Program rozvoja priestorovej predstavivosti žiakov nižšieho sekundárneho vzdelávania
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Program rozvoja priestorovej predstavivosti žiakov nižšieho sekundárneho vzdelávania
Názov projektu (anglický): Program of the space imagination development of the lower secondary level learners
Začiatok riešenia projektu: 2012
Koniec riešenia projektu: 2014
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 035UKF-4/2012
Vedúci projektu: doc. PaedDr. Viera Tomková, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Pracovisko: Pedagogická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Projekt riešil problematiku rozvíjania priestorovej predstavivosti žiakov na 2. stupni základnej školy. Riešiteľský kolektív monitoroval úroveň priestorovej predstavivosti žiakov nižšieho sekundárneho vzdelávania a porovnal s výsledkami PISA. Prieskumnú vzorku tvorilo spolu 498 žiakov piateho až deviateho ročníka vo veku od 10 do 15 rokov. Cieľom projektu bolo vypracovať model vzdelávania rozvíjajúci u žiakov vnímanie priestoru a orientáciu v priestore. Pre splnenie tohto cieľa riešitelia projektu navrhli a zhotovili skutočné modely základných a zložených geometrických telies, virtuálne 3D modely základných a zložených geometrických telies a pracovné listy na prácu žiakov so zameraním na základy zobrazovania (20 modelov). K pracovnému zošitu bola vytvorená metodická príručka a model vzdelávania bol overený na vzorke 58 žiakov ZŠ. Všetky súčasti modelového vzdelávania boli zverejnené v elektronickej podobe na už existujúcej webovej lokalite EduTech Portal, ktorá je venovaná učiteľom predmetu technika na základných školách. Pre učiteľov prírodovedných predmetov boli pripravené dva metodické semináre k rozvoju priestorovej predstavivosti žiakov základných škôl. Výstupy riešenia projektu boli zhrnuté v dvoch monografiách.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
The project discussed the issue of the development of spatial imagination of pupils at the second level of primary school. Our research team monitored the level of spatial imagination of pupils of lower secondary education and compared it with the results of PISA. Survey sample consisted of 498 students from fifth to ninth grade at age 10-15 years. The aim of the project was to develop a model of education in developing pupils' perception of space and orientation in space. To meet this objective, project participants designed and fabricated the actual models of basic and composite geometrical elements, virtual 3D models of basic and composite geometrical elements and worksheets for pupils' work focusing on the basics of imaging (20 models). The worksheets were created with methodical instruction and learning model has been validated on a sample of 58 primary school pupils. All the components of the model of education were published in electronic form on an existing website EduTech Portal, which is dedicated to teachers of technique in primary schools. For science teachers were prepared two methodological workshops to develop spatial imagination of primary school pupils. The outputs of the project were summarized in two monographs.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2012 | 4 544,00 | 0,00 |
Čerpané v roku 2013 | 7 783,00 | 0,00 |
