Metodika implementácie interaktívnej tabule pri vzdelávaní ku kompetenciám v príprave učiteľov techniky, fyziky a matematiky pre nižšie sekundárne vzdelávanie

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní

Názov projektu (slovenský): Metodika implementácie interaktívnej tabule pri vzdelávaní ku kompetenciám v príprave učiteľov techniky, fyziky a matematiky pre nižšie sekundárne vzdelávanie

Názov projektu (anglický): Methodology for implementation of interactive boards in training to competences in teacher training techniques, physics and mathematics for lower secondary education

Začiatok riešenia projektu: 2013

Koniec riešenia projektu: 2015

Stav projektu: Ukončený

Číslo projektu: 015PU-4/2013

Vedúci projektu: prof. PaedDr. Jozef Pavelka, CSc.

Vysoká škola: Prešovská univerzita v Prešove

Pracovisko: Fakulta humanitných a prírodných vied

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Zámerom projektu bolo vypracovanie metodiky implementácie interaktívnej tabule (IT), ktorá napomôže vytvárať podmienky na rozvoj kľúčových zručností žiakov a jej zavedenie do výučby študentov pripravujúcich sa na učiteľské povolanie v špecializáciách technika, fyzika a matematika. Okrem vypracovania časti metodiky zameranej na druhy IT, ich výhody, nevýhody a didaktické aspekty tvorby predvádzacích zošitov a ich využívania v pedagogickej praxi, nosnou časťou metodiky bolo vytvorenie návrhov a príkladov takých modelov a stratégií výučby vybraných tém vyučovacích hodín, ktoré umožnia do výučby vybraných učebných predmetov implementovať IT v širšej miere ako doposiaľ a zároveň  budú vytvárať podmienky na rozvoj kľúčových zručností žiakov.

Tento zámer sa projekt snažil dosiahnuť jednak prípravou vhodných výučbových materiálov, overovaním vypracovaných výučbových materiálov prostredníctvom výskumu v reálnej školskej praxi, vypracovaním metodiky a zavedením modulu IT do prípravy budúcich učiteľov techniky, fyziky a matematiky.

V rámci projektu bol vytvorený súbor výučbových materiálov tak pre prípravu budúcich učiteľov techniky, fyziky a matematiky, ako aj pre výučbu vybraných tém vyučovacích hodín uvedených učebných predmetov v základných školách. Tento súbor bude využívaný aj v rámci celoživotného vzdelávania učiteľov s príslušným predmetovým zameraním. Výučbový materiál je zameraný najmä na prezentáciu konkrétnych možností využívania IT vo vyučovaní s dôrazom na možnosti rozvoja žiackych kompetencií v oblasti technického a prírodovedného vzdelávania. Výsledkom komplexného spracovania soboru materiálov je vysokoškolská učebnica pre študentov, ktorej obsahom okrem teoretických častí z vybraných oblastí, sú modely metodík a stratégií výučby pre učiteľov, žiacke pracovné listy a predvádzacie zošity k vybraným témam vyučovacích hodín techniky, fyziky a matematiky v ZŠ. Učebnica s názvom Implementácia interaktívnej tabule vo výučbe techniky, fyziky a matematiky v základnej škole bude študentom a širokej odbornej verejnosti dostupná v rámci univerzitných knižníc a v ďalšom období je v zámere učebnicu sprístupniť na internete aj v elektronickej podobe.

Pridanou hodnotou výučbového materiálu je tiež možnosť jeho využívania priamo vo vyučovacom procese na úrovni nižšieho stredného vzdelávania v ZŠ v ročníkoch 5. až 9.

Okrem vysokoškolskej učebnice bola vypracovaná vedecká monografia, ktorá o. i. prezentuje výsledky výskumu zameraného na overenie funkčnosti a použiteľnosti výučbového materiálu v školskej praxi. Výsledky výskumu potvrdili zámery projektu a boli východiskom na vypracovanie vysokoškolskej učebnice.

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku

Intention of the project was creation of methodology for implementation of interactive board (IB), that will help to create conditions for development of key skills of pupils and its introduction into education of students preparing for teaching profession specialized in technology, physics and mathematics. Besides designing methodology focused on types of IB, their pros and cons and didactical aspects of creation of demonstrational notebooks and their utilization in educational practice, main part of methodology was creation of blueprints and examples of that kinds of models and strategies of education of chosen topics of lessons, that will enable to implement IB into education of chosen school subjects in broader degree than now and at the same time they will create conditions for developing of key abilities of pupils.

