Rozbor príčin nízkeho záujmu a neobľúbenosti predmetov matematika a fyzika na základných a stredných školách
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Rozbor príčin nízkeho záujmu a neobľúbenosti predmetov matematika a fyzika na základných a stredných školách
Názov projektu (anglický): Analysis of the causes of low interest for subjects mathematic and physics on the elementary and secondary schools
Začiatok riešenia projektu: 2012
Koniec riešenia projektu: 2014
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 032KU-4/2012
Vedúci projektu: prof. RNDr. Juraj Slabeycius, CSc.
Vysoká škola: Katolícka univerzita v Ružomberku
Pracovisko: Pedagogická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
V priebehu riešenia projektu sme uskutočnili veľké množstvo rozhovorov s učiteľmi základných a stredných škôl, navštívili sme aj materské škôlky a besedovali s učiteľkami. Na pedagogických konferenciách doma i v zahraničí sme mali možnosť vymieňať si názory a skúsenosti s mnohými odborníkmi na didaktiku a moderné prístupy k vyučovaniu fyziky. Uskutočnili sme niekoľko pedagogických prieskumov, jednak formou papierových dotazníkov, online dotazníkov cez internet, rozhovormi s učiteľmi i žiakmi. Popri tom sme vyvíjali vlastné didaktické postupy zamerané na rozvoj tvorivosti a tiež na testovanie znalostí, spôsobilostí a tvorivých schopností študentov a žiakov. Preštudovali sme veľké množstvo odbornej literatúry, nielen knižnej, ale hlavne aktuálnych publikácií vo vedeckých časopisoch a zborníkoch konferencií.
Na základe spracovania a analýzy získaných informácií sme navrhli súbor opatrení na zlepšenie stávajúcej situácie. Opatrenia zahrnujú zmeny pri príprave budúcich učiteľov, zmeny vo výchovno-vzdelávacom procese od predškolskej až po stredoškolskú prípravu a opatrenia na vytvorenie vhodných podmienok na školách pre aplikáciu moderných interaktívnych pedagogických postupov.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
During the project we conducted a large number of interviews with teachers of primary and secondary schools; we visited the Kindergarten and discussed with teachers. In pedagogical conferences at home and abroad, we had the opportunity to exchange views and experiences with many experts on didactics and modern approaches to teaching physics. We conducted several researches of teaching, both in the form of paper questionnaires, online questionnaires via the Internet, interviews with teachers and students. In addition to this, we have developed their own teaching practices to develop creativity and also to test the knowledge, skills and the creativity of students and pupils. We studied a large amount of literature, not only books, but especially recent publications in scientific journals and proceedings of conferences.
Based on the processing and analysis of the information obtained, we have proposed a series of measures to improve an existing situation. Measures include changes in teacher training, changes in the educational process from pre-school to high school preparation and measures to create favorable conditions in schools for application of modern interactive teaching methods.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2012 | 5 749,16 | 0,00 |
Čerpané v roku 2013 | 5 204,58 | 0,00 |
Čerpané v roku 2014 | 4 885,26 | 0,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 15 839,00 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
BEE | Slabeycius, Juraj (50%); Polcin, D. (25%); Berezina, S. (25%): The Use of Computer Simulation as an Object of Investigation in Inquiry Based Teaching. 2014 Aveiro : Centro Ciência Viva de Aveiro, 2014. ISBN 978-989-98032-5-1 |
ADE | Slabeycius, Juraj (50%); Polčin, Daniel (30%); Berezina, Sofia (20%): Optical Measurements as an Extension of Physics Learning. 2013 Amsterdam : Elsevier, ISSN 1877-0428 |
ADE | Slabeycius, Juraj (100%): Ako veľryby telefonujú - fyzikálna akustika netradične II.. 2013 Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, ISSN 1211-1511 |
ADE | Slabeycius, Juraj (100%): Ako veľryby telefonujú - fyzikálna akustika netradične I.. 2012 Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, ISSN 1211-1511 |
AFD | Slabeycius, Juraj (60%); Hanisko, Peter (20%); Polčin, Daniel (20%): Interest in the science - the breakpoint. 2013 Vila Verde : Hands on Science Network, 2013. ISBN 978-989-98032-2-0 |
AFD | Slabeycius, Juraj (70%); Polčin, Daniel (30%); Jablonský, Tomáš (0%); Babiarz, M. (0%): Úloha a význam laboratórnych meraní vo vyučovaní fyziky. 2013 Ružomberok : Verbum - vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2013. ISBN 978-80-561-0051-6 |
ADE | Slabeycius, Juraj (50%); Polčin, Daniel (50%): Measuring of Light Polarization Patterns by Reflection. 2013 Birmingham : Center for Enhancing Knowledge, ISSN 2304-9693 |
ADE | Slabeycius, Juraj (70%); Polčin, Daniel (30%): How ICT can enhance the atrractiveness of mathematics and physics in primary school. 2012 Siauliai : Scientific Methodical Center Scientia Educologica, ISSN 1822-7864 |
AFD | Siváková, Gabriela (40%); Hanisko, Peter (30%); Slabeycius, Juraj (30%): Pilotný pedagogický prieskum o príčinách nepopulárnosti fyziky na základných školách. 2012 Ružomberok : Verbum - vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2012. ISBN 978-80-8084-941-2 |
AFD | Beňuška, Jozef (70%); Slabeycius, Juraj (30%): Školský vzdelávací program Fyzika a experiment. 2012 Bratislava : Raabe, 2012. ISBN 978-80-8140-046-9 |
AFD | Slabeycius, Juraj (100%): Prečo žiaci považujú fyziku za ťažký a nezáživný predmet?. 2012 Bratislava : Raabe, 2012. ISBN 978-80-8140-046-9 |
ADE | Slabeycius, Juraj (60%); Hanisko, Peter (20%); Polčin, Daniel (20%):Príčiny nízkej úrovne vedomostí z fyziky žiakov a študentov ZŠ a SŠ. 2015 Plzeň, Školská fyzika, ISSN 2336-2774 (bude publikované) |
ADE | Slabeycius, Juraj (60%); Polcin, D. (20%); Berezina, S. (20%): Non-traditional Use of Computer Simulation “My Solar System” in Inquiry-based Teaching. Int. Journal for Innovation Education and Research ISSN 1755 1528. Vol.2, No.11, (2014), p.132-139 |
ADE | Polčin, Daniel (70%); Slabeycius, Juraj (30%); School Physical Experiment Promoted by Digital Photographic Camera and Computer. European International Journal of Science and Technology ISSN: 2304-9693. Vol.3, No.8, (2014), p.115-125 |
AFA | Slabeycius, Juraj (60%); Polcin, D. (40%);Aktuálne problémy fyzikálneho vzdelávania na Slovensku. Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 6. Kašperské hory 2013, Ed. Miroslav. Randa, ZČU Plzeň 2014, ISBN 978-80-261-0374-5, s.7-11 |
AFC | Labašová, Eva (50%); Labaš, Vladimír (50%): Measurement of abilities of students to understand the text by means of cloze-test. 2012 Olomouc : Gevak, 2012. ISBN 978-80-86768-36-6 |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele.