MIKS - Mediálne a informačné kompetencie pre znalostnú spoločnosť
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Názov projektu (slovenský): MIKS - Mediálne a informačné kompetencie pre znalostnú spoločnosť
Názov projektu (anglický): MIKS - Media and Information Competencies for Knowledge-Based Society
Začiatok riešenia projektu: 2013
Koniec riešenia projektu: 2014
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 133UK-4/2013
Vedúci projektu: doc. PhDr. Pavol Rankov, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Komenského v Bratislave
Pracovisko: Filozofická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Projekt MIKS Mediálne a informačné kompetencie pre znalostnú spoločnosť sa sústreďuje na podporu informačnej a mediálnej gramotnosti vysokoškolských študentov, rozširuje ich mediálne a informačne kompetencie pre štúdium aj budúcu prax. Orientuje sa na vývoj nových didaktických prostriedkov a edukačných stratégií v oblasti informačnej a mediálnej gramotnosti, kde významnú úlohu zohráva samovzdelávanie a autoevaluácia, kreativita, sociálna zodpovednosť, kritické a reflexívne myslenie. Špecifikom projektu je integrovaný interdisciplinárny kolaboratívny vzdelávací a výskumný priestor v on-line prostredí vytváraný za aktívnej študentskej spoluúčasti, ktorý je dostupný aj verejnosti.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
Project Media and Information Competencies for Knowledge-Based Society focuses on supporting information and media literacy of college students, expanding their media and information competencies for learning and future practice. It's oriented on the development of new teaching resources and educational strategies in the field of information and media literacy, where the self-learning and self-evaluation, creativity, social responsibility, critical and reflective thinking has an important role. This project is specific by its integrated interdisciplinary and collaborative educational and research online environment, which is created with an active student participation and it's available to the public.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2013 | 9 506,00 | 0,00 |
Čerpané v roku 2014 | 8 690,00 | 0,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 18 196,00 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
AAA | Rankov, Pavol: Znalostní pracovník v informační společnosti. Opava: Slezská univerzita 2014. 154 s. ISBN 978-80-7510-123-5 |
AED | Informačné kompetencie pre znalostnú spoločnosť. Zborník štúdií. Bratislava: Stimul 2014. ISBN 978-80-8127-114-4 |
AED | Staré a nové médiá – starí a mladí používatelia. Zborník štúdií o informačnej a mediálnej gramotnosti. Bratislava: Stimul 2013. ISBN 978-80-8127-089-5 |
AED | Rankov, Pavol: Súmrak televízie očami dnešných študentov. 2013 Žilina : Žilinská univerzita, 2013. ISBN 978-80-554-0759-3 |
AED | Rankov, Pavol: Remediácia v ére informačnej explózie a multitaskingu. 2013 Bratislava : STIMUL, 2013. ISBN 978-80-8127-089-5 |
AED | Rankov, Pavol: Multitasking - charakteristika technológií aj ich používateľov. 2013 Bratislava : Spolok slovenských knihovníkov, 2013. ISBN 978-80-895886 |
ADD | Rankov, Pavol: Remediácia ako perpetuum mobile kultúry. 2013 ISSN 1337-9275 |
ADF | Hrdináková, Ľudmila - Rankov, Pavol: Mediálny multitasking. 2013 ISSN 1335-793X |
AED | Hrdináková, Ľudmila: Vizuálny obrat verzus gramotnosť. 2013 Bratislava : STIMUL, 2013. ISBN 978-80-8127-089-5 |
ADM | Ondrišová, Miriam: Šušol, Jaroslav - Ondrišová, Miriam - Ilavská, Jana - Kopecká, Marcela: Scholarly publishing behaviour in Slovakia ... Are we ready for repositories. 2013 Amsterdam : TextRelease, 2013. ISBN 978-90-77484-21-0 |
AED | Buzová, Katarína : Vplyvy pôsobiace na percepciu kredibility webových sídiel elektronických obchodov. 2013 Bratislava : Univerzita Komenského, 2013. ISBN 978-80-223-3381-8 |
