MIKS - Mediálne a informačné kompetencie pre znalostnú spoločnosť

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní

Názov projektu (slovenský): MIKS - Mediálne a informačné kompetencie pre znalostnú spoločnosť

Názov projektu (anglický): MIKS - Media and Information Competencies for Knowledge-Based Society

Začiatok riešenia projektu: 2013

Koniec riešenia projektu: 2014

Stav projektu: Ukončený

Číslo projektu: 133UK-4/2013

Vedúci projektu: doc. PhDr. Pavol Rankov, PhD.

Vysoká škola: Univerzita Komenského v Bratislave

Pracovisko: Filozofická fakulta

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Projekt  MIKS Mediálne a informačné kompetencie pre znalostnú spoločnosť sa  sústreďuje  na  podporu  informačnej  a mediálnej gramotnosti  vysokoškolských študentov, rozširuje ich mediálne  a  informačne  kompetencie pre štúdium aj budúcu prax. Orientuje  sa  na  vývoj  nových  didaktických  prostriedkov a edukačných  stratégií  v  oblasti informačnej  a mediálnej gramotnosti, kde významnú  úlohu  zohráva  samovzdelávanie a autoevaluácia, kreativita, sociálna zodpovednosť, kritické a reflexívne myslenie. Špecifikom projektu je integrovaný interdisciplinárny kolaboratívny vzdelávací a výskumný priestor v on-line prostredí vytváraný za aktívnej študentskej spoluúčasti,  ktorý  je  dostupný aj verejnosti.

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku

Project Media and Information Competencies for Knowledge-Based Society focuses on supporting information and media literacy of college students, expanding their media and information competencies for learning and future practice. It's oriented on the development of new teaching resources and educational strategies in the field of information and media literacy, where the self-learning and self-evaluation, creativity, social responsibility, critical and reflective thinking has an important role. This project is specific by its integrated interdisciplinary and collaborative educational and research online environment, which is created with an active student participation and it's available to the public.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané v roku 2013 9 506,00 0,00
Čerpané v roku 2014 8 690,00 0,00
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu 18 196,00 0,00

Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia

Publikačná činnosť

Kód kategórie Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.)
AAA Rankov, Pavol: Znalostní pracovník v informační společnosti. Opava: Slezská univerzita 2014. 154 s. ISBN 978-80-7510-123-5
AED Informačné kompetencie pre znalostnú spoločnosť. Zborník štúdií. Bratislava: Stimul 2014. ISBN 978-80-8127-114-4
AED Staré a nové médiá – starí a mladí používatelia. Zborník štúdií o informačnej a mediálnej gramotnosti. Bratislava: Stimul 2013. ISBN 978-80-8127-089-5
AED Rankov, Pavol: Súmrak televízie očami dnešných študentov. 2013 Žilina : Žilinská univerzita, 2013. ISBN 978-80-554-0759-3
AED Rankov, Pavol: Remediácia v ére informačnej explózie a multitaskingu. 2013 Bratislava : STIMUL, 2013. ISBN 978-80-8127-089-5
AED Rankov, Pavol: Multitasking - charakteristika technológií aj ich používateľov. 2013 Bratislava : Spolok slovenských knihovníkov, 2013. ISBN 978-80-895886
ADD Rankov, Pavol: Remediácia ako perpetuum mobile kultúry. 2013 ISSN 1337-9275
ADF Hrdináková, Ľudmila - Rankov, Pavol: Mediálny multitasking. 2013 ISSN 1335-793X
AED Hrdináková, Ľudmila: Vizuálny obrat verzus gramotnosť. 2013 Bratislava : STIMUL, 2013. ISBN 978-80-8127-089-5
ADM Ondrišová, Miriam: Šušol, Jaroslav - Ondrišová, Miriam - Ilavská, Jana - Kopecká, Marcela: Scholarly publishing behaviour in Slovakia ... Are we ready for repositories. 2013 Amsterdam : TextRelease, 2013. ISBN 978-90-77484-21-0
AED Buzová, Katarína : Vplyvy pôsobiace na percepciu kredibility webových sídiel elektronických obchodov. 2013 Bratislava : Univerzita Komenského, 2013. ISBN 978-80-223-3381-8
AED Haluzová, Katarína: Čítanie tlačeného a elektronického textu v medzigeneračnom kontexte. 2013 Bratislava : STIMUL, 2013. ISBN 978-80-8127-089-5
AED Duchoňová, Lenka: Pubescent ako recipient 21. storočia. 2013 Bratislava : STIMUL, 2013. ISBN 978-80-8127-089-5
ADN Rankov, Pavol: Mediálny multitasking ako percepčná stratégia. IN: Communication Today, 2013, č. 2, s. 22-30, ISSN 1338-130X.
AED Rankov, Pavol: Informatizácia sveta. IN: Súmrak médií 2013. Zborník. Košice - Žilina 2013.
AED Duchoňová, Lenka: Generácia Z: Médiá – (ne)priateľ čítania? IN: Súmrak médií 2013. Zborník Košice - Žilina 2013.
ADF Ondrišová, Miriam - Jámborová, Bernadetta: Medzinárodná spolupráca vo vede. In: IT lib, roč. 18, č. 3 (2014), s. 5-16.
AEC Duchoňová, Lenka: Percepcia textu a multitasking. IN: Kniha ve 21. století. Zborník. Brno: Moravská zemská knihovna, 2014. ISBN: 978–80–7051–200–5
AEC Rankov, Pavol: Trendy v informačnom správaní mladých ľudí. IN: Kniha ve 21. století. Zborník. Brno: Moravská zemská knihovna, 2014. ISBN: 978–80–7051–200–5
AED Duchoňová, Lenka: Megatrend - mediálny multitasking . IN: Megatrendy a média 2014. Zborník. Trnava: UKM, 2014. ISBN 978-80-8150-578-4
AED Haluzová, Katarína: Krátky pohľad na sociálne médiá - od závislosti k detoxu IN: Megatrendy a média 2014. Zborník. Trnava: UKM, 2014. ISBN 978-80-8150-578-4
AED Rankov, Pavol: Kánon popkultúry v prostredí subkultúry 2.0. IN: Megatrendy a média 2014. Zborník. Trnava: UKM, 2014, s. 234-244. ISBN 978-80-8150-578-4
AED Haluzová, Katarína: (Ne)obyčajná fotografia. IN: Žurnalistika, média, spoločnosť. Zborník. Bratislava: FiFUK 2014. v tlači
AED Haluzová, Katarína: Informačné preťaženie a média. IN: Úskalia žurnalistickej a masmediálnej komunikácie v súčasnosti. Zborník. Nitra, UKF 2014. v tlači
AED Duchoňová, Lenka: Konzumácia médií recipientmi 21. storočia. IN: Úskalia žurnalistickej a masmediálnej komunikácie v súčasnosti. Zborník. Nitra, UKF 2014. v tlači

Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)

