Rozvoj komunikačných schopností predškolákov s poruchami reči

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Názov projektu (slovenský): Rozvoj komunikačných schopností predškolákov s poruchami reči

Názov projektu (anglický): Development of communication skills of the pre-schoolers with speech disorders

Začiatok riešenia projektu: 2013

Koniec riešenia projektu: 2015

Stav projektu: Ukončený

Číslo projektu: 007UKF-4/2013

Vedúci projektu: doc. PhDr. Viktor Gatial, PhD.

Vysoká škola: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Pracovisko: Pedagogická fakulta

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Projekt „Rozvoj komunikačných schopností predškolákov s poruchami reči“ predstavuje špeciálno-pedagogický prístup k žiakom s narušenou komunikačnou schopnosťou (NKS) v podobe tzv. prípravného ročníka pre týchto žiakov, realizovaného v základnej škole ako preventívny a nápravný spôsob riešenia problémov narušenej komunikačnej schopnosti a z toho vyplývajúcich možných špecifických porúch učenia žiakov. Autori vychádzajú z jazykovej teórie vzniku špecifických porúch učenia, ktorá je aktuálne prezentovaná ako najmodernejší prístup k tejto problematike. Prípravný ročník pre žiakov s NKS v základnej škole je ojedinelý projekt, ktorý pomáha žiakom s narušenou komunikačnou schopnosťou začleniť sa do školského prostredia, znižovať intenzitu NKS, predchádzať tak možnému vzniku špecifických vývinových porúch učenia a na to nadväzujúcim možným problémom v akademickom výkone týchto žiakov, prípadne problémom osobnostným, či sociálnym. Autori ďalej uvádzajú výsledky aplikovaného výskumu vybranej jazykovej schopnosti žiakov v Prípravnom ročníku pre žiakov s NKS – ide o fonologické rozlišovanie. Zisťujú zmenu jeho úrovne vplyvom intervenčnej metódy v Prípravnom ročníku prostredníctvom Metodiky fonologického rozlišovania E. Škodovej a Skúšky sluchového rozlišovania Wepmana-Matějčeka. Zistené dáta boli spracované metódami inferenčnej štatistiky. Výsledky poukazujú na významné zlepšenie schopnosti fonologického rozlišovania väčšiny žiakov v Prípravnom ročníku pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou.

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku

The project “Development of communication skills of the pre-schoolers with speech disorders“ present a special and pedagogical approach to pupils with speech disorders in the form of so-called preparatory class which was implemented in a primary school as a preventive and corrective way of solving problems and speech disorders and possible specific learning disabilities of pupils. It is based on linguistic theory development of specific learning disorders, which is currently presented as a new approach to this issue. Preparatory class for pupils in primary school with a speech disability is a unique project which helps pupils with this disability to integrate into the school environment, to reduce the intensity of speech disorders, to prevent specific developmental learning disorders and thus to prevent potential problems within the school performance of these pupils, or their personal or social problems. The authors also present the results of applied research of selected language skill – phonological differentiation. They measure the level change influenced by intervention method in the Preparatory class through the Method of phonological differentiation (E. Škodová) and the Method of auditory differentiation (Wepman-Matějček). Acquired data were processed by the methods of inference statistics. The results showed the significant improvement of the phonological differentiation ability in the majority of pupils in the Preparatory class for the pupils with disrupted communication skill.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu 8 585,00 0,00

Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia

Publikačná činnosť

Kód kategórie Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.)
AEC Preparatory year for pupils with speech disabilities at primary school / Viktor Gatial ; recenzent: Ilona Balkó, Ivana Brtnová Čepičková, 2014. In: Current Trends in Educational Science and Practice 7. - Ústí nad Labem : UJEP, 2014. - ISBN 978-80-7414-823-1, p. 40-48, 8 strán
AFD Možnosti inklúzie žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou (NKS) v základnej škole : prípravný ročník pre žiakov s NKS / Viktor Gatial, Michal Čerešník ; recenzent: Miron Zelina, Ladislav Požár, 2014. In: Psychológia - škola – inklúzia. Rešpektovanie rôznorodosti a individuality : zborník z 2. vedeckej konferencie pri príležitosti 10. výročia založenia Paneurópskej vysokej školy pod záštitou prof. PhDr. Teodora Kollárika, DrSc. dekana Fakulty psychológie Paneurópskej vysokej školy v Bratislave v medzinárodnej spolupráci dr. Marianne Kant-Schaps EFPA Standing Committee Psychology in Education - N.E.P.E.S. Brusel, Belgium prof. Kevin Woods a prof. Peter Farrell University of Manchester, Great Britain, Bratislava 04.09.2014 - 05.09.2014. - Bratislava : Paneurópska vysoká škola, 2014. - ISBN 978-80-89453-05-4, S. 292-299, 7 strán
AFC Development Of Communication Skills Of Pre-School Pupils With Speech Disabilities / Viktor Gatial, Michal Čerešník, 2015. In: Turkish Online Journal of Educational Technology : Special Issue. INTE 2015. 6th International New Horizons in Education Conference, Barcelona Spain 10-12 june 2015. - ISSN 1303-6521, CD-ROM, sp. iss., p. 151-155, 4 strany
AAB Rozvíjanie jazykových schopností detí s narušenou komunikačnou schopnosťou / Viktor Gatial, 2015, Nitra: PF UKF. ISBN 978-80-558-0940-3, 122 strán
ADF Príklady dobrej praxe vo výskumnej činnosti školského psychológa /Gatial Viktor - v tlači, In: Školský psychológ - časopis Asociácie školských psychológov Slovenskej a Českej republiky, predpokladaný čas vydania - prvý štvrťrok 2016, ISSN 1212-0529, 10 strán
AFC Možnosti rozvoja fonologických schopností žiakov v prípravnom ročníku v základnej škole / Viktor Gatial, Michal Čerešník - v tlači, In: Zborník z Medzinárodnej vedeckej konferencie “III. OLOMOUCKÉ SPECIÁLNĚ-PEDAGOGICKÉ DNY - XVI. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami” organizovanej Ústavom špeciálnopedagogických štúdií Pedagogickej fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, predpokladaný čas vydania - prvý štvrťrok 2016, 8 strán
AFG Školské sebapoňatie detí v systéme nižšieho sekundárneho vzdelávania. Porovnanie intaktných detí a detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami / Michal Čerešník, Viktor Gatial. In: Testfórum: časopis pro psychologickou diagnostiku. Psychologická diagnostika Brno. Sborník abstraktů z 3. ročníku vědecké konference, Brno 22. - 23. 10. 2015. ISSN 1805-9147, Roč. 6, šp. číslo, online, s. 17, 1 strana
AFC Školské sebapoňatie detí v systéme nižšieho sekundárneho vzdelávania. Porovnanie intaktných detí a detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami / Michal Čerešník, Viktor Gatial. In: Testfórum: časopis pro psychologickou diagnostiku. Psychologická diagnostika Brno. Sborník abstraktů z 3. ročníku vědecké konference, Brno 22. - 23. 10. 2015. ISSN 1805-9147, v recenznom konaní, predpokladaný čas vydania - prvý štvrťrok 2016, 13 strán

Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA

Splnil ciele výborne.

Filter

Filter