Vzdialené reálne experimenty v školskej praxi

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní

Názov projektu (slovenský): Vzdialené reálne experimenty v školskej praxi

Názov projektu (anglický): Real remote experiments in the school practice

Začiatok riešenia projektu: 2014

Koniec riešenia projektu: 2016

Stav projektu: Ukončený

Číslo projektu: 021UKF-4/2014

Vedúci projektu: doc. PaedDr. Danka Lukáčová, PhD.

Vysoká škola: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Pracovisko: Pedagogická fakulta

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Projekt rieši otázky využívania vzdialených reálnych experimentov (VRE) v praxi na univerzitách. Riešitelia v rámci projektu odpovedajú na otázky, prečo učitelia vysokých škôl využívajú (nevyužívajú) VRE vo výučbe, aké sú podmienky úspešného využívania VRE na univerzitách a aké výhody z pohľadu didaktiky odborných, resp. technických a prírodovedných predmetov prinášajú VRE pri ich aplikácii do výučby. Dôležité je zistenie, že učitelia sú oboznámení so VRE len čiastočne a  pomerne slabé je aj ich využívanie vo vzdelávacom procese.  Tieto postoje učiteľov súvisia s ich nedostatočnou informovanosťou, ktorú riešitelia čiastočne odstránili vytvorením katalógu VRE, ktorý je dostupný na stránke: http://ki.fpv.ucm.sk/kega/index.html.

Riešitelia projektu sa tiež zaberali technickou realizáciou VRE, ktorá je často veľmi neekonomická z pohľadu ich tvorcov. Na odstránenie tohto nedostatku VRE navrhujú využiť priemyselné riadiace automaty (PLC). Na potvrdenie správnosti uvedeného riešenia vytvorili dva VRE: Meranie prúdenia vzduchu v trubici a Automatická regulácia svetelnej signalizácie na križovatke. Pre správne využitie VRE vo výučbe navrhli tiež riešitelia projektu uplatňovať pri výbere VRE didaktické požiadavky, ktoré definujú, čo by mali VRE spĺňať na to, aby boli v pedagogickej praxi použiteľné. Podľa týchto požiadaviek je možné VRE hodnotiť a podľa dosiahnutého výsledku zvážiť jeho zaradenie do výučby.

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku

The project deals with questions of the use of remote real experiments (RRE) in practice at universities. Investigators of the project are answering questions, why university teachers do use (or do not use) RRE in teaching, what are the conditions for successful exploitation of RRE at universities and what benefits in terms of didactics of special, respectively technical and scientific subjects, bring RRE in their application to teaching. What is important is the finding that teachers are only partially familiar with RRE and also their using of RRE in education is relatively weak. These attitudes of teachers are related to their lack of information that investigators partially removed by creating a catalogue about RRE, which is available at: http://ki.fpv.ucm.sk/kega/index.html.


Investigators of the project were also engaged in the technical implementation of RRE, which is often very uneconomical in terms of the creators. To resolve this defect of RRE they propose to use programmable logic controllers (PLC). To confirm the accuracy of the proposed solution they have created two RRE: The measurement of air flow in the tube and Automatic control of traffic lights at the intersection. For proper use of RRE in teaching project investigators also proposed apply didactic requirements for the selection of RRE that define, what RRE should comply so as to be useful in teaching practice. According to these requirements, it is possible to evaluate RRE and by the results considerate its inclusion in teaching.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu 10 586,00 0,00

Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia

Publikačná činnosť

Kód kategórie Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.)
ADE Kozík, Tomáš (40%); Kuna, Peter (60%): Vzdialený reálny experiment s využitím prvkov priemyselnej automatizácie. 2014 ISSN 2080-9069
ADE Lukáčová, Danka (100%): Požiadavky firiem na absolventov. 2014 ISSN 1805-8949
AEC Kozík, Tomáš (40%); Šimon, Marek (35%); Kuna, Peter (25%); Kwiatkowski, Stefan M. (0%); Ozóg, Kazimierz (0%): Remote experiment in terms of view of didactics of education. 2014 Rzeszów : WUR, 2014. ISBN 978-83-7996-021-7
AEC Kozík, Tomáš (34%); Arras, Peter (33%); Tabunshchyk, Galyna (33%): Techniques and tools for virtual and remote experiments. 2014 Zaporizhzhya : Zaporizhzhya National Technical University, 2014. ISBN 978-617-529-098-9
ADE Kozík, Tomáš (35%); Šimon, Marek (35%); Kuna, Peter (10%); Arras, Peter (15%); Tabunščik, Galina (5%): Internet security of remote experiments. 2015 Kazaň : Juniversum, 2015. ISSN 2078-6980
ADE Kozík, Tomáš (50%); Šimon, Marek (50%): Perspektíva reálnych experimentov vo vzdelávaní. 2015 ISSN 2083-3156
AEC Kozík, Tomáš (35%); Šimon, Marek (35%); Kuna, Peter (10%); Arras, Peter (15%); Tabunschyk, Galina (5%): Remote Experiment at Universities. 2015 Piscataway : IEEE, 2015. ISBN 978-1-4673-8359-2
ADE Kozík, Tomáš (35%); Kuna, Peter (10%); Šimon, Marek (35%); Arras, Peter (20%): Remote experiments, from internet to intranet. 2015 Rzeszów, Poľsko : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego Rzeszów, ISSN 2080-9069
ADE Ölvecký, Miroslav (100%): Real remote experiments in natural science. 2015 Stavropoľ : Severo-Kavkazskij gumanitarno-techničeskij institut, 2015. ISSN 2227-1392
AED Beňo, Miroslav (50%); Ölvecký, Miroslav (50%): The possibilities of technical realization of real remote experiments. 2015 Trnava : University of SS. Cyril and Methodius in Trnava, 2015. ISBN 978-80-8105-723-6
AEC Lukáčová, Danka (50%); Bánesz, Gabriel (50%); Melezinek, Adolf (0%); Tóth, Agnes (0%): Mathematics and Physics as a Part the Occupational Safety and Health Study Programme. 2015 Florence : IEEE, 2015. ISBN 978-1-4799-8706-1
AED Širka, Ján (100%): Technicky orientované súťaže ako motivačný aspekt pre štúdium technických odborov. 2015 ISSN 2080-9069
AFD Kozík, Tomáš (25%); Ölvecký, Miroslav (25%); Šimon, Marek (25%); Kuna, Peter (25%): Meranie rýchlosti prúdenia plynného prostredia (Verfikácia platnosti Bernulliho rovnice). 2016 Nitra : PF UKF v Nitre, 2016. ISBN 978-80-558-1094-2
AFD Ölvecký, Miroslav (100%): Technická realizácia vzdialeného reálneho experimentu na príklade križovatky. 2016 Nitra : PF UKF v Nitre, 2016. ISBN 978-80-558-1094-2
AFD Ölvecký, Miroslav (100%): Vzdialené reálne experimenty - návrh a tvorba katalógu. 2016 Nitra : PF UKF v Nitre, 2016. ISBN 978-80-558-1094-2
AAB Kozík, Tomáš (20%); Šimon, Marek (20%); Arras, Peter (20%); Ölvecký, Miroslav (20%); Kuna, Peter (20%); Noga, Henryk (0%); Čerňanský, Peter (0%); Hrmo, Roman (0%): Remotely controlled experiments. 2016
AAB Kozík, Tomáš (25%); Šimon, Marek (25%); Ölvecký, Miroslav (25%); Kuna, Peter (25%); Bednarczyk, Henryk (0%); Dostál, Jiří (0%): Vzdialené experimenty v edukácii. 2016
ADE Lukáčová, Danka (100%): Didaktické kritériá hodnotenia kvality vzdialených reálnych experimentov. 2015 ISSN 2080-9069
ADE Lukáčová, Danka (50%); Kozík, Tomáš (50%): Innovation of Technical Education in the Slovak Republic - a Challenge for Teachers, Pupils and Parents. 2016 ISSN 1803-537X
ADE Lukáčová, Danka (100%): Postoje učiteľov k využívaniu vzdialených reálnych experimentov vo výučbe na uniterzitách. 2016 ISSN 2080-9069
ADE Lukáčová, Danka (50%); Bánesz, Gabriel (50%): Preparation of Teachers of Technical Subjects in the Opinion of Teachers and Students. 2016 ISSN 1803-537X
ADE Kozík, Tomáš (34%); Lukáčová, Danka (33%); Kuna, Peter (33%): Úloha technického vzdelávania v spoločnosti. 2016 ISSN 2080-9069
AFA Tomková, Viera (34%); Depešová, Jana (33%); Lukáčová, Danka (33%): Comparison of the results from the analysis of teaching elementary school students in the field of safety and healthcare in Slovak and Czech Republic. 2015 ISSN 2313-1640
AFC Lukáčová, Danka (34%); Bánesz, Gabriel (33%); Hašková, Alena (33%); Abbasov, Babek (0%); Kopnov, Vitaly (0%): Quality Assessment of Remote Real Experiments and their Use in Practice. 2015 Rostov on Don : Southern Federal University, 2015. ISBN 978-1-4673-6855-1
BDE Širka, Ján (50%); Šebo, Miroslav (50%): Zoom do vzdelávania seniorov U3V na KTIT. 2016 ISSN 2080-9069
AFD Bánesz, G.: Postoje vysokoškolských pedagógov k vzdialeným reálnym experimentom. In Vzájomná informovanosť - cesta k efektívnemu rozvoju vedecko-pedagogickej činnosti. Nitra: PF UKF, 2016, s. 74 – 84. ISBN 978-80-558-1094-2.
AFD Kuna, P.: Technické aspekty konštrukcie VRE s prvkami priemyselnej automatizácie. In Vzájomná informovanosť - cesta k efektívnemu rozvoju vedecko-pedagogickej činnosti. Nitra: PF UKF, 2016, s. 102 – 107. ISBN 978-80-558-1094-2.
AFD Lukáčová, D.: Názory učiteľov na používanie vzdialených reálnych experimentov vo výučbe. In Vzájomná informovanosť - cesta k efektívnemu rozvoju vedecko-pedagogickej činnosti. Nitra: PF UKF, 2016, s. 1108 – 113. ISBN 978-80-558-1094-2.
AFD Šebo, M. - Hodál, P.: Sociálne siete ako prostriedok vzdelávania technických predmetov. In Vzájomná informovanosť - cesta k efektívnemu rozvoju vedecko-pedagogickej činnosti. Nitra: PF UKF, 2016, s. 126 – 131. ISBN 978-80-558-1094-2.
AFD Lukáčová, D. - Širka, J.: Vyhodnotenie a diskusia k vzdialenému reálnemu experimentu. In Vzájomná informovanosť - cesta k efektívnemu rozvoju vedecko-pedagogickej činnosti. Nitra: PF UKF, 2016, s. 132 – 137. ISBN 978-80-558-1094-2.

