Prípadové štúdie vo výučbe farmakológie a klinickej farmakológie - využitie e-learningu
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Názov projektu (slovenský): Prípadové štúdie vo výučbe farmakológie a klinickej farmakológie - využitie e-learningu
Názov projektu (anglický): Case-studies in teaching of pharmacology and clinical pharmacology - use of e-learning
Začiatok riešenia projektu: 2012
Koniec riešenia projektu: 2014
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 055UK-4/2012
Vedúci projektu: prof. Mgr. MUDr. Juraj Mokrý, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Komenského v Bratislave
Pracovisko: Jesseniova lekárska fakulta v Martine
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
K najvýznamnejším výsledkom riešenia projektu patrí príprava portálu pre výučbu farmakológie a klinickej farmakológie (v slovenskej aj anglickej verzii) - http://farmakologia.jfmed.uniba.sk a http://pharmacology.jfmed.uniba.sk. Oba portály sú voľne dostupné pre študentov JLF UK v Martine, ale aj študentom iných fakúlt. Portál obsahuje prehľadnú databázu klinických prípadov, sylaby prednášok a seminárov vo formáte pdf, autotesty z vybraných oblastí farmakológie a odkazy na viaceré publikované elektronické učebné texty. V rámci riešenia projektu vznikli učebné texty autorov venované farmakológii antimikrobiálnych látok (http://portal.jfmed.uniba.sk/clanky.php?aid=219).
Samostatnú časť portálu tvorí databáza klinických prípadových štúdií, na ktorých tvorbe sa podieľali jednak riešitelia projektu, ale aj samotní študenti. Ich spektrum zahŕňa rôzne oblasti farmakológie a klinickej farmakológie a celková organizácia umožňuje priebežné aktualizovanie a dopĺňanie nových prípadov. Zabezpečí sa tým dlhšia udržateľnosť a využívanie oboch portálov vo výučbe farmakológie a klinickej farmakológie na JLF UK v Martine. Okrem toho sa počas riešenia projektu podarilo aktivizovať študentov pri príprave jednotlivých klinických prípadových štúdií. Príprava takéhoto prípadu sa stala podmienkou udelenia kreditov v rámci záverečného hodnotenia predmetu Klinická farmakológia. Zvýšil sa aj podiel využívania klinických prípadových štúdií na seminároch z farmakológie a klinickej farmakológie, čo sa prejavilo na pozitívnom ohlase študentov a zvýšenom záujme o povinne voliteľný predmet Klinická farmakológia. Tento predmet si dlhodobo vyberá zo širokej ponuky iných predmetov väčšina študentov 5. ročníka (cca 70% v SJ a cca 90% v AJ).
Riešitelia projektu sa tiež aktívne zapojili do organizácie Pedagogickej konferencie na JLF UK, ktorej program, prezentácie ako aj výstupy je možné nájsť na stránke http://pedagogika.jfmed.uniba.sk. Hlavným zameraním podujatia bolo rozdiskutovať moderné trendy v medicínskom vzdelávaní, vrátane oblastí ako kurikulum medicínskeho vzdelávania, nové technológie v medicínskom vzdelávaní a profil učiteľa na lekárskych fakultách.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
The most importnat results of this project include preparation and launching of electronic portal focusing on pharmacology and clinical pharmacology (both in Slovak and English languagaes) - http://farmakologia.jfmed.uniba.sk and http://pharmacology.jfmed.uniba.sk. This portal is freely available for students of Jessenius School of Medicine Comenius University in Martin as well as for other students. It contains well arranged database of clinical case studies, slides from lectures and seminars in pdf format for dowload and online use, autotests, and links for several published electronic study materials. During the project a new electronic textbook about pharmacology of antiinfective drugs was prepared (http://portal.jfmed.uniba.sk/clanky.php?aid=219).
