Implementácia moderných technológií do výučby odborného cudzieho jazyka
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Názov projektu (slovenský): Implementácia moderných technológií do výučby odborného cudzieho jazyka
Názov projektu (anglický): Implementation of Modern Technologies into the Specific Foreign Language Teaching
Začiatok riešenia projektu: 2012
Koniec riešenia projektu: 2014
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 049PU-4/2012
Vedúci projektu: Mgr. Slavka Oriňáková, PhD.
Vysoká škola: Prešovská univerzita v Prešove
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Hlavný prínos riešenia projektu spočíva v transformácii tradičného vyučovania na moderné vyučovanie podporované novými technológiami. Interaktívna výučba s využitím interaktívnych tabúľ sa stala prostriedkom na skvalitnenie vnímania učiva pomocou viacerých zmyslov, posilnenia názornosti a aktivity jednak študentov jednak pedagógov pri práci na príprave edukačných materiálov.
Za inovatívny výsledok projektu možno považovať metodickú príručku s názvom Interaktívna tabuľa vo vyučovaní odborného cudzieho jazyka obsahujúcu edukačné moduly pre vybrané odbory (zdravotníctvo, manažment, politológia) a jazyky (anglický jazyk, nemecký jazyk, latinský jazyk). Inovatívna je ale aj obsahová stránka modulov. Existujúce dostupné interaktívne materiály sa venujú zväčša všeobecnému cudziemu jazyku, zatiaľ čo vytvorené moduly sú orientované na konkrétny odbor (zdravotníctvo, manažment, politológia), rozvíjajú teda odborný cudzí jazyk so všetkými jeho špecifikami: odborná terminológia, špecifické komunikačné situácie späté s budúcim povolaním ap. Moduly prispievajú k rozširovaniu jazykových kompetencií s dôrazom na dosiahnutie vyššej kvality v ovládaní odbornej lexiky a komunikácie, čím študenti získavajú vyššie šance uplatniť sa na domácom aj zahraničnom trhu.
Konkretizáciou riešenia výsledku projektu je spomínaná metodická príručka (Interaktívna tabuľa vo vyučovaní cudzieho odborného jazyka), ktorá má slúžiť učiteľom odborného cudzieho jazyka na priame použitie pri výučbe alebo ako návod či inšpirácia na tvorbu vlastných interaktívnych edukačných materiálov. Výsledky riešenia projektu sa premietajú aj do ďalších publikačných výstupov vo forme konferenčných príspevkov alebo aj v iných odborných a vedeckých prácach uverejnených v domácich a zahraničných zborníkoch a časopisoch.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
The main benefit of the project lies in the transformation of traditional teaching to modern teaching supported by new technologies. Interactive education with the use of interactive whiteboards has become a means for improving the perception of the curriculum using several senses, strengthening visualisation and activity of students as well as teachers during the preparation of educational materials.
A guidance document titled Interactive whiteboard in foreign language teaching for specific purposes containing educational training modules for selected academic disciplines (health care, management, political science) and languages (English, German and Latin) is considered to be an innovative result of the project. A content aspect of the module is also very innovative. Existing available interactive materials are mostly aimed at teaching of foreign languages in general, while developed modules can be applied to specific disciplines (health care, management, political science), thus developing a foreign language for specific purposes with its specifications: scientific terminology, specific communication situations linked to the future employment and so forth. Modules contribute to the spread of language competencies with the emphasis on higher quality achievement of professional vocabulary and communication, by which students improve their chances of becoming successful in domestic and foreign markets.
