Zvýšenie efektivity vzdelávacieho procesu vo vyučovaní cudzích jazykov v primárnom vzdelávaní
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Zvýšenie efektivity vzdelávacieho procesu vo vyučovaní cudzích jazykov v primárnom vzdelávaní
Názov projektu (anglický): Increasing the efficacy of foreign language teaching in primary education
Začiatok riešenia projektu: 2011
Koniec riešenia projektu: 2012
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 084UK-4/2011
Vedúci projektu: prof. PhDr. Gabriela Lojova, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Komenského v Bratislave
Pracovisko: Pedagogická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Výsledkom projektu je monografia "Teoretické východiská vyučovania angličtiny v primárnom vzdelávaní". Monografia poskytuje ucelený prehľad základných teoretických východísk zložitého procesu učenia sa angličtiny ako cudzieho jazyka v primárnom vzdelávaní, pričom selektuje a usúvzťažňuje poznatky z oblasti všeobecnej didaktiky, vývinovej a pedagogickej psychológie, aplikovanej psycholingvistiky a lingvodidaktiky. Úvodné kapitoly poskytujú celkový pohľad na náš edukačný kontext od relevantných dokumentov pokračujúc riešením koncepčných otázok ranej výučby angličtiny až po vzdelávania učiteľov. Nasleduje relatívne stručný prehľad základných východísk vyučovania jazykov, zakotveného v troch teoretických pilieroch: v psychologických teóriách učenia sa, lingvistických teóriách a teóriách osvojovania si cudzích jazykov. Ďalšie kapitoly poskytujú detailný pohľad na vývinové a individuálne osobitosti mladšieho školského veku, tvoriace najzákladnejšiu poznatkovú bázu pri koncipovaní metodických odporúčaní. Následne sú všeobecné pedagogicko-psychologické princípy a aspekty konkretizované pre výučbu angličtiny. Cieľavedome sú selektované témy, ktoré sú obzvlášť relevantné pre špecifické podmienky rozvíjania cudzojazyčných zručností a kompetencií. Poskytujú podrobnú analýzu jednotlivých cudzojazyčných spôsobilostí, zručností a prostriedkov, možností hodnotenia a uplatňovania prístupu CLIL pri začiatku vyučovania angličtiny v mladšom školskom veku. Celou publikáciou sa prelína nutnosť dôsledného rozlišovania medzi procesmi podvedomého osvojovania si druhého jazyka a vedomého učenia sa cudzieho jazyka v podmienkach školského vyučovania, ako aj nutnosť implementácie princípov humanizácie vzdelávania.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
The main outcome of the project is the book"Teoretické východiská vyučovania angličtiny v primárnom vzdelávaní"(Theoretical foundations of teaching English in primary education). The publication provides professionals with an overview of basic theoretical background knowledge underpinning the teaching of English as the principal foreign language in Slovakia, systematically analyzing this complex process. The authors summarize state-of–the-art theoretical knowledge from relevant areas such as teaching methodology, developmental and educational psychology, applied psycholinguistics and SLA methodology. After a brief summary of relevant documents and the educational context, the authors offer an overview of psychological theories of learning, linguistic theories, and second language acquisition theories as the fundamental roots of the English language teaching methodology. It is followed by a detailed description of the developmental and individual differences found in young learners that significantly determine foreign language methodology. The following chapters are devoted to educational and psychological principles and aspects applied to English language teaching. Selected are the issues that are specifically relevant for the development of foreign language skills and competences. Furthermore, a detailed analysis of language skills and means, and the role of evaluation is provided as well as the possibilities of applying CLIL to teaching English to young learners. The authors pinpoint the need for a deep understanding of the difference between the processes of second language acquisition and foreign language learning as well as the need for humanizing language education.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2011 | 472,62 | 0,00 |
Čerpané v roku 2012 | 7 057,91 | 0,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 7 530,53 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
AAB | Lojová, G., Straková, Z.: Teoretické východiská vyučovania angličtiny v primárnom vzdelávaní (ISBN 978-80-223-3315-3, 240 strán, Vydavateľ: Univerzita Komenského Bratislava |
ABC | Straková, Z.: Hoping Against Hope in Primary Education. In: Pokrivčáková, S. (ed.), Current Issues in Teaching Foreign Languages. Brno: Masaryk University Press, 2011, ISBN 978-80-210-5608-4, s.43-59 (36 617 znakov) |
AED | Straková, Z.: Integrating Art into Teaching English at a Primary Level: A Case Study. In: Kačmárová, A. (ed.), English Matters II (a Collection of Papers by the Institute of British and American Studies Faculty). Prešov: Prešovská univerzita, 2011, dostupné na www.pulib.sk od 21.10.2011, ISBN 978-80-555-0439-1 |
AFD | Straková, Z.: Stories and CLIL Intersections in the Primary Classroom. In: Vedecký recenzovaný zborník z medzinárodnej konferencie Rozvíjanie cudzojazyčných zručností detí v školskom a rodinnom prostredí. Bratislava, 21.-22.9.2012, ISBN 978-80-971123-0-1, s.106-110 |
ABC | Straková, Z.: Building Learner Confidence in Early Language Production via Creative Tasks. In: Pokrivčáková, S. (ed.), Current Issues in Teaching Foreign Languages. Brno: Masaryk University Press, 2012, ISBN , s.43-59 (36 617 znakov) |
Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)
Názov výstupu | Opis výstupu | Link |
---|---|---|
vzdelávací kurz | Vybrané kapitoly z publikácie boli didakticky spracované a zaradené do vzdelávania učiteľov angličtiny pre základné školy v rámci projektu ESF realizovaného prostredníctvom ŠPÚ | nie je |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).