Interdisciplinárne projektovanie edukačných modelov a ich implementácia do výučby prierezových tém Štátneho vzdelávacieho programu
Základné informácie
TOP PROJEKT
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Interdisciplinárne projektovanie edukačných modelov a ich implementácia do výučby prierezových tém Štátneho vzdelávacieho programu
Názov projektu (anglický): Interdisciplinary based educational model development and their implementation to state curriculum
Začiatok riešenia projektu: 2012
Koniec riešenia projektu: 2014
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 023UK-4/2012
Vedúci projektu: prof. PaedDr. Božena Šupšáková, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Komenského v Bratislave
Pracovisko: Pedagogická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Projekt KEGA 023UK-4/2012 sa zaoberá problematikou interdisciplinárneho projektovania edukačných modelov a ich implementovaním do prierezových tém ŠVP (najmä v oblasti mediálnej výchovy) v kontexte kurikulárnych zmien na Slovensku. Riešiteľský kolektív kladie dôraz na teoretickú, didaktickú a metodickú stránku projektovania a implementovania inovatívnych edukačných modelov do primárneho vzdelávania a vysokoškolského vzdelávania v študijnom programe Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie. V súlade so Štátnym vzdelávacím programom pre 1. stupeň základnej školy v Slovenskej republike ISCED 1 – primárne vzdelávanie, po obsahovej stránke takto edukačné modely prehlbujú učivo koncipované vo vzdelávacích štandardoch vybraných vzdelávacích oblastí (Jazyk a komunikácia, Umenie a kultúra, Človek a hodnoty, Príroda a spoločnosť) a prierezových tém, v danom prípade Mediálnej výchovy. Po formálnej stránke sú inštrukciou alebo vhodnou inšpiráciou na tvorbu projektov a ich didaktické (metodické) spracovanie.
Najnovšie teoretické, aplikačné a empirické výsledky projekty sú publikované v monografiách Šupšáková, B. a kol.: Umenie&Media vo vzdelávaní 2012 : nové myšlienky a výzvy/ Art&Media in Education 2012 : Newchallenges and opportunities. Bratislava : IRIS 2012, 201 strán; Šupšáková, B. Detský výtvarný prejav: od čmáraníc k obrazom a ich významom. Bratislava : DOLIS, 2013, 186 strán; Šupšáková, B. et al.: The Media Literacy of Children and Young People. Bratislava : IRIS 2014, 180 strán. Výstupy z projektu sú popularizované a desiminované vo všetkých možných formách vzdelávania, v kurzoch a workshopoch, vo virtuálnom priestore a pod. Čiastkové výstupy sú zapracované do Návrhu vzdelávacích štandardov pre vzdelávaciu oblasť Umenie a kultúra – ŠVP ISCED 0, ISCED 1, ISCD 2, ISCD 2 B a mažú byť inšpiráciou pre Štátny pedagogický ústav.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
The project KEGA 023UK-4/2012 focuses on interdisciplinary based educational model development and their implementation into the national curriculum (especially in Media Education) in line with curricular changes in Slovak Republic. The research team place special regard on theoretical, didactical, methodological and practical side of curriculum designing as well as on the process of implementation of innovative educational model into primary and tertiary education, concretely into the Programme of Study for Primary Teachers. In accordance to National Curriculum for Primary Schools ISCED 1 – educational models broader educational content and cover a range of interdisciplinary approach in educational areas : Language and Communication; Art and Culture; Man and Values and Man and Society as well as in Media Education. The outcomes provide instruction and inspiration to shape the future national curriculum development and inspire the process of implementation of innovative educational models and approaches into curriculum.
