Vzdialené reálne experimenty v školskej praxi
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Názov projektu (slovenský): Vzdialené reálne experimenty v školskej praxi
Názov projektu (anglický): Real remote experiments in the school practice
Začiatok riešenia projektu: 2014
Koniec riešenia projektu: 2016
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 021UKF-4/2014
Vedúci projektu: doc. PaedDr. Danka Lukáčová, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Pracovisko: Pedagogická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Projekt rieši otázky využívania vzdialených reálnych experimentov (VRE) v praxi na univerzitách. Riešitelia v rámci projektu odpovedajú na otázky, prečo učitelia vysokých škôl využívajú (nevyužívajú) VRE vo výučbe, aké sú podmienky úspešného využívania VRE na univerzitách a aké výhody z pohľadu didaktiky odborných, resp. technických a prírodovedných predmetov prinášajú VRE pri ich aplikácii do výučby. Dôležité je zistenie, že učitelia sú oboznámení so VRE len čiastočne a pomerne slabé je aj ich využívanie vo vzdelávacom procese. Tieto postoje učiteľov súvisia s ich nedostatočnou informovanosťou, ktorú riešitelia čiastočne odstránili vytvorením katalógu VRE, ktorý je dostupný na stránke: http://ki.fpv.ucm.sk/kega/index.html.
Riešitelia projektu sa tiež zaberali technickou realizáciou VRE, ktorá je často veľmi neekonomická z pohľadu ich tvorcov. Na odstránenie tohto nedostatku VRE navrhujú využiť priemyselné riadiace automaty (PLC). Na potvrdenie správnosti uvedeného riešenia vytvorili dva VRE: Meranie prúdenia vzduchu v trubici a Automatická regulácia svetelnej signalizácie na križovatke. Pre správne využitie VRE vo výučbe navrhli tiež riešitelia projektu uplatňovať pri výbere VRE didaktické požiadavky, ktoré definujú, čo by mali VRE spĺňať na to, aby boli v pedagogickej praxi použiteľné. Podľa týchto požiadaviek je možné VRE hodnotiť a podľa dosiahnutého výsledku zvážiť jeho zaradenie do výučby.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
The project deals with questions of the use of remote real experiments (RRE) in practice at universities. Investigators of the project are answering questions, why university teachers do use (or do not use) RRE in teaching, what are the conditions for successful exploitation of RRE at universities and what benefits in terms of didactics of special, respectively technical and scientific subjects, bring RRE in their application to teaching. What is important is the finding that teachers are only partially familiar with RRE and also their using of RRE in education is relatively weak. These attitudes of teachers are related to their lack of information that investigators partially removed by creating a catalogue about RRE, which is available at: http://ki.fpv.ucm.sk/kega/index.html.
Investigators of the project were also engaged in the technical implementation of RRE, which is often very uneconomical in terms of the creators. To resolve this defect of RRE they propose to use programmable logic controllers (PLC). To confirm the accuracy of the proposed solution they have created two RRE: The measurement of air flow in the tube and Automatic control of traffic lights at the intersection. For proper use of RRE in teaching project investigators also proposed apply didactic requirements for the selection of RRE that define, what RRE should comply so as to be useful in teaching practice. According to these requirements, it is possible to evaluate RRE and by the results considerate its inclusion in teaching.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 10 586,00 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
ADE | Kozík, Tomáš (40%); Kuna, Peter (60%): Vzdialený reálny experiment s využitím prvkov priemyselnej automatizácie. 2014 ISSN 2080-9069 |
ADE | Lukáčová, Danka (100%): Požiadavky firiem na absolventov. 2014 ISSN 1805-8949 |
AEC | Kozík, Tomáš (40%); Šimon, Marek (35%); Kuna, Peter (25%); Kwiatkowski, Stefan M. (0%); Ozóg, Kazimierz (0%): Remote experiment in terms of view of didactics of education. 2014 Rzeszów : WUR, 2014. ISBN 978-83-7996-021-7 |
AEC | Kozík, Tomáš (34%); Arras, Peter (33%); Tabunshchyk, Galyna (33%): Techniques and tools for virtual and remote experiments. 2014 Zaporizhzhya : Zaporizhzhya National Technical University, 2014. ISBN 978-617-529-098-9 |
ADE | Kozík, Tomáš (35%); Šimon, Marek (35%); Kuna, Peter (10%); Arras, Peter (15%); Tabunščik, Galina (5%): Internet security of remote experiments. 2015 Kazaň : Juniversum, 2015. ISSN 2078-6980 |
ADE | Kozík, Tomáš (50%); Šimon, Marek (50%): Perspektíva reálnych experimentov vo vzdelávaní. 2015 ISSN 2083-3156 |
AEC | Kozík, Tomáš (35%); Šimon, Marek (35%); Kuna, Peter (10%); Arras, Peter (15%); Tabunschyk, Galina (5%): Remote Experiment at Universities. 2015 Piscataway : IEEE, 2015. ISBN 978-1-4673-8359-2 |
ADE | Kozík, Tomáš (35%); Kuna, Peter (10%); Šimon, Marek (35%); Arras, Peter (20%): Remote experiments, from internet to intranet. 2015 Rzeszów, Poľsko : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego Rzeszów, ISSN 2080-9069 |
ADE | Ölvecký, Miroslav (100%): Real remote experiments in natural science. 2015 Stavropoľ : Severo-Kavkazskij gumanitarno-techničeskij institut, 2015. ISSN 2227-1392 |
AED | Beňo, Miroslav (50%); Ölvecký, Miroslav (50%): The possibilities of technical realization of real remote experiments. 2015 Trnava : University of SS. Cyril and Methodius in Trnava, 2015. ISBN 978-80-8105-723-6 |
AEC | Lukáčová, Danka (50%); Bánesz, Gabriel (50%); Melezinek, Adolf (0%); Tóth, Agnes (0%): Mathematics and Physics as a Part the Occupational Safety and Health Study Programme. 2015 Florence : IEEE, 2015. ISBN 978-1-4799-8706-1 |
AED | Širka, Ján (100%): Technicky orientované súťaže ako motivačný aspekt pre štúdium technických odborov. 2015 ISSN 2080-9069 |
AFD | Kozík, Tomáš (25%); Ölvecký, Miroslav (25%); Šimon, Marek (25%); Kuna, Peter (25%): Meranie rýchlosti prúdenia plynného prostredia (Verfikácia platnosti Bernulliho rovnice). 2016 Nitra : PF UKF v Nitre, 2016. ISBN 978-80-558-1094-2 |
AFD | Ölvecký, Miroslav (100%): Technická realizácia vzdialeného reálneho experimentu na príklade križovatky. 2016 Nitra : PF UKF v Nitre, 2016. ISBN 978-80-558-1094-2 |
AFD | Ölvecký, Miroslav (100%): Vzdialené reálne experimenty - návrh a tvorba katalógu. 2016 Nitra : PF UKF v Nitre, 2016. ISBN 978-80-558-1094-2 |
AAB | Kozík, Tomáš (20%); Šimon, Marek (20%); Arras, Peter (20%); Ölvecký, Miroslav (20%); Kuna, Peter (20%); Noga, Henryk (0%); Čerňanský, Peter (0%); Hrmo, Roman (0%): Remotely controlled experiments. 2016 |
AAB | Kozík, Tomáš (25%); Šimon, Marek (25%); Ölvecký, Miroslav (25%); Kuna, Peter (25%); Bednarczyk, Henryk (0%); Dostál, Jiří (0%): Vzdialené experimenty v edukácii. 2016 |
ADE | Lukáčová, Danka (100%): Didaktické kritériá hodnotenia kvality vzdialených reálnych experimentov. 2015 ISSN 2080-9069 |
ADE | Lukáčová, Danka (50%); Kozík, Tomáš (50%): Innovation of Technical Education in the Slovak Republic - a Challenge for Teachers, Pupils and Parents. 2016 ISSN 1803-537X |
ADE | Lukáčová, Danka (100%): Postoje učiteľov k využívaniu vzdialených reálnych experimentov vo výučbe na uniterzitách. 2016 ISSN 2080-9069 |
ADE | Lukáčová, Danka (50%); Bánesz, Gabriel (50%): Preparation of Teachers of Technical Subjects in the Opinion of Teachers and Students. 2016 ISSN 1803-537X |
ADE | Kozík, Tomáš (34%); Lukáčová, Danka (33%); Kuna, Peter (33%): Úloha technického vzdelávania v spoločnosti. 2016 ISSN 2080-9069 |
