Moderná učebnica Didaktika ruského jazyka ako cudzieho - predpoklad zefektívnenia prípravy budúcich učiteľov
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Názov projektu (slovenský): Moderná učebnica Didaktika ruského jazyka ako cudzieho - predpoklad zefektívnenia prípravy budúcich učiteľov
Názov projektu (anglický): Modern Text-Book. Didactics of the Russian Language as the Precondition of the Effective Training of Future Teachers
Začiatok riešenia projektu: 2011
Koniec riešenia projektu: 2013
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 035PU-4/2011
Vedúci projektu: doc. Mgr. Anna Petríková, PhD.
Vysoká škola: Prešovská univerzita v Prešove
Pracovisko: Filozofická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Projekt bol zameraný na vypracovanie novej koncepcie vysokoškolskej disciplíny Didaktika ruštiny v rámci modernizácie edukačného prostredia na Slovensku. Dosiahnuté výsledky riešenia projektu skvalitnia vyučovací proces v rámci vysokoškolskej prípravy na budúce povolanie učiteľov ruského jazyka a literatúry.
1.Vysokoškolská učebnica:
Petríková, A. – Kuprina, T. – Gallo, J.: Vvedenije v didaktiku russkogo jazyka i mežkuľturnuju kommunikaciju. 1. vydanie. Prešov: FF PU, 2013. 365 s. ISBN 978-80-555-0766-8.
Učebný text je zameraný na vytýčenie didakticky najdôležitejších tém, zásad, ktoré tvoria základy vyučovania ruštiny v školách rôznych vzdelávacích typov. V centre pozornosti je idea vyučovania ruštine, ktorá sa zakladá na interkultúrnej paradigme, t.j. spojitosť v edukácii jazyka a kultúry. Okrem teoretickej stránky v učebnici sú prezentované rôzne problémové štúdie, tak zv. keys, používanie ktorých skvalitnia a zvýšia úroveň výučby. Prílohu k vysokoškolskej učebnici tvoria DVD nahrávky z vyučovacích hodín ruštiny na Zš. Je to jedinečný materiál pre moderné a progresívne vyučovanie študentov rusistiky.
2.Vysokoškolská učebnica:
Petríková, A. – Kuprina, T. – Gallo, J.: Didaktika ruštiny I. Prešov: Prešovská univerzita, 2013. 175. s. ISBN 978-80-555-0819-1.
Vysokoškolská učebnica sa zameriava na prezentáciu jazykových prostriedkov cudzojazyčnej edukácie, rozmanitých cvičení s cieľom ich precvičovania, tak tiež textovej zložky ako najvyššej vyučovacej zložky v podmienkach interkultúrno-komunikatívneho prostredia. S cieľom dosiahnuť rozširovanie vedomosti v rámci interkultúrnej komunikácie a zdokonaľovania rôznych rečových druhov, autorský kolektív vytvoril multimediálnu prílohu na DVD nosiči.
3. Vysokoškolská učebnica:
Petríková, A. – Kuprina, T. – Gallo, J.: Didaktika ruštiny II. Prešov: Prešovská univerzita, 2013. 174 s. ISBN 978-80-555-0820-7.
Vo vysokoškolskej učebnici v teoretickej rovine pozornosť sa udeľuje všetkým druhom rečovej činnosti. Autori učebnice pojednávajú o základných otázkach pedagogickej praxe: rozoberajú jej záporné a kladné stránky, problematické miesta pri formovaní rečových zručnosti, cvičenia, ktoré sa používajú počas vyučovania každého rečového druhu.
4.Multimediálny výučbový CD ROM:
Petríková, A.: Ročné obdobia. Verbálny prejav v ruskom umení, hudbe, poézii, próze. Multimediálny výučbový CD ROM. Prešov: Prešovská univerzita, 2013. ISBN 978-80-555-0818-4.
Multimediálny CD ROM obsahuje 4 témy, ktoré sa týkajú štyroch ročných období. Pri vypracovaní každej témy sa vychádza z audiovizuálnej, audiolingválnej a komunikatívnej metódy. Textový materiál jednotlivých ročných období je doplnený súborom cvičení, zadaní na zdokonaľovanie návykov počúvania, čítania, hovorenia a písomného prejavu.
5.Vysokoškolský učebný text:
Petríková, A. – Smirnova, N.: O Slovensku po-russky. Prešov: Prešovská univerzita, 2013. 123 s. ISBN 978-80-555-0937-2.