Ohlasy

Názov kategórie Konkrétny názov
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS Danka Lukáčová, Gabriel Bánesz : Mathematics and Physics as a Part the Occupational Safety and Health Study Programme ; recenzent: Adolf Melezinek, Agnes Toth, 2015. In. World Engineering Education Forum (WEEF 2015) : Interactive Collaborative Learning (ICL 2015), Florence 20. – 24. 09. 2015. - Florence : IEEE, 2015. - ISBN 978-1-4799-8706-1, P. 737-741.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch Danka Lukáčová, Gabriel Bánesz, Alena Hašková : Quality Assessment of Remote Real Experiments and their Use in Practice ; recenzent: Babek Abbasov, Vitaly Kopnov, 2015. In. AICT2015 : Application of Information and Communication Technologies. Proceedings from 9th IEEE International Conference, Rostov on Don, Russia, 14-16 October 2015. - Rostov on Don : Southern Federal University, 2015. - ISBN 978-1-4673-6855-1, P. 491-495.
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch Danka Lukáčová, Gabriel Bánesz, Alena Hašková : Quality Assessment of Remote Real Experiments and their Use in Practice ; recenzent: Babek Abbasov, Vitaly Kopnov, 2015. In. AICT2015 : Application of Information and Communication Technologies. Proceedings from 9th IEEE International Conference, Rostov on Don, Russia, 14-16 October 2015. - Rostov on Don : Southern Federal University, 2015. - ISBN 978-1-4673-6855-1, P. 491-495.

Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)

Názov výstupu Opis výstupu Link
Katalóg VRE katalóg voľne dostupných VRE so stručným opisom a odkazom na stránku experimentu http://ki.fpv.ucm.sk/kega/index.html
VRE Riadenie križovatky VRE zameraný na problematiku riadenia svetelnej križovatky kega.kaim.fpv.ucm.sk/experiment.php

Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA

Splnil ciele.

Filter

Filter