The theoretical and empirical results of the project, together with practical guidance for teachers were published in monographs: Šupšáková, B. et all: Art & Media in Education 2012: New Challenges and Opportunities. Bratislava: IRIS, 2012, 201 pages; Šupšáková, B.: Child`s creative expression in fine art : From Scribble to Picture and its meaning. Bratislava: DOLIS, 2013, 186 pages; Šupšáková, B. et all.: The Media Literacy of Children and Young People. Bratislava: IRIS, 2014,180 pages. The outcomes of the project have been popularized and disseminated at all forms of education, courses and workshops or virtual spaces. There were potential for The National Institute of Education to implement outcomes of the project into Draft Curriculum for Art and Culture educational area at all educational levels – ISCED 0, ISCED1, ISCED 2, ISCED 2B, ISCED 3.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2012 | 7 071,32 | 0,00 |
Čerpané v roku 2013 | 6 481,00 | 0,00 |
Čerpané v roku 2014 | 8 037,68 | 0,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 21 590,00 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
AAB | Šupšáková, B. Detský výtvarný prejav: od čmáraníc k obrazom a ich významom. – 1. vyd. – Bratislava : DOLIS, 2013, - 186 s. ISBN 978-80-970419-1-5. |
ABB | Šupšáková, B. et al.: The Media Literacy of Children and Young People. Bratislava : IRIS 2014, s. 180. ISBN 978 80 89726 02 8, ISBN 978 80 89726 05 9 (electronic version). |
AEC | Šupšáková, B. : Technological changeover to the internet age and its effect to social communication of the youth. ICT Education Design : Processes, Materials, Resources 1. Zielona Gora: Universytet Zlielonogórski, 2012, s. 133 - 153. ISBN 978-83-749-9. |
AEC | Šupšáková, B. Reflection of the primary schol curriculum from the media literacy perspective in Slovakia. In: ICT in Education Desinh Processes, Materials, Resources, diel/Vol.1 (ed. Eunika Baron-Polańczyk), Oficyna wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2013, ss. 159-172.ISBN 978-83-7842-111-5. |
AEC | Šupšáková, B.: Media education as inherent part of the general curricular reform in Slovakia / Edukacja medialna jako nieodłączna część ogolnej reformy programow nauczania na Słowacji. In: Wspołczesna przestrzeń edukacyjna /Geneza, przemiany, nowe znaczenia (ved. Ed. Wiktor Żłobicky). Krakow : Impuls 2013, ss. 381 – 396 s. ISBN 978 83 7850 545 |
ADE | Šupšáková, B. New Media and Social Networks as a New Phenomenon of Global Access to Information and Education. In: US-China Education Review A, ISSN 2161-623X August 2013, Vol. 3, No. 8, pp. 623-635. |
ADE | Šupšáková, B.: Media literacy and forms of communication of pupils with disabilities. In: Literacy Information and Computer Education Journal (LICEJ), 2014, Volume 5, Issue 4. ISSN: 2040 2589 |
AEC | Šupšáková, B., Markofová, J: When Local Meets Global: Reflections of Art Education Policy and Global Visual ulture in Art Curricula within European states. In: Nerovnosc szans edukacyjnych w Europje i w Polcje – przyczyny, skutki, koncepcje zmian. Wroclaw 2012 |
ADE | Šupšáková, B. Media literacy and media education: how to master a new paradigm of civilization. In: Worldwide Forum on Education and Culture „Learning and Living Around the World: New Perspectives for New Challenges”. Rím 2013. |