The project tried to reach this intention by preparing suitable educational materials, verifying created educational materials through research in real educational practice, creating methodology and establishing of IB module in preparation of future teachers of technology, physics and mathematics.

A collection of educational materials was created within the project framework, for preparation of future teachers of technology, physics and mathematics and also for teaching of chosen topics in mentioned school subjects’ lessons in elementary schools. This collection will be also used within the lifelong learning of teachers with respective subject focus. Educational materials are focused primarily on presenting specific possibilities of using IB in teaching process with emphasis on possibilities of development of pupils’ competencies in the field of education of technology and natural sciences. Result of processing the collection of materials is university textbook for students, which content, besides the theoretical parts from chosen fields, are models of methodologies and strategies of education for teachers, pupils’ workbooks and demonstrational notebooks for chosen topics of subjects of technology, physics and mathematics in elementary school. Textbook with the name “Implementation of interactive blackboard in education of technology, physics and mathematics in elementary school” will be available for students and wider scientific audience in university libraries and in the next stage there is an intention to make textbook available on the internet in electronic form.

Added value of educational material is also the possibility of using it directly in the educational process on the level of lower-middle education in elementary schools from 5. to 9. grade.

Apart from the university textbook there was also created a scientific monograph that, among other things, presents the results of research focused on verifying the functionality and usability of educational material in educational practice. Results of research confirmed the intentions of project and were starting point for design of university textbook.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu 18 029,00 0,00

Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia

Publikačná činnosť

Kód kategórie Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.)
BDF Kozík, Tomáš (20%); Pavelka, Jozef (20%); Kožuchová, Mária (10%); Ďuriš, Milan (10%); Lukáčová, Danka (10%); Škodová, Mária (10%); Kuzma, Jozef (10%); Špičan, Peter (10%): Analýza a zdôvodnenie revízie vzdelávacej oblasti Človek a svet práce. 2013 2013. ISSN 0139-5769
ADE Pavelka, Jozef (100%): Interaktívna tabuľa a rozvoj vybraných kľúčových zručností žiakov na hodinách Techniky. 2013 ISSN 2080-9069
ADE Šoltés Jaroslav.: Didaktické možnosti využitia interaktívnej tabule v edukácií žiakov na základnej škole. EDUKACJA – TECHNIKA – INFORMATYKA, Wybrane problemy edukacji informatycznej, Zaklad Dydaktyki Techniky i Informatyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013, s. 159-163. ISSN 2080-9069
ADF Šoltés Jaroslav.: Interaktívne tabule, softvéry a niektoré možnosti ich uplatnenia vo výučbe techniky. Časopis Technika vzdelávanie, roč. 2, č. 2/2013, s. 86 – 88, FPV UMB B. Bystrica, 2013. ISSN 1338-9742
BEF Pavelka, Jozef (50%); Kuzma, Jozef (50%): Technické vzdelávanie - integrálna súčasť všeobecného vzdelávania v nižšom strednom vzdelávaní. 2014 Bratislava : Štátny inštitút odborného vzdelávania, 2014. ISBN 978-80-89247-42-4
BDF Brečka, Peter: (100%) Gamifikácia ako základný prvok tvorby učebných pomôcok pre interaktívnu tabuľu. In: Technika a vzdelávanie, roč. 3, 2/2014, FPV UMB B. Bystrica, 2014. s. 52-54 , ISSN 1338-9742
AEC Lukáčová, Danka (16%); Kozík, Tomáš (16%); Kuzma, Jozef (16%); Pavelka, Jozef (16%); Kožuchová, Mária (16%); Ďuriš, Milan (16%); Sláma, Otakar (0%); Keprt, Jiří (0%): Pohľad verejnosti na návrh zmien v štátnom vzdelávacom programe v slovenskej republike vo vzdelávacej oblasti človek a svet práce. 2014 ISSN 1805-8949.
ADE Kozík, Tomáš (50%). – Slivová, J (50%).: Netiquette in Electronic Communication. In: International Journal of Engineering Pedagogy. Vol. 4, No 3. 2014, eISSN: 2192-4880. Dostupné online: http://online-journals.org/index.php/i-jep/article/view/3570
AEC Kozík, Tomáš; - Pavelka, Jozef; Lukáčová, Danka; Ďuriš, Milan; Kuzma, Jozef ; Kožuchová, Mária.: Pohľad verejnosti na návrh zmien v štátnom vzdelávacom programe v slovenskej republike vo vzdelávacej oblasti človek a svet práce. In: Trendy ve vzdělávaní, Olomouc, 2014. s. 66-70. ISSN 1805-8949. (podiel autorov 16 %).
ADE Pavelka, Jozef.: Podpora výučby techniky národným projektom „Dielne" a IKT vo výučbe. Edukacja - technika - informatyka : wybrane problemy edukacji informatycznej i informacyjnej. Rzeszow, 2014, Roč. 5/2014, č. 2, s. 271-277, ISSN 2080-9069
ADF Pavelka, Jozef - Kuzma, Jozef.: Aktivity v rámci národného projektu Dielne a PK pri ŠPÚ so zameraním na učebný predmet Technika. (Pavelka 50%) In: Technika a vzdelávanie, roč. 3, 2/2014, FPV UMB B. Bystrica, 2014. s. 2 - 7, ISSN 1338-9742.
ADF Litecká, Juliana - Pavelka, Jozef.: Implementovanie 3D interaktívneho obsahu do vyučovacieho procesu prostredníctvom interaktívnej tabule. (Pavelka 50 %) In: Technika a vzdelávanie, roč. 3, 2/2014, FPV UMB B. Bystrica, 2014. s. 49 - 51, ISSN 1338-9742.
ADE Šoltés, Jaroslav: Interaktívna tabuľa v edukačnom procese, interaktívny systém eBeam Edge In: Edukacja - technika - informatyka : wybrane problemy edukacji informatycznej i informacyjnej. Rzeszow, 2014, Roč. 5/2014, č. 2, s. 187-193. ISSN 2080-9069
ADF Šoltés, Jaroslav: Interaktívna tabuľa ako prostriedok rozvoja vybraných kľúčových kompetencií žiakov In: Technika a vzdelávanie, roč. 3, 2/2014, FPV UMB B. Bystrica, 2014. s. 66 - 68, ISSN 1338-9742.
ADE Litecká, Juliána. - Šoltés, Jaroslav (50 %): Začleňovanie interaktívneho obsahu do výučby techniky pre nižšie sekundárne vzdelávanie In: Edukacja - technika - informatyka : wybrane problemy edukacji informatycznej i informacyjnej. Rzeszow, 2014, Roč. 5/2014, č. 2, s. 224-229, ISSN 2080-9069