Čerpané v roku 2014 | 4 768,00 | 0,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 17 095,00 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
AFC | Tomková, Viera (100%): Priestorová predstavivosť vo vzdelávaní na základnej škole. 2012 Olomouc : GEVAK s.r.o., 2012. ISBN 978-80-86768-36-6 |
ADE | Tomková, Viera (100%): Význam priestorovej predstavivosti v technickom vzdelávaní. 2012 ISSN 2080-9069 |
AFB | Tomková, Viera (100%): Testovanie žiakov nižšieho sekundárneho vzdelávania v oblasti grafických zručností a priestorovej predstavivosti. 2012 ISSN 1338-7942 |
AFC | Bánesz, Gabriel : Disseminácia nástrojov metodickej podpory pre učiteľov technických predmetov. 2012. In. Trendy ve vzdělávání 2012 : informační technologie a technické vzdělávaní. Monografie z medzinárodní konference, 20. a 21. června 2012 na PF UP v Olomouci. - Olomouc : UP, 2012. - ISBN 978-80-86768-36-6, S. 32-35. |
ADF | Bánesz, Gabriel (100%): EduTech Portal - methodological help for teaching technics. 2012 ISSN 1335-003X |
GHG | Bánesz, G.- Tomková, V. -Kunová, S.: EduTech Portal. Sekcia Komunikácia v technike. Technické výkresy pre rozvoj priestorovej predstavivosti. |
ADE | Lukáčová, Danka : Rozvoj priestorovej predstavivosti žiakov základnej školy v netechnických predmetoch. 2012. In. Edukacja - Technika - Informatyka : wybrane problemy edukacji technicznej i zawodowej. - ISSN 2080-9069, Roč. 4, č. 3 (2012), s. 285-289. |
ADF | Tomáš Kozík, Gabriel Bánesz, Ján Širka, Danka Lukáčová : Výsledky 1. ročníka predmetovej súťaže Technická olympiáda žiakov základných škôl v SR, 2012. In. Technológia vzdelávania. - ISSN 1335-003X, Roč. 19, č. 9 (2011), s. 12-15. |
AFC | Lukáčová, Danka: Komparácia obsahu technicky orientovaných predmetov na základných školách v ČR a SR / 2012. In: Trendy ve vzdělávání : informační technologie a technické vzdělávaní. Monografie z medzinárodní konference, 20. a 21. června 2012 na PF UP v Olomouci. - Olomouc : GEVAK, 2012. - ISBN 978-80-86768-36-6, S. 163-166. |
ADE | Duchovičová, Marcela: Vzdelávanie učiteľov odborných technických predmetov v Slovenskej republike / Marcela Duchovičová, 2012. In: Edukacja - technika - informatyka : wybrane problemy edukacji technicznej i zawodowej. - ISSN 2080-9069, Roč. 3, č. 1 (2012), s. 297-302. |
AFC | Rumanová, Lucia - Záhorská, Júlia: Možnosti využitia štvorcovej siete vo vyučovaní geometrie. 2012. In: Matematika 5 : Specifika matematické edukace v prostredí primární školy / Acta universitatis Palackianae Olomucensis, Olomouc 25. - 27. 4. 2012. - Olomouc : Univerzita Palackého, 2012. - ISBN 978-80-244-3048-5, s. 246-254. |
AEC | Pavlovičová, Gabriela - Záhorská, Júlia: Analysis of the solution strategies of one mathematical problem. recenzenti: Andras Ambrus, Peter Appelbaum, 2012. In: Generalization in mathematics at all educational levels. - Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2012. - ISBN 978-83-7338-780-5, P. 238-247. |
AFD | Vidermanová, Kitti - Viziová, Alena - Záhorská, Júlia: Analýza žiackych chýb pri konštrukcii rezov telies a možnosti ich odstránenia využitím programu Cabri 3D. 2012. In: Acta Mathematica 15 : zborník príspevkov z X. nitrianskej matematickej konferencie organizovanej Katedrou matematiky FPV UKF v Nitre dňa 13. septembra 2012 / Ondrej Šedivý, Dušan Vallo, Kitti Vidermanová. - Nitra : UKF, 2012. - ISBN 978-80-558-0135-3, s. 179-189. |