AED | Šupšáková, B., Markofová, J: The generic Arts Domains (integrated area) and Reflection of Socio-cultural Changes in the National Curriculum. In: Umenie&Media vo vzdelávaní 2012 : nové myšlienky a výzvy / Art&Media in Education 2012 : New challenges and opportunities. Bratislava : IRIS 2012, s. 11-31. ISBN 978-80-89238-62-0. |
AED | Šupšáková, B. : Communication trends today: visual language and symbols. In: Umenie&Media vo vzdelávaní 2012 : nové myšlienky a výzvy / Art&Media in Education 2012 : New hallenges and opportunities. Bratislava : IRIS 2012, s. 91-106. ISBN 978-80-89238-62-0. |
AED | Šupšáková, B. : Technologické zmeny internetového veku a ich vplyv na sociálnu komunikáciu mladých ľudí.. In: Umenie&Media vo vzdelávaní 2012 : nové myšlienky a výzvy / Art&Media in Education 2012 : New challenges and opportunities. ratislava :IRIS 2012, s. 107 – 132. ISBN 978-80-89238-62-0. |
AFC | Šupšáková, B.: Preferences of visual language and symbols in the digital age of youth. In: Ireland International Conference on Education (IICE 2014), pp; 76-82. ISBN 978-1-908320-25-4 |
AFD | Šupšáková, B. Mediálna výchova v primárnom vzdelávaní – teória a prax. In: Megatrendy a médiá 2013. Dotyk zla: mediálna výchova a výchova médií (ed) D. Petranová, S. Magal, N. Vrabec. FMK UCM Trnava, 2013, s. 213 – 232. ISBN 978-80-8105-478-5. |
AFD | Markofová, J. Súčasné iniciatívy v oblasti rozvíjania pedagogických spôsobilostí vysokoškolských pedagógov na Slovensku / Jaroslava Markofová ... [et al.] Kríza pedagogiky? [elektronický zdroj]. - Bratislava : Univerzita Komenského, 2013. - ISBN 978-80-223-3331-3. - CD-ROM, S. 564-577. Kríza pedagogiky? : medzinárodná vedecká konferencia, Bratislava, 5.12.2012. SK Spoluautori Rehúš, Michal UKOPDPED (070) 25% Spoluautori Strakoš, Jozef (070) 25%. |
AFD | Markofová, J.: Kultúra, média, interkultúrny a interetnický dialóg v pregraduálnej a celoživotnej príprave sociálnych pedagógov. Banská Bystrica: SOCIALIA 2014. |
AFG | Šupšáková, B.: Media Literacy of Children with Developmental Learning Disabilities in Primary Education. In: Ireland International Conference on Education (IICE 2014), 2014, s. 236. ISBN: 978-1-908320-23-0 |
AFH | Markofová, J. On-line správanie a formovanie hodnotovej orientácie mladej generácie. Psychológia (v) škole. Kniha abstraktov/ L. Sokolová, M. Lemešová & R. Masaryk (eds). - Bratislava: Univerzita Komenského, Bratislava 2013 60 s. - ISBN 978-80-223-3482-2. |
FAI | Šupšáková, B.:(ed) Umenie&Media vo vzdelávaní 2012 : nové myšlienky a výzvy/ Art&Media in Education 2012 : Newchallenges and opportunities. Bratislava : IRIS 2012, 201 strán. ISBN 978-80-89238-62-0. |
AFD | Markofová, J. Reflexia sociálneho rozmeru človeka v dobovom a vizuálnom diskurze. In: Sociálnopedagogické štúdie 2013. Dilema sociálnej pedagogiky: Výchova alebo prostredie? Kríza pedagogiky? Bratislava : Univerzita Komenského, 2013, s. 175 - 180. ISBN 978-80-223-3360-3. |
GHG | Markofová, J. Vzdelávacie štandardy pre vzdelávaciu oblasť umenie a kultúra ŠVP ISCED O - výtvarná výchova. Bratislava : Štátny pedagogická ústav, 2013. V procese verejného pripomienkovania a schvaľovania. Po schválení štátna norma, kategória publikačnej činnosti BGG. Dostupné na internete:< http://www.statpedu.sk/files/documents/svppripomienky/ predprimarne/%C5%A1vp_pre_m%C5%A1.pdf.> |
GHG | Markofová, J. Vzdelávacie štandardy pre vzdelávaciu oblasť umenie a kultúra ŠVP ISCED 1 - výtvarná výchova. Bratislava : Štátny pedagogická ústav, 2013. V procese verejného pripomienkovania a schvaľovania. Po schválení štátna norma, kategória publikačnej činnosti BGG. Dostupné na internete: < http://www.statpedu.sk/files/documents/svppripomienky/ primarne/vytvarna_vychova_pv.pdf> |