AED | Haluzová, Katarína: Čítanie tlačeného a elektronického textu v medzigeneračnom kontexte. 2013 Bratislava : STIMUL, 2013. ISBN 978-80-8127-089-5 |
AED | Duchoňová, Lenka: Pubescent ako recipient 21. storočia. 2013 Bratislava : STIMUL, 2013. ISBN 978-80-8127-089-5 |
ADN | Rankov, Pavol: Mediálny multitasking ako percepčná stratégia. IN: Communication Today, 2013, č. 2, s. 22-30, ISSN 1338-130X. |
AED | Rankov, Pavol: Informatizácia sveta. IN: Súmrak médií 2013. Zborník. Košice - Žilina 2013. |
AED | Duchoňová, Lenka: Generácia Z: Médiá – (ne)priateľ čítania? IN: Súmrak médií 2013. Zborník Košice - Žilina 2013. |
ADF | Ondrišová, Miriam - Jámborová, Bernadetta: Medzinárodná spolupráca vo vede. In: IT lib, roč. 18, č. 3 (2014), s. 5-16. |
AEC | Duchoňová, Lenka: Percepcia textu a multitasking. IN: Kniha ve 21. století. Zborník. Brno: Moravská zemská knihovna, 2014. ISBN: 978–80–7051–200–5 |
AEC | Rankov, Pavol: Trendy v informačnom správaní mladých ľudí. IN: Kniha ve 21. století. Zborník. Brno: Moravská zemská knihovna, 2014. ISBN: 978–80–7051–200–5 |
AED | Duchoňová, Lenka: Megatrend - mediálny multitasking . IN: Megatrendy a média 2014. Zborník. Trnava: UKM, 2014. ISBN 978-80-8150-578-4 |
AED | Haluzová, Katarína: Krátky pohľad na sociálne médiá - od závislosti k detoxu IN: Megatrendy a média 2014. Zborník. Trnava: UKM, 2014. ISBN 978-80-8150-578-4 |
AED | Rankov, Pavol: Kánon popkultúry v prostredí subkultúry 2.0. IN: Megatrendy a média 2014. Zborník. Trnava: UKM, 2014, s. 234-244. ISBN 978-80-8150-578-4 |
AED | Haluzová, Katarína: (Ne)obyčajná fotografia. IN: Žurnalistika, média, spoločnosť. Zborník. Bratislava: FiFUK 2014. v tlači |
AED | Haluzová, Katarína: Informačné preťaženie a média. IN: Úskalia žurnalistickej a masmediálnej komunikácie v súčasnosti. Zborník. Nitra, UKF 2014. v tlači |
AED | Duchoňová, Lenka: Konzumácia médií recipientmi 21. storočia. IN: Úskalia žurnalistickej a masmediálnej komunikácie v súčasnosti. Zborník. Nitra, UKF 2014. v tlači |
Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)
Názov výstupu | Opis výstupu | Link |
---|---|---|
Ľudmila Hrdináková: Poradňa pre rodičov o čítaní detí a mládeže | Bibliotéka 2013. Dielňa Mama, tata, čítajte s nami. Bratislava 14.-17.11.2013 | nie je |
Rankov, Pavol: O mediálnom multitaskingu ako percepčnej (anti)stratégii | vystúpenie na konferencii Megatrendy a médiá 2013. 8. medzinárodná vedecká konferencia, organizátor: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM Trnava. Smolenice, 26.3.2013 | http://www.aetter.sk/ megatrendy-a-media/ |
Rankov, Pavol: Digitální technologie a procesy remediace v kultuře | prednáška v rámci Blok expertu 2013, organizátor: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Kabinet informačních studií a knihovnictví. Brno, 10.10.2013 | http://inflow.cz/digitalnitechnologie- procesyremediace- v-kulture, resp. http://www.slideshare.net/ KISK/pavel-rankov |
Pavol Rankov: Multitasking – charakteristika technológií aj ich používateľov: ako sa (ne)koncentrujeme na viacero informačných zdrojov | prednáška na sympóziu INFOS 2013. 37. medzinárodné informatické sympózium. Inovatívne knižnice a pamäťové inštitúcie. Hľadanie odpovedí na nové výzvy znalostnej spoločnosti. organizátor: Spolok slovenských knihovníkov. Stará Lesná, 10. 4. 2013 | http://www.infolib.sk/ sk/spolok-slovenskychknihovnikov/ infos-2013/ odborny-programinfos- 2013.html |
Hrdináková, Ľudmila: Vizuálny obrat verzus gramotnosť | prednáška na sympóziu Staré a nové médiá – starí a mladí recipienti. Medzinárodné odborné sympózium, organizátor: Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave a Ústav svetovej literatúry SAV. Bratislava, 18.6.2013 | http://www.fphil.uniba.sk/ fileadmin/user_upload/ editors/kkiv/ aktuality/2012-2013/ Program_sympozia_18-6-2013.pdf |