Vysokoškolský učebný text sa zameriava na systém rozmanitých zadaní a technológii, prostredníctvom ktorých sa formujú rečové druhy potrebné pre interkultúrnu komunikáciu. Rozvoj zručnosti hovorenia, čítania, auditívneho a písomného prejavu sa odohráva pri používaní textov slovenskej kultúry.
6.Zborník vedeckých príspevkov:
Vyučovanie ruštiny ako cudzieho jazyka vo viackultúrnom priestore: zborník vedeckých príspevkov. Súčasť riešenia grantového projektu KEGA 035 PU-4/2011 Moderná učebnica Didaktika ruštiny ako cudzieho jazyka – predpoklad zefektívnenia prípravy budúcich učiteľov. Editor A. Petríková. Prešov: Prešovská univerzita, 2012, 224 s. ISBN 978-80-555-0505-3.
Zborník obsahuje vedecké práce, cieľom ktorých je výskum moderných tendencii v edukácii, najnovších vzdelávacích technológii a koncepcii na všetkých vzdelávacích úrovniach.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
Grant-in-aid KEGA č. (035PU-4/2011) Modern Text-Book. Didactics of the Russian Language as the Precondition of the Effective Training of Future Teachers was focused on development of new conception university disciplinary Didactics of the Russian Language in the framemodernization education modernization on the Slovak republic.
1.University textbook:
Petrikova, A. – Kuprina, T. – Gallo, J.: Introduction to Didactics of Russian Language and Intercultural Communication. Prešov: FF PU, 2013. 365 s. ISBN 978-80-555-0766-8. The textbook covers the basics of teaching the Russian language in different types of educational institutions. The idea of teaching a foreign language is based on the cross-cultural paradigm, which involves a related language and culture training. In addition to the theoretical foundations the textbook presents a variety of professional cases, the use of which brings teaching to a higher and qualitatively new level. The annex to the textbook is DVD of recording lessons in a primary school.
2. University textbook:
Petrikova, A.– Kuprina,T. – Gallo, J.: Didactics of the Russian Language. I. Prešov: Prešovská univerzita, 2013. 175. s. ISBN 978-80-555-0819-1.
Contribution:The textbook describes the linguistic means of foreign language teaching, a variety of exercises for their training and the text as the highest educational unit in the intercultural communicative environment. To expand knowledge on intercultural communication and improve various types of speech activity we have created "Workshop on Intercultural Communication", attached to this textbook on DVD.
3.University textbook:
Petrikova, A. – Kuprina, T. – Gallo, J.: Didactics of the Russian Language. II. Prešov: Prešovská univerzita, 2013.174 s. ISBN 978-80-555-0820-7.
The textbook describes each type of speech activity at the level of theoretical information, focuses on teaching practices: the pros and cons of different approaches to teaching, the main difficulties of forming verbal skills, as well as the description and analysis of the main types of exercises used in the training of each specific type of speech activities in practice.
4. University teaching text:
Petrikova, A. – Smirnova, N.: About Slovakia in Russian. Prešov: Prešovská univerzita, 2013. 123 s. ISBN 978-80-555-0937-2.
The tutorial offers the system of various exercises and types of technologies generated speech activity which are necessary for intercultural communication. The development of speaking, reading, listening and writing skills is primarily achieved on the material of Slovak culture.
5.Multimedia manual:
Petrikova, A.: Seasons. Word in Russian Fine Arts, Music, Poetry, Prose. Prešov: Prešovská univerzita, 2013. ISBN 978-80-555-0818-4.
Multimedia CD ROM contains four topics related to four seasons. Each topic is developed taking into account audiovisual, audiolingual and communicative practices. Multimedia manual presents the information on particular seasons with a set of exercises and assignments to improve listening, reading, speaking and writing skills.
6.Peer-reviewed scientific collection:
Petrikova, A.: Editor. Teaching Russian as a Foreign Language in a Multicultural Society. Prešov: Prešovská univerzita, 2012, 224 s. ISBN 978-80-555-0505-3.