An essential part of the portal is created by the database of clinical case studies. They were prepared by teachers involved in the project, as well as students enrolled in course of clinical pharmacology. The spectrum of cases encompasses various fields of pharmacology and clinical pharmacology; the structure enables continual update and adding new cases. This will keep both portals sustainable and used for longer time also in future, especially during teaching pharmacology and clinical pharmacology at Jessenius School of Medicine. Furthermore, the students have been stimulated to prepare their own clinical case studies. This kind of preparation and presentation of case study has been an integral part of final evaluation and obtaining credits for clinical pharmacology course. During the project an increased interest in choosing the clinical pharmacology optional course among the 5th study year students has been observed, suggesting positive response of students to increased use of case studies in pharmacology and clinical pharmacology seminars (70% of Slovak speaking students and 90% of English speaking students have chosen the optional clinical pharmacology course).
Some of the participants of the project were actively involved in an organization of Pedagogical conference at Jessenius School of Medicine Comenius University in Martin. The program, all presentations and conclusions can be found at http://pedagogika.jfmed.uniba.sk. The main focus of the conference was to discuss modern trends in medical education, including medical curriculum, new technologies in medical education and a profile of teachers at medical schools.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2012 | 1 634,40 | 0,00 |
Čerpané v roku 2013 | 2 368,79 | 0,00 |
Čerpané v roku 2014 | 17 384,81 | 0,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 21 388,00 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
BEF | Mokrý J.: Riešenie klinických prípadov vo výučbe farmakológie a klinickej farmakológie. In: Nové trendy vo farmakoterapii VI. 2014 Martin : JLF UK, 2014, s. 45-46. ISBN 978-80-89544-75-2 |
GII | Mokrý J. V Martine chcú držať krok aj v pedagogike. Naša Univerzita, Bratislava, 2014, číslo 5, s. 19, http://uniba.sk/fileadmin/ruk/nasa_univerzita/NU2014-15/2014_05.pdf ISSN 1338-4163 |
BCI | J. Mokrý, I. Porvazník, J. Váňa: Vybrané kapitoly z klinickej farmakológie: Antimikrobiálne látky I. – farmakológia. Portál JLF UK, Martin, 2013, 160 s. (http://portal.jfmed.uniba.sk/clanky.php?aid=219 |
Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)
Názov výstupu | Opis výstupu | Link |
---|---|---|
Pedagogická konferencia | Konferencia o pedagogike na JLF UK, vrátane integrácie simulácií a e-learningu do výučby jednotlivých predmetov | http://pedagogika.jfmed.uniba.sk |
Konferencia AMEE | aktívna účasť na konferencii AMEE v Prahe 2013 | www.amee.org |
Konferencia IAMSE | aktívna účasť na onferencii IAMSE v St Andrews 2013 | www.iamse.org |
Konferencia MEFANET 2014 | aktívna účasť na konferencii MEFANET Brno 2014 | www.mefanet.cz |
Konferencia Ottawa | aktívna účasť na Ottawa conference v Ottawe (2014) | www.ottawaconference.org |
64. Farmakologické dni | aktívna účasť na konferencii 64. Farmakologické dni a 24. Martinské dni dýchania | www.sfarm.sk/fdmdd |
Farmakológia a klinická farmakológia - elektronický portál pre študentov JLF UK v Martine | Elektronický portál s databázou klinických prípadových štúdií, obsahujúci aj sylaby k prednáškam a ďalšie študijné materiály | http://farmakologia.jfmed.uniba.sk |
Pharmacology and clinical pharmacology - electronic portal for JFMED CU students | anglická verzia portálu | http://pharmacology.jfmed.uniba.sk |
Podmienky absolvovania predmetu Klinická farmakológia | Zaradenie vytvorenia a prezentovania klinickej prípadovej štúdie v rámci záverečného hodnotenia predmetu Klinická farmakológia | http://www.jfmed.uniba.sk/fileadmin/jlf/Pracoviska/ustav-farmakologie/studenti/ZS/KF_VL_prednasky_seminare_ZS_2014.pdf |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).