Rankov, Pavol: Informatizácia sveta: od mediácie k virtualizácii a rozširovaniu reality | prednáška na konferencii Súmrak médií 2013. Medzinárodná vedecká konferencia, organizátor: Oddelenie masmediálnych štúdií, Katedry slovakistiky, slovanských filológií a komunikácie, Filozofická fakulta Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. Košice 23.10.2013 | http://www.upjs.sk/public/ media/8156/sm-2013- program.PDF |
Haluzová, Katarína: Percepcia textu z tlačeného a elektronického média | prednáška na konferencii Súmrak médií 2013. Medzinárodná vedecká konferencia, organizátor: Oddelenie masmediálnych štúdií, Katedry slovakistiky, slovanských filológií a komunikácie, Filozofická fakulta Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. Košice 23.10.2013 | http://www.upjs.sk/public/ media/8156/sm-2013- program.PDF |
Duchoňová, Lenka: Generácia Z: Médiá – (ne)priateľ čítania? | prednáška na konferencii Súmrak médií 2013. Medzinárodná vedecká konferencia, organizátor: Oddelenie masmediálnych štúdií, Katedry slovakistiky, slovanských filológií a komunikácie, Filozofická fakulta Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. Košice 23.10.2013 | http://www.upjs.sk/public/ media/8156/sm-2013- program.PDF |
Rankov, Pavol: Noví používatelia knižnice | prednáška na podujatí Noví používatelia knižnice. Podujatie pre knihovníkov Banskobystrického kraja. Zvolen 13.11.2013 | http://www.kskls.sk/stranka/ informacie-pre-kniznice/ novi-pouzivatelia-kniznice/ |
Hrdináková, Ľudmila: Čítanie nás baví. Živé čítanie | Metodický workshop pre knihovníkov v rámci seminára Komunitná knižnica VII., 3. október 2013, Bratislava, organizátor: Staromestská knižnica Bratislava | nie je |
Percepcia textu z elektronického a tlačeného média | diplomová práca: študent Katarína Haluzová, školiteľ Pavol Rankov | nie je |
Informačné preťaženie študentov vysokých škôl pri písaní záverečných prác | diplomová práca: študent Nina Juríková, školiteľ Pavol Rankov | nie je |
diplomová práca: študent Nina Juríková, školiteľ Pavol Rankov | bakalárska práce: študent Tomáš Bareán, školiteľ Pavol Rankov | nie je |
Čitateľská gramotnosť a kultúra postmoderného dieťaťa | diplomová práca: študent Lenka Duchoňová, školiteľ Ľudmila Hrdináková | nie je |
Komplexný model čitateľskej gramotnosti u selektovanej skupiny detských recipientov | diplomová práca: študent Lucia Hrčková, školiteľ Ľudmila Hrdináková | nie je |
Vplyv čítania na vývin kognitívnych schopností dieťaťa | bakalárska práca: študent Dominika Spodniaková, školiteľ Ľudmila Hrdináková | nie je |
Problematika nekredibilných vedeckých a odborných webových sídiel | diplomová práca: študent Lucia Žitná, školiteľ Katarína Buzová | nie je |
Využitie nástrojov Webu 2.0 v akademických knižniciach | diplomová práca: študent Lucia Lokajová, školiteľ Miriam Ondrišová | nie je |
On-line kurzy na podporu informačnej gramotnosti na stránkach akademických knižníc | bakalárska práca: študent Simona Gavalierová, školiteľ Miriam Ondrišová | nie je |
Hrdináková, Ľudmila : Odmalička s knihou | Metodicko-tvorivý seminár pre knihovníkov a pedagógov, 11. 4. 2013 Bratislava, organizátor: Mestská knižnica v Bratislave | nie je |
Hrdináková, Ľudmila : Metódy práce s \"novým\" detským čitateľom | prednáška na na medzinárodnom odbornom seminári Motivačné aktivity s detským čitateľom 3, Košice 20.11.2013, organizátor: Knižnica pre mládež mesta Košice | nie je |
Buzová, Katarína: Guerrilla v knižnici, knižnica v sieti | prednáška na seminári Komunitná knižnica VII., 2. október 2013, Bratislava, organizátor: Staromestská knižnica Bratislava | http://www.vthk.sk/files/ |
Haluzová, Katarína: (Ne)obyčajná fotografia | prednáška na konferencii Médiá a ich perspektívy v 21. storočí, Bratislava 13.11.2013, organizátor: Katedra žurnalistiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave | prednáška na konferencii Médiá a ich perspektívy v 21. storočí, Bratislava 13.11.2013, organizátor: Katedra žurnalistiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave |
Ondrišová, Miriam: Publikačné správanie vedeckých pracovníkov | prednáška na konferencii Médiá a ich perspektívy v 21. storočí, Bratislava 13.11.2013, organizátor: Katedra žurnalistiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave | nie je |
Hrdináková, Ľudmila: Mediálna a informačná gramotnosť: Úvod do problematiky. Bratislava: Filozofická fakulta UK, 2013. | skriptá pre informačnú a mediálnu gramotnosť | http://www.fphil.uniba.sk/ index.php?id=7863 resp. http://www.fphil.uniba.sk/ fileadmin/user_upload/ editors/kkiv/Dokumenty/ Veda_a_vyskum/ Granty_a_projekty/MIKS/ GRAMOTNOST-skripta.pdf |
Buzová, Katarína: Aspekty kredibility v sociálnych médiách | prednáška na konferencii Médiá a ich perspektívy v 21. storočí, Bratislava 13.11.2013, organizátor: Katedra žurnalistiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave | nie je |
Blog o online kuzoch na podporu infomačnej gramotnosti | blog bol vytvorený v rámci bakalárskej práce: študent Simona Gavalierová, školiteľ Miriam Ondrišová | http:// informacnagramotnost.wordpress.com/ |
Webliografia stránok o mediálnej a informačnej gramotnosti | Anotovaný zoznam webových stránok o mediálnej a informačnej gramotnosti pre učiteľov, rodičov aj mládež | http://www.fphil.uniba.sk/ fileadmin/user_upload/ editors/kkiv/Dokumenty/ Veda_a_vyskum/ Granty_a_projekty/MIKS/ portaly_MIKS_zoznam.pdf |
Pavol Rankov: Fanfiction ako distribúcia a interpretácia popkultúrnych obsahov | vystúpenie na medzinárodnom kolokviu Literatúra v postdigitálnej dobe: možnosti, výzvy a obmedzenia. Bratislava 14.-15.4.2014 | http://www.sav.sk/?lang=sk&charset=&doc=services-news&source_no=20&news_no=5346 |
Ľudmila Hrdináková: Čítaš, čítam, čítame | lektorovanie odborného seminára, 17.9.2014, Prievidza | http://www.infolib.sk/sk/aktuality/citam-citas-citame-odborny-seminar.html |
Ľudmila Hrdináková: Mama, tata, čítajte s nami | vystúpenie na Medzinárodnom odbornom seminári Číta celá rodina 2014. Košice, 18.10.2014 | http://www.k.kosicekmk.sk/index.php/79-clanok/161-motivacne-aktivity-3 |
Ľudmila Hrdináková: Čítanie, detský čitateľ, mediálna doba | vystúpenie na 8. medzinárodnej konferencii Školské knižnice ako informačné a kultúrne centrá, Bratislava, 15.5.2014 | http://itlib.cvtisr.sk/archiv/2014/2/8.-medzinarodna-konferencia-skolske-kniznice-ako-informacne-a-kulturne-centra-skol.html?page_id=2654 |
Ľudmila Hrdináková: Poradňa pre rodičov, starých rodičov o čítaní | Poradňa na veľtrhu Bibliotéka/Pedagogika 2014, Bratislava 6.-9.11.2014, s participáciou študentov v Detskom kútiku | http://www.incheba.sk/buxus/docs//2014/biblioteka/SPRIEVODNY_PROGRAM_MAMA__TATA....pdf |
Čítanie ako sociokultúrny konštrukt | bakalárska práca, študent Jakub Fázik ; školiteľ Ľudmila Hrdináková | nie je |
Postoje k čítaniu – hodnota čítania u dnešných detí | bakalárska práca - študent Mária Kadučáková ; školiteľ Ľudmila Hrdináková | nie je |
Čitateľský vkus – základné hodnotenie kategórie ako štrukturálnej zložky čitateľskej gramotnosti | bakalárska práca - študent Martina Liďáková ; školiteľ Ľudmila Hrdináková | nie je |
Vplyv čítania na vývin kognitívnych kompetencií dieťaťa (detského recipienta) | bakalárska práca - študent Dominika Spodniaková ; školiteľ Ľudmila Hrdináková | nie je |
Obhajoba a podpora čitateľskej gramotnosti a čitateľskej kultúry | bakalárska práca - študent Monika Borecká ; školiteľ Ľudmila Hrdináková | nie je |
Motivácia čítania detského recipienta v knižnici | bakalárska práca - študent Alexandra Dobšovičová ; školiteľ Ľudmila Hrdináková | nie je |
Vplyv sociálnych sietí na afektívne a hodnotové aspekty rozvoja osobnosti detského recipienta | bakalárska práca - študent Zdenko Kohút ; školiteľ Ľudmila Hrdináková | nie je |