BDF | Duchovičová, Marcela: Rozvíjanie priestorovej predstavivosti pomocou výtvarných techník. In: Technika a vzdelávanie. - ISSN 1338-9742, Roč. 2012, č. 1, s. 60 - 63. |
AAB | Tomková, Viera: Technická neverbálna komunikácia. Nitra: UKF, 2013. - 204 s. - ISBN 978-80-558-0367-8. |
ADE | Tomková, Viera: Diagnostika tvorivého technického myslenia žiakov = The diagnostics of the creative technical thinking of learners / Viera Tomková, 2013. In: Trendy ve vzdělávání. Informační technologie a technické vzdělávání. - ISSN 1805-8949, Roč. 6, č. 1 (2013), s. 140-143. |
ADF | Tomková, Viera: Pracovné materiály na rozvoj priestorovej predstavivosti žiakov základnej školy / Viera Tomková, 2013. In: Technika a vzdelávanie. - ISSN 1338-9742, Roč. 2, č. 2 (2013), s. 51-54. |
ADE | Danka Lukáčová: Didaktická vybavenosť učebníc pre predmet technika na nižšom sekundárnom stupni, 2013. In. Edukacja - Technika - Informatyka : wybrane problemy edukacji technicznej i zawodowej. ISSN 2080-9069, Roč. 4, č. 4 (2013), s. 66-70. [Lukáčová Danka (100%)] |
ADE | Danka Lukáčová, Gabriel Bánesz: Rozvoj priestorovej predstavivosti žiakov základnej školy v chémii = Development space imagination of primary school pupils in chemistry, 2013. In. Trendy ve vzdělávání. Informační technologie a technické vzdělávání. ISSN 1805-8949, Roč. 6, č. 1 (2013), s. 102-105. |
ADF | Tomková, Viera: Návrh učebnej pomôcky na rozvoj priestorovej predstavivosti žiakov základnej školy / Viera Tomková, 2013. In: Technika a vzdelávanie. - ISSN 1338-9742, Roč. 2, č. 1 (2013), s. 23-25. |
ADE | Duchovičová, Marcela: Vzdelávací systém v Slovenskej republike = Educational system in Slovakia.2013. In: Trendy ve vzdělávání. Informační technologie a technické vzdělávání. - ISSN 1805-8949, Roč. 6, č. 1 (2013), s. 405-408. |
ADE | Danka Lukáčová: Technical Education for Lower Secondary Level and its Reflection in Didactic Facilities Textbooks, 2013. In. Journal of Technology and Information Education. ISSN 1803-537X, Vol. 5, no. 2 (2013), p. 5-9. |
AED | Peter Hrubý, Danka Lukáčová: Vyučovanie techniky s podporou interaktívnych učebných pomôcok; recenzent: Josef Filípek, Jozef Hvorecký, 2013. In. DTI 2013 : IV. medzinárodná vedecká konferencia Dnešné Trendy Inovácií 2013, Podbanské 23. - 24.5.2013. - Dubnica nad Váhom: Dubnický technologický inštitút, 2013. - ISBN 978-80-89400-60-7, S. 40-43. [Hrubý Peter (50%) - Lukáčová Danka (50%)] |
BDE | Lukáčová, Danka: Technické vzdelávanie na slovenských základných školách - stručná história, súčasný stav a odporúčania, 2013. In. Media4u Magazine. ISSN 1214-9187, Roč. 10, č. X1 (2013), s. 88-91. |
ADE | Bánesz, Gabriel – Silvia Kunová: Analýza výskumov z oblasti rozvoja priestorovej predstavivosti žiakov 2013. In: Edukacja - Technika - Informatyka : wybrane problemy edukacji technicznej i zawodowej. - ISSN 2080-9069, , Roč. 4, č. 1 (2013), s. 77-81. [Bánesz Gabriel (50%) – Silvia Kunová (50%)] |
AED | Záhorská, Júlia; Vallo, Dušan; Šedivý, Ondrej; Drábeková, Janka: Konštrukčné úlohy v Štátnom vzdelávacom programe a Testovaní 9. In Zborník z konferencie Acta Mathematica 2013 Nitra : UKF, 2013. ISBN 978-80-558-0238-1 |
AED | Rumanová, Lucia; Záhorská, Júlia; Vallo, Dušan: Pupils´ Solutions of a Geometric Problem from a Mathematical Competition. In Zborník z konferencie Acta Mathematica 2014 Nitra : UKF, 2014. ISBN 978-80-558-0613-6 |