Názov výstupu Opis výstupu Link
Ľudmila Hrdináková: Poradňa pre rodičov o čítaní detí a mládeže Bibliotéka 2013. Dielňa Mama, tata, čítajte s nami. Bratislava 14.-17.11.2013 nie je
Rankov, Pavol: O mediálnom multitaskingu ako percepčnej (anti)stratégii vystúpenie na konferencii Megatrendy a médiá 2013. 8. medzinárodná vedecká konferencia, organizátor: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM Trnava. Smolenice, 26.3.2013 http://www.aetter.sk/ megatrendy-a-media/
Rankov, Pavol: Digitální technologie a procesy remediace v kultuře prednáška v rámci Blok expertu 2013, organizátor: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Kabinet informačních studií a knihovnictví. Brno, 10.10.2013 http://inflow.cz/digitalnitechnologie- procesyremediace- v-kulture, resp. http://www.slideshare.net/ KISK/pavel-rankov
Pavol Rankov: Multitasking – charakteristika technológií aj ich používateľov: ako sa (ne)koncentrujeme na viacero informačných zdrojov prednáška na sympóziu INFOS 2013. 37. medzinárodné informatické sympózium. Inovatívne knižnice a pamäťové inštitúcie. Hľadanie odpovedí na nové výzvy znalostnej spoločnosti. organizátor: Spolok slovenských knihovníkov. Stará Lesná, 10. 4. 2013 http://www.infolib.sk/ sk/spolok-slovenskychknihovnikov/ infos-2013/ odborny-programinfos- 2013.html
Hrdináková, Ľudmila: Vizuálny obrat verzus gramotnosť prednáška na sympóziu Staré a nové médiá – starí a mladí recipienti. Medzinárodné odborné sympózium, organizátor: Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave a Ústav svetovej literatúry SAV. Bratislava, 18.6.2013 http://www.fphil.uniba.sk/ fileadmin/user_upload/ editors/kkiv/ aktuality/2012-2013/ Program_sympozia_18-6-2013.pdf
Rankov, Pavol: Informatizácia sveta: od mediácie k virtualizácii a rozširovaniu reality prednáška na konferencii Súmrak médií 2013. Medzinárodná vedecká konferencia, organizátor: Oddelenie masmediálnych štúdií, Katedry slovakistiky, slovanských filológií a komunikácie, Filozofická fakulta Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. Košice 23.10.2013 http://www.upjs.sk/public/ media/8156/sm-2013- program.PDF
Haluzová, Katarína: Percepcia textu z tlačeného a elektronického média prednáška na konferencii Súmrak médií 2013. Medzinárodná vedecká konferencia, organizátor: Oddelenie masmediálnych štúdií, Katedry slovakistiky, slovanských filológií a komunikácie, Filozofická fakulta Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. Košice 23.10.2013 http://www.upjs.sk/public/ media/8156/sm-2013- program.PDF
Duchoňová, Lenka: Generácia Z: Médiá – (ne)priateľ čítania? prednáška na konferencii Súmrak médií 2013. Medzinárodná vedecká konferencia, organizátor: Oddelenie masmediálnych štúdií, Katedry slovakistiky, slovanských filológií a komunikácie, Filozofická fakulta Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. Košice 23.10.2013 http://www.upjs.sk/public/ media/8156/sm-2013- program.PDF
Rankov, Pavol: Noví používatelia knižnice prednáška na podujatí Noví používatelia knižnice. Podujatie pre knihovníkov Banskobystrického kraja. Zvolen 13.11.2013 http://www.kskls.sk/stranka/ informacie-pre-kniznice/ novi-pouzivatelia-kniznice/
Hrdináková, Ľudmila: Čítanie nás baví. Živé čítanie Metodický workshop pre knihovníkov v rámci seminára Komunitná knižnica VII., 3. október 2013, Bratislava, organizátor: Staromestská knižnica Bratislava nie je
Percepcia textu z elektronického a tlačeného média diplomová práca: študent Katarína Haluzová, školiteľ Pavol Rankov nie je
Informačné preťaženie študentov vysokých škôl pri písaní záverečných prác diplomová práca: študent Nina Juríková, školiteľ Pavol Rankov nie je
diplomová práca: študent Nina Juríková, školiteľ Pavol Rankov bakalárska práce: študent Tomáš Bareán, školiteľ Pavol Rankov nie je
Čitateľská gramotnosť a kultúra postmoderného dieťaťa diplomová práca: študent Lenka Duchoňová, školiteľ Ľudmila Hrdináková nie je
Komplexný model čitateľskej gramotnosti u selektovanej skupiny detských recipientov diplomová práca: študent Lucia Hrčková, školiteľ Ľudmila Hrdináková nie je
Vplyv čítania na vývin kognitívnych schopností dieťaťa bakalárska práca: študent Dominika Spodniaková, školiteľ Ľudmila Hrdináková nie je
Problematika nekredibilných vedeckých a odborných webových sídiel diplomová práca: študent Lucia Žitná, školiteľ Katarína Buzová nie je