The collection of scientific papers explores current trends in education, up-to-date educational technologies and concepts at all educational levels.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2011 | 977,00 | 0,00 |
Čerpané v roku 2012 | 3 876,00 | 0,00 |
Čerpané v roku 2013 | 6 286,00 | 0,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 11 139,00 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
ACB | ACB Petríková, Anna (60%) - Kuprina, T. (10%) - Gallo, J.(30%): Úvod do didaktiky ruského jazyka a interkultúrnej komunikácie. 1. vydanie. Prešov: FF PU, 2013. 365 s. ISBN 978-80-555-0766-8. |
ACB | ACB Petríková, Anna (60%) - Kuprina, T. (10%) - Gallo, J.(30%): Didaktika ruštiny I. Prešov: Prešovská univerzita, 2013.175. s. ISBN 978-80-555-0819-1. |
ACB | ACB Petríková, Anna (60%) - Kuprina, T. (10%) - Gallo, J.(30%): Didaktika ruštiny II. Prešov: Prešovská univerzita, 2013. 174 s. ISBN 978-80-555-0820-7. |
BCI | Petríková, A. (100%): Ročné obdobia. Verbálny prejav v ruskej hudbe, umení, poézii, próze. Multimediálne učebné texty. Prešov: Prešovská univerzita, 2013. ISBN 978-80-555-0818-4. |
BCI | Petríková, A. (80%) - Smirnova, N. (20%): O Slovensku po-rusky. Prešov: Prešovská univerzita, 2013. 123 s. ISBN 978-80-555-0937-2. |
FAI | Petríková, A. (100%) (ed.): Vyučovanie ruštiny ako cudzieho jazyka vo viackultúrnom priestore [elektronický zdroj] : zborník vedeckých príspevkov. Prešov: Prešovská univerzita, 2012. ISBN 978-80-555-0505-3. |
AED | Petríková, A.(100%): Technologičeskij podchod i jego realizacija v vuzovskoj podgotovke budušich prepodavatelej= Technologický prístup a jeho realizácia v edukačnej príprave budúcich učiteľov rusistov. In: Vyučovanie ruštiny ako cudzieho jazyka vo viackultúrnom priestore: zborník vedeckých príspevkov. Súčasť riešenia grantového projektu KEGA 035 PU-4/2011 Moderná učebnica Didaktika ruštiny ako cudzieho jazyka – predpoklad zefektívnenia prípravy budúcich učiteľov. Prešov: Prešovská univerzita, 2012, s. 178-184. ISBN 978-80-555-0505-3. |
AED | Kuprina, T.(100%): Osobennosti integracionnogo muľtilingvizma v sovremennom diskurze=Osobitosti integračného multilingvizmu v súčasnom diskurze. In: Vyučovanie ruštiny ako cudzieho jazyka vo viackultúrnom priestore: zborník vedeckých príspevkov. Súčasť riešenia grantového projektu KEGA 035 PU-4/2011 Moderná učebnica Didaktika ruštiny ako cudzieho jazyka – predpoklad zefektívnenia prípravy budúcich učiteľov. EditorA.Petríková. Prešov: Prešovská univerzita, 2012, s. 164-172.-ISBN 978-80-555-0505-3. |
AED | Kuprina, T.(80) - Vozženikova, I.(20%): Golografičeskoje modelirovanije processa razvitija mežkuľturnoj kommunikativnoj kompetencie na zaňatijach po inostrannomu jazyku=Holografické modelovanie procesu rozvoja interkultúrnej komunikatívnej kompetencie na hodinách cudzieho jazyka. In: Vyučovanie ruštiny ako cudzieho jazyka vo viackultúrnom priestore: zborník vedeckých príspevkov. Súčasť riešenia grantového projektu KEGA 035 PU-4/2011 Moderná učebnica Didaktika ruštiny ako cudzieho jazyka – predpoklad zefektívnenia prípravy budúcich učiteľov. EditorA. Petríková. Prešov: Prešovská univerzita, 2012, s. 156-163.- ISBN 978-80-555-0505-3. |
AED | Gallo, J.(100%): K voprosu elektronnogo obrazovanija (e-learning) = K otázke elektronického vzdelávania (e-learning). In: Vyučovanie ruštiny ako cudzieho jazyka vo viackultúrnom priestore: zborník vedeckých príspevkov. Súčasť riešenia grantového projektu KEGA 035 PU-4/2011 Moderná učebnica Didaktika ruštiny ako cudzieho jazyka – predpoklad zefektívnenia prípravy budúcich učiteľov. Prešov: Prešovská univerzita, 2012, s. 78-84. ISBN 978-80-555-0505-3. |
