Progresívne prvky v materiáloch prvého Učiteľského ústavu na území Slovenska a ich aplikácia pre pedagogiku a odborové didaktiky 21. storočia
Základné informácie
TOP PROJEKT
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Progresívne prvky v materiáloch prvého Učiteľského ústavu na území Slovenska a ich aplikácia pre pedagogiku a odborové didaktiky 21. storočia
Názov projektu (anglický): Progresive elements in materials of the First Teachers Institute in Slovakia and their aplications for pedagogy and subjectual didactics in 21st century
Začiatok riešenia projektu: 2014
Koniec riešenia projektu: 2016
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 017KU-4/2014
Vedúci projektu: doc. PhDr. PaedDr. Miroslav Gejdoš, PhD.
Vysoká škola: Katolícka univerzita v Ružomberku
Pracovisko: Pedagogická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Vďaka tomuto projektu sa sprístupnilo v slovenskom jazyku originálne dielo významného didaktika prvej polovice 19.storočia Andrása Lesnyanszkého (1795-1859). Jeho originálny metodický prístup vo vyučovaní matematiky založený na štúdiu Weinkopfa, Felbigera a ďalšich vtedajších autorov je použiteľný aj v súčasnosti. Pre priblíženie vedeckej komunite v Maďarsku bola vydaná aj monografia o Jurajovi Pálešovi a jeho činnosti v stredoeurópskom kontexte. Druhým cieľom bolo priblížiť založenie Učiteľské ústavy v Jágri aj Spišskej Kapitule biskupom Jánom Ladislavom Pyrkerom (1772-1847). Preto význam Učiteľského ústavu v Spišskej kapitule je nielen celoslovenský, ale stredoeurópsky. Prvé dve uvedené monografie napísal autor Gunčaga Ján v spoluautorstve s ďalšími autormi. Nasledovné monografie autorov Gejdoš – Murínová, Gejdoš-Korčeková, Gejdoš-Graham, Gejdoš: Ján Kollár boli orientované na spracovanie vzácnych historických dokumentov, učebníc a pedagogických diel z knižnice Učiteľského ústavu v Spišskej Kapitule a bolo v nich realizované obsahové prepracovanie pre potreby prípravy budúcich učiteľov primárneho vzdelávania v oblasti pedagogiky a odborových didaktík v súlade s novým Štátnym vzdelávacím programom ISCED 1.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
Due to this project, the original work of the important didactic early 19th century, András Lesnyanszky (1795-1859) have been made available in the Slovak language. His original methodical approach in teaching mathematics based on studies Weinkopf, the then Felbiger and other authors of that time is also usable in the present. For detail describing to the scientific community in Hungary, the monograph on Juraj Pales and its activities in the Central European context was also published. The second goal was to the describe the founding of the Teacher Institute in Eger and Spišská Kapitula by the founder of Bishop Jan Ladislav Pyrker (1772-1847). Hence the Teacher Institute in Spišská Kapitula is not only of nationwide but also Central-European importance. The first two mentioned monographs were written by the author Ján Gunčaga in co-authorship with other authors. The following monographs of authors as Gejdoš - Murínová, Gejdoš - Korčeková, Gejdoš - Graham, Gejdoš about Ján Kollár were focused on treatment of rare historical documents, books and educational works from the library of Teacher Institute in Spišská Kapitula. Their contents were adapted to the need of preparation of future primary education teachers in the field of education and vocational didactics in line with new State educational program ISCED 1.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 15 565,00 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
AAA | Lesnyánszky András (1795-1859) a jeho spôsob modelovania vo vyučovaní matematiky v komparácii s teóriou Víta a Milana Hejného = Lesnyánszky András (1795-1859) és modellálási módszere a matematikaoktatásban, összehasonlítva Vít és Milan Hejný elméletével / Ján Gunčaga, Stanislava Kružliaková, Erika Sztakovics, Sándor János Tóth, Alžbeta Uhrinová-Hornoková ; rec. Zsolt Simonka, Ivana Rochovská. - [1. vyd.]. - Békéscsaba : Výskumný ústav Slovákov v Maďarsku - Magyarországi Szlovákok Kutatóintézete, 2016. - 232 s. - ISBN 978-615-5330-08-7. |
