualizačného vzdelávania pre sociálnych pedagógov pôsobiacich v praxi s osobitným zreteľom na školských sociálnych pedagógov

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Názov projektu (slovenský): Vypracovanie a overovanie koncepcie aktualizačného vzdelávania pre sociálnych pedagógov pôsobiacich v praxi s osobitným zreteľom na školských sociálnych pedagógov

Názov projektu (anglický): Elaboration and verification the concept of update training for social pedagogues working in practice, with a particular focus on school social pedagogues

Začiatok riešenia projektu: 2014

Koniec riešenia projektu: 2015

Stav projektu: Ukončený

Číslo projektu: 030UMB-4/2014

Vedúci projektu: prof. PhDr. Jolana Hroncová, PhD.

Vysoká škola: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici

Pracovisko: Pedagogická fakulta

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Originálne výsledky riešenia projektu sú prezentované najmä v hlavných knižných výstupoch projektu. V roku 2014 venovali riešitelia projektu ťažiskovú pozornosť teoretickej analýze problematiky, výsledkom ktorej sú viaceré výstupy. Ide najmä o vysokoškolskú učebnicu Sociálna patológia pre sociálnych pedagógov (Hroncová, J. - Emmerová, I. - Hronec, M.), ktorá bola určená študentom  sociálnej pedagogiky na vysokých školách a tiež školským sociálnym pedagógom v praxi. Autori v nej osobitnú pozornosť venovali problematike prevencie sociálnopatologických javov u detí a mládeže v školskom prostredí, pretože nárast deviantného správania u žiakov základných a stredných škôl predstavuje v súčasnosti závažný výchovný problém, na ktorý upozorňuje aj Správa o stave školstva na Slovensku a o systémových krokoch na podporu jeho ďalšieho rozvoja, ktorú vypracovalo MŠVVaŠ SR v roku 2013 (s. 50 - 52). Výsledky tejto etapy riešenia projektu boli riešiteľmi projektu prezentované aj na medzinárodnej vedeckej konferencii Socialia 2014 pod názvom Aktuálne problémy prevencie sociálnopatologických javov a jej profesionalizácie, ktorú organizoval riešiteľský kolektív 16. - 17. 10. 2014. K výstupom z tohto obdobia patria tiež príspevky prezentované v Zborníku vedeckovýskumných prác Katedry pedagogiky č. 10 a tiež vystúpenia na konferenciách doma i v zahraničí, ktoré sú taktiež publikované v zborníkoch. Za významnú súčasť aktivít v rámci riešenia výskumnej úlohy úlohy považujeme participáciu prof. Hroncovej a prof. Emmerovej  na tvorbe profesijného štandardu: Sociálny pedagóg, ktorý bol spracovaný pod gesciou Metodicko-pedagogického centra v Bratislave v rámci projektu „Profesijný a kariérový rast“ v operačnom programe Vzdelávanie, ktorý je financovaný z prostriedkov Európskej únie.

V roku 2015 patrí k ťažiskovým výstupom plánovaná monografia pod názvom Sociálny pedagóg v škole v teoretickej reflexii a v praxi (Hroncová, J. - Emmerová, I. a kol.), ktorá má teoreticko-empirický ráz. Prvá časť práce je zameraná na teoretickú analýzu profesie sociálneho pedagóga v škole z hľadiska terminologického, legislatívneho, praxeologického a metodického a jej komparáciu so zahraničím. Druhá časť práce prezentuje výsledky celoslovenského výskumu zameraného na pôsobenie sociálnych pedagógov v praxi na Slovensku v roku 2015, ich problémy, špecifiká a možnosti ďalšieho kontinuálneho vzdelávania.  Okrem tejto knižnej publikácie riešiteľský kolektív vypracoval aj ďalšie vysokoškolské učebnice, ktoré môžu slúžiť aj ako metodické príručky školským sociálnym pedagógom. Ide najmä o práce Sociálno-výchovná práca s rodinou z aspektu sociálnej pedagogiky (Hroncová, J. - Emmerová, Gežová Cimprichová, K.) a Základy mediálnej výchovy pre sociálnych pedagógov a pedagógov (Emmerová, I. - Niklová, M. - Dulovics, M.). Záverečné výsledky výskumnej úlohy boli prezentované tiež v Zborníku  vedeckovýskumných prác Katedry pedagogiky č. 11, v odbornej domácej i zahraničnej tlači a na konferenciách. Školským sociálnym pedagógom riešitelia dali k dispozícii tieto publikačné výstupy z projektov na odbornom seminári Sociálny pedagóg v škole II, ktorý sa konal  10. 11. 2015.

K významným výstupom výskumnej úlohy patrí vypracovanie koncepcie Aktualizačného vzdelávania pod názvom: Prípravné atestačné vzdelávanie pre prvú atestáciu pre odborných zamestnancov - sociálnych pedagógov v školách a školských zariadeniach, ktorú vypracovali hlavné riešiteľky, prof. Hroncová a prof. Emmerová, a odoslali na MŠVVaŠ SR v decembri 2015 na certifikáciu. Návrh koncepcie vzdelávania sme overovali v rámci podporného vzdelávania pre školských sociálnych pedagógov, ktoré sa uskutočnilo v mesiacoch január a február 2015, počas štyroch celodenných blokov v celkovom rozsahu 32 hodín.

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku

The original results of the project are presented mainly in the major book publications - outputs from the project. In 2014 the project partners paidtheir primary attention to the theoretical analysis of problems that resulted in multiple outputs. In particular we have to mention the university textbook called Social Pathology for Social Pedagogues – Sociálna patológia pre sociálnych pedagógov (Hroncová, J. - Emmerová, I. - Hronec, M.), which was intended for students of social pedagogy at the university and also school for in-service social pedagogues. There the authors paid particular attention to the issue of prevention of socio-pathological phenomena in the lives of children and youth, particularly to in their school environment.The reason is that the increase in deviant behavior among pupils of primary and secondary schools is currently a serious educational problem highlighted in the Report on the State of Education in Slovakia and Systematic Steps to Promoting its Further Development – Správa o stave školstva na Slovenskua o systémových krokoch na podporu jeho ďalšieho rozvoja, elaborated by MŠVVaŠ SR – the Ministry of Education, Science and Sport in 2013 (pp. 50-52).

The results of this phase of the project were presented by the project partners at an international scientific conference Socialia 2014 entitled Current Problems of Prevention of Socio-pathological Phenomena and its Professionalization - Aktuálne problémy prevencie sociálnopatologických javov a jej profesionalizácie - organized by the research team from 16th to 17th October, 2014. 10. The outputs from this period are also presented in the Collection of research paper of the Department of Education No. 10 - Zborník  vedeckovýskumných  prác Katedry pedagogiky No. 10, as well as via presentations at conferences at home and abroad, which are also published in several proceedings. The participation of prof. Hroncová and prof. Emmerová in the design of professional standards for the Social Pedagogue profession, prepared under the auspices of the Methodological Centre in Bratislava via the project "Professional and Career Growth" in the Operational Programme Education, funded by the European Union, should be considered as a significant part of the activities within the work of the research team.

The mainproject output in 2015 is the planned monograph entitled The Social Pedagogue at School - theoretical reflection and practice (Sociálny pedagóg v škole v teoretickej reflexii a v praxi  Hroncová, J. - Emmerová, I. et al.) – a publication of theoretical and empirical character. The first part focuses on the theoretical analysis of the profession of social pedagogue atschool, from a terminological, juridical, methodological and praxeological point of view as well as on their comparison with the situation abroad. The second part presents the results of nationwide research aimed at social pedagogues in practice in Slovakia in 2015, their problems, specific issues and possibilities of continuing education. In addition to this book publication, the research team also developed other university textbooks that can serve as a methodological guide for school social pedagogues. Among these there are in particular publications such as The Socio-Educational Work with the Family from the Aspect of Social Pedagogy- Sociálno-výchovná práca s rodinou z aspektu sociálnej pedagogiky (Hroncová, J. - Emmerová, Gežová Cimprichová, K.) and The Basics of Media Education for Social Pedagogues and Pedagogues -Základy mediálnej výchovy pre sociálnych pedagógov a pedagógov (Emmerová, I. - Niklová, M. - Dulovics, M.). The final results of the research project were also presented in the Collection of research paper of the Department of Education No. 11 -Zborník vedeckovýskumných prác Katedry pedagogiky č. 11, in various professional domestic and foreign publications and during conferences. These publiacations were made available to school social pedagogues during a professional seminar Social pedaguge in school II which took place on 10. 11. 2015.

Another important outcome of the research project is the development of the conception of Preparational Education for the First Attestation of Professional Staff – Social Pedagogues at Schools and School Institutions - Aktualizačného vzdelávania pod názvom: Prípravné atestačné vzdelávanie pre prvú atestáciu pre odborných zamestnancov - sociálnych pedagógov v školách a školských zariadeniach, prepared by the principal investigators, Prof. Hroncová and prof. Emmerová, sent to the Ministry of Education, Science and Sport of the Slovak Republic in December 2013 in order to be certified. The draft concept of this education was verified during the additional supportive education of school social pedagogues held in January and February 2015, during the four whole-day training blocks with a total 32 hours.

