Simulačné laboratórium pre nácvik ošetrovateľských postupov
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Názov projektu (slovenský): Simulačné laboratórium pre nácvik ošetrovateľských postupov
Názov projektu (anglický): Simulation laboratory for practicing nursing procedures
Začiatok riešenia projektu: 2012
Koniec riešenia projektu: 2014
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 017PU-4/2012
Vedúci projektu: doc. PhDr. Ľubica Derňarová, PhD.
Vysoká škola: Prešovská univerzita v Prešove
Pracovisko: Fakulta zdravotníckych odborov
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Vysokoškolské vzdelávanie prebieha v typických formách výučby. Každá z nich je spätá s určitými pedagogickými koncepciami a modelmi, ktoré sa premietajú do metodického rámca usporiadaním vzdelávacieho obsahu a rolí učiteľa a študenta. Špecifickým typom vo vysokoškolskom vzdelávaní sú cvičenia v laboratórnych podmienkach, ktoré sú prevažne praktického charakteru a v profesijnej príprave budúcich sestier sú vysokošpecifické. V študijnom programe ošetrovateľstvo študenti v prvom roku štúdia musia zvládnuť ošetrovateľské postupy v laboratórnych podmienkach. Takéto cvičenia sú prípravou pre reálnu na klinickú prax. Veľmi úzko súvisia aj s novou filozofiou vlády SR- nevyhnutnosťou duálneho vzdelávania. Absolvovaním predmetu študent dokáže vysvetliť konkrétny ošetrovateľský postup alebo výkon, ilustrovať situáciu, pri ktorej sa ošetrovateľský postup realizuje, usporiadať a pripraviť pomôcky, realizovať výkon, identifikovať chyby a nedostatky ošetrovateľského postupu. Obsahovo a časovo sú náročné nielen pre študenta ale aj pre učiteľa. Materiálno - technické zabezpečenie ošetrovateľských cvičení v laboratórnych podmienkach by malo byť v súlade s požiadavkami a štandardami kladenými na vzdelávanie univerzitného typu. S podporou grantun KEGA sme zriadili moderné simulačné laboratórium, ktoré je vybavené simulátormi pre nácvik ošetrovateľských postupov, čím sa vytvorili kvalitnejšie možnosti cvičení v laboratórnych podmienkach. Pridanou hodnotou projektu je nadviazanie spolupráce so Základnou organizáciou Zväzu diabetikov Slovenska v Prešove, s ktorou sme participovali pri nácviku merania glykémie a aplikáciw inzulínu s využitím simulačných modelov. Simulátory sme využili aj v rámci výučby seniorov Univerzity tretieho veku na Prešovskej univerzite v Prešove v odbore "Starostlivosť o zdravie". Seniorov sme učili aplikovať antikoagulačnú liečbu a preväz kolostómie. Prínosom projektu je všeobecná zmena myslenia vo vzťahu k inovatívnym spôsobom vzdelávania nielen u študentov, ale aj u odborných asistentov. Jedným z kľúčových výstupov projektu je vysokoškolská učebnica „Vybrané ošetrovateľské postupy“, ktorá má širšie využitie nielen pre študentov v odbore ošetrovateľstvo, ale aj v odbore urgentná zdravotná starostlivosť a pôrodná asistencia. Tlak hospodárskej konkurencie nás núti pokračovať v trende skvalitňovania vysokoškolského vzdelávania v ďalších vedecko - výskumných aktivitách.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
Higher education is performed using typical teaching forms. Each is linked to certain educational concepts and models that are reflected in the methodological framework of the organization of the educational content and in the roles of teacher and student. One specific type of higher education is exercises under laboratory conditions, which are mainly of a practical nature and for the professional training of future nurses they are highly specific. The program of study requires nursing students in their first year to master nursing procedures under laboratory conditions. Such exercises are preparation for real clinical practice. By completing the course the student shows they are able to explain a specific nursing practice or performance, illustrate a situation in which the nursing procedure would be carried out, organize and prepare the equipment, implement the procedure, identify errors and deficiencies in the nursing procedure. There are demanding in terms of content and time not only for students but also for teachers. The material and technical support for nursing exercises in the laboratory should be in accordance with the requirements and standards imposed on education of the university type. With the support of the grant we have established a modern simulation laboratory, equipped with simulators for training nursing practices, thus creating wider opportunities for exercise under laboratory conditions. Added value in the project comes from establishing cooperation with the Prešov branch organization