AFA | Tomková, Viera (34%); Depešová, Jana (33%); Lukáčová, Danka (33%): Comparison of the results from the analysis of teaching elementary school students in the field of safety and healthcare in Slovak and Czech Republic. 2015 ISSN 2313-1640 |
AFC | Lukáčová, Danka (34%); Bánesz, Gabriel (33%); Hašková, Alena (33%); Abbasov, Babek (0%); Kopnov, Vitaly (0%): Quality Assessment of Remote Real Experiments and their Use in Practice. 2015 Rostov on Don : Southern Federal University, 2015. ISBN 978-1-4673-6855-1 |
BDE | Širka, Ján (50%); Šebo, Miroslav (50%): Zoom do vzdelávania seniorov U3V na KTIT. 2016 ISSN 2080-9069 |
AFD | Bánesz, G.: Postoje vysokoškolských pedagógov k vzdialeným reálnym experimentom. In Vzájomná informovanosť - cesta k efektívnemu rozvoju vedecko-pedagogickej činnosti. Nitra: PF UKF, 2016, s. 74 – 84. ISBN 978-80-558-1094-2. |
AFD | Kuna, P.: Technické aspekty konštrukcie VRE s prvkami priemyselnej automatizácie. In Vzájomná informovanosť - cesta k efektívnemu rozvoju vedecko-pedagogickej činnosti. Nitra: PF UKF, 2016, s. 102 – 107. ISBN 978-80-558-1094-2. |
AFD | Lukáčová, D.: Názory učiteľov na používanie vzdialených reálnych experimentov vo výučbe. In Vzájomná informovanosť - cesta k efektívnemu rozvoju vedecko-pedagogickej činnosti. Nitra: PF UKF, 2016, s. 1108 – 113. ISBN 978-80-558-1094-2. |
AFD | Šebo, M. - Hodál, P.: Sociálne siete ako prostriedok vzdelávania technických predmetov. In Vzájomná informovanosť - cesta k efektívnemu rozvoju vedecko-pedagogickej činnosti. Nitra: PF UKF, 2016, s. 126 – 131. ISBN 978-80-558-1094-2. |
AFD | Lukáčová, D. - Širka, J.: Vyhodnotenie a diskusia k vzdialenému reálnemu experimentu. In Vzájomná informovanosť - cesta k efektívnemu rozvoju vedecko-pedagogickej činnosti. Nitra: PF UKF, 2016, s. 132 – 137. ISBN 978-80-558-1094-2. |
Ohlasy
Názov kategórie | Konkrétny názov |
---|---|
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS | Danka Lukáčová, Gabriel Bánesz : Mathematics and Physics as a Part the Occupational Safety and Health Study Programme ; recenzent: Adolf Melezinek, Agnes Toth, 2015. In. World Engineering Education Forum (WEEF 2015) : Interactive Collaborative Learning (ICL 2015), Florence 20. – 24. 09. 2015. - Florence : IEEE, 2015. - ISBN 978-1-4799-8706-1, P. 737-741. |
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Danka Lukáčová, Gabriel Bánesz, Alena Hašková : Quality Assessment of Remote Real Experiments and their Use in Practice ; recenzent: Babek Abbasov, Vitaly Kopnov, 2015. In. AICT2015 : Application of Information and Communication Technologies. Proceedings from 9th IEEE International Conference, Rostov on Don, Russia, 14-16 October 2015. - Rostov on Don : Southern Federal University, 2015. - ISBN 978-1-4673-6855-1, P. 491-495. |
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Danka Lukáčová, Gabriel Bánesz, Alena Hašková : Quality Assessment of Remote Real Experiments and their Use in Practice ; recenzent: Babek Abbasov, Vitaly Kopnov, 2015. In. AICT2015 : Application of Information and Communication Technologies. Proceedings from 9th IEEE International Conference, Rostov on Don, Russia, 14-16 October 2015. - Rostov on Don : Southern Federal University, 2015. - ISBN 978-1-4673-6855-1, P. 491-495. |
Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)
Názov výstupu | Opis výstupu | Link |
---|---|---|
Katalóg VRE | katalóg voľne dostupných VRE so stručným opisom a odkazom na stránku experimentu | http://ki.fpv.ucm.sk/kega/index.html |
VRE Riadenie križovatky | VRE zameraný na problematiku riadenia svetelnej križovatky | kega.kaim.fpv.ucm.sk/experiment.php |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele.