Využitie nových metód a foriem vo vzdelávaní učiteľov fyziky a ich žiakov s dôrazom na rozvoj kompetencií v oblasti prírodovedného bádania
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Názov projektu (slovenský): Využitie nových metód a foriem vo vzdelávaní učiteľov fyziky a ich žiakov s dôrazom na rozvoj kompetencií v oblasti prírodovedného bádania
Názov projektu (anglický): The use of new methods and forms in teacher training and teaching of their pupils with emphases on development of science competitions
Začiatok riešenia projektu: 2012
Koniec riešenia projektu: 2014
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 022UMB-4/2012
Vedúci projektu: prof. RNDr. Stanislav Holec, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Pracovisko: Fakulta prírodných vied
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Zámerom projektu bolo prispieť k širšiemu využívaniu bádateľských metód vo vyučovaní fyziky a k rozvíjaniu kompetencií žiakov v oblasti prírodovedného bádania. Tento zámer sa projekt snažil dosiahnuť jednak prípravou vhodných materiálov na vyučovanie, ako aj prípravou budúcich učiteľov a vzdelávaním už praktizujúcich učiteľov fyziky v oblasti využívania metód a foriem spojených s realizáciou experimentálnych aktivít bádateľského charakteru.
V rámci projektu bol vytvorený digitálny výučbový materiál (DVM), ktorý je určený pre kontinuálne vzdelávanie praktizujúcich učiteľov fyziky a bude sa využívať aj pri príprave budúcich učiteľov fyziky. Výučbový materiál je zameraný najmä na využívanie nových bádateľských metód vo vyučovaní s dôrazom na rozvoj žiackych kompetencií v oblasti prírodovedného bádania. Jeho obsah tvoria učebné texty z vybraných oblastí, námety na experimenty bádateľského charakteru vo forme žiackych pracovných listov a metodických návodov pre učiteľov, ako aj databáza experimentov vo forme videí a nameraných dát určených na ďalšie spracovanie. Vytvorené texty a návody sú zverejnené priamo na internete a sú voľne stiahnuteľné. K dispozícii je aj DVD nosič so všetkými vytvorenými materiálmi.
Okrem výučbových materiálov bol pripravený na akreditáciu aj návrh vzdelávacieho programu kontinuálneho vzdelávania pre praktizujúcich učiteľov, ktorý je zameraný na aplikáciu nových metód a foriem do vyučovacieho procesu. V rámci tohto kurzu je plánované využívať vytvorený DVM.
Pridanou hodnotou spomínaného výučbového materiálu je tiež možnosť jeho ďalšieho využitia priamo vo vyučovacom procese na úrovni vyššieho sekundárneho vzdelávania. Po prispôsobení materiálov bude možné aj ich využitie vo výučbe fyziky v rámci nižšieho sekundárneho vzdelávania.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
An intention of the project was to contribute to a broader use of investigative methods in physics education and to the development of students' competencies in the field of science investigations. This intention of the project was trying to achieve by a development of teaching materials suitable for the use in the classroom as well as by future physics teacher training and in-service training of practicing physics teachers in the use of teaching strategies connected with conducting of experimental investigative activities.
A digital teaching material was created in the framework of the project that is dedicated to in-service training of practicing physics teachers as a part of their lifelong education. The material will be implemented into the future physics teacher training programme as well. The teaching material is focused on the utilization of new investigative methods in education with emphasis on development of key student's competencies in the area of science investigations. The material contains: the textbooks covering selected areas in physics; suggestions of practical investigative activities in the form of student worksheets and methodological guides for teachers; the database with videos of experiments and the measured experimental data available for further processing. The developed texts and guides are freely available for download on the website. Electronic version of these materials is available on DVD, as well.
Besides the teaching materials an in-service course for teachers was prepared, that will stress upon an application of new methods and forms in the teaching/learning process. The created material will be used during this course and will be supplemented with a methodological guide for the teacher so as an effective use of the created teaching materials in the classroom could happen.