AEC | Kuprina, T.(80%) - Nevrajeva, N.(20%): Problemy razrabotki programm obučenija v usloviajch sociokuľturnoj modernizacii obrazovanija. In: Izmenenije cennostnych ustanovok kak uslovno upravľajemy process: materialy naučno-praktičeskoj konferencii s meždunarodnym učastijem (Jekaterinburg, 25-26 sentjabrja 2013)/ pod red. J. L. Andrejevoj. Jekaterinburg: Institut ekonomiki UrO RAN, 2013, s.55-58. |
ADM | Nepp, A.N. (10%) - Kruglikov, S.V. (10%) - Pusanova, M.V. (10%) - Kuprina, T.V. (70%): Using portfolio models as a mark of efficiency of bank investment risk-taking strategy. IFAC Proceedings Volumes, pp. 251-255 (SCOPUS) |
ADM | Nepp, A.N. (10%) - Lavysh, A.A. (10%) - Kuprina, T.V. (70%) - Nikonov, O.I. (10%): Optimization of the branch structure of bank’s loan portfolio. IFAC Proceedings Volumes, pp.246-250 (SCOPUS) |
AEC | Nevrajeva, N. (30%)- Kuprina, T.(70%) :Problemy razrabotki programm obučenija v usloviajch sociokuľturnoj modernizacii obrazovanija. In: Izmenenije cennostnych ustanovok kak uslovno upravľajemy process: materialy naučno-praktičeskoj konferencii s meždunarodnym učastijem (Jekaterinburg, 25-26 sentjabrja 2013)/ pod red. J. L. Andrejevoj. Jekaterinburg: Institut ekonomiki UrO RAN, 2013, s.55-58. |
ADF | Gallo, J. (100%): Text. Textovosť. Kritériá textovosti. In: Jazyk a kultúra, 4, 2013, 13, s. 1 – 6. ISSN 1338-1148. |
ADF | Gallo, J. (100%): Funkčno-sémantické osobitosti hypertextu. In: Jazyk a kultúra, 4, 2013, 14, s. 1 – 10. ISSN 1338-1148. |
ADE | Gallo, J. (80%) - Štyrova, A. N. (20%): Text a diskurz: spoločné a špecifické. In: Jazyk a kultúra, 4, 2013, 14, s. 1-8. ISSN 1338-1148. |
ADE | Gallo, J. (80%) - Sokolová, J. (20%): Odborná recenzia ako žáner a komunikát. In: Slavica Nitriensia, 2, 2013, 2, s. 58 – 77. ISSN 1338-7464. |
AFC | Gallo, J. (100%): Leksiko-sintaksičeskije mechanizmy frazeologizacii v russkom i slovackom jazykach. In: Kognitivnyje faktory vzaimodejstvija frazeologii so smežnymi disciplinami: sbornik naučnych trudov po itogam 3 Meždunarodnoj naučnoj konferencii (Belgorod, 19 – 21 marta 2013 g.). Belgorod: Izdateľskij dom "Belgorod" NIU "BelGU", 2013, s. 290 – 293. ISBN 978-5-9571-0654-8. |
AFC | Gallo, J. (100%): Neopredeľonno-ličnyje i oboščonno-ličnyje predloženija kak sredstvo vyraženija kategorii opredeľonnosti/neopredeľonnosti (obobščonnosti) v russkom i slovackom jazykach. In: Russkoje slovo v kontekste etnokuľtury XX-XXI vv.: Sbornik naučnych trudov po itogam II Meždunarodnoj zaočnoj naučnoj konferencii (nojabr 2012 g.). Staryj Oskol: Izd-vo "Rosa", 2013, s. 97 – 104. ISBN 978-5-905922-03-9. |
ADE | Gallo, J. (100%): K problematike strategij obučenija inostrannym jazykam. In: H. Munia, S. Szaszkowa (Eds.). Język rosyjski jako przedmiot nauczania w szkole wyzszej = Russkij jazyk kak predmet obučenija v vysšich učebnych zavedenijach. Ľublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Sklodowskiej, 2013, s. 71 - 83. ISBN 978-83-7784-349-9. |
ADE | Gallo, J. (100%): K problematike semantičeskoj geterogennosti teksta. In: Opera Slavica, Slavistické rozhledy, 23, 2013, 2, s. 1 – 6. ISSN 1211 – 7676. |
ADE | Gallo, J. (80%) - Štyrova, A. N. (20%): L. Petruševskaja i zapadnaja kul'tura: predposilki vozniknovenija filosofsko-estetičeskogo dialoga. In: Žurnal Poznavateľnyj, 3, 2013, 10, s. 1 – 4. ISSN 2226-1028. |
ADE | Gallo, J. (80%) - Štyrova, A. N. (20%): Novella D. Buccati "Seďmoj etaž" v estetičeskom vosprijatii Ľ. Petruševskoj, In: Žurnal Poznavateľnyj, 3, 2013, 11, s. 1 – 5. ISSN 2226-1028. |