AED | Pavlovičová, Gabriela; Rumanová, Lucia; Záhorská, Júlia: Development of geometric conceptions about Pythagorean theorem. 2013 Nitra : UKF, 2013. ISBN 978-80-558-0365-4 |
AED | Rumanová, Lucia; Záhorská, Júlia: Rôzne možnosti využitia obrázka pri tvorbe matematických úloh. 2013 Nitra : UKF, 2013. ISBN 978-80-558-0471-2 |
ADE | Danka LUKÁČOVÁ: TECHNICAL EDUCATION - PART OF THE GENERAL EDUCATION IN SLOVAKIA. In: Journal of Technology and Information Education. ISSN: ISSN 1803-6805 v tlači |
ADF | Danka Lukáčová: GRAFICKÁ KOMUNIKÁCIA V ŠTUDIJNOM PROGRAME UČITEĽOV PREDMETU TECHNIKA. In. technika a technológie. 3, 2014, č. 2 ISSN 1338-9742 |
ADF | Viera Tomková - Gabriel Bánesz: Rozvíjanie schopnosti vnímať priestor a pozornosť žiakov vo vzdelávaní na ZŠ. In. technika a technológie. 3, 2014, č. 2 ISSN 1338-9742 |
AAB | Tomková, Viera: Technická neverbálna komunikácia. Nitra: UKF, 2013. ISBN 978-80-558-0367-8 |
BAB | Tomková a kol.: Priestorová predstavivosť v školskej praxi. Nitra: UKF, 2014. ISBN 978-80-558-0711-9 |
BCB | Viera Tomková - Eva Urminská: Rozvíjaj si predstavivosť hravými úlohami. Nitra: UKF, 2014. ISBN 978-80-558-0712-6 |
GHG | Handlosvká - Garlaty: Technika hravo: ISBN 978-80-558-0097-4 |
AFD | The Educational Website for Teachers of Technical Subjects - Experiences and Results / Danka Lukáčová, Gabriel Bánesz, Viera Tomková, 2014. In: ICETA 2014 : Proceedings from 2th IEEE International Conference on Emerging eLearning Technologies and Applications, December 4–5, 2014, Starý Smokovec The High Tatras. - Danvers : IEEE, 2014. - ISBN 978-1-4799-7739-0, CD-ROM, p. 23-28. |
ADE | Technical thinking of pupils in the context of spatial emagination / Viera Tomková, 2014. In: Trends in Education : Information Technologies and Technical Education. - ISSN 1805-8949, Roč. 7, č. 1 (2014), s. 152-155. |
ADE | Priestorová predstavivosť žiakov základných škôl v Slovenskej republike / Viera Tomková, 2014. In: Edukacja - Technika - Informatyka : wybrane problemy edukacji technicznej i zawodowej. - ISSN 2080-9069, Roč. 5, č. 2 (2014), s. 515-521. |
AFA | Bánesz, Gabriel Návrh učebnej pomôcky na rozvoj priestorovej predstavivosti žiakov základných škôl / Gabriel Bánesz, 2014. In: Edukacia - Technika - Informatyka : Vybrane problemy edukadji technicznej i zawodowej. - ISSN 2080-9069, Roč. 5, č. 1 (2014), s. 522-527. |
Ohlasy
Názov kategórie | Konkrétny názov |
---|---|
6 - recenzie v domácich publikáciách | Recenzia na monografiu Technická neverbálna komunikácia |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Ohlas na príspevok TOMKOVÁ, V.: Význam priestorovej predstavivosti v technickom vzdelávaní. In Technika – Informatyka – Edukacja. Rzeszow: Wydawnictwo Oswiatowe FOSZE, 2012. s. 279 – 284. ISSN2080-9069. |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Tomková: Technická neverbálna komunikácia |
Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)
Názov výstupu | Opis výstupu | Link |
---|---|---|
EduTech Portal | Na webovej lokalite sú pre registrovaných používateľov zverejnené materiály zamerané na rozvoj priestorovej predstavivosti žiakov - od. 1.12.2012 | http://etp.pf.ukf.sk/index.php/sk/ |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).