Štylistika angličtiny - blended-learningový kurz

Základné informácie

TOP PROJEKT

Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní

Názov projektu (slovenský): Štylistika angličtiny - blended-learningový kurz

Názov projektu (anglický): English Sylistics (Discourse Analysis) – a blended-learning course

Začiatok riešenia projektu: 2014

Koniec riešenia projektu: 2016

Stav projektu: Ukončený

Číslo projektu: 030PU-4/2014

Vedúci projektu: prof. PhDr. Milan Ferenčík, PhD.

Vysoká škola: Prešovská univerzita v Prešove

Pracovisko: Filozofická fakulta

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Pôvodnosť výsledkov riešenia projektu prekračujúcich ´tradičné´ postupy vyučovania anglickej štylistiky sa ukazuje v procesuálnej ale predovšetkým v obsahovo-koncepčnej rovine:

V procesuálnej rovine ide o tzv. blended-learningový kurz anglickej štylistiky, prvý svojho druhu v prostredí IAA FF PU, ktorý spája výhody klasického kontaktného vyučovania a technologicky progresívneho vyučovania prostredníctvom informačných technológií (moodle). Je koncipovaný primárne ako súčasť filologického modulu magisterského stupňa programu Anglický jazyk a anglofónne kultúry ktorý funguje v úzkom prepojení s ostatnými predmetmi vyučovanými hlavným riešiteľom a ktorými sú Súčasný anglický jazyk, Pragmalingvistka, Sociolingvistika, Konverzačná analýza, Kapitoly zo sociolingvistiky: Angličtina vo svete (World Englishes) Kapitoly zo sociolingvistiky: Geosemiotika, Kapitoly zo sociolingvistiky: Multilingvizmus. Kurz je teoreticko-metodologickým východiskom pre tieto a ďalšie kurzy tým, že ponúka ´návod´ ako rozumieť fungovaniu jazyka v použití.

Po obsahovej stránke je kurz inovatívny predovšetkým v tom, že vychádza z hallidayovskej koncepcie jazyka, ktorá predstavuje nielen vplyvný lingvistický smer patriaci do funkčnej vedecko-výskumnej paradigmy, ale v svojej aplikačnej časti ponúka aj hotový teoreticko-metodologický nástroj na analýzu jazyka. Inovatívnosť tohto prístupu, ktorú kurz plne využíva, je daná v spôsobe nazerania na jazyk ako prostriedok produkcie spoločensky determinovaných významov. Učebnica English Stylistics in Discourse nadväzuje na 2-dielny učebný text M. Ferenčík (2013)  English Grammar in Discourse, ktorý je východiskom pre analytickú prácu s anglickým textom v ďalších kurzoch filologického (hlavne magisterského) štúdia. Hlavný analytický nástroj ´registrovej analýzy´ prispieva k rozvoju a prehlbovaniu kriticko-analytických zručností študentov, čím napomáha rozvoju ich kritického myslenia a následne aj k ich zodpovednému konaniu.

Kurz je inovatívny aj svojím prepojením s aktuálnym svetovým dianím v troch relatívne samostatných no vzájomne prepojených výskumných poliach, v ktorých sa hlavný riešiteľ v rámci svojej vedecko-výskumnej a publikačnej činnosti dlhodobo pohybuje, a to pragmalingvistika (predovšetkým interpersonálna pragmatika), ´jazyková krajina´ (linguistic landscape) a socolingvistika (predovšetkým angličtina ako ´lingua franca´ a variantnosť angličtiny vo svete, tzv. World Englishes). Toto prepojenie dokumentuje chápanie fungovania jazyka v komplexnosti medziľudskej komunikácie, ktoré sa manifestuje v prístupe k jazykovému správaniu ako k diskurznej činnosti, do ktorej sú zapojení jeho účastníci a ktorí fungujú v materiálnom, sociálnom a kognitívnom komplexe svojej existencie.