Využitie nástrojov Webu 2.0 v akademických knižniciach diplomová práca: študent Lucia Lokajová, školiteľ Miriam Ondrišová nie je
On-line kurzy na podporu informačnej gramotnosti na stránkach akademických knižníc bakalárska práca: študent Simona Gavalierová, školiteľ Miriam Ondrišová nie je
Hrdináková, Ľudmila : Odmalička s knihou Metodicko-tvorivý seminár pre knihovníkov a pedagógov, 11. 4. 2013 Bratislava, organizátor: Mestská knižnica v Bratislave nie je
Hrdináková, Ľudmila : Metódy práce s \"novým\" detským čitateľom prednáška na na medzinárodnom odbornom seminári Motivačné aktivity s detským čitateľom 3, Košice 20.11.2013, organizátor: Knižnica pre mládež mesta Košice nie je
Buzová, Katarína: Guerrilla v knižnici, knižnica v sieti prednáška na seminári Komunitná knižnica VII., 2. október 2013, Bratislava, organizátor: Staromestská knižnica Bratislava http://www.vthk.sk/files/
Haluzová, Katarína: (Ne)obyčajná fotografia prednáška na konferencii Médiá a ich perspektívy v 21. storočí, Bratislava 13.11.2013, organizátor: Katedra žurnalistiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave prednáška na konferencii Médiá a ich perspektívy v 21. storočí, Bratislava 13.11.2013, organizátor: Katedra žurnalistiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave
Ondrišová, Miriam: Publikačné správanie vedeckých pracovníkov prednáška na konferencii Médiá a ich perspektívy v 21. storočí, Bratislava 13.11.2013, organizátor: Katedra žurnalistiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave nie je
Hrdináková, Ľudmila: Mediálna a informačná gramotnosť: Úvod do problematiky. Bratislava: Filozofická fakulta UK, 2013. skriptá pre informačnú a mediálnu gramotnosť http://www.fphil.uniba.sk/ index.php?id=7863 resp. http://www.fphil.uniba.sk/ fileadmin/user_upload/ editors/kkiv/Dokumenty/ Veda_a_vyskum/ Granty_a_projekty/MIKS/ GRAMOTNOST-skripta.pdf
Buzová, Katarína: Aspekty kredibility v sociálnych médiách prednáška na konferencii Médiá a ich perspektívy v 21. storočí, Bratislava 13.11.2013, organizátor: Katedra žurnalistiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave nie je
Blog o online kuzoch na podporu infomačnej gramotnosti blog bol vytvorený v rámci bakalárskej práce: študent Simona Gavalierová, školiteľ Miriam Ondrišová http:// informacnagramotnost.wordpress.com/
Webliografia stránok o mediálnej a informačnej gramotnosti Anotovaný zoznam webových stránok o mediálnej a informačnej gramotnosti pre učiteľov, rodičov aj mládež http://www.fphil.uniba.sk/ fileadmin/user_upload/ editors/kkiv/Dokumenty/ Veda_a_vyskum/ Granty_a_projekty/MIKS/ portaly_MIKS_zoznam.pdf
Pavol Rankov: Fanfiction ako distribúcia a interpretácia popkultúrnych obsahov vystúpenie na medzinárodnom kolokviu Literatúra v postdigitálnej dobe: možnosti, výzvy a obmedzenia. Bratislava 14.-15.4.2014 http://www.sav.sk/?lang=sk&charset=&doc=services-news&source_no=20&news_no=5346
Ľudmila Hrdináková: Čítaš, čítam, čítame lektorovanie odborného seminára, 17.9.2014, Prievidza http://www.infolib.sk/sk/aktuality/citam-citas-citame-odborny-seminar.html
Ľudmila Hrdináková: Mama, tata, čítajte s nami vystúpenie na Medzinárodnom odbornom seminári Číta celá rodina 2014. Košice, 18.10.2014 http://www.k.kosicekmk.sk/index.php/79-clanok/161-motivacne-aktivity-3
Ľudmila Hrdináková: Čítanie, detský čitateľ, mediálna doba vystúpenie na 8. medzinárodnej konferencii Školské knižnice ako informačné a kultúrne centrá, Bratislava, 15.5.2014 http://itlib.cvtisr.sk/archiv/2014/2/8.-medzinarodna-konferencia-skolske-kniznice-ako-informacne-a-kulturne-centra-skol.html?page_id=2654
Ľudmila Hrdináková: Poradňa pre rodičov, starých rodičov o čítaní Poradňa na veľtrhu Bibliotéka/Pedagogika 2014, Bratislava 6.-9.11.2014, s participáciou študentov v Detskom kútiku http://www.incheba.sk/buxus/docs//2014/biblioteka/SPRIEVODNY_PROGRAM_MAMA__TATA....pdf
Čítanie ako sociokultúrny konštrukt bakalárska práca, študent Jakub Fázik ; školiteľ Ľudmila Hrdináková nie je
Postoje k čítaniu – hodnota čítania u dnešných detí bakalárska práca - študent Mária Kadučáková ; školiteľ Ľudmila Hrdináková nie je
Čitateľský vkus – základné hodnotenie kategórie ako štrukturálnej zložky čitateľskej gramotnosti bakalárska práca - študent Martina Liďáková ; školiteľ Ľudmila Hrdináková nie je