ADE | Gallo, J. (100%): Vzaimodejstvije izučajemogo i rodnogo jazykov v processe izučenija RKI. In: Meždunarodnyj naučnyj sbornik po lingvokuľturologii. Súčasť riešenia grantového projektu KEGA 035 PU-4/2011 Moderná učebnica Didaktika ruštiny ako cudzieho jazyka – predpoklad zefektívnenia prípravy budúcich učiteľov. Samara: 2012. |
ADE | Petríková, A.(100%): Rečové pôsobenie ako produktívny druh rečovej činnosti v náboženskej komunikácii. In:Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie Aktuálne otázky vyučovania ruštiny X. Brno: MU Pedagogická fakulta 2012. |
AFA | Kuprina, T.(100%): Dialog civilizacij v sisteme transkuľturnogo obrazovanija. In: Jubilejnaja konferencija v česť 15-letija kafedry inostrannych jazykov i perevoda UrFU. Jekaterinburg. 2012. |
Ohlasy
Názov kategórie | Konkrétny názov |
---|---|
6 - recenzie v domácich publikáciách | Petríková, A. (ed.): Vyučovanie ruštiny ako cudzieho jazyka vo viackultúrnom priestore [elektronický zdroj] : zborník vedeckých príspevkov. Prešov: Prešovská univerzita, 2012. ISBN 978-80-555-0505-3. |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Petríková, A.: Technologičeskij podchod i jego realizacija v vuzovskoj podgotovke budušich prepodavatelej= Technologický prístup a jeho realizácia v edukačnej príprave budúcich učiteľov rusistov. In: Vyučovanie ruštiny ako cudzieho jazyka vo viackultúrnom priestore: zborník vedeckých príspevkov. Súčasť riešenia grantového projektu KEGA 035 PU-4/2011 Moderná učebnica Didaktika ruštiny ako cudzieho jazyka – predpoklad zefektívnenia prípravy budúcich učiteľov. Prešov: Prešovská univerzita, 2012, s. 178-184. ISBN 978-80-555-0505-3. |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Gallo, J. – Kuprina, T.: Teoretičeskije i praktičeskije aspekty obučenija inostrannym jazykam v polilingvističeskom kontekste. In: Sbornik dokladov, prozvučavšich na on-line meždunarodnom seminare rusistov, sostojavšemsia 7 apreľа 2009 goda v Prešove pod. red. A. Petrikovoj. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, 2010, s. 15 – 22. ISBN 978-80-555-0170-3. |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Gallo, J.: Lingvističeskije i metodičeskije aspekty mežkuľturnoj kommunikacii. In: Obučenije russkomu jazyku kak inostrannomu v sisteme vysšego obrazovanija. Pod. red. Haliny Rycyk-Sztajdel i Swietlany Szaszkowej. Ľublin: POLIHYMNIA, 2012, s. 83-95. ISBN 978-83-7270-978-3 |
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | GALLO, J.: Úvod do prekladateľskej analýzy (pre študentov rusistiky). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2010. 106 s. ISBN 978-80-8094-726-2. |
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Gallo, J.: Z prekladu infinitívnych konštrukcií z ruštiny do slovenčiny. In: Preklad a tlmočenie 3. Banská Bystrica: Filologická Fakulta Univerzity Mateja Bela, 2001, s. 88 – 95. ISBN 80-8055-588-5. |
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Gallo, J.: K problematike prekladu prechodníkových konštrukcií z ruštiny do slovenčiny. In: Preklad a tlmočenie 4. Banská Bystrica: Filologická fakulta Univerzity Mateja Bela, 2002, s. 268 – 276. ISBN 80-8055-682-2. |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Petríková, A.: Russkojazyčnaja identifikacija bilingvov v Vostočnoj Slovakii. Jazyk. Soznanije. Ličnosť. Sofia, 2007.Тоm 4. |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Gallo, J. - Jevpak, J.: Fenomen russkogo jazyka na sovremennom etape v aspekte vuzovskoj podgotovki perevodčikov. In: Sbornik materialov meždunarodnoj konferencii. Olomuc. 2008 |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele výborne.