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku

The originality of the project results which goes beyond the ´traditional´ way of teaching English stylistics rests on both processual and conceptual levels:
               On the processual level, English Stylistics is conceived of as a blended-learning course which combines the advantages of ´classical´ contact teaching and ´progressive´ learning by means of technologically-advanced information technology (moodle). It is designed primarily as a part of the philological module of the Master's degree programme ´English Language and the Anglophone cultures´ and which is closely interconnected with other courses offered in the module, such as Contemporary English Language, Pragmalinguistics, Sociolinguistics, Conversation Analysis, World Englishes, Geosemiotics and Multilingualism. The course offers a theoretical and methodological basis for these and other courses by offering a tool for the analysis and understanding of the functioning of language in use.

               From the methodological perspective, the course is innovative primarily in that it is based on the Hallidayan approach to language which, while being an influential functional linguistic tradition belonging to the functional scientific research paradigm, also offers a ready-made theoretical and methodological tool for the analysis of language use. The innovativeness of this approach lies in the way of looking at language as a means of social production of meaning. The textbook English Stylistics in Discourse is a continuation of the two-part textbook M. Ferenčík (2013) English Grammar in Discourse, which offers methodological basis for the textual analysis designed for esp. Master´s philological courses. Its main analytical tool of ´register analysis´ aspires to contribute to a further development and deepening of students´ critical-analytical skills and, thereby, to the development of their critical thinking and responsible action.

               The course is also innovative in that it is linked with the current developments in the three relatively independent but interrelated fields of contemporary research in which the principal investigator has done his own research and publishing, viz. pragmalinguistics (esp. interpersonal pragmatics), linguistic landscape and socolinguistics (esp. English as a 'lingua franca' and World Englishes). This link documents the principal investigator´s understanding of the workings of language in the complexity of interpersonal communication, which is manifested in the approach to language behavior as discourse practice which involves full complexity of participants´ physical, social and cognitive environment.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu 13 356,98 0,00

Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia

Publikačná činnosť

Kód kategórie Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.)
AFD Ferenčík, Milan (50%); Lukáč, Juraj (50%); Gavurová, Miroslava (0%); Šimon, František (0%): Štylistika anglického jazyka - návrh blended-learningového kurzu. 2014 Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2014. ISBN 978-80-555-1122-1
AFD Ferenčík, Milan (100%); Patráš, Vladimír (0%); Slančová, Daniela (0%): Jazyk v meste. 2015 Prešov : Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, 2015. ISBN 978-80-555-1494-9
BCI Bednárová-Gibová, Klaudia (100%); Böhmerová, Ada (0%); Stašková, Jaroslava (0%): The English language through the prism of the centuries. 2014
ADF Bednárová-Gibová, Klaudia (100%): Some insights into portmanteau words in current fashion magazines. 2014 ISSN 1338-1148
ADF Bednárová-Gibová, Klaudia (100%): 21st century English in flux: insights, visions & perspectives. 2014 ISSN 1338-0583
ADE Bednárová-Gibová, Klaudia (100%): Shedding some light on modulation across non-literary and literary translation. 2015 ISSN 2313-2299
ACB Eddy, Eva (100%); Pokrivčáková, Silvia (0%); Bilá, Magdaléna (0%): English phonetics and phonology. 2014
AED Eddy, Eva (100%); Bilá, Magdaléna (0%); Jesenská, Petra (0%): `Modern family` - the incorporation of popular culture in the English classroom. 2014 Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2014. ISBN 978-80-555-1192-4
AED Pavlíčková, Eva (100%); Bilá, Magdaléna (0%); Jesenská, Petra (0%): Tenzia a diskrepancie v anglickom právnom diskurze. 2014 Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2014. ISBN 978-80-555-1192-4
AFD Rafajlovičová, Rita (100%); Hnik, Ondřej (0%); Pasternáková, Lenka (0%): Gramatika ako základné kritérium hodnotenia jazykovej kompetencie. 2014 Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2014. ISBN 978-80-555-1195-5
AED Rafajlovičová, Rita (100%); Bilá, Magdaléna (0%); Jesenská, Petra (0%): Some issues on translating relative and adverbial clauses from Slovak into English. 2014 Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2014. ISBN 978-80-555-1192-4
ADF Krajňáková, Diana (100%): A structural analysis of English thesis abstracts in Slovak academic setting. 2014 ISSN 1338-1148
AFD Ferenčík, Milan (100%); Nebeská, Iva (0%); Newerkla, Stefan M. (0%): Zákaz vjazdu - súkromný pozemok: konštruovanie súkromného priestoru v miestnej jazykovej krajine. 2014 Prešov : Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, 2014. ISBN 978-80-555-1112-2
AFD Krajňáková, Diana (100%); Bátorová, Mária (0%); Kolečáni Lenčová, Ivica (0%): Koncept angličtiny ako lingua franca (ELF) a jej prítomnosť v slovenskom akademickom diskurze. 2015 Nümbrecht : KIRCH - Verlag, 2015. ISBN 978-3-943906-21-9
ABC [ABC] Krajňáková, Diana: Lexico-grammatical Features of English as a Lingua Franca (ELF) in Slovak and French Academic Settings, In: Kačmárová, A. – Shatro, B. (eds): Challenges of Anglophone Language(s), Literatures and Cultures, Newcastle upon Tyne, UK: Cambridge Scholars Publishing, 2017 (február), s. 69 – 88 (1,26 AH), ISBN (10): 1-4438-1751-1, ISBN (13): 978-1-4438-1751-6, 338 s.
ADN Ferenčík, Milan: Je ne suis pas Charlie. Metadiscourses of impoliteness following "France`s 9/11" in selected print media Topics in linguistics : discourse analysis in a digital world. Vol. 16, no. 1 (2015), s. 42-58 ISSN 1337-7590
ADN Ferenčík, Milan (100%): Construction of private space in an urban semioscape: a case study in the sociolinguistics of globalisation. 2015 ISSN 1210-3055
AED Krajňáková, Diana (100%); Pokrivčák, Anton (0%); Pokrivčáková, Silvia (0%): English as a lingua franca (ELF) in the Slovak academic setting. 2015 Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2015. ISBN 978-80-555-1472-7
ADE Krajňáková, Diana (100%): Genre analysis of English-written Master`s thesis and dissertation abstracts in the setting of Prešov University. 2015 ISSN 1641-7666
ADF Krajňáková, Diana (100%): Abstrakt: Čo? Prečo? Ako?. 2015 ISSN 1338-1148
AFH Ferenčík, Milan (100%): English in the visual semiotics of a Slovakia`s cityscape: the case of Poprad. 2014 Košice : The Slovak association for the study of English, 2014. ISBN 978-80-971720-3-9