 

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu 15 004,40 0,00

Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia

Publikačná činnosť

Kód kategórie Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.)
ACB Hroncová, J. - Emmerová, I. - Hronec, M.: Sociálna patológia pre sociálnych pedagógov. Banská Bystrica : 2014, 300 s. ISBN 978-80-557-0806-5.
AFD Socialia 2014. Aktuálne problémy prevencie sociálnopatologických javov a jej profesionalizácie. Banská Bystrica : 2014, 475 s. ISBN 978-80-557-0808-9.
AED Zborník vedeckovýskumných prác Katedry pedagogiky č. 10. Banská Bystrica : 2014, 167 s. ISBN 978-80-557-0792-1.
AAB Hroncová, J. - Emmerová, I. a kol.: Sociálny pedagóg v škole v teoretickej reflexii a praxi. Banská Bystrica : 2015, 287 s. ISBN 978-80-557-0957-4.
ACB Hroncová, J. - Emmerová, I. - Cimprichová Gežová, K.: Sociálno-výchovná práca s rodinou z aspektu sociálnej pedagogiky. Banská Bystrica : 2015, 180 s. ISBN 978-80-557-0926-0.
ACB Emmerová, I. - Niklová, M. - Dulovics, M.: Základy mediálnej výchovy pre sociálnych pedagógov a pedagógov. Banská Bystrica : 2015, 190 s. ISBN 978-80-557-0925-3.
AED Zborník vedeckovýskumných prác Katedry pedagogiky č. 11. Banská Bystrica : 2015, 300 s. ISBN 978-80-557-0927-7.
ADM Emmerová, I.: School Social Pedagogue in a Theoretical Reflection, Problems and Educational Needs of a School Social Pedagogue in the Slovak Republic. In: The New Educational Review. 2015, č. 3, s. 111 - 121. ISSN 1732-6729.

Ohlasy

Názov kategórie Konkrétny názov
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch Sociálna patológia pre sociálnych pedagógov / Jolana Hroncová, Ingrid Emmerová, Martin Hronec ; rec. Pavol Bartík, Beata Mikušová - Meričková. - 1. vyd. - Banská Bystrica : Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela - Belianum, 2014. - 300 s. [15,20 AH]. - ISBN 978-80-557-0806-5
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch Sociálna patológia pre sociálnych pedagógov / Jolana Hroncová, Ingrid Emmerová, Martin Hronec ; rec. Pavol Bartík, Beata Mikušová - Meričková. - 1. vyd. - Banská Bystrica : Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela - Belianum, 2014. - 300 s. [15,20 AH]. - ISBN 978-80-557-0806-5
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch Sociálna patológia pre sociálnych pedagógov / Jolana Hroncová, Ingrid Emmerová, Martin Hronec ; rec. Pavol Bartík, Beata Mikušová - Meričková. - 1. vyd. - Banská Bystrica : Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela - Belianum, 2014. - 300 s. [15,20 AH]. - ISBN 978-80-557-0806-5
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch Profesionalizácia prevencie ako nevyhnutné východisko zvyšovania efektívnosti prevencie u detí a mládeže v SR / Ingrid Emmerová. In Socialia 2014 : aktuálne problémy prevencie sociálnopatologických javov a jej profesionalizácie : zborník príspevkov zo XVII. medzinárodnej vedeckej konferencie Socialia 2014, ktorá sa konala v horskom hoteli Šachtička pri Banskej Bystrici v dňoch 16. - 17. októbra 2014 / rec. Emília Kratochvílová, Ľudovít Višňovský. - Banská Bystrica : Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela - Belianum, 2014. - ISBN 978-80-557-0808-9. - S. 37-45.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch Hroncová, J.: Prevencia sociálnopatologických javov u detí a mládeže a jej profesionalizácia v školskom prostredí so zreteľom na sociálneho pedagóga. In: Zborník vedeckovýskumných prác Katedry pedagogiky č. 10. Banská Bystrica : 2014, s. 42 - 54.
6 - recenzie v domácich publikáciách SOCIALIA 2014. Banská Bystrica 2014.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch Cimprichová Gežová, K.: Význam a potreba vzdelávania sociálnych pedagógov pôsobiacich v praxi z hľadiska celoživotného vzdelávania. In: Zborník vedeckovýskumných prác Katedry pedagogiky č. 10. Banská Bystrica : 2014, s. 24 - 33.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch Emmerová, I.:Profesionalizácia prevencie ako nevyhnutné východisko zvyšovania efektívnosti prevencie u detí a mládeže. In: Socialia 2014. Banská Bystrica :2014.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch Sociálna patológia pre sociálnych pedagógov / Jolana Hroncová, Ingrid Emmerová, Martin Hronec ; rec. Pavol Bartík, Beata Mikušová - Meričková. - 1. vyd. - Banská Bystrica : Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela - Belianum, 2014. - 300 s. [15,20 AH]. - ISBN 978-80-557-0806-5

Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)

Názov výstupu Opis výstupu Link
Odborný seminár Sociálny pedagóg v škole II. Odborný seminár pre školských sociálnych pedagógov, ktorý sa uskutočnil 10. 11. 2015. nie je zverejnené na internete
Prípravné atestačné vzdelávanie pre prvú atestáciu pre odborných zamestnancov - sociálnych pedagógov v škole a v školských zariadeniach Prípravné atestačné vzdelávanie pre prvú atestáciu pre odborných zamestnancov - sociálnych pedagógov v škole a v školských zariadeniach nie je zverejnené na internete

Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA

Splnil ciele výborne.

Filter

Filter