The methodological manual (Interactive whiteboards in foreign language teaching for specific purposes), which is a concretisation of the results of the project, serves foreign language teachers for specific purposes as a tool used in teaching or as a guide and inspiration in creating their own interactive educational materials. The results of the project are reflected in various publication outputs in the form of conference papers in professional as well as scientific works published in domestic and foreign journals and anthologies.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2012 | 84,90 | 0,00 |
Čerpané v roku 2013 | 5 402,35 | 0,00 |
Čerpané v roku 2014 | 4 560,22 | 0,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 10 047,47 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
AFD | Uherová, Zdenka (100%): Kvalita ovládania a vyučovanie cudzieho jazyka z pohľadu študentov. 2012 Prešov : Vysoká škola medzinárodného podnikania ISM Slovakia v Prešove, 2012. ISBN 978-80-89372-37-9 |
AED | Baláž , Miroslav (100%): Odvodené a zložené adjektíva v nemeckom odbornom texte z oblasti politológie. 2012 Prešov : Vydavateľstvo Prešovskej univerzity v Prešove, 2012. ISSN 1338-3388 |
AED | Sepešiová, Michaela (100%) Učiteľ a nové výzvy vo vyučovaní cudzích jazykov. 2012 Prešov : Vydavateľstvo Prešovskej univerzity v Prešove, 2012. ISSN 1338-3388 |
AFH | Kollárová, Beáta: Zvyšovanie profesionálnych zručností študenta - záchanára. Zborník abstraktov zo XVI. kongresu urgentnej medicíny a medicíny katastrof. 2012 |
AFG | Uherová, Zdenka (50%); Horňáková, Anna (50%): Medical terminology and its particularities. 2012 Rijeka : Katedra za društvene i humanističke znanosti u medicini Medicinskog fakulteta Sveučilišta, 2012. ISBN 978-953-6384-88-4 |
AFC | Uherová, Zdenka (50%); Horňáková, Anna (50%): Medical terminology and its particularities. 2013 ISSN 1847-6376 |
ADE | Uherová, Zdenka (100%): Rozvíjanie tvorivosti v procese edukácie z pohľadu študentov. 2013 ISSN 1805-0638 |
AFC | Uherová, Zdenka (100%): Tvorivá osobnost v procesu edukace. 2013 Hradec Králové : Magnanimitas, 2013. ISBN 978-80-905243-7-8 |
AFC | Uherová, Zdenka (100%): Tvorivosť v edukačnej činnosti učiteľa. 2013 Hradec Králové : Magnanimitas, 2013. ISBN 978-80-905243-6-1 |
AEC | Valdmanová, Klaudia (100%): On use of interactive white boards in university ESP teaching. 2013 Užhorod : PP "Autdor-Šark", 2013. ISBN 978-617-7132-02-07 |
AFD | Uherová, Zdenka (100%): Význam a kvalita vyučovania odborného jazyka na vysokej škole. 2012 Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2012. ISBN 978-80-225-3514-4 |
AFC | Uherová, Zdenka (100%): Tvořivost a její rozvíjení ve vyučování. 2012 Hradec Králové : MAGNANIMITAS, 2012. ISBN 978-80-904877-9-6 |
AFD | Uherová, Zdenka (100%): Zvyšovanie motivácie vo vyučovaní prostredníctvom využitia interaktívnej tabule. 2014 Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2014. ISBN 978-80-555-1071-2 |
AFC | Uherová, Zdenka (100%): Bariéry tvorivosti a ich prekonávanie. 2013 Hradec Králové : MAGNANIMITAS, 2013. ISBN 978-80-905243-9-2 |
AFD | Nechvátal, Pavol (100%): Špecifiká odbornej terminológie vo fyzioterapii. 2014 Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2014. ISBN 978-80-555-1071-2 |
AFD | Čuriová, Helena (100%): Prínos a využitie interaktívnej tabule v modernom vzdelávaní. 2014 Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2014. ISBN 978-80-555-1071-2 |
AFD | Valdmanová, Klaudia (100%): Využitie interaktívnej tabule pri osvojovaní anglickej terminológie. 2014 Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2014. ISBN 978-80-555-1071-2 |
ADE | Horňáková, Anna (100%): Enhancing intercultural competence through professional communication in foreign languages. 2014 ISSN 2359-9103 |
ADE | Horňáková, Anna (100%): Aktivizujúce a motivujúce metódy vo vyučovaní odborného jazyka . 2014 ISSN 1805-0638 |
AEC | Horňáková, Anna (100%): Communication in emergency situations. 2014 Sanok : Panstwowa Wyzsza Szkola zawodowa im. jana Grodka w Sanoku, 2014. ISBN 978-83-61802-09-9 |
AFC | Horňáková, Anna (100%): Motivační metody ve výuce odborného jazyka. 2014 Hradec Králové : Magnanimitas, 2014. ISBN 978-80-87952-03-0 |