GHG | Markofová, J. Vzdelávacie štandardy pre vzdelávaciu oblasť umenie a kultúra ŠVP ISCED 2 - výtvarná výchova Bratislava : Štátny pedagogická ústav, 2013. V procese verejného pripomienkovania a schvaľovania. Po schválení štátna norma, kategória publikačnej činnosti BGG. Dostupné na internete: < http://www.statpedu.sk/files/documents/svppripomienky/ nizsie-sekundarne/vytvarna_vychova_nsv.pdf> |
GHG | Markofová, J. Vzdelávacie štandardy pre vzdelávaciu oblasť umenie a kultúra ŠVP ISCED 2 B - výtvarná výchova. Bratislava : Štátny pedagogická ústav, 2013. V procese verejného pripomienkovania a schvaľovania. Po schválení štátna norma, kategória publikačnej činnosti BGG. |
GHG | Markofová, J.: Vzdelávacie štandardy pre vzdelávaciu oblasť umenie kultúra ŠVP ISCED 3 – umenie a kultúra Štátny pedagogický ústav: Bratislava,2014. V procese verejného pripomienkovania a schvaľovania. Po schválení štátna norma, kategória publikačnej činnosti BGG. |
AEC | Šupšáková, B. : The ability of children with disabilities to perceive and interpret media content. In: Sukces jako zjawisko edukacyjne. Krakow : Impuls 2014. |
AFK | Šupšáková, B.: Digital Literacy of Children Younger School Age and Their Skills in Social Networks. In: London International Conference on Education, 2013, s. 515 – 520. ISBN: 978-1-908320-16-2 3 |
ADE | Šupšáková, B.: Media literacy and forms of communication of pupils with disabilities. In: Literacy Information and Computer Education Journal (LICEJ), 2014, Volume 5, Issue 4. ISSN: 2040 2589 |
ADE | Šupšáková, B.: Visual Perception of Children and their Pictorial Repertoire. In: International Journal for Digital Society (IJDS), 2014, Volume 6, Issue 1/2, ISSN: 2040 2570 |
AFD | Šupšáková, B.: Mediálna gramotnosť a podpora mediálnej výchovy v primárnom vzdelávaní. In: Komplexnosť a integrita v primárnej, primárnej a špeciálnej edukácii. Prešov, 2012, s. 207-215. |
Ohlasy
Názov kategórie | Konkrétny názov |
---|---|
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Šupšáková, B., Markofová, J: The generic Arts Domains (integrated area) and Reflection of Socio-cultural Changes in the National Curriculum. In: Umenie&Media vo vzdelávaní 2012 : nové myšlienky a výzvy / Art&Media in Education 2012 : New challenges and opportunities. Bratislava : IRIS 2012, s. 11-31. ISBN 978-80-89238-62-0. |
Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)
Názov výstupu | Opis výstupu | Link |
---|---|---|
Výtvarná výchova – teória a prax I. | Inovácia vzdelávacieho obsahu pre materské školy. Oblasť kultúra a umenie. Workshop I. | Inovácia vzdelávacieho obsahu pre materské školy – Umenie a kultúra – Výtvarná výchova.Workshop I. Horný Smokovec, 10 – 11.10.2014. |
Výtvarná výchova – teória a prax II. | Inovácia vzdelávacieho obsahu pre materské školy. Oblasť kultúra a umenie. Workshop II. | Inovácia vzdelávacieho obsahu pre materské školy – Umenie a kultúra – Výtvarná výchova.Workshop I. Horný Smokovec, 10 – 11.10.2014. |
Webová stránka. | www.artmediaducation.sk. Publikácie, teoretické štúdie, vzdelávacie projekty. | www.artmediaeducation.sk, www.arteducation.sk |
Professional profile of teachers today. | Študijný pobyt. | Professional profile of teachers today. Malaga, 6.4.- 11.4.2013. |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).