ADE Šterbáková, Katarína.: Nové technológie - interaktívna tabuľa SMART Board vo vyučovaní fyziky. In: Edukacja - technika - informatyka : wybrane problemy edukacji informatycznej i informacyjnej. Rzeszow, 2014, Roč. 5/2014, č. 2, s. 181-186. ISSN 2080-9069
ADF Šterbáková, Katarína: Nové technológie vo vyučovaní fyziky - interaktívne tabule. In: Technika a vzdelávanie, roč. 3, 2/2014, FPV UMB B. Bystrica, 2014. s. 68-70. ISSN 1338-9742.
BDF Bendík, Miloš (60 %) - Ďuriš, Milan (40 %): Hlasovacie zariadenie ako nástroj preverovania vedomostí v interaktívnom prostredí programu ActivInspire. In: Technika a vzdelávanie, roč. 3, 1/2014, FPV s. 2-6, ISSN 1338-9742 (podiel 50%).
BDE Bendík, Miloš (60 %) – Ďuriš , Milan (40 %).: Nástroje ActivInspite a ich využitie v predmete Technika na ZŠ s využitím interaktívnje tabule. In: Edukacja - Technika-Informatyka, Rzeszów, 2014. roč. 5/2014-2, s. 193-200. ISSN 2080-9069
BDF Bendík, Miloš - Ďuriš, Milan.: Ochrana zdravia vo výchove a vzdelávaní žiakov v predmete Technika na ZŠ s podporou interaktívneho predvádzacieho zošita a interaktívnej tabule. In: Technika a vzdelávanie, roč. 3, 2/2014, FPV s. 74-76. ISSN 1338-9742 (podiel 50%).
BDC Bendík, Miloš (60 %) - Ďuriš, Milan (40 %): Implementácia interaktívnych predvádzacích zošitov do vyučovania odborných predmetov na stredných odborných školách prostredníctvom interaktívnej tabule. Edukacja ustawiczna dobrosłych. Polish Journal of Continuing Education, roč. 4, 2014, s. 776-783. ISSN 1507-6563
BDF Bendík, Miloš.: Interaktívna tabuľa, ako súčasť vybavenia pokrokovej a modernej školy z hľadiska širšieho významu a variabillity. In: Acta Universitatis Matthiae Belii No. 14. 2014, B. Bystrica, FPV UMB, s. 6-13. ISBN 978-80-557-0461-6.
ADE Valentová, Monika. (50%) – Brečka, Peter. (50%) Kľúčové kompetencie žiakov v reflexii technického vzdelávania. Trendy ve vzdělávání. Roč. 8, č. 1 (2015), s. 392-396. ISSN 1805-8949.
AFC Brečka, Peter (50%) – Valentová, Monika. (50%) Partial Results of the Pilot Research on Developing Key Competencies of Elementary School Pupils through Interactive Whiteboard. 2015. DOI 10.2991/icaicte-15.2015.17. In: ICAICTE 2015 : 2015 3rd International Conference on Advanced Information and Communication Technology for Education, August 15-16. 2015 in Guangzhou, China. - Paris : Atlantis Press, 2015. - ISBN 978-94-62520-96-7. - ISSN 2352-538X, P. 73-76.
ADE Kozík, Tomáš (50%) – Šimon, Marek (50%). 2015. Perspektíva reálnych experimentov vo vzdelávaní. In: Dydaktyka informatyki, Rzeszów, 10/2015. s.125. ISSN 2083-3156.
AFC Kozík, Tomáš (35%) – Kuna, Peter (35%) - Šimon, Marek (20%)– Arras, Peter (10%). 2015. Remote Experiments, from Internet to Intranet. Edukacja Technika – Informatyka, Rzeszów, 2015. s. 328-332. ISSN 2080-9069.
AFC Kozík, Tomáš (35%) – Šimon, Marek (35%) - Arras, Peter (10%) - Kuna, Peter (15%) – Tabunshchyk, Galina (5%). 2015. Remote Experiments at Universities, IDAACS 2015. s. 929-934. ISBN 978-1-4673-8359-2.
ADE Kozík, Tomáš (50%) – Šimon, Marek (50%) - Arras, Peter (15%) - Kuna, Peter (10%) – Tabunshchyk, Galina (5%). 2015. Internet security of remote experiments, Ученые эаписки, 2015. p. 277-284. ISSN 2078-6980.
ADF Brajerčík, Ján: Rozvoj kľúčových zručností žiakov na hodinách matematiky vedených s využitím interaktívnej tabule. In: Technika a vzdelávanie, roč. 4, 2/2015, FPV UMB B. Bystrica, 2015. s. 41-43, ISSN 1338-9742 /ISSN 1339-9888.
ADE Litecká Juliána, 2015. Rozšírené možnosti práce s interaktívnou tabuľou vo vzdelávacom procese technických predmetov. In: Edukacja Technika – Informatyka, Roč. 3, č. 1, s. 176-181. ISSN 2080-9069.
ADE Šoltés, Jaroslav: 2015. Aplikácia výskumu využitia interaktívnej tabule pri tvorbe vybraných kompetencií žiakov v predmete technika Časopis: Edukacja- technika-i nformatyka, Wybrane problemy edukacji informatycznej i informacyjnej, Rzeszow 2015 Poľsko, s. 182-187. ISSN 2080-9069.
AFH Šoltés, Jaroslav: 2015. Možnosti uplatnenia projektového vyučovania na základnej škole. Zborník abstraktov konferencie, Prírodné vedy, vzdelávanie a spoločnosť, Prešov 2015. ISBN 978–80–971450–5–7
ADE Šoltés, Jaroslav: 2015. Možnosti využitia IWB pri tvorbe vybraných pracovno-technických kompetencií žiakov v predmete technika. Časopis Technika a vzdelávanie, roč. 4, 2/2015, FPV UMB B. Bystrica , s. 88-91 , ISSN 1338-9742 /ISSN 1339-9888.
AFD Šoltés, Jaroslav: 2015. Možnosti uplatnenia projektového vyučovania na základnej škole. Medzinárodná vedecká konferencia Prírodné vedy, vzdelávanie a spoločnosť KEGA 003 PU-4/2012, Prešov 2015, /v tlači/.
ADE Pavelka, Jozef.: Rozvoj vybraných kľúčových zručností na hodinách techniky. In: Edukacja - technika – informatyka NR 1 (11) 2015, PL - Rzeszow, 2015, s. 19 – 24. ISSN 2080-9069
ADF Pavelka, Jozef.: Technické vzdelávanie v základnej škole ako možný faktor nedostatku profesií na trhu práce. Medzinárodná vedecká konferencia Prírodné vedy, vzdelávanie a spoločnosť, FHPV PU v Prešove, 2015. s. (v tlači).
ADF Pavelka, Jozef (50 %) – Pavlenko, Slavko (50 %): Projekt so zameraním na vzdelávanie k technike a popularizáciu techniky. Medzinárodná vedecká konferencia Prírodné vedy, vzdelávanie a spoločnosť, FHPV PU v Prešove, 2015. s. (v tlači).
ADF Pavelka, Jozef.: Šesť podstatných etáp vývoja a spoločenských prístupov k všeobecnému technickému vzdelávaniu na území Slovenska v ostatnom období – Manažment školy v praxi, roč. xx č. x, 2015, Wolters Kluwer, s. (v tlači). ISSN 1336-9849
ADF Pavelka, Jozef.: Výsledky končiaceho projektu KEGA č. 015PU-4/2013 „Metodika implementácie interaktívnej tabule pri vzdelávaní ku kompetenciám v príprave učiteľov techniky, fyziky a matematiky pre nižšie stredné vzdelávanie. In: Časopis Technika a vzdelávanie, roč. 4, č. 2/2015, FPV UMB B. Bystrica, 2015. s. 3-8, ISSN 1338-9742 /ISSN 1339-9888.
ADF Šterbáková, Katarína: Nové technológie - interaktívna tabuľa SMART Board vo vyučovaní fyziky. In: Edukacja - technika – informatyka. Nr. 3/czesc 13, 2015. s. 153-157, Rzeszow 2015. ISSN 2080-9069.
AFH Šterbáková, Katarína, 2015: Pozorovanie a rozvíjanie kľúčových kompetencií žiakov vo fyzikálnom vzdelávaní. In: Zborník abstraktov z vedecko-odbornej konferencie s medzinárodnou účasťou Prírodné vedy, vzdelávanie a spoločnosť, Prešov 2015. FHPV PU, s. 33. ISBN 978 - 80 - 971450 - 5 - 7. EAN: 9788097145057.
ADF Šterbáková, Katarína: Možnosti rozvoja kľúčových zručnosti žiakov pri zaradení interaktívnej tabule do výučby fyziky na zš. In: Technika a vzdelávanie, roč. 4, č.2/2015, FPV UMB B. Bystrica, 2015, 43-46. s. 43-46 , ISSN 1338-9742 /ISSN 1339-9888.
AFD Šterbáková, Katarína, 2015: Pozorovanie a rozvíjanie kľúčových kompetencií žiakov vo fyzikálnom vzdelávaní. Vedecká konferencia s medzinárodnou účasťou Prírodné vedy, vzdelávanie a spoločnosť Prešov 2015. FHPV PU v Prešove. (v tlači).
ADF Bendík, Miloš (50 %) - Ďuriš, Milan (50 %): 2015. Čiastkové výsledky z výskumu implementácie interaktívnej tabule pri vzdelávaní ku kompetenciám v predmete Technika v ZŠ. Edukacja - Technika - Informatyka. Education - Technology - computer science : Wybrane problemy edukacji inforrmatycznej i informacyjnej. Nr. 3 (13) 2015, s. 164-175, Rzeszow. ISSN 2080-9069.
ACB Ďuriš, Milan – Pavelka, Jozef a kol.: Implementácia interaktívnej tabule vo výučbe techniky, fyziky a matematiky v ZŠ (vysokoškolská učebnica). Vydavateľstvo PU, Grafotlač, 2015, s. 336, 1. vyd. ISBN 978-80-555-1425-3. EAN 9788055514253.
AAB Pavelka, Jozef – Kozík, Tomáš a kol.: Interaktívne prostredie a kľúčové kompetencie (vedecká monografia). Vydavateľstvo PU, Grafotlač, 2015, s. 308, 1. vyd. ISBN 978-80-555-1424-6. EAN 9788055514246

Ohlasy

Názov kategórie Konkrétny názov
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch BENDÍK, M., ĎURIŠ, M. 2014. Nástroje programu ActivInspire a ich využitie v predmete Technika na ZŠ s využitím interaktívnej tabule. Edukacja - Technika - Informatyka. Education - technology - computer science : wybrane problemy edukacji inforrmatycznej i informacyjnej. 2. No. 5/2014, s. 193-200, Rzeszow. ISSN 2080-9069.

Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA

Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).

Filter

Filter