AFD | Horňáková, Anna (100%): Výučba anglického jazyka s využitím interaktívnej tabule. 2014 Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2014. ISBN 978-80-555-1071-2 |
AFD | Baňasová, Júlia (100%): Príklady využitia interaktívnej tabule pri výučbe nemeckého jazyka v odbore manažment. 2014 Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2014. ISBN 978-80-555-1071-2 |
AFD | Baláž , Miroslav (100%): Interaktívna tabuľa vo výučbe odborného nemeckého jazyka v študijnom odbore politológia. 2014 Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2014. ISBN 978-80-555-1071-2 |
AFD | Oriňáková, Slavka (100%): Interaktívna tabuľa vo vysokoškolskej výučbe odbornej latinčiny. 2014 Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2014. ISBN 978-80-555-1071-2 |
ADE | Oriňáková, Slavka (100%): Smerovanie výučby odbornej latinčiny v akademickom vzdelávaní. CASALC Review. Odborný časopis České a slovenské asociace učitelů jazykových center na vysokých školách. 2014/2015, roč. 4, č. 1, Brno, 2014, s. 35 – 44. ISSN 1804-9435 |
AED | Oriňáková, Slavka (100%): Odborný latinský jazyk v projekte Implementácia moderných technológií do výučby odborného cudzieho jazyka. E-learning a vyučovanie jazykov v akademickom prostredí. Zborník príspevkov z vedeckej konferencie konanej 14. novembra 2014. Prešovská univerzita v Prešove, 2014. S. 87 – 93. ISBN 978-80-555-1122-1 |
AFC | Horňáková Anna (100%): Modernizace výuky odborného jazyka využitím interaktivní metódy. 2014 Hradec Králové. Sborník příspěvkú mezinárodní vědecké konference Evropské pedagogické fórum 2014. Proměny pedagogiky a psychologie. Magnanimitas 4. vyd. 2014. ISBN 978-80-87952-05-4 |
AED | Miroslav Baláž (100%): Informačné a komunikačné technológie v odbornom cudzojazyčnom vzdelávaní. Kľúčové kompetencie pre celoživotné vzdelávanie IV. Ročenka Centra celoživotného a kompetenčného vzdelávania Prešovskej univerzity v Prešove. Prešov 2014, v tlači |
AED | Slavka Oriňáková (100%): Súčasné metodicko-didaktické nároky na výučbu latinčiny vo vysokoškolskom prostredí. Kľúčové kompetencie pre celoživotné vzdelávanie IV. Ročenka Centra celoživotného a kompetenčného vzdelávania Prešovskej univerzity v Prešove. Prešov 2014, v tlači |
AED | Klaudia Valdmanová (100%): Využitie interaktívnej tabule vo vyučovaní angličtiny pre výkon povolania. Kľúčové kompetencie pre celoživotné vzdelávanie IV. Ročenka Centra celoživotného a kompetenčného vzdelávania Prešovskej univerzity v Prešove. Prešov 2014, v tlači |
ADE | Anna Horňáková (100%): Interaktivita vo výučbe odborného jazyka. GRANT journal, Vol. 4, č. 1, 2014 |
ADE | Anna Horňáková (100%): Výučba odborného jazyka a rola učiteľa odborného jazyka. CASALC Review. Odborný časopis České a slovenské asociace učitelů jazykových center na vysokých školách. 2014/2015, roč. 4, č. 1, Brno, 2014, s. 14 – 21. ISSN 1804-9435 |
BAB | Kolektív autorov: Interaktívna tabuľa vo vyučovaní odborného cudzieho jazyka. Metodická príručka. Ed. Oriňáková, S. - Uherová, Z. Prešov 2014, 373 s. V tlači. |
FAI | Ed. Oriňáková, S. - Uherová, Z.: Kolektív autorov: Interaktívna tabuľa vo vyučovaní odborného cudzieho jazyka. Metodická príručka. Ed. Oriňáková, S. - Uherová, Z. Prešov 2014, 373 s. V tlači. |
FAI | Ed. Horrňáková, A. - Oriňáková, S. - Uherová, Z.: Implemetácia moderných technológií do výučby odborného cudzieho jazyka. Zborník príspevkov z vedecko-odbornej konferencie konanej 29. 11. 2013 v rámci riešenia projektu KEGA č. 049PU-4/2012. Prešov 2014. 104 s. ISBN 978-80-555-1071-2 |
Ohlasy
Názov kategórie | Konkrétny názov |
---|---|
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Zdenka Uherová: Rozvíjanie tvorivosti v procese edukácie z pohľadu študentov. Zdroj: RANT journal [elektronický zdroj] Lokácia: Vol. 2, no. 1 (2013), online, s. 52-56 ISSN: 1805-0638 URL: http://journaldatabase.org/articles/rozvijanie_tvorivosti_v_procese.html |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Oriňáková Slavka: Interaktívna tabuľa vo vysokoškolskej výučbe odbornej latinčiny. Implementácia moderných technológii do výučby odborného cudzieho jazyka. Zborník príspevkov z vedecko-odbornej konferencie konanej 29.11.2013 v rámci riešenia projektu KEGA č. 049PU-4/2012. S. 73 – 84. ISBN 978-80-555-1071-2 |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele výborne.