ADE Bednárová-Gibová, Klaudia (100%): On some principles of term formation in EU-ese. 2015 ISSN 2299-1131
AFC Bednárová-Gibová, Klaudia (100%); Tomášková, Renáta (0%); Němec, Martin (0%): English-Slovak language contact: the case of lexical borrowings . 2015 Brno : Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7922-9
ACB Rafajlovičová, Rita (100%); Lojová, Gabriela (0%); Stašková, Jaroslava (0%): The structure of the English sentence. 2015
ABD Bednárová-Gibová, Klaudia. 2016. Nominalization, Translation Studies and Critical Stylistics: A Case Study of EU-ese in Parallel English-Slovak Texts. In: M. Ferenčík – K. Bednárová-Gibová (eds.), Discourse and Ideology: Studies in Critical Stylistics. Opera linguistica 1/2016. Prešov: Filozofická fakulta, pp. 33-52. ISBN 978-80-555-1635-6
ABD Ferenčík, Milan. 2016. Construing private space in Prešov´s urban environment: A critical stylistic perspective. In: M. Ferenčík – K. Bednárová-Gibová (eds.), Discourse and Ideology: Studies in Critical Stylistics. Opera linguistica 1/2016. Prešov: Filozofická fakulta, pp.111-148. ISBN 978-80-555-1635-6
AED Eddy, Eva, 2016. Speech and thought presentation in non-native and native speakers of English: A comparative-contrastive study of Indirect Speech versus Free Indirect Speech. In: Ferenčík, Milan - Bednárová-Gibová, Klaudia (eds.). Discourse and Ideology: Studies in Critical Stylistics. Opera linguistica 1/2016. Prešov: Filozofická fakulta Prešov: FF PU, pp. 172 – 188. ISBN 978-80-555-1635-6
AED Rafajlovičová, R. 2016. Presenting speech in literary and non-literary texts. In: M. Ferenčík – K. Bednárová-Gibová (eds.), Discourse and Ideology: Studies in Critical Stylistics. Discourse and Ideology: Studies in Critical Stylistics. Opera linguistica 1/2016. Prešov: Filozofická fakulta, pp. 172-188. ISBN 978-80-555-1635-6
AED Pavlíčková, E. 2016. Ideological implications of a noun phrase in legal disocurse. In: M. Ferenčík – K. Bednárová-Gibová (eds.), Discourse and Ideology: Studies in Critical Stylistics. Discourse and Ideology: Studies in Critical Stylistics. Opera linguistica 1/2016. Prešov: Filozofická fakulta, pp. 11-32. ISBN 978-80-555-1635-6
AED Krajňáková, D. 2016. The textual function of listing in the genre of abstract. In: M. Ferenčík – K. Bednárová-Gibová (eds.), Discourse and Ideology: Studies in Critical Stylistics. Discourse and Ideology: Studies in Critical Stylistics. Opera linguistica 1/2016. Prešov: Filozofická fakulta, pp. 54-74. ISBN 978-80-555-1635-6
FAI Ferenčík, M., Bednárová-Gibová, K. (eds.), 2016. Discourse and Ideology: Studies in Critical Stylistics. Opera linguistica series 1/2016. Prešov: Filozofická fakulta. ISBN 978-80-555-1635-6
ACB Ferenčík, Milan. 2016. English Stylistics as Discourse Analysis. Opera linguistica 4/2016. Prešov: Filozofická fakulta. ISBN 978-80-555-1735-3
ACB Eddy, Eva, 2016. English Pronunciation for Teacher-Training Programmes: Theory, Practice and Methodology of Teaching Part I: Segments. Prešov: Filozofická fakulta. ISBN 978-80-555-1724-7

Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)

Názov výstupu Opis výstupu Link
seminár s prof. Lesley Jeffries 23.3.2015 Seminár o aktuálnom stave a perspektívach teórie a praxe svetovej štylistiky určený pre členov riešiteľského kolektívu projektu a pozvaných štylistikov zo slovenských anglistických pracovísk za prítomnosti prof. Lesley Jeffries. Prof. Jeffries predstavila metódu ´kriticickej štylistiky´. Na seminári odzneli príspevky, v ktorých autori predložili svoje predstavy o spôsoboch využitia tejto metódy na analýzu vybraných diskurzov. Prof. Jeffries sa vyjadrila ku každému príspevku a dala podnety na ďalšiu prácu s nimi. Podstatná časť príspevkov vyšla v zborníku Discourse and Ideology: Studies in Critical Stylistics.
e-learningový kurz Štylistika e-learningový kurz Štylistika obsahuje 13-týždňový harmonogram, sylabus, textové podklady k eminárom, diskurzy na seminárne analýzy, pracvné listy a ďalšie aktivity https://e.ff.unipo.sk/login/index.php

Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA

Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).

Filter

Filter