of the Association of Diabetics of Slovakia, with which we participated in training the measurement of blood glucose and insulin injection using simulation models. We used simulators at the University of the Third Age at Prešov University in the field of "Health Care". We taught seniors to apply anticoagulant therapy and reapply colostomies. The benefit of the project is a general shift in thinking in relation to an innovative way of education, not only for students but also for lecturers. One of the key outcomes of the project is a university textbook “Vybrané ošetrovateľské postupy” (selected nursing procedures), which has a wider use not only for students in nursing, but also in the field of emergency medical care and midwifery. The pressure of competition forces us to continue the trend of improving the quality of higher education in other scientific – research activities.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2012 | 3 122,00 | 0,00 |
Čerpané v roku 2013 | 7 230,00 | 0,00 |
Čerpané v roku 2014 | 4 473,00 | 0,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 14 825,00 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
GII | Simulačné laboratórium pre nácvik ošetrovateľských postupov |
AFL | Simulačné laboratórium pre nácvik ošetrovateľských postupov |
BDE | Prieskum vedomostnej úrovne študentov ošetrovateľstva |
AEC | Miera spokojnosti študentov s výučbou ako nástrojom zvyšovania kvality v ošetrovateľstve: QUAERE 2014 Recenzovaný zborník príspevkov vedeckej interdisciplinárnej konferencie doktorandov a odborných asistentov, Hradec Králove |
AED | Vstupný monitoring vedomostí v ošetrovateľstve v kontexte zvyšovania kvality vzdelávania v ošetrovateľstve |
BEE | Šantová, Tatiana (25%); Derňárová, Ľubica (25%); Šimová, Zuzana (25%); Kuriplachová, Gabriela (25%); Slobodníková, Jana (0%); Král, Ľubomír (0%): Nácvik ošetrovateľských postupov v simulačnom laboratóriu. 2013 Trenčín: Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka v Trenčíne, 2013. ISBN 978-80-8075-581-2 |
AED | Spokojnosť študentov s výučbou ako indikátor kvality vzdelávania v ošetrovateľstve, Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Fakulta zdravotníckych odborov, 2013. ISBN 978-80-555-0893-1 |
BEF | Derňárová, Ľubica (12%); Šantová, Tatiana (12%); Šimová, Zuzana (12%); Kuriplachová, Gabriela (12%); Ondriová, Iveta (15%); Fertaľová, Terézia (15%); Cinová, Jana (11%); Sýkora, Andrej (11%); Eliašová, Anna (0%); Andraščíková, Štefánia (0%): Partikulárne hodnotenie výsledkov projektu KEGA - Simulačné laboratórium pre nácvik ošetrovateľských postupov. 2013 Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, Fakulta zdravotníckych odborov, 2013. ISBN 978-80-555-0893-1 |
BEF | Benefity vedecko- výskumnej činnosti v projektoch KEGA (dostupné na webovom sídle fakulty: http://www.unipo.sk/ fakulta-zdravotnictva/18259; http://www.unipo.sk/public/ media/18259/KEGA%20konferencia%20_%20program.pdf) |
AFD | Derňárová, Ľubica (12%); Kuriplachová, Gabriela (13%); Ondriová, Iveta (12%); Fertaľová, Terézia (12%); Šimová, Zuzana (12%); Šantová, Tatiana (12%); Cinová, Jana (12%); Sýkora, Andrej (12%); Kociová, Kamila (0%); Kollárová, Beáta (0%): Študent ako indikátor zvyšovania kvality vzdelávania v ošetrovateľstve. 2014 Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2014. ISBN 978-80-555-1092-7 |
BDE | Ondriová, I., a kol. Monitoring vedomostí začínajúcich vysokoškolákov: Sestra – odborný časopis pro nelékařské zdravotnícke pracovníky |
AED | Ondriová, I., a kol. Profesijná príprava sestier v kontexte zvyšovania kvality vzdelávania: QUAERE 2014 Recenzovaný zborník príspevkov vedeckej interdisciplinárnej konferencie doktorandov a odborných asistentov |
AED | Fertaľová, T., a kol. Formy a metódy profesijného vzdelávania sestier: Zborník príspevkov: Teória, výskum a vzdelávanie v ošetrovateľstve. |
Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)
Názov výstupu | Opis výstupu | Link |
---|---|---|
webové sídlo | Informácie o projekte KEGA -Simulačné laboratórium č. 017PU-4/2012 | http://www.unipo.sk/fakulta-zdravotnictva/Veda/KEGA/Sim/lab |
kurz pre študentov Univerzity tretieho veku PU v Prešove- Starostlivosť o zdravie 2 | Nácvik aplikácie antikoagulačnej liečby s využitím simulačného modelu pre nácvik aplikácie subkutánnej injekcie | http://www.unipo.sk/fakulta-zdravotnictva/Veda/KEGA/Sim/lab |
Týždeň vedy a techniky 2013,2014 | Deň otvorených dverí na FZO PU v Prešove, Katedra ošetrovateľstva dňa 12.-13.11.2014 | http://www.unipo.sk/fakultazdravotnictva/ prilohy/dvd |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).