AAA | Pedagogická činnosť Juraja Páleša (1753-1833) v stredoeurópskom kontexte = Juraj Páleš (1753-1833) pedagógiai tevékenysége közép-európai kontextusban / Miroslav Gejdoš, Ján Gunčaga, Katalin Lestyan, Tamás Mizera, Béla Pukánszky ; rec. István Szököl, Oľga Drobná. - [1. vyd.]. - Békéscsaba - Békešská Čaba : Výskumný ústav Slovákov v Maďarsku - Magyrországi Szlovákok Kutatóintézete, 2016. - 165 s. - ISBN 978-615-5330-09-4. |
AAB | Cesty vzdelávania na Slovensku od renesancie k osvietenstvu. / Miroslav Gejdoš, Beáta Murinová. Ružomberok: VERBUM, 2016. 193 s. ISBN 978-80-561-0346-3. |
AAA | Using computer programs in teaching in secondary schools /Gejdoš Miroslav, Graham Leader. Dublin: ISBCRTI, 2016, 81 s. ISBN 978-1-911406-16-7. |
ADC | Teachers Institute in Spisska Kapitula. The first Teachers Institute in the area of Slovakia / Ján Gunčaga, 2014. In: History of Education & Children’s Literature», IX, 1 (2014), pp. 409-429 ISSN 1971-1093 (print) / ISSN 1971-1131 (online), 2014 eum (Edizioni Università di Macerata, Italy) |
AEC | Using of CLIL method in mathematics education in the first grade of Slovak primary school in Hungary / Ján Gunčaga, Katalin Lestyan ; rec. Andras Ambrus, Peter Appelbaum et al., 2014. In: Communication in the mathematical classroom / ed. Marta Pytlak. - 1st ed. - Rzeszów : Wydawnictwo Universytetu Rzeszowskiego, 2014. – ISBN 978-83-7996-010-1, P. 38-43, 63-67. |
ADF | Príprava budúcich učiteľov na Učiteľskom ústave v Spišskej Kapitule = Preparing of future teachers at Teacher Institute in Spišská Kapitula in the period 1819-1883 / Ján Gunčaga, 2014. In: Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae : Universitas Catholica Ružomberok. – ISSN 1336-2232, Roč. 13, č. 2 (2014), s. 235-243. |
AED | Gejdoš Miroslav: Genéza prvého učiteľského ústavu v Spišskej Kapitule.in.:Jablonský, T. - Matúšová,S.: Učiteľ a hodnoty. Ružomberok.2013. ISBN 978-80-561-0089-9.s.321-338. |
ADM | The use of some historical mathematical textbooks from the Teachers´ Institute in Spišská Kapitula in the 19th century and first half on 20th century / Ján Gunčaga, 2015. - In: IARTEM : e-Journal. - Rockhampton, Australia. – ISSN 1837-2104, Vol. 7, No. 1 (2015), p. 38-58. |
ADF | Vyučovanie matematiky v dielach Juraja Páleša a Andrása Lesnynanszkého = Mathematics Education in the Works from Juraj Paleš and Lesnyanszký András / Ján Gunčaga, Katalin Lestyan, 2015. In: Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae : Universitas Catholica Ružom-berok. – ISSN 1336-2232, Roč. 14, č. 2 (2015), s. 75-79. |
AEC | AEC Niektoré aspekty príspevku Jakuba Kresu pre rozvoj matematického myslenia / Ján Gunčaga, Wacek Zawadowski ; rec. Pavel Marek, Eva Křístková, 2015. In: Jakub Kresa : život a dílo významného českého matematika 17. století / Aleš Lebeda (ed.). - 1. vyd. - Kostelec na Hané : Jola, 2015. – ISBN 978-80-86636-50-4, s. 121-135. |
AFC | Supporting of Simulation and Visualisation Through ICT in the Educational Process / Ján Gunčaga, Robert Janiga, Katarína Žilková ; rev. Radim Badošek, Martin Bílek et al., 2015. In: Information and Communication Technology in Education : proceedings : Rožnov pod Radhoštěm, Czech Republic : 15th-17th September 2015 / ed. Kateřina Kostolányová. - 1. vyd. - Ostrava : University of Ostrava, 2015. – ISBN 978-80-7464-763-5, s. 25-33. |
AFD | Vargová, M. Didaktická hra v materskej škole ako prostriedok rozlišovania kultúrnych rozmanitostí In Koncipovanie osobnosti človeka v dialógoch výchovy 2. Medzinárodná konferencia PF KU – Ružomberok. 10.-11. 3.2015. ISBN 9788056102343. |