The teaching material can be further utilized in teaching process directly, both at upper and lower secondary levels.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2012 | 7 648,00 | 0,00 |
Čerpané v roku 2013 | 4 821,00 | 0,00 |
Čerpané v roku 2014 | 5 378,00 | 0,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 17 847,00 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
BEF | Hruška, Martin (100%): Počítačom podporované experimenty z oblasti meteorológie - využitie školského spektrometra pri experimentálnej činnosti žakov. 2012 Bratislava : Geofyzikálny ústav SAV, 2012. ISBN 978-80-85754-25-4 |
ADE | Hruška, Martin (34%); Spodniaková Pfefferová, Miriam (33%); Holec, Stanislav (33%): Skúmanie vlastností elektromagnetického žiarenia v rámci sekundárneho vzdelávania. 2012 Praha : Fyzikální ústav Akademie věd České republiky, 2012. ISSN 0009-0700 |
BDE | Raganová, Jana (34%); Spodniaková, Miriam (33%); Holec, Stanislav (33%): Kam smeruje fyzikálne vzdelávanie, alebo poblémy (nielen) slovenského fyzikálneho vzdelávania. 2012 Praha : Fyzikální ústav Akademie věd České republiky, 2012. ISSN 0009-0700 |
AFD | Raganová, Janka (50%); Trnková, Stanislava (50%): Medzipredmetové vzťahy fyziky a matematiky v nižšom sekundárnom vzdelávaní. 2013 Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa, Fakulta prírodných vied, 2013. ISBN 978-80-558-0232-9 |
AFD | Holec, Stanislav (30%); Hruška, Martin (40%); Spodniaková Pfefferová, Miriam (30%): Niekoľko návrhov na vlastnú experimentálnu činnosť žiakov v rámci nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania. 2013 Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa, Fakulta prírodných vied, 2013. ISBN 978-80-558-0232-9 |
AFD | Hruška, Martin (60%); Holec, Stanislav (20%); Raganová, Janka (20%): Investigating properties of light in the frame of lower and upper secondary education. 2013 Košice : Pavol Jozef Šafárik University, 2013. ISBN 978-989-98032-2-0 |
AFD | Hruška, Martin (30%); Beniačiková, Mária (20%); Krišková, Katarína (20%); Raganová, Janka (30%): Development of positive attitudes towards science at the children summer camp. 2013 Košice : Pavol Jozef Šafárik University, 2013. ISBN 978-989-98032-2-0 |
BEF | Beniačiková, Mária (30%); Krišková, Katarína (30%); Hruška, Martin (20%); Raganová, Janka (20%): Hravé fyzikálne vzdelávanie v letnom tábore Mladý prírodovedec. 2013 Košice : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2013. ISBN 978-80-971450-0-2 |
AFD | Beniačiková, Mária (40%); Krišková, Katarína (40%); Hruška, Martin (20%): K možnostiam využívania žiakmi vytvorených modelov na hodinách fyziky. 2013 Košice : Slovenská fyzikálna spoločnosť, 2013. ISBN 978-80-971450-0-2 |
AFG | Beniačiková, Mária (40%); Spodniaková Pfefferová, Miriam (40%); Raganová, Janka (20%): Physics is my friend. 2014 Helsinki : Project HOPE, 2014. |
GII | Raganová, Jana (100%): Budúci učitelia fyziky na podujatí Noc výskumníkov 2012. 2012 Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, 2012. |
GII | Raganová, Jana (100%): Katedru fyziky navštívili v rámci Dní vedy stovky kamarátov fyziky. 2012 Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, 2012. |
AFD | Spodniaková Pfefferová, M.: Impact of the use of computer simulations on pupils’ understanding of oscillatory motion. In DIDFYZ 2014 - zborník z medzinárodnej konferencie, Račkova dolina. (V TLAČI) |
AFD | Holec, S., Spodniaková Pfefferová, M.: Prenos nových prírodovedných poznatkov do obsahu a metód výučby školskej fyziky. In DIDFYZ 2014 - zborník z medzinárodnej konferencie, Račkova dolina. (V TLAČI) |
AFD | Hruška, M.: Investigation of photoluminescence within school physics. In DIDFYZ 2014 - zborník z medzinárodnej konferencie, Račkova dolina. (V TLAČI) |
AFC | Spodniaková Pfefferová, M.: The role of simulations in inquiry-based science education. In Science and Technology Education for 21st century. Research and Research oriented Studies. Proceedings of the 9th IOSTE Symposium for Central and Eastern Europe. Hradec Králové (CZ): Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-416-8 |
Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)
Názov výstupu | Opis výstupu | Link |
---|---|---|
Virtuálne laboratórium fyziky | Portál obsahujúci digitálny výučbový materiál vytvorený vrámci riešenia projektu | http://sparc.fpv.umb.sk/kat/kf/FyzLab/ |
Akademické prírodovedné dni (28. 5. 2013) | Workshop pre žiakov zameraný na realizáciu vybraných experimentálnych aktivít navrhnutých v rámci projektu. | - |
Letný tábor Mladý prírodovedec (júl 2013) | Letný tábor bol určený pre žiakov ZŠ. Počas akcie boli vytipované aktivity použiteľné aj pre žiakov ZŠ. Na podujatí bola testovaná najmä zrozumiteľnosť a názornosť pripravených aktivít. | - |
Týždeň vedy (11. - 15. 11. 2013) | Počas týždňa vedy boli na katedre organizované workshopy pre žiakov ZŠ a SŠ. Aktivity vytvorené v rámci projektu boli testované počas dňa (12. 11. 2013) venovaného žiakom SŠ. Cieľom akcie bolo otestovať použiteľnosť a zrozumiteľnosť vytvorených aktivít. | - |
Školenie učiteľov spolupracujúcich škôl (8.11.2013; 6. 6. 2014; 12. 11. 2014) | Seminár bol určený na prezentáciu vytvorených aktivít. Cieľom seminára bolo získať spätnú väzbu od učiteľov na pripravované materiály. | - |
Prírodovedný seminár (3. a 5. 6. 2014) | Workshop pre žiakov ZŠ zameraný na testovanie vytvorených experimentálnych aktivít (vytipované boli aktivity vhodné pre žiakov na úrovni nižšieho sekundárneho vzdelávania) | - |
Prírodovedný seminár (13. a 14. 11. 2014) | Workshop pre žiakov SŠ zameraný na testovanie navrhovaných experimentálnych aktivít. | - |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele výborne.