Vplyv čítania na vývin kognitívnych kompetencií dieťaťa (detského recipienta) bakalárska práca - študent Dominika Spodniaková ; školiteľ Ľudmila Hrdináková nie je
Obhajoba a podpora čitateľskej gramotnosti a čitateľskej kultúry bakalárska práca - študent Monika Borecká ; školiteľ Ľudmila Hrdináková nie je
Motivácia čítania detského recipienta v knižnici bakalárska práca - študent Alexandra Dobšovičová ; školiteľ Ľudmila Hrdináková nie je
Vplyv sociálnych sietí na afektívne a hodnotové aspekty rozvoja osobnosti detského recipienta bakalárska práca - študent Zdenko Kohút ; školiteľ Ľudmila Hrdináková nie je
Emocionálna a sociálna rovina recepcie literárneho diela detským recipientom ako súčasť modelu čitateľskej gramotnosti diplomová práca študent Jana Božiková ; školiteľ Ľudmila Hrdináková nie je
Čitateľská gramotnosť a kultúra postmoderného dieťaťa diplomová práca študent Lenka Duchoňová ; školiteľ Ľudmila Hrdináková nie je
Podpora čitateľskej motivácie selektovanej skupiny detských recipientov netradičnými, zameranými aktivitami a sprievodnými podujatiami knižných veľtrhov bakalárska práca - študent Andrea Gálisová ; školiteľ Ľudmila Hrdináková nie je
Vyhľadávacie stratégie a nástroje využívané detskými recipientmi (používateľmi) bakalárska práca - študent Barbora Brandoburová ; školiteľ Ľudmila Hrdináková nie je
Mediálna a informačná gramotnosť detí v náhradnej starostlivosti bakalárska práca študent Zuzana Federlová ; školiteľ Ľudmila Hrdináková nie je
Multitasking versus informačná gramotnosť bakalárska práca - študent Zuzana Marienková ; školiteľ Ľudmila Hrdináková nie je
Motivácia k čítaniu v predškolskom veku bakalárska práca - študent Lenka Víťazková ; školiteľ Ľudmila Hrdináková nie je
Stratégia a metódy motivácie k čítaniu v letných táboroch bakalárska práca - študent Monika Kebísková ; školiteľ Ľudmila Hrdináková nie je
Rola čitateľa v procesoch čítania recepcie umeleckého diela diplomová práca - študent Františka Tomoriová ; školiteľ Ľudmila Hrdináková nie je
Mediálne násilie v kontexte formovania osobnosti detského recipienta v prieniku informačného a mediálneho správania diplomová práca - študent Adriána Babulová ; školiteľ Ľudmila Hrdináková nie je
Motivácia k čítaniu v kontexte receptívneho zámeru diplomová práca - študent Monika Ročeková ; školiteľ Ľudmila Hrdináková nie je
Postavenie tradičných a digitálnych médií v mediálnom multitaskingu bakalárska práca - študent Zuzana Bašková; školiteľ Pavol Rankov nie je
Riziká kyberšikanovania ako problém sociálnej siete Facebook diplomová práca - študent. Patrik Igaz ; školiteľ Pavol Rankov nie je
Uplatnenie elektronických knih v knižniciach diplomová práca – študent Lenka Vaculíková ; školiteľ Pavol Rankov nie je
Novodobé formy kyberkriminality a ich vplyv na informačnú spoločnosť diplomová práca – študent Matej Kusý ; školiteľ Katarína Buzová nie je
Sociálna informačná architektúra diplomová práca – študent Mikolaj Michal; školiteľ Katarína Buzová nie je
Efektívnosť rôznych typov kategorizácie obsahu na webových sídlach diplomová práca – študent Katarína Zeleňáková; školiteľ Katarína Buzová nie je
Informácie v sociálnych sieťach diplomová práca – študent Binčík Tomáš; školiteľ Katarína Buzová nie je
Motivačné faktory citovania diplomová práca - študent Dlugošová Martina; školiteľ Miriam Ondrišová nie je
Medzinárodná spolupráca vo vede diplomová práca - študent Bernadetta Jámborová; školiteľ Miriam Ondrišová nie je
Manažment bibliografických odkazov bakalárska práca - študent Miroslav Bundzák ; školiteľ Miriam Ondrišová nie je
Cloudové služby bakalárska práca - študent Ľubomír Gajdoš ; školiteľ Miriam Ondrišová nie je
Zelené informačné technológie bakalárska práca - študent Gabriela Potkányová ; školiteľ Miriam Ondrišová nie je
Online formy crowdsourcingu v knižniciach bakalárska práca - študent Lucia Bachratá ; školiteľ Katarína Buzová nie je
Služby knižníc na mobilných platformách bakalárska práca - študent Lucia Bartoníčková ; školiteľ Katarína Buzová nie je
Web 3.0 - koncept webu tretej generácie bakalárska práca - študent Kristína Čunderlíková ; školiteľ Katarína Buzová nie je
Formy guerilla marketingu v knižniciach bakalárska práca - študent Petra Liptajová ; školiteľ Katarína Buzová nie je

Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA

Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).

Filter

Filter