AFC | Vargová, M. – Chanasová Z. Aplikácia didaktickej hry a dramatizačných metód u sociálne znevýhodnených žiakov v nultom ročníku. In Integrativní přístup v primárním vzdělávání 17. a 18. června 2015 v Liberci – / ed. Jana Bednářová. - 1. vyd. - Libe-rec : Technická univerzita v Liberci, 2015. - ISBN 978-80-7494-257-0, CD-ROM, s. 235-242. |
AFC | The application of a didactic game in the educational process of roma pupils / Mária Var-gová, Alojz Kostelanský ; rec. Ines Blažević, Žana Pavlović, 2016. In: Dijete, igra, stvaralaštvo : zbornik stručnih radova i iskustava iz odgojno-obrazovne prakse / urednik Branimir Mendeš. - [1.izd.]. - Split : Filozofski fakultet u Splitu, 2016. - ISBN 978-953-7395-98-8, s. 199-205. |
ADF | Hudobno-pohybová výchova, súčasť multikultúrnej výchovy v predprimárnej edukácii = Music and Movement Education as a Component of Multicultural Education in Pre-Primary Education / Mária Vargová, 2015. In: Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae : Universitas Catholica Ružomberok. – ISSN 1336-2232, Roč. 14, č. 1 (2015), s. 36-42. |
AAA | A Description of the Interaction Style of the Teacher on the Educational Results of Pupils / Miroslav Gejdoš, Adriana Korčeková ; rec. Martin Žilinek, Jana Škrabánková et al. - 1st ed. - Milano : EDUCatt, 2015. - 139 p. – ISBN 978-88-6780-759-8. |
AFC | Historical Base of Franc Močnik´s Textbooks for Nowadays Contribution for Game in Primary Education / Ján Gunčaga, Miriam Uhrinová, Jozef Zentko ; rec. Ines Blažević, Žana Pavlovič, 2016. In: Dijete, igra, stvaralaštvo : zbornik stručnih radova i iskustava iz odgojno-obrazovne prakse / urednik Branimir Mendeš. - [1.izd.]. - Split : Filozofski fakultet u Splitu, 2016. - ISBN 978-953-7395-98-8, S. 191-197. |
AFC | Uhrinová, Miriam – Zentko, Jozef – Kožuchová Mária: FOLK DANCE AS A TOOL OF MUTUAL COMMUNICATION WITH REGARD TO PRIMARY EDUCATION. In: Society and technology 2015 – Dr. Juraj Plenković : XXII. medunarodni znanstveniskup : Opatija, 28.-30.6.2015. Zagreb : HKD & NONACOM, 2015, s. 84-91. ISBN: 978-953-6226-31-3 |
AFC | GEJDOŠ, M.: The educational o the Jesuit schol system. Journal o Modern Sience. Tom 1/24/2015. Kwartalnik/ Quarterly. Central and Eastern European Online Libray. Index Coper-nicus International. Józefow 2015. s. 303 – 309. DOI 10.13166/JOMS. ISSN 1734-2031. |
AAA | Kulturelle Aspekte der regionalen Erziehung in den Dimensionen der Primarstufe / Miriam Uhrinová ; rez. Ján Danek, Róbert Letz. - 1. vyd. - Wien : Internationale Stiftung Schulung, Kunst, 2015. - 172 s. - ISBN 978-3-9504061-8-4. |
AAB | Miroslav Gejdoš: Ján Kollár a jeho plán školskej reformy. Ružomberok: VERBUM. 83 s. 2015. ISBN 978-80-561-0283-1. |
ADF | Podpora porozumenia vybraných geometrických pojmov s využitím metodického prístupu Franca Močnika = Supporting of Understanding of Selected Geometic Concepts Using the Methodological Approach of Franc Močnik / Ján Gunčaga, Martina Vinklářová, Jozef Zentko, 2016. In: Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae : Universitas Catholica Ružomberok. - ISSN 1336-2232, Roč. 11, č. 4 (2016), s. 77-87. |
AFC | Several Authors of Mathematical Textbooks in 19th Century / Ján Gunčaga, 2016. In: Proceedings of the History of Mathematics and Teaching of Mathematics Conference : Eger, 2016, May 19-22 / ed. Péter Körtesi. - 1st ed. - Miskolc : Junior Mathematical Society, 2016. - ISBN 978-963-12-5552-2, p. 35-45. |
ADE | Basic Curriculum Changes in Technical Education at Elementary Schools in the Slovak Republic = Podstawowe zmiany programu nauczania w edukacji technicznej w szkołach podstawowych w Republice Słowackiej / Mária Kožuchová, 2015. In: Edukacja elementarna w teorii i praktyce : kwartalnik dla nauczycieli. - ISSN 1896-2327, Rocz. 37, num. 3 (2015), s. 105-113. |
ADE | Retrospektívy koncepcií technického vzdelávania / Mária Kožuchová, 2015. In: Edukacja - technika - informatyka = Education - technology - computer science : kwartalnik naukowy. - ISSN 2080-9069, Rocz. 11, nr 1 (2015), s. 11-18. |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).