Emocionálna a sociálna rovina recepcie literárneho diela detským recipientom ako súčasť modelu čitateľskej gramotnosti | diplomová práca študent Jana Božiková ; školiteľ Ľudmila Hrdináková | nie je |
Čitateľská gramotnosť a kultúra postmoderného dieťaťa | diplomová práca študent Lenka Duchoňová ; školiteľ Ľudmila Hrdináková | nie je |
Podpora čitateľskej motivácie selektovanej skupiny detských recipientov netradičnými, zameranými aktivitami a sprievodnými podujatiami knižných veľtrhov | bakalárska práca - študent Andrea Gálisová ; školiteľ Ľudmila Hrdináková | nie je |
Vyhľadávacie stratégie a nástroje využívané detskými recipientmi (používateľmi) | bakalárska práca - študent Barbora Brandoburová ; školiteľ Ľudmila Hrdináková | nie je |
Mediálna a informačná gramotnosť detí v náhradnej starostlivosti | bakalárska práca študent Zuzana Federlová ; školiteľ Ľudmila Hrdináková | nie je |
Multitasking versus informačná gramotnosť | bakalárska práca - študent Zuzana Marienková ; školiteľ Ľudmila Hrdináková | nie je |
Motivácia k čítaniu v predškolskom veku | bakalárska práca - študent Lenka Víťazková ; školiteľ Ľudmila Hrdináková | nie je |
Stratégia a metódy motivácie k čítaniu v letných táboroch | bakalárska práca - študent Monika Kebísková ; školiteľ Ľudmila Hrdináková | nie je |
Rola čitateľa v procesoch čítania recepcie umeleckého diela | diplomová práca - študent Františka Tomoriová ; školiteľ Ľudmila Hrdináková | nie je |
Mediálne násilie v kontexte formovania osobnosti detského recipienta v prieniku informačného a mediálneho správania | diplomová práca - študent Adriána Babulová ; školiteľ Ľudmila Hrdináková | nie je |
Motivácia k čítaniu v kontexte receptívneho zámeru | diplomová práca - študent Monika Ročeková ; školiteľ Ľudmila Hrdináková | nie je |
Postavenie tradičných a digitálnych médií v mediálnom multitaskingu | bakalárska práca - študent Zuzana Bašková; školiteľ Pavol Rankov | nie je |
Riziká kyberšikanovania ako problém sociálnej siete Facebook | diplomová práca - študent. Patrik Igaz ; školiteľ Pavol Rankov | nie je |
Uplatnenie elektronických knih v knižniciach | diplomová práca – študent Lenka Vaculíková ; školiteľ Pavol Rankov | nie je |
Novodobé formy kyberkriminality a ich vplyv na informačnú spoločnosť | diplomová práca – študent Matej Kusý ; školiteľ Katarína Buzová | nie je |
Sociálna informačná architektúra | diplomová práca – študent Mikolaj Michal; školiteľ Katarína Buzová | nie je |
Efektívnosť rôznych typov kategorizácie obsahu na webových sídlach | diplomová práca – študent Katarína Zeleňáková; školiteľ Katarína Buzová | nie je |
Informácie v sociálnych sieťach | diplomová práca – študent Binčík Tomáš; školiteľ Katarína Buzová | nie je |
Motivačné faktory citovania | diplomová práca - študent Dlugošová Martina; školiteľ Miriam Ondrišová | nie je |
Medzinárodná spolupráca vo vede | diplomová práca - študent Bernadetta Jámborová; školiteľ Miriam Ondrišová | nie je |
Manažment bibliografických odkazov | bakalárska práca - študent Miroslav Bundzák ; školiteľ Miriam Ondrišová | nie je |
Cloudové služby | bakalárska práca - študent Ľubomír Gajdoš ; školiteľ Miriam Ondrišová | nie je |
Zelené informačné technológie | bakalárska práca - študent Gabriela Potkányová ; školiteľ Miriam Ondrišová | nie je |
Online formy crowdsourcingu v knižniciach | bakalárska práca - študent Lucia Bachratá ; školiteľ Katarína Buzová | nie je |
Služby knižníc na mobilných platformách | bakalárska práca - študent Lucia Bartoníčková ; školiteľ Katarína Buzová | nie je |
Web 3.0 - koncept webu tretej generácie | bakalárska práca - študent Kristína Čunderlíková ; školiteľ Katarína Buzová | nie je |
Formy guerilla marketingu v knižniciach | bakalárska práca - študent Petra Liptajová ; školiteľ Katarína Buzová | nie je |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).